Zonder zadel, slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lirote

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:52

yildiz schreef:
Het is wel slecht (op de langere termijn) voor je paard. Je 'zitknobbels' drukken namelijk in de ruggegraat van je paard waardoor je paard last kan krijgen van zijn rug (puntbelasting). Met een zadel verdeel je de druk en je gewicht meer. Een enkele keer rijden zonder zadel is overigens niet bezwaarlijk.

ik weet niet hoe mijn zitbeenknobbels in de ruggegraat zouden drukken ik ben niet dik maar bij mij komen ze er een stukje naarst

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:55

Ik rijd vrijwel altijd zonder zadel en m'n Haffie gaat er echt als een trein van lopen!
Doe dit nu ongeveer 3 jaar, de eerste paar keren geregeld gevallen maar nu gaat
het echt vrijwel vlekkeloos! Ik kan me wel voorstellen dat dit gezegd word. Mensen
die bijv. erg veel stuiteren, klemmen en totaal niet meeveren zorgen d'r wel voor
dat het vooral voor je paard een nare ervaring word!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 12:35

lirote schreef:
yildiz schreef:
Het is wel slecht (op de langere termijn) voor je paard. Je 'zitknobbels' drukken namelijk in de ruggegraat van je paard waardoor je paard last kan krijgen van zijn rug (puntbelasting). Met een zadel verdeel je de druk en je gewicht meer. Een enkele keer rijden zonder zadel is overigens niet bezwaarlijk.

ik weet niet hoe mijn zitbeenknobbels in de ruggegraat zouden drukken ik ben niet dik maar bij mij komen ze er een stukje naarst

Klopt, je zitbeenknobbels prikken daarmee in de spierbundels die je graag wil ontwikkelen ten behoeve van het rijden (2e lijn), waardoor die bundels een prikkel "naar beneden" krijgen. Deze spierbundels worden bij correct gereden zijn dikker doordat het paard de buikspieren aanspant en de rug omhoog brengt en het bekken kantelt.
En voor degenen die zeggen dat je zitbeenknobbels geen druk in de rug geven, als je correct rechtop zit met je bekken in neutrale positie dan steken je zitbeenknobbels wel degelijk naar beneden. Wanneer je zitbeenknobbels dat niet doen doordat je je bekken kantelt zit je ofwel op je muts (en niet in balans) ofwel in een stoelzit waardoor je nooit met je paard kunt meebewegen. De beweging die je in dat laatste geval maakt wordt veroorzaakt DOOR je paard en wordt niet gemaakt MET je paard, je zit dan dus per definitie achter de beweging en belast daarmee je paard. Zie voor verdere uitleg de boeken van Sally Swift, zij heeft het allemaal heel duidelijk en inzichtelijk gemaakt hoe het zit met houding en de invloed daarvan op je paard.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 12:42

Altijd zonder zadel rijden, lijkt mij niet zo goed voor je paard, als je vrij regelmatig rijdt. Maar vanmorgen heb ik heerlijk op een bareback pad gereden, hoor, en daar heeft mijn paard echt geen last van. Voor een zadel vond ik het wat te warm in de bak en na het grondwerken nog even wat oefeningetjes er op doen samen zonder 'zwaar en warm' zadel, heerlijk! En ja, het is echt goed voor je zit en je balans om af te wisselen.

Het is wel waar wat Waratje zegt. Je zitbeenknobbels geven altijd wat druk, daar ontkom je niet aan. Maar bij zo nu en dan zonder zadel rijden, lijkt mij dat geen problemen opleveren verder, laat staan als je ook nog eens op een fijn BBP kan rijden (dat scheelt echt wel qua druk van je zitbeenknobbels)...... :)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:50

Citaat:
Altijd zonder zadel rijden, lijkt mij niet zo goed voor je paard, als je vrij regelmatig rijdt.

Hmmm, je hebt natuurlijk altijd druk op de rug, een zadel verdeeld dit (in de meeste gevallen) mooi.
Ik rijd niet steevast bepaalde dagen of echt vaker per week, maar als ik rijd, het liefste zonder zadel.
Zo voel je je paard echt onder je bewegen, heerlijk! :D Maar, wil toch wel weer de dressuur wat oppakken,
bitloos danwel, en dan komt een zadel toch in sommige gevallen wel goed van pas :j

mis_je

Re: Zonder zadel, slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:54

ik ben een zonderzadeluitstapper, dat ik alleen rijd tenminste

rosannenever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 17:45

nee hoor,
je kan prima zonder zadel rijden

linka_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 20:00

uitstappen doe ik zonder anders met

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:06

Appieee schreef:
Ik kan me het best voorstellen dat het bij sommige ruiters verkeerd uitpakt. Sommigen zullen heel onstabiel zitten wat leid tot knijpen, verkrampt zitten en dus spanning bij het paard. Bovendien als je de draf niet netjes uit kan zitten zit je de hele tijd op en neer te stuiteren op de rug. Ik denk dat het heel goed is om zonder zadel te rijden af en toe, maar als je van jezelf weet dat je zit nog niet zo geweldig is dat je nog even moet wachten met het draven en galloperen totdat je ontspannen kunt zitten.

ja dit vind ik ook.

BrittLandman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:34

het lijkt me niet zo gezond voor het paard ..
het is wel goed voor je balans..

sorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:21

Ik vind het ook altijd fijn om zonder zadel te rijden.
Maar ik heb wel eens gehoord dat het slecht is, om op een paard dat nog niet warmgedraafd is, door te zitten.
Dus ik denk dat dat misschien een punt is;)

mis_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 19:57

ik rijd heel soms zonder zadel

Lizzy1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:57

zonder zadel voel je je paard veel beter aan, en je paard jou ook.
ik heb mijn pony het wijken zonder zadel geleerd, daarna ben ik pas met zadel gaan oefenen. Zonder zadel reageert mijn pony veel beter omdat ik dan nog meer met mijn zit kan rijden .

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:10

heb niet het volledige topic doorgelezen, maar of het zonder zadel rijden al dan niet goed of slecht is heeft te maken met de bouw en bespiering van je paard en je eigen bouw. Zonder zadel rust het grootste deel van je gewicht op je zitbeenknobbels (waar de meeste van ons meer moeten op zitten in de dressuurles :D), dus puntbelasting en geen mooie gewichtsverdeling.

Je kan je denk ik wel voorstellen dat het niet aangenaam zitten is op een paard met een scherpe ruglijn (lees uitstekende ruggengraat) en weinig rugspieren en dat het voor zo'n paard ook weinig aangenaam is dat er iemand "extreem" mager op gaat zitten waarbij de zitbeenknobbels in de rug prikken.

dus hoe ronder je zitvlak en hoe gespierder je paard z'n rug hoe minder "slecht" het is. Een zadel is ontworpen om de druk en gewicht te verdelen (ook al doen niet alle zadels dit, omdat ze slecht passen of gewoon kwalitatief slecht zijn). Kan het mij niet meer herinneren, maar heb er onlangs een artikel over gezien. en daarin stond dat zelfs de indianen vroeger en soort zadel hadden en dat de afbeeldingen op blote paardenruggen "onze fantasie" is. en dat je voor vaak en langdurig zonder zadel rijden beter een bare-backpad of bontje gebruikt. (ook verkoopsstrategie natuurlijk)

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:04

zonder zadel is naar mijn mening veel beter en het verbeterd je zit en het paard reageerd beter waardoor je zit ook rustiger gaat worden zo dra je zit rustig is en blijvend contackt houd met het paard is er niks aan de hand tevens heb ik veel paarden
gezien die daar door minder opstand gaven en zelfs alles wat de ruiter vroeg dat zonder zadel

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 08:15

lolotjeh schreef:
zonder zadel is naar mijn mening veel beter en het verbeterd je zit

Nee, het verbetert je zit niet. Juist niet.

Zonder zadel zit je heel anders dan met zadel. Zonder zadel leer je erg makkelijk voor in het zadel verkeerde dingen aan.

Het kan zinvol zijn om de bewegingen van het paard te leren voelen. Om te leren voelen in welke fase van welke gang wat gebeurt.
Het is goed voor je motoriek, voor de ontwikkeling van je neuronennetwerk, doch de valkuil is dat je ermee op moet houden voor het ditzelfde voor in het zadel in de weg gaat lopen.

Voor de zit is het contraproductief.
Voor de zit kan je beter zonder stijgbeugels en zonder teugels (aan een lange lijn) rijden.
Volgende fase is wel zelf sturend maar zonder beugels.

Zonder zadel heeft voor het paard geen nut en het kan wel schdelijk zijn.
Voor de ruiter is het maar héél beperkt zinvol.
Doe het gerust met mate als je het leuk vindt. Núttig is het echter niet.

hc

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 11:39

Volgens mij is het niet echt slecht alleen je moet niet te veel hobbellen want dat is mischien niet erg fijn voor je paaard-pony.

Kyr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 12:57

Lijkt me sterk.
Volgens mij is het juist hartstikke goed!
En je krijgt er een goede houding en zit van.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik nooit zonder zadel rijdt hoor. Dat gaat ook best wel moeilijk als je een zo'n kleine pony hebt die een grote doerak is en steeds onder je uit loopt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:39

Kyr_ schreef:
Lijkt me sterk.

En waar baseer je die "volgens mij" dan op?

xLeviRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:40

ligt er aan aan je houding

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:50

Ik ga met hc mee, hoewel ik er niet echt verstand van heb kan ik me wel vinden in zijn theorie.

Vind het zelf overigens wel heel leuk om zonder zadel te rijden, het voelt heel 'puur' zo op de blote rug van je paard! :P
Gewoon niet te vaak doen.

Kyr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 10:57

Waratje schreef:
Kyr_ schreef:
Lijkt me sterk.

En waar baseer je die "volgens mij" dan op?

nou, zonder zadel rijden is toch goed voor je houding en zit. of ben ik nou achterlijk

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:02

Het is zeker goed voor je balans, al hoewel je dan ook je beugels uit kunt doen. Ik zit regelmatig zonder zadel op die van mij (of met bareback pad), als rij ik dan voornamelijk in stap, bv. als ik hem terug naar het land breng (en da's een eindje wandelen bij ons). Of na het grondwerken, stap ik nog wat rondjes uit, als hij bezweet is. Heerlijk!!!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:00

Als je slechte balans hebt moet je dat oefenen op een medicin bal, niet op een paardenrug.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:05

Kuggur schreef:
Als je slechte balans hebt moet je dat oefenen op een medicin bal, niet op een paardenrug.

Hahaha, ja... dat is inderdaad best een nuttige oefening...