Straffen bij bok.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TalithaNero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 18:51

Shadow0 schreef:
mick75 schreef:
Wij mensen hebben het vermogen ons in het wezen paard te verdiepen, paarden kunnen zich niet in ons verdiepen. Dus zijn wij altijd schuldig aan elke fout!

Waarom wil je dat zo graag als 'schuld' interpreteren? Wat schiet je daarmee op? Je KUNT iets niet onderkennen voor het zich uit. En het kan zich uiten omdat een paard geen robot is. Daar heb je als mens geen schuld aan. Dat hoeft ook helemaal niet. Het is de verantwoordelijkheid van de ruiters / eigenaren om er wat mee te doen, maar niet om dat altijd te voorkomen, en waarom zou je? Ik vind dat je door dit soort vreemde absolute stellingen zoveel moois weggooit in het contact met de paarden. Voor mij is het eigene van paarden, dat ze in tegenstelling tot een fiets of auto een eigen karakter hebben nou juist het waardevolle van de omgang met paarden. Waarom zou je dat allemaal ontkennen?

Helemaal mee eens!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 18:55

Je kan heel veel dingen al zien ver voordat je erop stapt. De hele houding, de manier van lopen, de gezichtsuitdrukking van je paard, de reacties tijdens het poetsen... Als je daar goed naar luistert, echt goed, kan je bijna alle "geklier" met een medische oorzaak van te voren al vinden! Dus ja, je kan dingen zeker onderkennen voordat het zich uit tijdens het rijden. Dat veel mensen dat niet willen of niet kunnen is een heel ander probleem!

En ja, het ligt nog steeds aan de ruiter als het paard "vroeger" niet correct is gereden of zelfs heeft geleerd te bokken. Als jij als ruiter consequent genoeg bent heb je dat er namelijk snel genoeg uit en als je goed genoeg kan rijden gaan ze het niet eens proberen. Als ze geleerd hebben op een bepaald commando te bokken dat commando niet geven! En dat commando aan iets anders leren koppelen. Idem voor paardjes die op commando steigeren.

Ik heb een bijrijdster gehad bij wie mijn paard werkelijk als een debiel door de bak stoof. Op een manier die ik echt niet kende, en ook niet had verwacht, bokkend, opzij vliegend, zelfs steigerend en tegelijkertijd nog blijven draven op de achterbenen. Bij mij springt ze wel eens opzij en geeft ze wel eens een bokje (altijd mijn fout, maar da's een ander verhaal). Meid vond het paard dus vals en agressief en rijp voor manege Stegemann... Gek genoeg deed paardlief het alleen bij haar! Zij was bang, en mevrouw maakte daar handig gebruik van.

Het onderschrift van Kiwiko is volledig van toepassing: Problemen met je paard? bedenk dan dat een paard alleen maar gebruik maakt van de mogelijkheden die jij hem biedt!!!

TalithaNero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 18:56

NOUKERD schreef:
Om weer even on-topic te gaan.
TalithaNero schreef:
Ja dat is iodd waar, maar ik weet zeker dat hij het doet om te klieren, hij sdoet het namelijk bij iedereen, en soms doet hij het ook helemaal niet, want het is wel een geveurd dan geef ik een tik, dan boklt hij naar de tik en dan loopt hij helemaal perfect... zonder moeilijk te doen ;)

Zijn er ook bijzondere momenten waarop hij dit doet?
Dat als je bijv. een bepaalde handeling doet, dat hij dan bokt?

Als er geen paard voor zijn neus loopt stopt hij om omte draaien of hij blijft stil staan.. het gebeurt lang niet altijd...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 18:57

lijntje87 schreef:
Paarden denken echt niet van: nou vandaag heb ik geen zin om te werken, laat ik eens lekker gaan bokken.

Veel paarden niet, maar bij de pony's zitten er toch aardig wat bij die dit trucje kennen hoor :j Mijn indruk is dat vooral pony's soms best inzicht hebben in dat soort effecten. Ik vind het altijd erg vermakelijk :) Maar daar zit heel zeker weten wel een bepaalde opzettelijkheid in. (En dat kan ook best. Paarden zijn geen mensen, maar ze beschikken wel over enige intelligentie en enig inzicht in oorzaak/gevolg, en juist omdat het sociale dieren zijn die in een kudde opereren, hebben ze extra vaardigheden om dat soort sociale dingen uit te spelen.)

mick75

Re: Straffen bij bok.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 19:03

Als ze uit luiigheid gaan bokken om onder het werk uit te komen is er maar een passende remedie: Aan het werk zetten! En wel zo hard dat ze helemaal geen tijd hebben om te denken dat ze er eigenlijk geen zin in hebben. Bovendien is die vermeende luiigheid in de meeste gevallen toch een communicatiefout.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 19:08

TalithaNero schreef:
Dus als hij zomaar uit het helemaal niks begint te bokken ligt het dus ook aan mij?!Ik denk dat jij niet veel van het paarden wezen snapt, jij straft je paard dus ook nooit dus hij mag gewoon doen wat hij wilt want het ligt toch ALTIJD aan jou..

Ja, dan ligt het nog aan jou, want een paard bokt niet zomaar uit het niets. Dit kun je namelijk aan voelen komen, het feit dat jou dit blijkbaar niet lukt geeft aan dat jij dus nog niet goed genoeg bent, 'jouw fout'. Begrijp me niet verkeerd, ik zeg echt niet dat je niet op dat paard moet gaan rijden omdat je niet ervaren genoeg bent. Maar wel dat je het paard nog niet zo goed aan kunt voelen om hem te straffen bij een bok.

En ik straf mijn paard ook nooit op een bok, en zoals ik al zei: heeft zeker dik een jaar geen enkel protestbokje meer gegeven. Mijn bijrijdster vroeg zich ook af of mijn paard nooit ging kloten omdat ik alles zo lief deed en haar zoveel vrijheid geef, ik snap de denkwijze wel. Toch werkt het niet zo, een paard zit niet zo in elkaar dat hij echt de strijd met je aan wilt gaan als jij dat ook niet doet.

Nogmaals: mijn advies is om nooit te straffen bij een bok, negeren en goed voorwaarts houden.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:12

Die van mij bokt altijd als er vliegjes op haar achterbenen zitten, dan straf ik haar natuurlijk nooit.

SittingB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 03:11

Kont in de lucht... RAMMEN!
Of, proberen te achterhalen wat de motivatie van het paard is.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 08:25

Sassol schreef:
En ik straf mijn paard ook nooit op een bok, en zoals ik al zei: heeft zeker dik een jaar geen enkel protestbokje meer gegeven. Mijn bijrijdster vroeg zich ook af of mijn paard nooit ging stinkmodder omdat ik alles zo lief deed en haar zoveel vrijheid geef, ik snap de denkwijze wel. Toch werkt het niet zo, een paard zit niet zo in elkaar dat hij echt de strijd met je aan wilt gaan als jij dat ook niet doet.

Maar dat is toch ook juist logisch. Als ik mijn paard heel veel vrijheid geef en altijd lief ben, dan heeft hij geen enkele reden voor een protestbok. Momenteel ben ik aan het opbouwen na een periode van rust, beetje halsstrekken, soms stukjes oppakken en alleen maar voorwaarts rijden zonder dat hij echt gesloten moet. Natuurlijk bokt hij nu niet, hij hoeft immers niks te doen wat hem moeite kost, dus nu wil hij best heel flitsend aan mijn hulpen staan. Maar ik weet zeker dat als ik hem straks wel op het achterbeen wil hebben en weer de wat moeilijkere oefeningen vraag, hij vanzelf een keer mijn hulp om nog even wat vlugger te zijn gaan negeren. En als ik dat die hulp wat verduidelijk komt er vanzelf een keer een protestbok.

roelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:38

hallo
ik zou wel een tikje geven en als zee/hij dan nog een xtje bokt ga je stil staan met de teugel in 1 hand en geef je hem nog een tikje op de kont dan kan hij niet zo goed bokken!!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:50

roelina schreef:
hallo
ik zou wel een tikje geven en als zee/hij dan nog een xtje bokt ga je stil staan met de teugel in 1 hand en geef je hem nog een tikje op de kont dan kan hij niet zo goed bokken!!

Paarden kunnen juist alleen maar bokken bij tragere tempo's en dus stilstaan, bij hogere tempo's moeten ze eerst springen oid wil dat lukken (wat ze meestal niet doen uit protest). En om eerst stil te gaan staan om vervolgens een tik te geven van: hee! niet klieren maar doorlopen vind ik ook een beetje verwarrend. Vraag me ook af wat het nut is van de teugels in één hand nemen?

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:53

1 je bent dan al veel te laat met je "straf"
2, dergelijk paard heb ik eens gereden, als je wilde halthouden ging hij steigeren uit angst.

Ik mopper meestal met mijn stem op een bok.
Een tik geven doe ik niet zo snel of het zou echt uit gemenigheid moeten zijn, maar dat is zelden het geval.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:56

Mijn paard bokt wel eens op de zweep, als ik hem bijvoorbeeld even een klein tikje bijgeef wanneer hij zijn achterbeen oid wat meer bij moet brengen, wanneer hij dit doet kan hij zeker nog goeie tik verwachten, bokken ben ik niet van gediend. Meestal houd hij na 1 ker wel op maar heb ok weleens meegemaakt dat hij bleef bokken, zolang hij bokt, geef ik een tik. Het is een tinker en af en toe stronteigenwijs. En reken maar dat hij het onthoud wanneer ik mij gewonnen geef, dan heb ik de volgende keer een groter probleem :+

Over het algemeen wordt het bokken op de zweep nu steeds minder, eigenlijk bijna niet meer, alleen hel af en toe als hij een eigenwijze bui heeft dan nog wel eens.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:59

roelina schreef:
hallo

Dus jij zet je paard stil en straft hem dan? Denk eens even goed na waarvoor je hem dan straft.Juist ja, het stilstaan, en dat is wat jij van hem vraagt en wat hij doet. Vervolgens straf jij hem daarvoor, als je dit maar lang genoeg doet zal je paard niet meer willen stilstaan omdat jij hem geleerd hebt dat dat fout is.

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:03

Negeren en doorrijden. (al bokt mijn paard eigenlijk nooit)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:10

ik zou het in eerste instantie negeren en idd ff wat harder bij de les nemen en dus laten werken. Blijft hij bokken, dan zal hij een goed vooruit gepeerd worden op mijn been. En een echte bokker, ja die krijgt krijgt wel een tik. Uiteraard wel als je zeker weet dat het een ondeugd is en niet uit pijn.
Maar laatst nog een d-pony gehad, helemaal in orde. maar had geleerd kop in de grond en bokken en dan heb ik vrij. Kind dierf er niet meer op

Ja die moet je wel eens ff aanpakken, want dan krijg je wel ff de hele trukkendoos hoor. En ja dan krijgen ze op elke bok wel een flinke mep, maar wel 1 duidelijk als reactie en niet zelf over de schreef gaan. Want dikwijls zie je ruiters dan hun frustraties afreageren en dat werkt averechts uiteraard

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:38

Wat ik zou doen bij mijn pony is gewoon teugels in 1 hand nemen en een paar keer
flink met de zweep in een hand kletsten, omdat het een pony is die een meisje van 16
(vroeger) vaak af heeft gegooit omdat die pony gewoon iritand aan het uitproberen is,
en ik niet wil dat hij dat bij mij onder het zadel doet, na 3á4 keer bokken waarnaar ik
met de zweep reageerde is hij gestopt en heeft hij nooit meer 1 keer een bokje gemaakt,
dus neem van mij aan dat het helpt.
Maar dat verschilt bij elk paard, jongen paarden hebben het wat minder vaak meegemaakt (tik met zweep) dan oudere paarden, die van mij is inmiddels 19 dus dan is het niet erg, ik heb liever niet dat je een paard van 3 zo gaat slaan want voor zo'n TIK is die wel gevoelig, succes ;).

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:23

Valt me op dat er veel het advies van bokken gegeven word, denkt er niemand aan dat het paard wel eens pijn kan hebben??
Een paard bokt niet zomaar, hij vertelt op die manier dat hij het ergens niet mee eens is, erg apart dat hij geen eigen mening mag hebben en dat dat er maar gelijk uit getikt moet worden.
Waar zijn de mensen met paarden gevoel??
Zijn er alleen maar mensen met paarden die advies geven?
Waarom mag een paard niet bokken en steigeren of wat dan ook als hij het er niet mee eens zijn, je kan ook naar je eigen kijken wat je fout doet toch? Want dat is het probleem niet het paard.

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:37

Omdat als er iets mis is, je het ook wel kan merken aan het lopen zonder te bokken,
en je merkt het als hij het doet om onder het werk uit te komen zoals oren in de nek,
van tevoren al lopen te vervelen, en als er iets in het paard zou zijn met zijn benen bijv.
zou hij wel anders lopen ;).

midgie schreef:
Valt me op dat er veel het advies van bokken gegeven word, denkt er niemand aan dat het paard wel eens pijn kan hebben??
Een paard bokt niet zomaar, hij vertelt op die manier dat hij het ergens niet mee eens is, erg apart dat hij geen eigen mening mag hebben en dat dat er maar gelijk uit getikt moet worden.
Waar zijn de mensen met paarden gevoel??
Zijn er alleen maar mensen met paarden die advies geven?
Waarom mag een paard niet bokken en steigeren of wat dan ook als hij het er niet mee eens zijn, je kan ook naar je eigen kijken wat je fout doet toch? Want dat is het probleem niet het paard.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:45

Dan heb je toch niet alle posts gelezen hoor midgie, hier heb ik namelijk ook al commentaar op gemaakt;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:50

Mijn paard heeft gelukkig nog nooit gebokt uit pijn en ik weet ook zeker dat ik dat meteen door zou hebben, als hij dat wel zou doen.

Mijn paard bokt wel eens om te laten zien dat hij een nogal sterk karakter heeft en hij bokt soms ook wel eens uit joligheid (bij het buiten rijden) en ik schenk daar totaal geen aandacht aan. Ik lees hier verhalen dat mensen hun paard een tik geven, nou, succes met de mijne dan, want dan bokt hij zeker nog een keer (of meerdere keren := ), hoor. :D
En dan? Nog een tik geven? Ik wens u allen veel succes met de strijd die je dan met dit sterke karaktertje krijgt. :+

Daarbij zal hij zeer zeker laten merken dat hij geen moer meer voor je wilt doen. In elk geval niet met plezier. :D

Verder moet je je altijd afvragen waarom een paard bokt. En ook wat je zelf verkeerd doet. Een altijd bokkend paard geeft iets aan. En dan vind ik afstraffen not done, eerlijk gezegd. 8)7
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 12-07-09 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:52

ligt aan de situatie. Mijn paard bokt echt nooit. Ik heb hem ruim 3 jaar en hij heeft in die tijd hooguit twee keer een soort van bok gegeven. Dat was dan als we heel lang niet in het bos waren geweest, met aangalloperen geeft hij dan een soort gil en soort bok, echt puur van vreugde/joligheid. Ik roep dan meestal iets van hee joh! neem hem terug en opnieuw. Ik zal hem daar nooit voor slaan. Een vuil bokje zou ik negeren, maar blijft hij vuil bokken en is het geen pijn, dan krijgt hij toch wel een lel.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:56

Wat hier boven ook al is gezegd als het een vreugdebokje is gene probleem dat mag een keer. Als het een bokje is om onder het werk uit te komen dan wel een tikje met de zweep en extra concentratie vragen om bij de oefeningne t eblijvne waar we mee bezig zijn.

Groetjes genja

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:45

Sassol schreef:
Dan heb je toch niet alle posts gelezen hoor midgie, hier heb ik namelijk ook al commentaar op gemaakt;)

Heb het ook niet over iedereen, maar valt me op dat het toch nog te vaak door zogenaamde paarden mensen het advies terug tikken gegeven word.

@Semdelorij Een paard bokt niet als hij er geen zin in heeft,een paard bokt als jij iets fout doet, als jij het op de juiste manier vraagt zal hij het altijd voor je doen, tenzij het dier het niet snapt,
Een zweep is ook helemaal niet bedoelt om je paard er mee te tikken als hij bokt, een zweep is een verlenging van jou hulp en die moet zacht , eerlijk en duidelijk zijn en niet dwangmatig.
Tuurlijk gaan ze het uit eindelijk wel doen en zullen niet meer bokken, maar dat is dan uit respect voor de zweep en niet uit respect voor jou.
Laatst bijgewerkt door midgie op 12-07-09 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Mylou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:49

Mijn pony bokt op vreemdterrijn heel veel
en thuis bokt hij nooit
waarom zou mijn pony dan bokken