Wat is jouw manier om een paard zadelmak te maken??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 06:51

Maar hoe doen jullie dat met een passend zadel?

Wij hebben nl geen oud zadel en kunnen er geen eentje lenen van iemand. Dus nu willen we graag een 2e hands zadel kopen. Maar het moet natuurlijk wel goed passend zijn.

Al voorzie ik hier nu geen problemen mee met d'r. Want zoals ze nu is qua karakter doet ze daar niet moeilijk over als ze een zadel moet passen. Maar ja je weet het natuurlijk nooit zeker

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 07:02

Paar keer met zadel longeren en gaan met die banaan.

Zo had ik met instructrice paar jonge pony's ingereden op de stal waar ik een tijd heb verzorgd.

Mening is inmiddels bijgesteld :+.
Dankzij mn huidige paard, gevoelig, onzeker type, maar übereerlijk!
Toen zij drie jaar was wilde ik haar ook beleren, eerste 10 minuten waren standaard rodeo en was niet goedgekomen en leek verder niets mee te beginnen. (zei degene die haar had getraint -voor de drafbaan- ook)

Nu 2 jaar later, hoop grondwerk gedaan in allerlei vormen en 2 weken terug voor het eerst erop gezeten, zonder zadel, klein rondje gelopen. Alsof ze het al honderd jaar deed!!
Was een impuls momentje op wandeling, doe dat niet meer hoor, ik ga gewoon verder met instructrice :o

Ik ga overigens met BBP/zonder zadel rijden.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 07:12

ik heb ook een jonkie
dus ga dit even volgen staan goede tips in
mijn kanjer word gewoon ingereden door iemand van de opfok zelf
zij rijd daar alle jonkies in
maar ga zeker elke keer kijken hoe het gaat
over dat zadel ik heb een oud zadel genomen die ik nog had
en daar een breede boom in laten zetten zo dat hij hier mee kan oefenen
gaat hij dan kapot maak niet zo uit
ben al aan het sparen voor een nieuwe :o

lailapri

Re: Wat is jouw manier om een paard zadelmak te maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 08:18

Ik gebruik in het begin met longeren meestal mijn oude boomloos. Een barefoot. Dan ga ik kijken welk van mijn zadels het beste past en als geen goed past gaan we nog even door met boomloos en zoek door tot een passende. Als er eentje redelijk past wil ik daar ook nog wel eens mee beginnen maar wij rijden niet intensief de eerste tijd. Tegen de tijd dat we dat wel gaan doen moet er gewoon een goed zadel zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 08:26

kiki1976 schreef:

Wij hebben nl geen oud zadel en kunnen er geen eentje lenen van iemand. Dus nu willen we graag een 2e hands zadel kopen. Maar het moet natuurlijk wel goed passend zijn.

Al voorzie ik hier nu geen problemen mee met d'r. Want zoals ze nu is qua karakter doet ze daar niet moeilijk over als ze een zadel moet passen. Maar ja je weet het natuurlijk nooit zeker

eenvoudig zadeltje opzoeken. Na 2-3 maanden past het vaak toch niet meer. Dus dan moet je het weer verkopen.
Qua passen, als het paard echt nog nooit een singel om gehad heeft, dan zou ik niet direct aansingelen. Maar wel er even opleggen om te kijken of zoiets zal gaan. Als ze een singel gewend zijn, dan kun je ook even aansingelen.
Een eerste zadel ligt vaak niet 100%, maar met een bontje of gelpad kun je het wel aangenaam maken.

MilouLindsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:21

aerdenhout1 schreef:
vrouwke schreef:
ik zet ook ff een stipje.
want ik ben wel benieuwd.
de ene zegt dat en de andere weer dit.
mensen die al 25 jaar met paarden werken ( die hebben er wel verstand van neem ik aan) zeggen dat je al een hoop mag en kan doen met een 2 jarig paard.
en als je op bokt er iets van op schrijft barst de hel open, want dan ben je een beul, of je maakt het paard stuk, enz.
ik ga dit volgen

Nou ik zit al 40 jaar in de paarden en heb dan ook div. paarden zadelmak gemaakt, maar een 2 jarige is bij mij nog nooit beleerd! Ja, wandelen en dan vooral langs enge dingen gaan en laten ruiken/ kijken, voetje geven, borstelen en eens een keer spelen in de bak. Met 2 1/2 eens een keer longeren en dan nog heel speels dus een minuut of 10 en zeker niet 7 dagen in de week. Met 3 jaar moeten ze wel wat meer gaan doen aan de longe, dus op de stemhulp stap, draf en uiteindelijk natuurlijk ook galop. 3 1/3 gaat er eens een licht persoon op om te leren dat dat ook niet eng is en met 4 jaar word het serieus en worden ze echt beleerd.

Ben het er mee eens,

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:26

germie schreef:
kiki1976 schreef:

eenvoudig zadeltje opzoeken. Na 2-3 maanden past het vaak toch niet meer. Dus dan moet je het weer verkopen.
Qua passen, als het paard echt nog nooit een singel om gehad heeft, dan zou ik niet direct aansingelen. Maar wel er even opleggen om te kijken of zoiets zal gaan. Als ze een singel gewend zijn, dan kun je ook even aansingelen.
Een eerste zadel ligt vaak niet 100%, maar met een bontje of gelpad kun je het wel aangenaam maken.

Bedankt!
Ik was nu eigenlijk van plan om een goedkopere nieuwe of een 2e hands te kopen. Maar dan wel eentje met een verwisselbare boom. Maar meer met de intentie sloopt ze het, dan is het niet erg! En dan later een goed zadel te laten maken.

Ik wil zeker eerst beginnen met longeren, en dan met longeersingel etc. En dan langzaam aan een dekje/sjabrak opleggen.... En wanneer dat allemaal goed gaat langzaam aan eens erop gaan hangen.
Maar goed ze is pas twee en half dus we hebben nog eventjes.
Van de winter wil ik langzaam aan gaan wennen aan een dekje op d'r rug te leggen (verder niet hoor).
Longeren, bitje longeersingel kan ze wel al allemaal. Voordat ik heel bokt over me heen krijg, dit had haar vorrige baasje haar al geleerd.... Wij hebben haar sinds half juni. Wij hebben niet meer dan een stukje met haar gewandeld, borstelen en 1x gewassen, verder lekker 24/7 op het land

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:29

oh_oh schreef:
Kelnardo schreef:
En dan nog een vraag, wat verstaan jullie allemaal onder verpesten: ik zelf kan natuurlijk wel wat dingen bedenken (steigeren, bokken, gemeen doen, bijten, achterover slaan etc.) maar wat valt er allemaal nog meer onder of heb ik er zo wel een redelijk beeld van...???

Verkeerd aangeleerde hulpen, aanleuning die niet correct is e.d

Tja wat is verkeerd? Als ik een recreatie ruiter ben, niemand anders rijd op mijn paard...Wat maakt het uit als ik het paard leer dat als ik op mijn kop ga staan in het zadel dat ie dan gaat wijken?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:46

Sancha, dat is niet verpesten. In Azie leert men paarden vaak stilstaan als je de benen aanknijpt. Hoe meer je de onderbenen afsteekt hoe harder het paard gaat. Dit doet men voor toeristen, zijn die bang, dan knijpen ze. Werkt perfect en dat is geen verpesten.

maar zadeldwang, de mond niet openen om het bit in te doen, ongevraagd halthouden, traag of juist heel loperig, bokken, scheef de hoeken door, al dit soort dingen noem ik verpesten. Dat ligt aan opvoeding. En het komt vaker voor dan je denkt.

Roxy2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:20

Ten eerste: complimenten dat je je openstelt voor ervaringen van anderen en er dus bewust mee bezig bent het evt. inrijden van een paard zo goed en paard-gericht mogelijk te doen. Hulde!

Ik zou in ieder geval beginnen met grondwerk en een goed band opbouwen met het paard, laat het wennen aan allerlei zaken die 'nieuw' zijn.
Als het paard netjes meeloopt in de wei, ga dan eens wandelen met het paard: om z'n blik te verruimen.
En ga er niet te snel opzitten: een paard is met 3 jaar echt nog niet volgroeid.
Je kunt ook denken aan een cursu als het zover is,b ijv.: http://www.paardcentraal.nl/FreestyleJPT.html

xSaarSaar

Re: Wat is jouw manier om een paard zadelmak te maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:27

Ik heb 2 pony's ingereden, met 1 geholpen, en op dit moment ben ik ook een beetje bezig met de dochter van Nance. :)

De pony's waren allemaal kleintjes, en dat vind ik toch wat makkelijker dan het paard waar ik nu mee bezig ben.

Ik ben begonnen met longeren, wat schriktraining etc.
daarna voorzichtig een dekje erop met longeersingel.
Daar ook weer mee longeren, dan telkens een beetje druk geven op de rug (door er een beetje 'over' te hangen etc.)
en uiteindelijk erop.

de pony's heb ik allemaal zonder zadel en hoofdstel (alleen met halster) beleerd, en pas nadat ze een tijdje onder het zadel waren en goed reageerden op been en zit hulpen hoofdstel en zadel opgelegd.

Met het paardje ga ik al wel eerder met zadel en hoofdstel aan de gang.

(en als mensen denken, ben je niet een beetje te jong om te beleren, kan dat wel goedgaan? janneke in mijn profiel heb ik ook zelf afgericht en beleerd :) :

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:28

Misschien klinkt het heel raar?
Maar ik had een dravermerrie, deze was niet bereden. Nooit iets meegedaan.
Eerste keren zadel erop en er weer af tot dat ze niet meer bang was. En na dat kon ik er zo opstappen en mee wegdraven?
Ze kende de kleinste hulpen al, en nee ze was echt niet ingereden stond bij een oudere man in een natuurgebied.
Maar ze moest toch weg ze was voor elk kleine, overwachtse geluid al bang, dus dat werd gevaarlijk.