3 Jarige Wiz-Kid gaat met sprongen vooruit!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:03

Oja misschien kun je zelf even een mod aanspreken of zij de onzin en de dubbele dingen uit je topic wil verwijderen. Er staan veel dezelfde reacties in, beetje onzinnig. ;)

x_tico

Re: 3 Jarige Wiz-Kid gaat met sprongen vooruit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 17:10

Bedankt! erg fijn uitgelegd. Ik wil nu ook rustig aan gaan afbouwen met elastiek en rijd hem nu 1 x per week zonder. Hij pakt het zeker goed op :j.
Bedankt! Er zijn gelukkig ook nog mensen die het fijn kunnen verwoorden. :j

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:36

Je schema klinkt inderdaad erg goed. 3 dagen in de week rijden, waarvan 1tje les. Zeer goed en verstandig om zo weinig te rijden en in verhouding zoveel te lessen!
Wat ik me alleen nog wel afvraag is of je ook met de pony naar buiten gaat? Mijn ervaring is dat paarden enorm opknappen van een lekkere buitenrit! Zeker die jonge pony's moeten plezier houden in het werk en dat kunt je onderhouden door regelmatig lekker naar buiten te gaan en ze eens wat anders te laten zien dan die saaie rondjes in de bak.

Maar erg goed van je dat hij van de zomer lekker een maandje op de wei mag spelen! Zo te horen heb je er wel over nagedacht, misschien alleen niet ver genoeg volgens de ideale maatstaven hier op bokt.
Persoonlijk zou ik ook pas in januari beginnen met starten, zodat je jezelf en pony geen onnodige druk op gaat leggen. En omdat je er vanuit kunt gaan dat hij in januari gemakkelijk een proef kan lopen, zonder enige moeite, dan maakt het het voor hem minder stressvol dan wanneer hij in oktober, wanneer hij net aan een goede proef kan lopen, al op wedstrijd moet.
Als hij de oefeningen namelijk goed kan, kan hij daar zijn 'rust' in vinden, met het idee: 'Oh dit kan ik wel'

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 17:38

Nee ik ga op het moment nog niet met hem naar buiten, dat gaat binnenkort wel gebeuren. :j

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:41

Mag ik vragen waarom je nog niet met hem naar buiten gaat?
Woon je in zo een paardonvriendelijk omgeving? Of is hij nog een beetje ondeugend?

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 17:51

Onze stal ligt aan een hele drukke weg, je hebt geen uitrijmogenlijkheden. Over een drukke straat gelijk de 1e x vind ik nog niks dus nemen we hem eerst een x mee naar de club en dan naar het bos.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:53

Je kunt ook eerst aan de hand samen met een ander paard over de drukke weg naar het deel waar het niet druk is (bos in jullie omgeving?) of een veld oid.
Ik moet ook over een drukke weg, ging op zondag ochtend of 's avonds door de weeks dan is het niet zo druk. En dan gewoon eerst aan de hand..

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 20:38

Ja dat gaan we ook doen :j maar onze andere pony's zijn ook niet zo rustig vandaar. En onze weg is altijd druk.. ze razen echt zo snel voorbij en je hebt alleen een 'fietspad' naast de weg..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 22:10

xxtesssss schreef:
Je ziet vaak dat mensen een pony, vooral als deze hengst is, voor hun 3e al inrijden of iig. starten daarmee. Meestal omdat veel hengsten pas 'echt' hengstengedrag gaan vertonen nadat ze 3 jaar zijn. Vaak komt dat ook omdat hengsten na hun 3e pas voor het dekken ingezet worden.

Vraagje hoor maareh...hoe kom je aan die wijsheid?

We hebben hier drie hengsten...De een wist met 3 maanden al waarvoor hij zijn slurfie had (naast het plassen), de ander begon met 2 jaar te kuren en de derde is 7 en zet je zonder probleem naast een merrie op de trailer (bij hem komt de hengst volgens mij nooit door...)...

Dit is echt van hengst tot hengst verschillend!

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 08:36

ze zegt toch meestal ;).

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:29

Adil18 schreef:
xxtesssss schreef:
Je ziet vaak dat mensen een pony, vooral als deze hengst is, voor hun 3e al inrijden of iig. starten daarmee. Meestal omdat veel hengsten pas 'echt' hengstengedrag gaan vertonen nadat ze 3 jaar zijn. Vaak komt dat ook omdat hengsten na hun 3e pas voor het dekken ingezet worden.

Vraagje hoor maareh...hoe kom je aan die wijsheid?

We hebben hier drie hengsten...De een wist met 3 maanden al waarvoor hij zijn slurfie had (naast het plassen), de ander begon met 2 jaar te kuren en de derde is 7 en zet je zonder probleem naast een merrie op de trailer (bij hem komt de hengst volgens mij nooit door...)...

Dit is echt van hengst tot hengst verschillend!

Ik zeg vaak en meestal. ;) Het verschilt van paard tot paard idd.
Hengsten vinden idd. wel rond hun 2e uit wat je er nog meer mee kan doen. Maar ik zei al dat een hengst vaak pas voor het dekken ingezet word na zijn 3e, de meeste hengsten worden als ze gedekt hebben een stuk manser. Vandaar dat veel mensen hengsten voor het dekseizoen (rond Mei/Juni) worden ingereden. En veel 3 jarige hengsten zijn pas écht 3 rond die maanden. Veel mensen beginnen dus al eerder met een hengst. Er zijn ook zat mensen die dat niet doen natuurlijk, maar ik geef maar een voorbeeld.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:37

Supermooie pony hoor! ;)
Heb er niet veel op aan te merken.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 23:17

ik heb even je topic doorgelezen..
Jammer dat je zo vel reageerd op de reacties over dat je paard nog te jong is..
En dat je het allemaal maar van je af schuift door te zeggen "Hij was al ingereden toen ik hem kocht"
Dat paard is 2 jaar en 9 maanden, komop, Ga echt lezen/met mensen praten, en kom er achter dat dit niet het juiste is..

En zeker niet als je hem ook nog eens met stiek rijd, Ja zelfs die 10 minuten!!!

Ik hoop dat je wat van deze reacties leerd, anders vind ik het zonde voor je paard :)

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 23:23

Mijn paard is over een halve week 3 jaar :+ geen 2 en 9 maanden ;)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:37

Maar hij werd al wel bereden op die leeftijd, ik denk dat Patriciaa dat bedoelt. Intussen wordt hij al wel een aantal maanden bereden, al een maand of 3, 4...

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 08:43

2,5 maand en een paar dagen.. ;)

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:27

Nou goed, ik ga niet verder op je in, want je trekt je er toch niks van aan, en je weet het allemaal beter..
Veel succes met het vernielen van je paardje, Die overigens echt prachtig is :j :)

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:53

Rijtechnisch kan ik er niet veel over zeggen, je gaat onder begeleiding, dus dat je het op een goede manier doet met de juiste intentie geloof ik best hoor, maar ik vroeg me nu af he....
Als ik vragen mag, waarom heb je een jonge pony gekocht, als je zo graag wedstrijden wilt rijden?
Waarom niet een dier van een jaar of 5, 6? Ik heb net een 3.5 jarige erbij gekocht, die dan in juni 4 wordt, maar, ik ga m niet rijden voor volgend jaar. Deze hele zomer mag ie wennen, doen we grondwerk en verkeersmak maken en weet ik allemaal wat aan andere dingen. Ik wil eerst een goed vertrouwen tussen ons 2, en een band opbouwen, en met 4.5 jaar weet ik zeker dat hij mentaal en fysiek sterk genoeg is, waardoor hij t beter kan verwerken en de kans op vroegtijdige artrose e.d. minder wordt.
En dit gewoon uit nieuwsgierigheid verder hoor, niet aanvallend, het is jou beestje, dus je doet toch wat je er zelf mee wil doen, ongeacht wat andere mensen daar van vinden, en dat is logisch.
Maar ik was idd benieuwd naar het "waarom". Jij wil perse starten in oktober, en met die druk erachter heb je grote kans dat het niet goed gaat komen. De meeste paarden die vroeg ingereden worden, raken na een half jaar in een neerwaatse spiraal, en blijven een jaar verlaat puberen en in een dip zitten. Dit heeft weer te maken met het veel te vroeg beginnen, omdat ze mentaal sowiezo niet volwassen zijn, en het teveel is om te verwerken. Ook al vindt hij het op dit moment volgens jou o zo leuk om te werken.
Je rijdt op die andere pony van je ja al wedstrijden, waarom is het allemaal nu en niet volgend jaar als ik vragen mag? :)
Als je hem wat langer goed wil houden, rem dan een klein beetje af is mijn tip. De schok zal je niet gelijk ondervinden, maar geef m een jaar, en je kan zometteen of opnieuw beginnen, of je kan niets meer met m, omdat t m allemaal teveel wordt.
En dat zou zonde zijn. Wat is dan een jaar op een heel ponyleven? :)
Sucses er verder mee, en hoop dat je wat kan met t commentaar van iedereen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 06:38

@Sylva, dat is ook al door mijn gedachten gegaan; waarom een jonge pony? Er zijn toch voldoende vissen in de zee (om het zo maar eens te zeggen) die ietsje ouder zijn, dat was in het geval van TS meer geschikt geweest (en beter voor de pony in kwestie).

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:02

sylva schreef:
Rijtechnisch kan ik er niet veel over zeggen, je gaat onder begeleiding, dus dat je het op een goede manier doet met de juiste intentie geloof ik best hoor, maar ik vroeg me nu af he....
Als ik vragen mag, waarom heb je een jonge pony gekocht, als je zo graag wedstrijden wilt rijden?
Waarom niet een dier van een jaar of 5, 6? Ik heb net een 3.5 jarige erbij gekocht, die dan in juni 4 wordt, maar, ik ga m niet rijden voor volgend jaar. Deze hele zomer mag ie wennen, doen we grondwerk en verkeersmak maken en weet ik allemaal wat aan andere dingen. Ik wil eerst een goed vertrouwen tussen ons 2, en een band opbouwen, en met 4.5 jaar weet ik zeker dat hij mentaal en fysiek sterk genoeg is, waardoor hij t beter kan verwerken en de kans op vroegtijdige artrose e.d. minder wordt.
En dit gewoon uit nieuwsgierigheid verder hoor, niet aanvallend, het is jou beestje, dus je doet toch wat je er zelf mee wil doen, ongeacht wat andere mensen daar van vinden, en dat is logisch.
Maar ik was idd benieuwd naar het "waarom". Jij wil perse starten in oktober, en met die druk erachter heb je grote kans dat het niet goed gaat komen. De meeste paarden die vroeg ingereden worden, raken na een half jaar in een neerwaatse spiraal, en blijven een jaar verlaat puberen en in een dip zitten. Dit heeft weer te maken met het veel te vroeg beginnen, omdat ze mentaal sowiezo niet volwassen zijn, en het teveel is om te verwerken. Ook al vindt hij het op dit moment volgens jou o zo leuk om te werken.
Je rijdt op die andere pony van je ja al wedstrijden, waarom is het allemaal nu en niet volgend jaar als ik vragen mag? :)
Als je hem wat langer goed wil houden, rem dan een klein beetje af is mijn tip. De schok zal je niet gelijk ondervinden, maar geef m een jaar, en je kan zometteen of opnieuw beginnen, of je kan niets meer met m, omdat t m allemaal teveel wordt.
En dat zou zonde zijn. Wat is dan een jaar op een heel ponyleven? :)
Sucses er verder mee, en hoop dat je wat kan met t commentaar van iedereen.

Ik weet zeker dat ze op zo'n manier niet ver zal komen, dit soort gespannen paardjes en kort in de nek worden snel opgemerkt door jury's. Na de B komt ze zichzelf tegen en kun je niks meer oplossen met hulpmiddelen en moet je echt gaan rijden. Daarom is de klasse B eigenlijk niets..ja het paardje moet op eigen benen kunnen lopen, moet ontspannen zijn en de oefeningen goed lopen. Ook willen ze al een deel nageeflijkheid zien, geen van allen zijn aanwezig. Ook als ze bij het losrijden elastieken e.d. zien worden ze daar niet blij mee..heb gelukkig hier niemand mee zien rijden of losrijden nog, logisch want het heeft geen zin om je paard voor de wedstrijd nog even in de krul te trekken. De jury ziet duidelijk dat het paardrijden geen paardrijden is maar dwang, zo kom je zeker niet ver.

Itsmelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:04

Heel verstandig van je bodyprotector! ;)
Met de galop is je hand nogal streng en je kantelt hem ook.
Verder ziet het er goed uit!

xx

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:21

Joceline schreef:
Ik weet zeker dat ze op zo'n manier niet ver zal komen, dit soort gespannen paardjes en kort in de nek worden snel opgemerkt door jury's.

Het verbaast mij juist dat er op Bokt zo vaak foto's geplaatst worden van L/M combi's waar ontspanning en lossigheid ook helemaal niet aan de orde is. Van mij zou de jury daar nog wel strenger in mogen zijn.
TS, gekke vraag misschien, maar wat is voor jou het belangrijkste in paardrijden?

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:25

Ik vind je schema heel netjes ingedeeld. Op de foto's ziet het er met een (losse!!!) slof 'netjes' uit. Jij trekt je paard niet in de krul d.m.v. aan de slof te trekken en hem/haar te dwingen. Probeer erop te letten dat je zonder slof niet meteen gaat dwingen om daar naar beneden te gaan, dat komt namelijk over een paar weken/maandjes vanzelf. Laat je paardje dus nog enkele maanden lekker met het neusje in de lucht (wel ontspannen) te laten lopen en eerst evenwicht enz. op te laten zoeken en op eigen benen te laten lopen.

Succes! ;)

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 17:44

Stravero: Bedankt :j, ja ik heb hem nu al een paar dagen zonder gereden omdat het alleen een middel was om het hem te leren snappen, ik rijd hem nu zonder en als ik longeer gaat hij er weer aan. :j Wat de meeste hier niet weten is dat hij zelf mijn hand zo opzoekt ;).
Bedankt!

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 19:55

Zou je nog willen antwoorden op mijn vorige post? :) Was best wel benieuwd naar je antwoord namelijk :)