Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
xxtesssss schreef:Je ziet vaak dat mensen een pony, vooral als deze hengst is, voor hun 3e al inrijden of iig. starten daarmee. Meestal omdat veel hengsten pas 'echt' hengstengedrag gaan vertonen nadat ze 3 jaar zijn. Vaak komt dat ook omdat hengsten na hun 3e pas voor het dekken ingezet worden.
Adil18 schreef:xxtesssss schreef:Je ziet vaak dat mensen een pony, vooral als deze hengst is, voor hun 3e al inrijden of iig. starten daarmee. Meestal omdat veel hengsten pas 'echt' hengstengedrag gaan vertonen nadat ze 3 jaar zijn. Vaak komt dat ook omdat hengsten na hun 3e pas voor het dekken ingezet worden.
Vraagje hoor maareh...hoe kom je aan die wijsheid?
We hebben hier drie hengsten...De een wist met 3 maanden al waarvoor hij zijn slurfie had (naast het plassen), de ander begon met 2 jaar te kuren en de derde is 7 en zet je zonder probleem naast een merrie op de trailer (bij hem komt de hengst volgens mij nooit door...)...
Dit is echt van hengst tot hengst verschillend!
sylva schreef:Rijtechnisch kan ik er niet veel over zeggen, je gaat onder begeleiding, dus dat je het op een goede manier doet met de juiste intentie geloof ik best hoor, maar ik vroeg me nu af he....
Als ik vragen mag, waarom heb je een jonge pony gekocht, als je zo graag wedstrijden wilt rijden?
Waarom niet een dier van een jaar of 5, 6? Ik heb net een 3.5 jarige erbij gekocht, die dan in juni 4 wordt, maar, ik ga m niet rijden voor volgend jaar. Deze hele zomer mag ie wennen, doen we grondwerk en verkeersmak maken en weet ik allemaal wat aan andere dingen. Ik wil eerst een goed vertrouwen tussen ons 2, en een band opbouwen, en met 4.5 jaar weet ik zeker dat hij mentaal en fysiek sterk genoeg is, waardoor hij t beter kan verwerken en de kans op vroegtijdige artrose e.d. minder wordt.
En dit gewoon uit nieuwsgierigheid verder hoor, niet aanvallend, het is jou beestje, dus je doet toch wat je er zelf mee wil doen, ongeacht wat andere mensen daar van vinden, en dat is logisch.
Maar ik was idd benieuwd naar het "waarom". Jij wil perse starten in oktober, en met die druk erachter heb je grote kans dat het niet goed gaat komen. De meeste paarden die vroeg ingereden worden, raken na een half jaar in een neerwaatse spiraal, en blijven een jaar verlaat puberen en in een dip zitten. Dit heeft weer te maken met het veel te vroeg beginnen, omdat ze mentaal sowiezo niet volwassen zijn, en het teveel is om te verwerken. Ook al vindt hij het op dit moment volgens jou o zo leuk om te werken.
Je rijdt op die andere pony van je ja al wedstrijden, waarom is het allemaal nu en niet volgend jaar als ik vragen mag?
Als je hem wat langer goed wil houden, rem dan een klein beetje af is mijn tip. De schok zal je niet gelijk ondervinden, maar geef m een jaar, en je kan zometteen of opnieuw beginnen, of je kan niets meer met m, omdat t m allemaal teveel wordt.
En dat zou zonde zijn. Wat is dan een jaar op een heel ponyleven?
Sucses er verder mee, en hoop dat je wat kan met t commentaar van iedereen.
Joceline schreef:Ik weet zeker dat ze op zo'n manier niet ver zal komen, dit soort gespannen paardjes en kort in de nek worden snel opgemerkt door jury's.