is.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
russel schreef:InekeH87 schreef:@russel ze is niet ongetraind. Ze wordt regelmatig gelongeerd (bijna iedere dag) en ze wordt 2 keer per week gereden. Ze heeft een goede conditie en ze kan een rit van 6 uur waarin we voornamelijk stappen prima aan.
Maar dan is ze niet lui.
dus een ostiopaat of een goede train stal zou haar miss goed doen ?
InekeH87 schreef:Omdat ik inderdaad wil voorkomen dat het in de bak iedere keer een gevecht wordt rij ik maar 1 keer in de week met haar in de bak. Ik ga 1 keer per week op buitenrit en 2 tot 3 keer in de aan de hand werken (longeren, vrijheidsdressuur etc.)
Ik vindt die tip met de pionnen erg goed, ze leert heel snel en houd erg van positieve beloningen. Ik denk dat dit probleem vooral is ontstaan omdat ze zo snel leert. En ik heb gemerkt dat haar verschrikkelijk op haar donder geven niets helpt. Integendeel ze gaat dan alleen maar meer in de staak.
Na het rijden krijgt ze wel altijd wat lekkers het is niet zo dat het hoofdstel er wordt afgetrokken en ze de weide wordt opgegooid.
. Erg onder de indruk van zwepen is ze ook niet.
. _Noraly schreef:Als ze gaat stilstaan, dat mag ze niet, trek je haar om. Zo direct mogelijk proberen te handelen, maar dan wel zo dat je haar elke keer anders omtrekt. Anders heeft ze het na 3 keer door. Ene keer links, andere keer rechts, ene keer draai je 1 rondje, andere keer half rondje, andere keer nog meer rondjes die je uitbouwt in een volte.
. Dan houden we het makkelijk... Daarnaast is het bergop lopen dan weer goed voor haar achterhand
.Moorke schreef:@ crosmuller
Ik ga die oefening morgen even proberen! Mijn paard is ook niet echt vooruit te branden.. Heb je verder nog wat oefeningen? Ik dacht misschien veel overgangen van stap naar galop enzo..
eilleen333 schreef:_Noraly schreef:Als ze gaat stilstaan, dat mag ze niet, trek je haar om. Zo direct mogelijk proberen te handelen, maar dan wel zo dat je haar elke keer anders omtrekt. Anders heeft ze het na 3 keer door. Ene keer links, andere keer rechts, ene keer draai je 1 rondje, andere keer half rondje, andere keer nog meer rondjes die je uitbouwt in een volte.
Zet je zo niet juist de rem erop? Als ik wil dat mijn paard voorwaards loopt, moet ze dus vooruit en mag ze juist geen andere kant op. Mone mag dan dus niet wegdraaien, maar ik heb toch wel meer geduld dan zij, dus dan gaat ze voorwaards. En dan doe ik net of ze net de Olympische Spelen heeft gewonnen. Bij mijn zus werkte belonen met voer erg goed. Paar passen meer voorwaards en een brokje erin. Dus dan stopt ie wel, maar dan weet ie wel dat hij het goed doet. Maar dit is niet geschikt voor paarden als Mone die dan alleen nog maar willen lopen als je voer voor hun neus houd.
Bij Mone werkt het ook erg goed om op andere tereinen te rijden. Dan in de wei, dan in de bak... Dat scheelt ook een hoop. Daarbij is de wei hier lichter voor haar om te lopen, en dan kunnen we soms een stukje bergaf om vaart te maken. Dan houden we het makkelijk... Daarnaast is het bergop lopen dan weer goed voor haar achterhand
.
Belonen is the key, daar ben ik wel achter.
Eva_ schreef:Ik heb voor 99 % dezelfde pony.
De mijne kan zich alleen nog lekker gemeen maken als ik mijn zin wil doordrijven en zij ook. Dit wordt echt heel gevaarlijk; ze kan steeds hoger steigeren.
Desbetreffende pony vindt buitenrijden geweldig, maar longeren ook, met longeren geniet ze volop en is ze super netjes voorwaarts. Ieder commando voert ze meteen uit, en als ze vooruit moet gaat ze direct vooruit.
Op het moment dat ik erop zit ben ik totale controle kwijt.
Ik heb al 100000 keer gehoord hoe hard ik haar wel niet moet aanpakken, hoe hard ik haar wel niet moet slaan met de zweep en hoe hard ik haar er wel niet tegenaan moet schoppen.
Ik ben van mezelf niet bang aangelegd en heb dit ook echt al wel gedaan, maar nu zit ik voort met angst op mijn pony.
Ze is echt mega lief, maar wil gewoon niet voor me werken. Terwijl ze toch periode's heeft gehad dat het zo goed ging dat ik haar wilde starten.... Maar op het moment dat het dan 'goed' gaat, en niet een beetje goed, valt ze weer terug in haar oude ritme.
En ik ben hier maarliefst al 4 jaar mee bezig, en een stuk of 5 instructrice's verder.... en ik heb eerlijk gezegd de hoop opgegeven, maar ik mis het rijden zo erg.
Ik ga dit topic nog eens goed doorlezen en volgen.