3 jarige @ les!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:45

Ook ik vind dit er totaal niet prettig uitzien. Je zegt wel dat de halsverlenger niet strak zit, maar je pony loopt wel ver achter de teugel! Als ruiter moet JIJ dit eruit zien te rijden. Ik denk eerder dat juist door het elastiek je pony zo ver achter de teugel kruipt. Als je pony op zijn eigen benen kan lopen en goed voorwaarts wordt gereden, dan zakt ze vanzelf wel.

Ik rijd nu een paard van 4 en ze is echt net onder het zadel. Ze kan nog niet echt rechte lijnen lopen want ze heeft haar balans nog niet helemaal. Maar er is wel een hele goede longeertraining aan vooraf gegaan, met een pessoa op de langste stand(dit natuurlijk niet direct!). Dit paard loopt echt uitzichzelf heerlijk ontspannen en goed nageeflijk er is bijna tot geen teugeldruk. Het is dan wel van belang dat ze goed voorwaarts wordt gereden. Je hebt helemaal geen hulpteugels nodig bij een jong paard met rijden. Los het anders op!

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:49

Rody01 schreef:
Het probleem is opgelost voor de zoveelste keer. Paarden tandarts is langsgeweest, hoofdstel versteld en door deze instructrice. Ze legt het allemaal heel fijn uit, en heb nog nooit zooo goed les gekregen. Jullie zouden eens zo'n les krijgen. Alles wat ik heb geleerd, blijkt nu dus juist heel anders te zijn. En dan vooral met buigingen etc.Ik ga dus niet bij deze instructie weg. Ik neem nog 1 lesje, en dan ga ik thuis lekker rustig zonder zadel uithobbelen. Ik hou van mijn pony en begrijp me, ik zou haar nooit pijn willen doen. Als mijn pony iets vervelend vind, maakt ze het goed duidelijk! Begrijp me. Dan zou ze er de hele les vandoor gaan, en de hele tijd door bokken.

Alles wat je hebt geleerd blijkt anders te zijn, vooral buiging zeg je.... nou ik denk dus dat je weer even terug moet gaan naar hoe je hiervoor bezig was zonder deze instructrice. Misschien loopt ze dan wel beter?
Een goed zadel voor een drachtig paard vinden is heus niet zo moeilijk, goeie zadelmaker er bij en klaar.

En zomaar een Wintec 500 kopen zal ik niet doen, laat hem echt nakijken of die goed ligt. Je wil toch zeker niet dat je je mooie jonge paardje over een jaar niet eens meer een zadel op kunt gooien door nare zadeldrukken? Geloof me meid, ik heb een paard verzorgt die jarenlang een verkeerd zadel had... die is nu echt niet leuk meer met opzadelen :o

Ik wens je veel succes met je leuke paardje, en probeer echt wat advies op te volgen... proberen kan altijd! Of neem eenmalig een andere intructrice.... misschien zie je het zelf dan wat beter in. Of ga zelf kijken als iemand anders er op zit mét en zonder de elastieken, en zie het fijne verschil bij zo'n jong beestje. Succes!

griebels

Re: Phoebe,3 jarige @ les! (Veenstra's PromisexCasper)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:56

Een jong paard moet eerst zijn balans zien te vinden (lange rechte lijnen in het bos bijvoorbeeld), op eigen benen lopen, en daarna zal die vanzelf je hand gaan opzoeken...

Zoals je het nu aanpakt sla je dit allemaal over en verpest je er je pony mee.

Een lesgever (ongeacht nivo) die al op zo'n jonge leeftijd naar hulpteugels rijdt is in mijn ogen een slechte lesgever.
Zoals al eerder gezegd: iemand die ZZ rijdt kan er op een verkeerde manier gekomen zijn.
Ook hoeft het niet zo te zijn dat een goede ruiter ook goed les kan geven ;)

Succes en hopelijk doe je wat met de adviezen...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:58

Je hebt een super leuk paardje, probeer deze nou alsjeblieft niet naar de knoppen te rijden.
Op deze manier heb je daar wel een begin mee gemaakt.
Je kunt er niet omheen, dan de hv veel te strak zit.
En als je beweerd dat dat niet zo is, dan is er iets gruwelijk mis met jouw rijvaardigheid.
Als het niet de hv is die haar in de krul trekt, dan moet jij het zijn.
Hier zou ik even heel kritisch naar kijken.

En meteen afstappen van het idee dat je instructrice alles kan omdat ze ZZ rijd.
Ik heb een instructeur gehad van hetzelfde niveau, maar ik ben bij hem gestopt.
En waarom.........omdat zijn ideeen totaal niet overeen kwamen met wat goed was voor mijn paard.
Ook hij is van de hulpteugels als iets niet lukt, maar ik ben hier nooit mee akkoord gegaan.
En waarom niet...omdat ik problemen zelf rijtechnisch op dien te lossen.
Ik ben dan uiteindelijk ook gestopt. Het moet voor mijn paard ook leuk blijven.
En inderdaad, hij weet veel, maar die kennis gaat niet voor iedereen op.

Je geeft aan te willen gaan starten met haar, maar dan zul je echt een hoop moeten veranderen.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:58

ik vind het er nou ook niet vriendelijk uitzien...
Ik snap ook niet waarom je deze pony al 'in de krul ' wilt hebben?? ze is nog zo jong...je hebt nog zooooveel jaar de tijd om haar nageeflijk te kunnen rijden,en dus niet opkroppen met een hulpteugel omdat dat de makkelijkste weg is. Ik weet ook hoe moeilijk het is..ik heb een draver die,toen ik hem kreeg, net van de drafbaan afkwam. Die was ook nog zo scheef als een hoepel. Ik heb hem ook eerst rechtgericht, en geleerd goed het gewicht te verdelen en op zijn eigen benen lopen(denk aan veel overgangen en schijnovergangen om de achterhand sterker te maken). Daarna rustig aan begonnen met stelling en buiging. En na ongeveer een jaar,of iets meer,is mijn pony zonder hulpmiddelen e.d. nageeflijk gaan lopen. Heb hier toen een topic van geopend, en er waren alleen maar positieve reacties over zijn houding en dat het er zo vriendelijk uitzag( zie Marius leander@work) misschien moet jij dit ook gaan doen want het kan echt helpen,zo verpest je je pony,en geloof al deze bokkers,dat is echt zo ontzettend zonde! Als je deze instructrice persee wilt houden,zou ik toch even met haar gaan praten of dit nou wel de juiste manier is/was.Heel veel succes en als je wat wilt weten kan je ook altijd PB'en ;)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:13

misschien heb je wat vergelijkingen nodig...
Onderstaand paard is net onder het zadel, en was ook nog erg zoekende (wat met het hoofd schudden etc), maar uiteindelijk krijg je dan toch een ontspannen beeld.
Deze loopt op de foto nog niet zoals het hoort, want ze loopt nog op de voorhand en zet haar achterbeen er nog niet geheel onder. Het gaat me er ook om, om de ontspanning te laten zien. Vanuit deze houding KAN ze over de rug, vanuit de schouder gaan lopen. Jouw pony kan dat niet in de houding die ze moet lopen. Een jong paard hoor je met een lossere teugel te rijden zodat ze zelf de hand gaan opzoeken. Van daaruit ga je verder uitbouwen.

En neem aub een andere lesgever :j

Hand opzoeken van paard wat net onder het zadel is:
Afbeelding

Opgekropt lopen waardoor ze ook niet vanuit de schouder enzo kunnen gaan lopen.
Afbeelding

zie je het verschil?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:18

ik wel :D

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:32

Moderatoropmerking:
Topic weer open. Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 19:14

Nou, ik heb de halsverlenger een stuk langer gedaan. Heb filmpjes gemaakt en die post ik nog wel eens :)
Ze liep er wel fijn op.

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:17

ben erg benieuwd naar het beeld!

ik ga ervan uit dat het er een stuk beter uitziet!!
en fijn om te merken dat je toch wat met het commentaar doet!

bobolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:22

ik vind het onzin om zo´n jong beestje zo bij te zetten zo leert ie het verkeerd aan en het is een elastiek

xnien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:23

het is wel een leuke pony maar ik vindt haar niet zo goed lopen door die elastiek

soorry dat ik het zeg maar het is wel zo

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:26

Ik ben ook heel benieuwd..
Op de 1e foto zit de singel ook helemaal naar voren getrokken door de hv.

Je zegt nu trouwens dat je hem losser hebt gedaan, maar waarom haal je hem er niet helemaal af?
Naar mijn mening kun je beter gaan longeren als je haar wilt bijzetten, dan gaat ze onder het zadel uit zich zelf wel naar je hand zoeken. (En je moet haar uiteraard ook opzoeken ;) )

Wel een super leuke pony. Lekker drachtig ook :oo
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 07-07-11 12:37, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd op verzoek TS.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:27

Ik ben ook heel benieuwd naar het resultaat en ook inderdaad naar waarom je hem niet gewoon af laat?

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 19:28

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:36

Heb je hem er nou af gehaald op dat filmpje?
Anders zie ik m niet :o
Beetje slechte kwaliteit, en hij staat gewoon op de bakrand of niet? Of op een statief voor een camera ofzo..

Oja, nog een dingetje: Probeer je hakken iets meer uit te drukken ;)

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 19:40

Emmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:46

Ja dus als je ZZ ervaring hebt mag en weet je meteen alles? Nooit..
En op foto 4 zit er helemaal GEEN boogje in, de is gewoon omdat het tegen haar schouder aanzit dat elastiek, het lijkt alleen zo. Pff vind dit echt heel zielig, 3 jaar en word nu al zó gereden. Je denkt dat dit goed is voor haar jonge spiertjes? Laat haar eerst lekker voorwaarts lopen, en op haar eigen benen, dat nagefelijk komt echt (later)wel.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:47

Pony heeft dr wel een mooi koppie opzitten zeg!
Maar meis, een instructrice wil juist NIET naar hulpteugels grijpen, die wil het rijtechnisch oplossen. En zo straks is ook geen optie.
Verder ga ik met de rest mee.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 19:49

Als je nou even leest...

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:52

Oh goed dat je hem er af hebt gehaald :)
Ik zag haar nu ook al nageven dus dat ding kun je wel in de afvalbak donderen ;)

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 19:54

Ja, klopt. Af en toe geeft ze al na.

Heb em er nog heel losjes om.

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:54

rody, dit ziet er heel wat vriendelijker uit dan de foto's,jouw houding is netjes alleen wel even op het goede been lichtrijden en ik zou rustig zo doorrijden tot de bevalling en haar daarna weer oppakken, laat de pony in haar waarde en stop met hulpmiddelen , want dit ziet er echt niet zo slecht uit.
misschien nog wat langere teugel en het neusje eruit rijden en van achter naar voren en dan komt het helemaal goed en kun je over een poosje zo op wedstrijd,
veel succes en ga zo door.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:56

Ja, heb gelezen.
Maar dan nog, jou instructrice hadf anders alsnog moeten zeggen dat je het rijtechnischh op kan lossen.
Maar wel goed dat je hem al af hebt gehad.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:59

Waarom wil je hem toch nog los omdoen?
Blijkt toch uit de filmpjes dat je hem helemaal niet nodig hebt.
Hieruit blijkt ook dat jij goed moet nadenken over je intructrice.
Zoals zij het wilt, heb jij het duidelijk niet nodig.
Jij krijgt dit rijtechnisch gewoon prima opgelost.