LB oefent appuyementen + blooper!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 15:37

Alicia2u schreef:
Medisch is hij dus in orde, maar hij heeft gewoon niet het temperament en mate van gevoeligheid wat je bij de meeste dressuurpaarden ziet.

De 'gevoeligheid' die je bij de meeste dressuurpaarden ziet is gewoon aangeleerd. Die paarden zijn alert(er) en gevoeliger geworden omdat ze door hun ruiters scherp aan de hulpen zijn gezet. Elk paard is dat aan te leren. Of je ze uiteindelijk gevoelig genoeg krijgt voor de pi en de pa en de series met wissels om de pas is voor een deel afhankelijk van het temperament van het paard en zijn fysieke mogelijkheden. Maar ELK paard is voldoende 'gevoelig' te krijgen voor gewoon een beetje basisdressuur met de juiste training. Het is jammer dat je wederom weer het probleem bij het paard neer wil leggen.

Alicia2u schreef:
Ik ben afgestudeerd op de effecten van houding en zit van de ruiter op de scheefheid van het paard. Hiervoor heb ik (met goed resultaat overigens) 10 combinaties 2 maanden lang begeleid.

Dan ben ik ook erg benieuwd waar en bij wie je die 'studie' hebt gedaan... Ik kan jou vermeende deskundigheid die je kennelijk moet hebben opgedaan in jouw opleiding niet rijmen met jouw rijtechnische visie op je eigen paard, je eigen rijtechnische vaardigheden en op dressuur in het algemeen...

Alicia2u schreef:
wat ik nog even kwijt wil over karakter:

En weer ga je in op het karakter van je paard. Je moet niet steeds de oorzaak zoeken in het karakter van je paard. Je moet de oorzaak zoeken in het gegeven dat JIJ er mee om moet leren gaan.

Alicia2u schreef:
Voor iemand anders is het waarschijnlijk een droompaard (jammer, want nu is hij de mijne ).

Sorry, maar wat is de toegevoegde waarde van deze opmerking in deze discussie?

Alicia2u schreef:
Wat ik daarmee wil zeggen is: Lb is een moeilijk paard voor míj en ik merk dat ook veel andere mensen moeite met hem hebben (waaronder de laatste 2 stalhouders en nu m'n weidegenoten, maar ook bijrijders etc.). Dat maakt hem niet gelijk onhandelbaar, maar het was wel de reden waarom verschillende mensen in mijn ongeving me voor gek versleten; die zagen de mismatch. Maar ja, weet ik veel; ik had nog nooit een paard gekocht en deze was wel mooi Nu weet ik weer beter.

Oh... we gaan weer verder op de Penny-tour...

Neem me niet kwalijk, maar ik heb echt niets met dit soort verhalen. Het voegt imo ook niets toe aan een rijtechnische discussie. Iedereen heeft wel eens moeilijkheden met zijn paard. Het is kortzichtig te denken dat rijtechnische problemen, zelfs als het gaat om simpele dingen als overgangen rijden alleen bij jou en je paard voorkomen.

Jij hebt een paard, je wilt hem dressuurmatig trainen (neem ik aan?). Er gaan dingen fout en daar moet je van leren. Punt. Laat al dat emo-gedoe en de vermeende historie lekker achterwege en richt je op het nu en de toekomst. Blijf niet hangen is van: oh, maar anderen hadden het ook moeilijk met hem en ze versleten mij voor gek. Dat slaat nergens op, zo praat je jezelf alleen maar aan dat het niet erg is dat het bij jou ook nog niet lukt, en ben je daardoor minder gefocussed op vooruitgang.

Alicia2u

Re: LB oefent appuyementen + blooper!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 15:44

Maar het lukt wél :)

Ik heb gestudeerd aan Hogeschool Van Hall Larenstein in Wageningen, de studie Equine, Leisure and Sports met een minor en stage in didactische en communicatie vakken. Mijn afstudeeropdracht heeft zich voornamelijk gefocussed op de biomechanische aspecten en scheefheden die komen kijken bij het paardrijden. Daar is vrij weinig onderzoek naar gedaan tot nu toe.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 15:47

Ik snap eigenlijk niet helemaal waarom je dit soort filmpjes op bokt neerzet?

Er zijn tienduizend verschillende manieren van werken, de ene methode werkt eerst aan dit, de andere eerst aan dat. Op bokt heeft een bepaalde methode redelijk sterk de voorkeur ;)
Als je een bepaalde methode volgt, kan je beter advies vragen aan iemand die verstand heeft van die methode. Bespaart jezelf een hoop frustratie ;)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 15:54

Bedankt voor detip Sanne, die hou ik in mn achterhoofd ;)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:03

Alicia2u schreef:
Ik heb gestudeerd aan Hogeschool Van Hall Larenstein in Wageningen, de studie Equine, Leisure and Sports met een minor en stage in didactische en communicatie vakken.

Het is voor mij echt onbegrijpelijk hoe je met zo'n studie dan kunt denken dat je een paard recht krijgt door maar zoveel mogelijk (niet correct uitgevoerde) zijgangen te rijden en basisstappen als het kwalitatief goed rijden van overgangen/tempowisselingen maar over te slaan?

sanne83 schreef:
Als je een bepaalde methode volgt, kan je beter advies vragen aan iemand die verstand heeft van die methode. Bespaart jezelf een hoop frustratie

M.a.w.: je enkel tot de mensen richten die gewoon zeggen wat je wil horen? Dat is ook een tactiek je :+ Of je er rijtechnisch wat mee op schiet is punt twee...

Overigens altijd frappant dat wanneer iemand zijn eigen kunnen classificeert aan de hand van in gewone/wedstrijddressuur voorkomende niveau's (de M-dressuur, zie openingspost) en anderen dan constateren dat het getoonde niet aan dat niveau voldoet, er dan ineens sprake is van een andere methode? Een andere 'weg naar rome' etc.

Als iets totaal anders is dan wat er in de gewone dressuur gevraagd wordt/gewenst is, vergelijk je eigen kunnen daar dan ook niet mee. Benoem dan concreet WAT het wel is. Dan hebben de mensen die hier reageren tenminste een referentiekader waarin zij de filmpjes en de foto's moeten zien. Nu worden die gezien in het referentiekader M-dressuur. Het lijkt mij dat TS dat zelf veroorzaakt heeft.

Verder maakt TS een onderscheid tussen lol-paard en werk-paard... Nu is mij nog steeds niet duidelijk wat het verschil tussen beide is? En waarin de training van een lol-paard verschilt van een werk-paard?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 16:08

Een lol paard is in mijn ogen een gebruikspaard. Een werkpaard is een paard met de capaciteiten voor top-niveau.
Het komt Lb of mijzelf niet aanwaaien en zo wil ik het ook helemaal niet doen lijken. Als je echter een paard met weinig aanleg wilt opleiden, ben je daar langer en met meer struikelblokken mee bezig dan met een super getalenteerd paard.

Volgende keer ga ik me geen wedstrijdklasse meer proberen aan te meten, maar zeg ik dat ik volgens de academische manier rijdt. misschien scheelt dat een hoop misverstanden. Ik weet alleen niet of dat door bokt-beheer wordt toegestaan? Anders kom ik vanzelf wel bij itp terecht.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:14

nee hoor, is geen tactiek ;) Jij stuurt toch ook geen filmpjes op naar een AR instructrice?
Alicia vertelt volgens mij duidelijk dat ze les heeft volgens de academische dressuur. Die leggen in de basis duidelijk de nadruk op een andere doelen dan de wedstrijd dressuur. Ga niet oefenen op het één en dan spiegelen op iets anders, dat geeft alleen maar frustraties.
Als je deze filmpjes laat zien aan iemand van AR, zal deze ook commentaar hebben. Diegene weet alleen wél waar je mee bezig bent en wat je hiermee probeert te bereiken en zal je daarom positief opbouwend commentaar kunnen geven om dat te verbeteren. Roepen dat je alles anders moet doen, kunnen we allemaal.

@alicia: je moet gewoon even [AR] voor je topic zetten ;)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:20

Alicia2u schreef:
Een lol paard is in mijn ogen een gebruikspaard. Een werkpaard is een paard met de capaciteiten voor top-niveau.

Waarin verschilt de (dressuurmatige)training van beiden dan? Is het voor een gebruikspaard dan niet belangrijk dat hij zijn lichaam op een juiste manier gebruikt?

Hebben we in feite dan niet allemaal een lol-paard? Want ik rij paard en wedstrijden voor mijn lol, en of mijn paarden de capaciteiten hebben voor top-niveau is nog maar de vraag. Dat zal gaandeweg moeten blijken (Z-niveau is nog lang geen top-niveau, B tm Z2 is nog basis). Moet ik mijn paarden nu dan trainen als een lol- of als een werkpaard?

Alicia2u schreef:
Als je echter een paard met weinig aanleg wilt opleiden, ben je daar langer en met meer struikelblokken mee bezig dan met een super getalenteerd paard.

Het gras lijkt altijd groener bij de buren hoor...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 16:22

Ik heb hier echt geen zin meer in. Deze discussie voegt voor mij niets meer toe.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:25

Ik heb net je filmpje bekeken en de foto's...laten we zo zeggen...je hebt een paardje met talent en ook nog eens een hele brave..nu moet jij nog les gaan nemen!
Dik 3 minuten alleen maar opzij, zonder aanleuning, en god mag weten wat je nog meer aan het doen bent op niets af is eigenlijk zonde van dit dier. Ga les nemen en ga wedstrijden rijden zodat je commentaar krijgt op de dingen die je aan het doen bent.
Sorrie als het niet is wat je wil horen, maar ik zie hier eigenlijk enkel en alleen een amazone die "denkt" dat ze het goed doet, maar compleet de mist in gaat! Als je dit trouwens, op deze manier, moet rijden van diegeen waarvan je les krijgt....ik zou maar op zoek gaan naar iemand anders die jou eerst eens de goede basis gaat leren.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 16:34

Wie kan je aanbevelen bij mij in de buurt dan? blijkbaar mist er wat, maar ik heb geen flauw idee waar ik het moet halen. Help!

Ik heb trouwens wel gezegt dat ik ontzettend veel geknipt heb in het filmpje. We hebben veel meer gedaan dan alleen zijgangen, maar dat staat dan weer niet op film.

Overigens heb ik echt niet de mogelijkheid om wedstrijd te rijden, zowel financieel als logistiek gezien niet. We rijden twee proeven per jaar, onderling (wel met echte jury).

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:55

jasmijn78 schreef:
Alicia2u schreef:

Dan ben ik ook erg benieuwd waar en bij wie je die 'studie' hebt gedaan... Ik kan jou vermeende deskundigheid die je kennelijk moet hebben opgedaan in jouw opleiding niet rijmen met jouw rijtechnische visie op je eigen paard, je eigen rijtechnische vaardigheden en op dressuur in het algemeen...

Ter aanvulling op de reactie van alicia2u; onze opleiding is gericht op paarden, maar krijgen absoluut geen les in hoe je nou eigenlijk moet trainen ed. Rijtechnische vakken (lessen ed.) moeten wij naast onze studie doen. Dus in de 4 jarige opleiding die ze gedaan heeft, heeft ze absoluut van school uit geen begeleiding gekregen met rijden. Wat ze zelf heeft gedaan daaraan weet ik niet. Vanuit school en studie gezien dus niets ;)

*om misverstanden daarover te voorkomen*

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 18:35

nacho_lein schreef:
Dus in de 4 jarige opleiding die ze gedaan heeft, heeft ze absoluut van school uit geen begeleiding gekregen met rijden. Wat ze zelf heeft gedaan daaraan weet ik niet. Vanuit school en studie gezien dus niets

Dat verklaart de 'missing link' ;)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 21:03

Nee niet elk paard heeft hetzelfde karakter.
Maar de normale basis is op elk gezond paard er gewoon op te rijden zonder gekke dingen te hoeven doen.
Dat dit niet gaat zegt niets over het karakter van het paard, wel over de ruiter.
Die op dat moment het bij dat betreffende paard moet leren. (en daar is niets mis mee, maar dan moet je wel open staan)
Maar je kunt geen stevig huis bouwen zonder fundering.
Zo kun je ook geen travers en appuyementen rijden zonder basis van de dressuur.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 21:07

Zooo heb het hele topic even snel doorgelezen....

Mijn paard is redelijk lui aangelegd, het heeft een hoop moeite gekost om hem echt van achter naar voor te laten lopen, en hij heeft nog steeds wel eens moeite om bij de les te blijven en te blijven dragen.
Toen ik begon met tempo wisselingen om hem aan het been te krijgen, staakte hij ook flink. Hij had helemaal geen zin om aan het werk gezet te worden!
Maar na stug volhouden, draf op de volte, bijna stappen, dan weer wegrijden, begon hij toch mee te werken. Voor mijn paard was het makkelijker in de galop, dus eerst begonnen met de galop eens door te sluiten, dan weer in arbeidstempo wegrijden. Bij mijn paard moet ik er heel erg op letten dat ik hem niet teveel naar voren jaag, dan loopt ie juist van het achterbeen af. Misschien heeft jou w paard dat probleem ook? Misschien probeer je hem teveel terug te rijden en dan teveel voorwaarts? Want het verschil hoeft echt maar heel erg klein te zijn. Zolang je de reactie kunt voelen is het al goed. Dan word de aanleuning ook vanzelf steeds beter, en word hij ook makkelijker te zitten.
Wat ook heel goed hielp voor mijn paard is stap- galop overgangen rijden, waarbij het achterbeen onder moet treden.
Een hele goeie oefening om recht te richten is galop op de A-C lijn in schoudervoor, dan overgang naar de draf en weer naar de galop waarbij de schoudervoor gehandhaafd blijft. Hier heb je wel een spiegel voor nodig, of iemand op de grond die jou kan vertellen of hij ook daadwerkelijk in positie blijft.

In het filmpje lijkt het erop dat jouw paard niet voldoende aan jouw been is, en te weinig balans heeft. Je zegt dat hij vaak overkruisd galopeert, dat is ook een teken van weinig balans. Ik denk echt dat tempowisselingen en overgangen hard nodig zijn. Als jouw paard daar anders over denkt, zou ik toch echt doorzetten, want zonder impuls en verbinding kom je niet verder!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 21:39

Ik heb net je foto's en filmpje gezien. :)
Ik heb ook de reacties gelezen en ik kan me er goed bij aansluiten. Je paard is niet rechtgericht en niet genoeg in ballans om al dusdanige oefeningen te rijden. Je paard kantelt niet voldoende in het bekken en komt in de oefeningen niet voldoende tot dragen. Je ziet in de oefeningen op het filmpje hoeveel moeite je paard heeft aan de steeds heen en weer zwaaiende achterhand; dan is de achterhand weer voor en vervolgens val je paard over het buitenschouder. Neem het gegeven advies ter harte en doe er wat mee, dan kunnen jullie het M nivo vast en zeker halen, maar tot op het heden vind ik het nog te weinig in ballans om zelfs maar te spreken van L, sorry. :)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 07:35

Ik sta versteld van jouw eigen commentaar op je topic.... in eerste instantie dacht ik met een schattige amateur te maken te hebben die ooit op de TV het woord appuyeren had gehoord en dat had verwart met schuin oversteken... Niks mis mee, ik ga dan ook zeker geen commentaar geven....

Maar dat je dan met een hoeveelheid boeken wijsheid aankomt zetten en zelfs afgestuderd schijn te zijn met een scriptie over rechtrichten e.d.....

Ga gewoon eens naar een dressuurwedstrijd in de buurt. ga eens kijken bij ( laten we zeggen) de L2 baan, daar wijken ze voor het been, pas 3 klassen verder wordt wat meer gevraagd.... Ik ben bang dat je rood aan gaat lopen door te stellen dat jullie op M2 niveau lopen....

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 09:02

Alicia2u: Je opleiding zal je ongetwijfeld hebben geholpen in het vergaren van kennis over het fysieke gestel van het paard maar blijkbaar is er te weinig aandacht besteed aan het communiceren met je paard dmv rijden. Jouw paard heeft niets aan 1.000 kantjes aantekeningen die je uit literatuur hebt gehaald. Het is goed dat je zo goed bent ingelezen en in veel boeken staan zeer interessante voorbeelden maar in de praktijk moet JIJ het met je paard zien te bereiken. Dat je bij Naco_lein goed hebt kunnen kijken naar het fysieke gestel van het paard is heel mooi maar heb je in de tussentijd ook opgelet HOE ze door het rijden daartoe in staat is gekomen? Je zegt dat ze heel netjes op haar paard zit maar wat heeft ze RIJTECHNISCH dan gedaan om haar paard recht tussen haar handen en tussen haar benen te krijgen en lengtebuigingen te vragen en draagkracht van de achterhand te ontwikkelen???
De bewustwording dat je paard niet volmaakt is, is een goed uitgangspunt maar denk nu niet dat je paard er klaar voor is om weer iets nieuws te leren als er in de basis een paar standaardfouten continu worden gemaakt. Als je merkt dat hij bijvoorbeeld tijdens het wijken al over een schouder wegvalt, zul je een stapje terug moeten doen en er voor zorgen dat je paard tussen twee teugels en twee benen gesloten is met een goede voorwaartse beweging. Als het in die oefening al niet lukt om dat te bereiken, heeft een oefening als wijken al geen zin. Je paard zal continu over de schouder wegvallen. En wijken is eigenlijk niet meer dan een gehoorzaamheidsoefening voor een eenzijdige beenhulp.
Hetzelfde geldt ook voor oefeningen als schouderbinnenwaarts en travers en zeker appuyementen. En dit zijn geen gehoorzaamheidsoefeningen. Deze oefeningen vragen om de kundigheid van de ruiter om zijn/haar paard te laten buigen in het hele lichaam en te dragen op de achterhand maar de ruiter moet ook signalen kunnen herkennen, of voelen zoals Jasmijn78 dat zo mooi noemt, dat de oefening niet goed gaat.
Je bent je ook zeer bewust van de lichamelijk beperkingen van je paard en misschien moet je inzien dat je paard oefeningen als appuyementen e/o vliegende wissels gewoonweg niet aankan. Beperk je dan tot die oefeningen die hij wel "fluitend" kan. Dan houd jij de lol erin en je paard ook.
Is jouw doelstelling om een paard oefeningen als appuyeren/wissels aan te leren, dan zul dat je misschien met een ander paard moeten doen dat lichamelijk minder beperkingen heeft.
Even een simpel voorbeeld: mijn linkerknie is zwakker dan mijn rechterknie. Ik kan er prima mee lopen, fietsen, traplopen, buigen etc maar geen hardlopen. Een rondje van 400 meter zou nog prima gaan maar een paar kilometer is funest. Stel nou dat ik per sé 10 km wil hardlopen en stug doorga, dan heb ik aan het eind geen knie meer over. In de basis functioneert mijn knie prima en dat wil ik ook zo houden. Zo moet je het ook zien met je paard. Een paar passen schoudervoor, appuyeren of wat dan ook gaat prima, doorgaan is vragen om problemen omdat er in de basis een beperking zit. Dus stel een grens aan het fysieke kunnen van je paard. Ga daar niet overheen, ook al wil je zo graag. Je moet jezelf dus afremmen. Dat kan heel frusterend zijn maar dat is dan dikke pech voor jou.

Conclusie: stop eens met het beredeneren en analyseren van elke haartje dat scheef zit op je paard en ga aan de slag met de tips die je gegeven zijn. Ook als je op je paard zit, denk dan eens niet aan die 1.000 kantjes aantekeningen en doe iets. Zoek een oplossing en werk eraan.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 09:32

Bedankt Karijn. Misschien heb je gelijk. Ik krijg op school geen rijles, alleen theorie. Rijtechnisch wordt er ook niets van je verlangt op school. Ik moet zeggen dat kijken en analyseren me beter af gaat dan rijden, maar naar jezelf kijken doe je altijd met een gekleurde bril. Dit hele gebeuren heeft me er wel toe gezet om even een stapje terug te zetten en alles van een afstandje te bekijken. Daarom ben ik ook blij dat Marjolein Lb even rijdt woensdag. Ik ben ook erg benieuwd naar wat zij vind.

Overigens heb ik de moderators verzocht het topic te sluiten, zoals ik al eerder aangaf kan ik niet goed omgaan met sommige kritiek die hier gegeven wordt en het is voor mezelf dus beter om het hier bij te laten. Ik neem jullie gedachten en tips zeker mee naar stal en ik zal proberen er wat mee te doen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 09:58

Vraag haar ook wat zij dan precies doet, laat haar uitleggen, benoemen, herhalen als je het net gemist hebt. Kijken alleen heeft geen zin.
Theorie-examen is hardstikke mooi en zo'n papiertje is mooi. Jouw opleiding lijkt me een mooie insteek om hier meer mee te gaan doen. Een opleiding paarden fysiotherapie bijvoorbeeld. Dan kan je de kennis omzetten in praktijk.
Succes enne...laat ons wel even weten hoe het woensdag is gegaan en kom desnoods over een paar weken eens terug met een topic of filmpje.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:02

Succes verder met je paard in ieder geval, ik ben blij dat je de adviezen nu serieus neemt, dat is al grote stap in de goede richting. :)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:20

Alicia2u schreef:
Ik heb een myler combinatiebit. Dit is het bit waar hij het beste op loopt. Het heeft veel tongvrijheid en werkt ook in op de neus en kin. Ik rij Lb ook regelmatig zonder bit, op een touwhalster (ook gewoon vwnw) of helemaal zonder optoming.

Ik hoop dat je wel weet dat een bit met veel tongvrijheid juist veel strenger inwerkt dan een bit met weinig tongvrijheid?
Uit deze post maak ik juist op dat je denkt dat het juist vriendelijker inwerkt? Tongvrijheid klinkt dan wel beter, maar hoe hoger een paard de tong in/tegen het bit kan brengen, hoe minder tong er over de lagen ligt en hoe scherper het dus inwerkt.

Ik vind het wel een beetje jammer dat je het filmpje van youtube hebt verwijderd en een slotje aan hebt gevraagd, en dat terwijl er op een hele nette manier gediscussieerd wordt.
Je vraagt om commentaar, maar nu je dit niet bevalt, krabbel je terug en laat je jezelf wel een beetje kennen.
Meis, niet iedereen heet Anky en niet iedereen kan alles in 1 keer goed doen. Accepteer je eigen tekortkomingen, leer van je fouten, filter de voor jouw goede adviezen en dust yourself off and try again.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:45

Ik vind het een heel leerzaam topic en jammer dat je om een slotje vraagt.
Denk dat iedereen kan leren hiervan, ik in elk geval wel.

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:51

Het heeft je wel op die manier geraakt (ook al voelt het absoluut niet fijn) dat je in beweging gekomen bent! Succes!

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:01

karijn schreef:
Vraag haar ook wat zij dan precies doet, laat haar uitleggen, benoemen, herhalen als je het net gemist hebt. Kijken alleen heeft geen zin.
Theorie-examen is hardstikke mooi en zo'n papiertje is mooi. Jouw opleiding lijkt me een mooie insteek om hier meer mee te gaan doen. Een opleiding paarden fysiotherapie bijvoorbeeld. Dan kan je de kennis omzetten in praktijk.
Succes enne...laat ons wel even weten hoe het woensdag is gegaan en kom desnoods over een paar weken eens terug met een topic of filmpje.

Morgen wordt er gefilmd, dus dat komt helemaal goed. Ik hoop dat de tijd er is dat ik haar kan laten voelen (mits ik m goed aan het lopen krijg natuurlijk O:)) wat ik (en hier mensen met mij) bedoel.

Helaas is door studeren naar dierfysiotherapie niet mogelijk, die opleiding is alleen toegangelijk voor diergeneeskunde en humane fysiotherapeuten.