Dominantieprobleem of toch ergens anders last van?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pytje

Re: Dominantieprobleem of toch ergens anders last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:55

die kapjes verkopen ze bij de paardendrogist: www.paardendrogist.nl Als je zoekt op 'pollen' dan krijg je hem in het lijstje.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 17:26

Pytje schreef:
die kapjes verkopen ze bij de paardendrogist: http://www.paardendrogist.nl Als je zoekt op 'pollen' dan krijg je hem in het lijstje.

Dank je, heb er een besteld, alleen dan bij divoza.
Daar waren ze een stuk goedkoper ;)

Morgen gewoon even met panty proberen, al weet ik nog niet hoe ik dat ga bevestigen :+

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:11

ja, vond deze inderdaad aardig aan de prijs. Hopelijk heeft het een goed effect!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:51

Ik vind dat je ondertussen wel erg veel mogelijke oorzaken hebt - en inderdaad, ze kunnen allemaal waar zijn. Ik begrijp dat je graag iets wilt doen, maar toch zou ik zo'n paard eerst een weekje op rust zetten. Reinheid, rust en regelmaat. Niet te veel voeren, paar uurtjes in de wei en verder in de paddock - eens zien wat er dan gebeurt.
Het kan zijn dat je paard van veel dingen een beetje last heeft en dat het ene probleem het andere oproept. Werk kan dan ook weer tot spierpijn (waar dan ook) leiden - en dat krijg je dan de volgende dag terug. Een weekje op rust is voor de meeste paarden niet slecht, zeker niet als ze én pijn en nare herinneringen moeten vergeten. Daarna is je paard misschien weer wat fitter en kijk jij met wat minder gemengde gevoelens naar je paard en kun je weer fris beginnen.

senily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:31

Ik heb niet alles terug gelezen maar herken helaas het probleem erg goed :( .
Ik heb het lichamelijke uitgesloten en bij mijn paard is het toch echt dominant gedrag... niet leuk om toe te geven.M aar ook mijn paard gaat staken, slaan naar been en/of zweepje zodra ik wil aandraven., en ook ik pak op dat moment niet genoeg door uit voorzichtigheid. Ik heb inmiddels een bijrijder die dat wel doet en het gaat steeds beter. Het zal nog een lange weg zijn voor het er helemaal af is maar ik houd moet. Ik hoop dat jij ook snel een oplossing voor je probleem zult vinden want ik weet dat het alles behalve leuk is, zo'n paard dat niet wil lopen... |(

Succes

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:50

WWisecracker ik volg je nog hoor. :D

Wat iknu bedacht is heb je wel eens met een dubbele longe gewerkt? Anders ga een met de dubbele longe naar het bos terwijl jij er achter loopt. Vraag haar dan eens te draven. Je zei dat ze een nare ervaring heeft gehad met het zadel in het bos. Als je nu met een dubbele longe en longeersingel werkt in het bos reageert ze misschien anders? Gewoon dingen om uit te proberen.

Heb je nog met een osteopaat gesproken en met je eigen DA?

Succes

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 11:39

Snovje schreef:
WWisecracker ik volg je nog hoor. :D

Wat iknu bedacht is heb je wel eens met een dubbele longe gewerkt? Anders ga een met de dubbele longe naar het bos terwijl jij er achter loopt. Vraag haar dan eens te draven. Je zei dat ze een nare ervaring heeft gehad met het zadel in het bos. Als je nu met een dubbele longe en longeersingel werkt in het bos reageert ze misschien anders? Gewoon dingen om uit te proberen.

Heb je nog met een osteopaat gesproken en met je eigen DA?

Succes

Hoi,

Met dubbele longe heb ik nog nooit gewerkt. Heb soms al ruzie met 1 lijn als ik aan het longeren ben :+

Ik ben nog wel een keer gaan rijden. Ik heb hem toen ingespoten en op het hoofd gerold met attex dazen spray (kijken of hij extreem op mugjes reageerd).
Het ging al iets beter, in het begin wilde hij absoluut niet draven en schudde hij veel met zijn hoofd.
Op eens wilde hij aandraven. dat heb ik niet toegelaten maar heb hem 50 meter verder zelf aangedraaft. En ja hoor gelijk reactie op mijn been.
Dat was wel richting huis. Ook aangalloperen ging netjes en hij was netjes nagevelijk :? :?
Dus ik heb hem toen een zijpad (weg van huis g) gestuurd en hij begon gelijk te protesteren.
Heel raar, dus dacht zou hij nu echt gewoon al die tijd aan het klooien zijn geweest?!

Eenmaal thuis afgezadeld. Tot mijn schrik zag ik nu drukplekken aan de zijkant van zijn buik (echt witte haren tussen de bruine haren (ook nu pas gezien omdat hij nu bijna helemaal zijn zomervacht heeft).
Ik zal er foto's van maken. Heb een paard nog nooit met drukplekken aan de zijkant van zijn buik gezien.

Ik wacht nog op het bestelde neusnetje (was natuurlijk het enigste wat niet op voorraad was).
Dus hoe het daarmee zal gaan weet ik niet.
Met een panty lukte niet (geen idee hoe ik dat vast moet maken).

Hij is nu ook gemasseerd.
En daaruit bleek dat hij dus aan 1 kant (rechts) allemaal ''knopen''
heeft.

Dus ik gok nog steeds het meest op zijn vorige toch niet goed passende zadel.
Hij zal dus langzaam wel doorkrijgen dat het met zijn nieuwe zadel geen pijn doet.
En dan zal hij wel beter gaan lopen en niet of minder staken.

Nu longeer ik hem bijna elke dag. Ik heb de opdracht gekregen om hem voor en na het werk te masseren. Dat doe ik maar braaf, volgende week woensdag komt ze weer langs en dan kijkt ze of er al verbetering inzit.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:17

WWisecracker schreef:
Dus ik heb hem toen een zijpad (weg van huis g) gestuurd en hij begon gelijk te protesteren.
Heel raar, dus dacht zou hij nu echt gewoon al die tijd aan het klooien zijn geweest?!

Al mijn paarden zouden in protest gaan als ze denken naar huis te gaan en ik ze nog een blokje om vraag...
Zou je zelf misschien ook hebben als je ineens moet overwerken, zonder goede reden van je baas. ;)
Paard verwacht lekker eten thuis en wil dus graag naar huis.

Dat is dus normaal gedrag en vind ik ook paardje pesten ;)

Wel super dat hij op de weg terug fijn nageeflijk was! Dat is dus totaal niet dominant, wat je wel eerder kunt verwachten op de tewrugweg.
Je heb hem toch ook daarvoor vrij gegeven? Vaak vinden paarden het dan weer leuker om te gaan rijden. Op de terug weg zijn de meeste makkelijker met lopen en bevestigd dus eigenlijk niks. Paarden lopen dan makkelijker door de pijn heen. Mocht hij angst gehad hebben voor het zadel/rijden, zal hij met regelmatig een buitenrit die angst wel kwijt raken.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 14:29

Bedankt voor je reactie.
Het was idd op de weg naar huis maar nog wel een +/- 20 min rijden (draf en 15 min uitstappen).
Er zijn daar vele zijpaden en ik pak deze vaker (rij niet steeds het laatste stukje hetzelfde naar huis).
Normaal maakt hij van een klein stukje om geen probleem ;)

Dus vond het toch vreemd.
Maar wat je zegt over door de pijn heen rijden kan heel goed hoor!
Daarom kijk ik het nog even aan hoe het zich verder ontwikkeld.
Heb nu een goed zadel dus meer pijn van een zadel kan hij niet krijgen.
Vanavond weer lekker longeren en zodra ik het neusnetje binnen heb ga ik dat eens proberen (wie weet). ;)

Hopelijk heeft de masseur over ruim een week goed nieuws over zijn spieren.
Hij krijgt overigens nog steeds selenium en Vit. E.

Hoop dat dit alles voldoende werkt.
Ik hou jullie op de hoogte.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 12:20

Dit zijn de pas zichtbaar geworden drukplekken.
Zou dit alleen door de singel kunnen komen (te strak aansingelen b.v.)
Of ook echt door het zadel, ik vind het zo'n rare plek voor drukplekken!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:23

op de 1na laatste foto heeft mijn paard ook wel eens een drukplek gehad, dit is gekomen omdat ik hem zonder dekje had gereden (ivm plekken ergens anders). Met wat voor zadel en dekj rijd je altijd?
De eerste foto kan misschien komen door aangekoekt zweet?

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 12:34

Dit is gebeurd met mijn KN Symphonie zadel ( schrijf ik dat goed zo?)
Had er een wat dikker dekje onder liggen niet zo'n ''pad'' (hoe noemen ze die dingen?).

Afbeelding

Skingraphx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:55

Ik heb je topic stiekem even gevolgd maar geen zinnige tips dus mijn mond maar gehouden. Als ik de foto's zo zie en het zijn inderdaad drukplekken kan ik me voorstellen waarom hij zo raar reageert als jij been geeft vooral vanwege de locatie van de drukplekken. Ik hoop voor je dat het inderdaad een medisch probleem is want dat is vaak makkelijker op te lossen dan een dominatieprobleem. Veel succes en ik blijf je even volgen.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:00

Lijkt me dat eens moet kijken of het dekje het niet heeft veroorzaakt door schuiven oid, je zadel lijkt me nog niet zo verkeerd.
Een bontshabrak bied uit uitkomst tegen dit soort drukkingen onder het zadel.
(paard van mijn man heeft dit onlangs ook gehad door een verkeerd en schuivend shabrak ) Opgedroogd zweet wil ook wel irritatie geven op deze manier.
Je paard kan idd koppelen naar deze pijnlijke plekken maar zal toch moeten leren te vertrouwen op nu, een bachremedie kan dan heel goed helpen.
Maar wat jou allegrootste winst in dit verhaal kan een reading bij danae zijn hier op bokt, zij is echt goed!!

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 13:08

Skingraphx schreef:
Ik heb je topic stiekem even gevolgd maar geen zinnige tips dus mijn mond maar gehouden. Als ik de foto's zo zie en het zijn inderdaad drukplekken kan ik me voorstellen waarom hij zo raar reageert als jij been geeft vooral vanwege de locatie van de drukplekken. Ik hoop voor je dat het inderdaad een medisch probleem is want dat is vaak makkelijker op te lossen dan een dominatieprobleem. Veel succes en ik blijf je even volgen.

Ja ik denk idd dat die drukplekken, toch verkeerd zadel, en alles wat daaruit voortkomt de boosdoener is.
Verder is hij ook wel dominant, maar daar was altijd wel doorheen te rijden.
Nu zei mijn gevoel dat het meer was dan alleen dominantie.

Verder ben ik gisteren nog even het bos in geweest na het longeren.
Het ging al weer beter dan eerst maar bij die muggen zwermen raakte hij totaal over de rooie.
Echt met zijn voorbenen maaien, stijgeren (net als in de film met van die maaiende benen haha) en dwars door de bosjes heen om ze kwijt te raken.
Ik had expres geen vliegenspul opgedaan.
Het had geregend en wilde zien of het eventueel door een alergie kon komen.
Dat is na regen minder omdat dan die stofjes /pollen uit de lucht zijn. (heb ook zijn neusnetje nog niet binnen).

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 13:15

ullaatje schreef:
Lijkt me dat eens moet kijken of het dekje het niet heeft veroorzaakt door schuiven oid, je zadel lijkt me nog niet zo verkeerd.
Een bontshabrak bied uit uitkomst tegen dit soort drukkingen onder het zadel.
(paard van mijn man heeft dit onlangs ook gehad door een verkeerd en schuivend shabrak ) Opgedroogd zweet wil ook wel irritatie geven op deze manier.
Je paard kan idd koppelen naar deze pijnlijke plekken maar zal toch moeten leren te vertrouwen op nu, een bachremedie kan dan heel goed helpen.
Maar wat jou allegrootste winst in dit verhaal kan een reading bij danae zijn hier op bokt, zij is echt goed!!

Het is juist het gekke dat hij geen drukplekken op zijn rug zelf heeft,alleen aan de zijkanten en onder zijn buik.
Als ik eventueel voor een bontshabrak zou kiezen, heeft dat dan geen effect op de pasvorm van mijn zadel?
Haren e.d. borstel ik na elke rit van mijn dekje af.
Overigens heb ik nu een ander zadel. Van mijn KN werd toch gezegt dat hij te krap werd op zijn schouders.

Reading heb ik al eens gehad volgens mij niet van danae. Die gene kon niet bij Wacky doordringen, hij was heel onrustig en bijna aggresief? }:0 .
Verder ben ik niet gelijk van dat soort dingen. Maar om mijn paard te helpen sta ik wel voor alles open.
Baat het niet schaad het niet om het zo maar te zeggen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:43

Hoewel je paard niet helemaal recht staat op de foto, is mijn eerste indruk toch dat het zadel niet helemaal goed ligt en dat de drukplekken wel kunnen komen van het zadel, volgens mij drukt de wrong tegen de schouder aan de ene kant.
Ik zou trouwens een paar dagen niet rijden met zulke drukplekken, je paard associeert rijden dan met pijn en dat wil je natuurlijk liever niet....Ook bontjes zijn niet altijd de oplossing, je zadel gaat nl. anders liggen en voor hetzelfde krijg je dan weer ergens anders problemen. Een goed zadel hoort gewoon te passen.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 17:20

Kendra schreef:
Hoewel je paard niet helemaal recht staat op de foto, is mijn eerste indruk toch dat het zadel niet helemaal goed ligt en dat de drukplekken wel kunnen komen van het zadel, volgens mij drukt de wrong tegen de schouder aan de ene kant.
Ik zou trouwens een paar dagen niet rijden met zulke drukplekken, je paard associeert rijden dan met pijn en dat wil je natuurlijk liever niet....Ook bontjes zijn niet altijd de oplossing, je zadel gaat nl. anders liggen en voor hetzelfde krijg je dan weer ergens anders problemen. Een goed zadel hoort gewoon te passen.

Met het oude zadel (waardoor dit gekomen is) heb ik al ruim 4 weken niet meer gereden.
Met mijn nieuwe zadel heb ik de laatste 1,5 weken 3 keer ''gereden''.( langste rit 3 kwartier).
En dan alleen veel stappen en hoogstens 5 min. draven.

Met het laatste ben ik het helemaal eens.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:38

Als die drukplekken pas net zichtbaar zijn, terwijl je al 4 weken niet heb gereden, betwijfel ik toch of je huidige zadel wel goed ligt.
Mijn paard heeft eens een drukplek van de onderdeken gehad, die naar achter was geschoven en dus strak zat. Drukplek was redelijk snel zichtbaar als ik me dat goed herinner.
Als je daarbij lang met dat zadel heb gereden, had je wsl eerder drukplekken moeten zien.

Van de zichtbare drukplek hebben de meeste paarden geen last meer... tenzij hij echt last heeft van een blokkade.

(btw is 3 kwartier echt genoeg hoor, voor en drukplek)

Ik had ook 1 singel waar mijn paard een wondje van heeft gekregen, zonder dat ik er iets aan voelde waar het van kon komen... Heb die dus gewoon na 2 x proberen, toen het was bevestigd, weggegooid.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 05:54

De drukplekken zijn nu pas zichtbaar omdat hij de laatste weken erg is gaan verharen. Ook is het niet zo dat het hele witte plekken zijn. Er zitten veel witte haren door de bruine.
Het is echt door het oude zadel gekomen.
Het zat er al voordat ik mijn nieuwe zadel erop heb gelegt Nu 1,5 week geleden.
Ik poets hem meestal op stal en daar is het licht niet altijd even goed, dus dacht eerst dat het nog opgedroogd zweet, vogelpoep was ofzo.
Pas na een paar keer poetsen e.d. kreeg ik pas door dat het drukplekken waren.

Hij heeft nadat ik 4 weken geleden nieuwe zadels ben wezen passen stil gestaan (tot mijn nieuwe zadel er was ).
Dit wegens bloedonderzoek, tandarts e.d..
Omdat ik eerst (ernstige) lichamelijke klachten wilde uitsluiten alvorens weer op te stappen.

De singel waardoor het gekomen is heb ik ook weggedaan.
Dus hoop met mijn nieuwe uitrusting op een goed herstel.
Ik heb ondertussen ook nog even een mailtje gestuurd naar ''mijn'' osteopaat.
Kijken of hij het noodzakelijk vindt om te komen.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 13:31

Bij deze weer even een update.
Het gaat steeds beter met Wacky. Ik heb nu meerdere keren ,met het neusnetje gereden en ja hoor het werkt echt.
Hij reageerde heel panisch op zwermen vliegjes bij de plassen in het bos. Daarom heeft hij nu een oornetje, dat vind hij nog niet alles maar heb het nog maar 1 keer geprobeerd.

Hij is nog niet helemaal de oude, hij schud af en toe nog steeds met zijn hoofd en is niet echt goed nagefelijk. Maar het gaat steeds beter dus blijf het rustig opbouwen.
Hij heeft daarintegen super veel energie en looplust (jippy _/-\o_ Dus het is best lastig. Hij heeft veel energie maar ik wil hem niet overbelasten. Denk dat hij daarom niet echt goed nagevelijk te rijden is omdat hij zo druk is en alleen maar door wil blijven gaan.
Hij moet het echt weer even doorhebben allemaal. Maar ik zie het positief in!

Deze foto is van gisteravond, hij is hier een beetje druk en wil maar blijven lopen. Hij heeft er zeker weer plezier in.
Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor het medenken allemaal! Denk dat het nu wel goed komt! :D

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:56

Wat een goed nieuws zeg!!