Help, paard steigert, hoe af te leren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 15:52

_Caitje__ schreef:
Wie kan mij helpen?
Het gaat om een Belgisch Trekpaard van bijna 4. De vorige verzorgster heeft hem leren steigeren zonder dit te overleggen met de eigenaar.

Maar nu mijn vraag, hoe kan je dit het beste afleren?

@KiWiKo: Dit gaat niet over een jong onbeleerd paard, dat trucjes heeft om zijn ruiter te ambeteren. Hier staat toch duidelijk in dat de vorige verzorgster hem heeft leren steigeren. Daar gaat het om! Dan mag je voor mijn part nog 1000 jaar ervaring hebben, je moet eerst naar de oorzaak kijken, en dan pas komen met je grootspraak. Ik heb ook meer dan 20 jaar ervaring, en zeker met zogezegde probleempaarden, zonder dat ik zelfs hun verleden kende, maar zoals jij te werk gaat, zou ik nooit doen. En nee, ik ben geen sissy die te laks of niet streng is. Ik ben juist heel correct, maar ik ga wel meer doen aan de oorzaak, dan enkel het symptoom. want als je dit niet doet, komt er vroeg of laat weer een probleem boven. En dit kan zelfs nog binnen jaren erna. TS zit gewoon met de gebakken peren van een circusartieste die het wel leuk vond een knol van 1000 kilo te commanderen. En dit moet ze oplossen. het paard weet niet dat het ongewenst gedrag is, want het is hem aangeleerd. Dus, in zijn ogen, doet hij iets goeds. Wat een signaal geef je als je dit met een flinke tik gaat afstraffen?

KiWiKo

Re: Help, paard steigert, hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:45

maakt niet uit of het aangeleer is of niet.......... het moet er weer uit, en je kan alleen iets afleren door af te straffen..... heel simpel, heel duidelijk.

en ik heb jaren lang problemen van andere mensen op mogen lossen, dus niet alleen zadelmak gemaakt. En daar zaten ook zat steigeraars tussen.

Ik geef ook niet voor niks aan dat het helemaal |Klut is dat je een paard op zn sodemieter moet geven gewoonweg omdat hij doet wat je vraagt, en dat heb ik al honderd keer hier gezegd........ misschien wat beter lezen :) :)

DAT is ook een van de redenen waarom ik altijd redelijk fel ben in de topics met de vraag hoe je een paard leert steigeren!!!

maargoed, hoe ga ik te werk dan volgens jou? graag uitleg :) want ik denk dat jij niet zo heel goed weet hoe ik te werk ga :) :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:46

LadyLynn schreef:
@ lante ; daar ben ik het 100% mee eens.. met flink voorwaarts rijden, dus door laten galopperen ben je ook al streng genoeg, je laat het paard idd harder werken, waardoor hij er na een tijdje een link naar gaat leggen ; steigeren - galop.

!

maar dan heeft ie al gesteigerd ;) :) de vooruit is het voorkomen van steigeren...........

en daarnaast zet je met een flinke galop het paard niet aan het werk hoor :) :) galop is de meest makkelijke gang voor een paard... en zeker de uit elkaar in hoog tempo galop :)

daisy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:54

ik ben het niet eens met de mensen een paard is een paard mijn arabier steigert ook.
als je alles hebt geprobeert met vooruit drijven enz dan moet je hem gewoon uit belans terekken het is niet de beste manier maar als hij het blijft doen dan kan je niet anders vooral niet de teugels korter nemen want als hij dan terekt dan vallen jullie zometeen achterover en dat lijkt me geen goed iedee gewoon probeeren voorwaarts op te lossen en ander uit belans terekken als hij wilt steigeren niet doen als hij al teigert maar je moet het aan voelen;)

gr...daisy

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:06

KiWiKo schreef:
maakt niet uit of het aangeleer is of niet.......... het moet er weer uit, en je kan alleen iets afleren door af te straffen..... heel simpel, heel duidelijk.

en ik heb jaren lang problemen van andere mensen op mogen lossen, dus niet alleen zadelmak gemaakt. En daar zaten ook zat steigeraars tussen.

Ik geef ook niet voor niks aan dat het helemaal |Klut is dat je een paard op zn sodemieter moet geven gewoonweg omdat hij doet wat je vraagt, en dat heb ik al honderd keer hier gezegd........ misschien wat beter lezen :) :)

DAT is ook een van de redenen waarom ik altijd redelijk fel ben in de topics met de vraag hoe je een paard leert steigeren!!!

maargoed, hoe ga ik te werk dan volgens jou? graag uitleg :) want ik denk dat jij niet zo heel goed weet hoe ik te werk ga :) :)

ts vraagt juist niet om een harde aanpak.

ik vind het advies van meliciana een goed advies, waar ze als eerst mee aan de gang kan. (nogmaals)Dit paard doet dit niet uit onwil, dus ik vind dat afstraffen zowiezo niet op nummer 1 komt. Maar het voorkomen.

en wat je zegt ; een paard (of wat dan ook) kun je alleen iets afleren door af te straffen???... Dat is echt de grootste onzin dat ik heb gehoord. Je kunt een paard altijd (opnieuw) iets aanleren. Je hebt hem toch ook geleerd wat een stuur is? en halt? zijn toch ook dingen die hij ervoor niet kende???

En tuurlijk zal het lang duren voordat hij doorheeft dat het steigeren niet meer gevraagd wordt, en hij dat dus niet meer hoeft te proberen... jammer dat je daar geen tijd voor wilt nemen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:10

cntr alt delete zit niet op een paard :)

en dat is dus het probleem........ steigeren is een gevaarlijk iets, en dat mag nooit lang duren voor dat je dat eruit hebt.

dat MOET eruit, PUNT . Iedere keer dat dit dier omhoog komt is een risico, en hoe lang wil je risico lopen???? ik niet te lang hoor :) :)

Ik ben het wel helemaal met je eens dat het heel naar is voor het paard dat hij ineens op zijn sodemieter krijgt terwijl hij eigenlijk braaf is........ en dat heb ik ook al honderd keer gezegd :D :D

maar feit is gewoonweg dat er geen andere manier is om het hem af te leren :)

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:10

KiWiKo schreef:
LadyLynn schreef:
@ lante ; daar ben ik het 100% mee eens.. met flink voorwaarts rijden, dus door laten galopperen ben je ook al streng genoeg, je laat het paard idd harder werken, waardoor hij er na een tijdje een link naar gaat leggen ; steigeren - galop.

!

maar dan heeft ie al gesteigerd ;) :) de vooruit is het voorkomen van steigeren...........

en daarnaast zet je met een flinke galop het paard niet aan het werk hoor :) :) galop is de meest makkelijke gang voor een paard... en zeker de uit elkaar in hoog tempo galop :)

denk ook niet dat je paard erg blij wordt als je hem na elk ding wat je doet flink naar voren laat galopperen..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:12

welnee, daar hebben ze alleen maar lol van :D :D :D

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:31

jah als je rustig aandraaft en netjes in een hoekje aan wilt springen (terwijl je aan de andere kant van de bak bent wel ja)..

maar niet als je het méteen doet zodra je voelt dat hij wil.

Dat vergt wel reactievermogen en je moet dat kunnen voelen.

Ik vergelijk het even met onze puppy. Hij bijt ontzettend graag op schoenen ; hij heeft van mijn moeder een eigen krock(?) gekregen (de vorige verzorgster heeft hem leren steigeren), nou komt hij een (splinternieuwe, van €150,-) schoen tegen, hij denkt schoen = spelen, dus hij pakt die nieuwe schoen en begint daar vrolijk op te kauwen omdat het mag (paard krijgt een nieuwe verzorger, en denkt nog steeds, omdat het altijd goed is geweest, dat hij moet steigeren bij het halthouden). Ik vind het dus niet fijn dat onze hond MIJN schoenen pakt ipv de krock, maar een hond ziet het verschil niet, schoen is schoen. (de nieuwe verzorgster vind het niet fijn dat hij steigert, maar hij legt een link ; halt = steigeren). Dan kan ik de hond natuurlijk een klap/schop geven, maar hij weet totaal niet dat hij fout zat, want hij mag de ene schoen wel, en pakt hij een andere schoen dan krijgt hij op zijn kop.

Dus dat is bij een paard hetzelfde.

Wat doe je dan met de hond? Dan koop je een nieuw speeltje ; een touw bijv. en zodra hij aan de schoen wilt gaan beginnen, duw je het nieuwe speeltje in zijn mond en pak je de schoen snel af en leg je ergens weg (alle schoenen). Zodat het paard gaat wennen dat zijn speeltje een touwtje is.

Het is natuurlijk niet allemaal precies zo, heel zwart op wit, maar zo kun je je iets ervan voorstellen wat ik bedoel..

Bij een paard ook, hij zal niet begrijpen waarom jij ineens boos op hem wordt als hij het doet, waarna hij je kan gaan wantrouwen en wel krijgt dat hij niet meer voor je wil werken.(gewoon puur omdat hij het niet begrijpt).

Dus ook met je paard ga je iets anders verzinnen, je begint bijv. met eerst een paar dagen af en toe eens de stap heel voorzichtig op te vangen, als hij dat al doet, dan beloon je hem ontzettend (kampioen!). Zodat hij weet dat als hij goed reageert hij het leuk blijft vinden doordat hij geprezen wordt.

Als hij het fout doet rij je gewoon verder, niks doen, nergens op reageren.

Als het lukt die stap wat op te vangen, zonder hij gaat halthouden / steigeren of gewoon niet reageert dan kun je een stapje verder. Dan zet je hem halt, zodra hij stilstaat, rij je weg en prijs je hem weer compleet de hemel in.

En vanuit daar kun je steeds wat langer stil proberen te blijven staan (probeer dit niet in een week, maar laat hem eerst wennen aan hetgeen dat je apetrots op hem bent ;) )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:35

dat zeg ik :D :D :D dat is voorkomen :) NIET oplossen :)

je had het hele verhaal niet hoeven typen als je gewoon gelezen had :)

Ik wil niet dat een paard steigert...... dus als ik het aan voel komen dan gaat het gas erop........ maar word er dan toch gesteigerd, dan krijgt ie een draai om zn oren.......

dat is toch niet zo lastig te begrijpen of wel?

sazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 18:24

ik ben het ook met kiwiko eens _/-\o_ ....... ik heb eerst de gewone weg bewandeld en heb geprobeerd mijn appaloosa ruin niet te laten stijgeren, hij was zo peu nerveu en kon of wou niet stilstaan, zelfs met opstappen ging hij al omhoog ( wat ik hem niet beleerd heb trouwens ) ik denk dat dit is gebeurd met mensen die hem zadelmak hebben proberen te maken, maar alè.
Veel geduld gehad totdat we samen achterover geklapt zijn tot 3 keer toe!! %) Na een berg hoofdpijn ( met cap! ) was ik t zo beu dat stijgeren en met gevaar voor eigen leven dat ik hem een flinke draai on zijn oren verkocht ( niet leuk maar wel effectief ) en na die draai waren het er misschien nog 2 en het werd er gelukkig beter van en heeft hij bij mij niet meer gestijgert en respect had voor me.........totdat ik hem verkocht en hij bij een nieuwe eigenaar kwam en het hele gebeuren weer opnieuw begon ppfffff lekkerlinke loetje maar sucses ermee meid en vooral met zo een joekel van een paard want ik weet wat t is want we hebben een boullionais en ik hoop dat die nooit gaat stijgeren door wie of wat dan ook, maar bij mij is die draai er dan wel want achteroverklappen is veel erger dan een draai om zn oren want dan blesseren jullie beide.......met alle gevolgen van dien. succes hoe je het ook moge oplossen .... +:)+

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:36

KiWiKo schreef:
Ik wil niet dat een paard steigert...... dus als ik het aan voel komen dan gaat het gas erop........ maar word er dan toch gesteigerd, dan krijgt ie een draai om zn oren.......

blijkbaar wel... want miss was je reactie nét een fractie te laat. En ja, je hebt al zoveel paarden 'gecorrigeerd'.. maar ook anky maakt nog wel eens een fout.

Ik vind niet dat als het hem toch lukt om te steigeren dan krijgt hij vanmij geen klap, maar dan rij ik hem alsnog naar voren

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:37

Niemand heeft beweerd dat je na die klap moet afstappen en hem op stal moet zetten. Tuurlijk moet je hem daarna naar voren rijden.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:38

sazz schreef:
ik ben het ook met kiwiko eens _/-\o_ ....... ik heb eerst de gewone weg bewandeld en heb geprobeerd mijn appaloosa ruin niet te laten stijgeren, hij was zo peu nerveu en kon of wou niet stilstaan, zelfs met opstappen ging hij al omhoog ( wat ik hem niet beleerd heb trouwens ) ik denk dat dit is gebeurd met mensen die hem zadelmak hebben proberen te maken, maar alè.
Veel geduld gehad totdat we samen achterover geklapt zijn tot 3 keer toe!! %) Na een berg hoofdpijn ( met cap! ) was ik t zo beu dat stijgeren en met gevaar voor eigen leven dat ik hem een flinke draai on zijn oren verkocht ( niet leuk maar wel effectief ) en na die draai waren het er misschien nog 2 en het werd er gelukkig beter van en heeft hij bij mij niet meer gestijgert en respect had voor me.........totdat ik hem verkocht en hij bij een nieuwe eigenaar kwam en het hele gebeuren weer opnieuw begon ppfffff lekkerlinke loetje maar sucses ermee meid en vooral met zo een joekel van een paard want ik weet wat t is want we hebben een boullionais en ik hoop dat die nooit gaat stijgeren door wie of wat dan ook, maar bij mij is die draai er dan wel want achteroverklappen is veel erger dan een draai om zn oren want dan blesseren jullie beide.......met alle gevolgen van dien. succes hoe je het ook moge oplossen .... +:)+

tuurlijk, maar dan zou die van mij ook een draai krijgen... maar dit is niet aangeleerd.. dit is fout gegaan bij of het africhten, of hij is dominant en gaat met je aan de haal.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:38

pharagirlke schreef:
Niemand heeft beweerd dat je na die klap moet afstappen en hem op stal moet zetten. Tuurlijk moet je hem daarna naar voren rijden.

waarom hem niet meteen naar voren rijden dan zonder knal?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:41

Omdat ie dan niet door heeft dat hij wat mis gedaan heeft. Met "negeren" kom je er in geval van steigeraars meestal niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:43

LadyLynn schreef:
KiWiKo schreef:

Ik vind niet dat als het hem toch lukt om te steigeren dan krijgt hij vanmij geen klap, maar dan rij ik hem alsnog naar voren

dus jij beloont het paard voor het steigeren door als een dolle dino door de baan heen te gaan uit elkaar en op een hoog tempo,,,,,,,,,,,,

wat ben je dan eigenlijk aan het doen.......... oplossen of aanmoedigen?

want als een dolle dino door de baan heen gaan is een beloning........ daar vaart een paard wel bij...... dat vind ie grappig.....

[guote]blijkbaar wel... want miss was je reactie nét een fractie te laat. En ja, je hebt al zoveel paarden 'gecorrigeerd'.. maar ook anky maakt nog wel eens een fout.[/quote]

ik kan wel eens te laat zijn ja, ik heb ook paarden onder het zadel gehad die vanuit een volle galop zonder enige waarschuwing rechtop gingen........ maar in de regel voel ik het al een pas of 10 aankomen en heb ik die ruimte nog om het te sturen, en als ik die ruimte heb, dan is er ook geen vuiltje aan de lucht :)

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:49

KiWiKo schreef:

want als een dolle dino door de baan heen gaan is een beloning........ daar vaart een paard wel bij...... dat vind ie grappig.....

[guote]blijkbaar wel... want miss was je reactie nét een fractie te laat. En ja, je hebt al zoveel paarden 'gecorrigeerd'.. maar ook anky maakt nog wel eens een fout.

wie zegt dat die galop een beloning is?... tuurlijk, je moet hem wel aan het werk houden. Zal geen lang teugeltje zijn en zo'n sukkelgalopje nee..

maar ts... je hoort het, tip vaan 2009 ; mep je paard als hij doet wat hem altijd gevraagd is.. ;)

succes :Y)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:50

Even verduidelijken: met voorwaarts rijden bedoel ik niet dat hij lekker mag racen, daarmee bedoel ik dat je hem hard en vooral gecontroleerd aan het werk zet. :)

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:53

lees even de reactie boven je voordat je zo'n reactie nog een keer plaatst...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:55

Eh? Meid, mag het ook wat minder vijandig? Je doet bijna alsof je me gaat opvreten als ik nog eens reageer :=

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:57

zo doe jij via pb... hier doe je nog heel aardig, dus volgens mij ben je een beetje schijnheilig aan het doen :Z

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:00

Wat jij wil :) Maar goed dat ik wel weet hoe ik via PB reageer. :)

Anyhow TS. Ik hoop voor je dat je het op jouw manier opgelost krijgt. Misschien helpt het ook om hem "ho" aan te leren. Dus langs hem stappen, zelf stoppen, hem doen stoppen en "ho" zeggen. Als hij dat eenmaal goed door heeft, laat je hem halthouden zonder teugeldruk en zeg je "ho" en als dat lukt zonder steigeren pak je heeeeel geleidelijk aan heel lichtjes druk. Je kan zelfs beginnen met nauwelijks contact in de mond, hem opnemen alsof je met spinnenwebdraadjes rijd en "ho". :) Omdat je Ho zegt zal hij weten dat je halt bedoelt en niet steigeren. Immers je hebt hem leren halt houden op dat commando vanaf de grond. :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:00

LadyLynn schreef:
KiWiKo schreef:

[guote]blijkbaar wel... want miss was je reactie nét een fractie te laat. En ja, je hebt al zoveel paarden 'gecorrigeerd'.. maar ook anky maakt nog wel eens een fout.

wie zegt dat die galop een beloning is?... tuurlijk, je moet hem wel aan het werk houden. Zal geen lang teugeltje zijn en zo'n sukkelgalopje nee..

maar ts... je hoort het, tip vaan 2009 ; mep je paard als hij doet wat hem altijd gevraagd is.. ;)

succes :Y)

hihihi wat is nou de makkelijkste gang voor een paard?

tip van 2009 is duidelijk zijn in wat je wil van je paard, wat wenselijk is en wat niet............. en wat wel en niet gevaarlijk is

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:04

oja met de jonkies die ik gereden heb evenals de corrigeerpaarden kan je geen fout maken, want dan lig je met je kop in het zand......

dat is een van de redenen dat ik niet als een anky op het paard zit......... de andere reden is dat mijn lijf niet meer zoveel mee wil werken omdat ik zoveel fouten heb gemaakt :D waar ik dus van geleerd heb en dus niet meer maak :)