_Caitje__ schreef:Wie kan mij helpen?
Het gaat om een Belgisch Trekpaard van bijna 4. De vorige verzorgster heeft hem leren steigeren zonder dit te overleggen met de eigenaar.
Maar nu mijn vraag, hoe kan je dit het beste afleren?
@KiWiKo: Dit gaat niet over een jong onbeleerd paard, dat trucjes heeft om zijn ruiter te ambeteren. Hier staat toch duidelijk in dat de vorige verzorgster hem heeft leren steigeren. Daar gaat het om! Dan mag je voor mijn part nog 1000 jaar ervaring hebben, je moet eerst naar de oorzaak kijken, en dan pas komen met je grootspraak. Ik heb ook meer dan 20 jaar ervaring, en zeker met zogezegde probleempaarden, zonder dat ik zelfs hun verleden kende, maar zoals jij te werk gaat, zou ik nooit doen. En nee, ik ben geen sissy die te laks of niet streng is. Ik ben juist heel correct, maar ik ga wel meer doen aan de oorzaak, dan enkel het symptoom. want als je dit niet doet, komt er vroeg of laat weer een probleem boven. En dit kan zelfs nog binnen jaren erna. TS zit gewoon met de gebakken peren van een circusartieste die het wel leuk vond een knol van 1000 kilo te commanderen. En dit moet ze oplossen. het paard weet niet dat het ongewenst gedrag is, want het is hem aangeleerd. Dus, in zijn ogen, doet hij iets goeds. Wat een signaal geef je als je dit met een flinke tik gaat afstraffen?
....... ik heb eerst de gewone weg bewandeld en heb geprobeerd mijn appaloosa ruin niet te laten stijgeren, hij was zo peu nerveu en kon of wou niet stilstaan, zelfs met opstappen ging hij al omhoog ( wat ik hem niet beleerd heb trouwens ) ik denk dat dit is gebeurd met mensen die hem zadelmak hebben proberen te maken, maar alè.
Na een berg hoofdpijn ( met cap! ) was ik t zo beu dat stijgeren en met gevaar voor eigen leven dat ik hem een flinke draai on zijn oren verkocht ( niet leuk maar wel effectief ) en na die draai waren het er misschien nog 2 en het werd er gelukkig beter van en heeft hij bij mij niet meer gestijgert en respect had voor me.........totdat ik hem verkocht en hij bij een nieuwe eigenaar kwam en het hele gebeuren weer opnieuw begon ppfffff lekkerlinke loetje maar sucses ermee meid en vooral met zo een joekel van een paard want ik weet wat t is want we hebben een boullionais en ik hoop dat die nooit gaat stijgeren door wie of wat dan ook, maar bij mij is die draai er dan wel want achteroverklappen is veel erger dan een draai om zn oren want dan blesseren jullie beide.......met alle gevolgen van dien. succes hoe je het ook moge oplossen ....