Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
.
kiki1976 schreef:Maar hoe doen jullie dat met een passend zadel?
Wij hebben nl geen oud zadel en kunnen er geen eentje lenen van iemand. Dus nu willen we graag een 2e hands zadel kopen. Maar het moet natuurlijk wel goed passend zijn.
Al voorzie ik hier nu geen problemen mee met d'r. Want zoals ze nu is qua karakter doet ze daar niet moeilijk over als ze een zadel moet passen. Maar ja je weet het natuurlijk nooit zeker
aerdenhout1 schreef:vrouwke schreef:ik zet ook ff een stipje.
want ik ben wel benieuwd.
de ene zegt dat en de andere weer dit.
mensen die al 25 jaar met paarden werken ( die hebben er wel verstand van neem ik aan) zeggen dat je al een hoop mag en kan doen met een 2 jarig paard.
en als je op bokt er iets van op schrijft barst de hel open, want dan ben je een beul, of je maakt het paard stuk, enz.
ik ga dit volgen
Nou ik zit al 40 jaar in de paarden en heb dan ook div. paarden zadelmak gemaakt, maar een 2 jarige is bij mij nog nooit beleerd! Ja, wandelen en dan vooral langs enge dingen gaan en laten ruiken/ kijken, voetje geven, borstelen en eens een keer spelen in de bak. Met 2 1/2 eens een keer longeren en dan nog heel speels dus een minuut of 10 en zeker niet 7 dagen in de week. Met 3 jaar moeten ze wel wat meer gaan doen aan de longe, dus op de stemhulp stap, draf en uiteindelijk natuurlijk ook galop. 3 1/3 gaat er eens een licht persoon op om te leren dat dat ook niet eng is en met 4 jaar word het serieus en worden ze echt beleerd.
germie schreef:kiki1976 schreef:Maar hoe doen jullie dat met een passend zadel?
Wij hebben nl geen oud zadel en kunnen er geen eentje lenen van iemand. Dus nu willen we graag een 2e hands zadel kopen. Maar het moet natuurlijk wel goed passend zijn.
Al voorzie ik hier nu geen problemen mee met d'r. Want zoals ze nu is qua karakter doet ze daar niet moeilijk over als ze een zadel moet passen. Maar ja je weet het natuurlijk nooit zeker
eenvoudig zadeltje opzoeken. Na 2-3 maanden past het vaak toch niet meer. Dus dan moet je het weer verkopen.
Qua passen, als het paard echt nog nooit een singel om gehad heeft, dan zou ik niet direct aansingelen. Maar wel er even opleggen om te kijken of zoiets zal gaan. Als ze een singel gewend zijn, dan kun je ook even aansingelen.
Een eerste zadel ligt vaak niet 100%, maar met een bontje of gelpad kun je het wel aangenaam maken.
oh_oh schreef:Kelnardo schreef:En dan nog een vraag, wat verstaan jullie allemaal onder verpesten: ik zelf kan natuurlijk wel wat dingen bedenken (steigeren, bokken, gemeen doen, bijten, achterover slaan etc.) maar wat valt er allemaal nog meer onder of heb ik er zo wel een redelijk beeld van...???
Verkeerd aangeleerde hulpen, aanleuning die niet correct is e.d

: