Ik weet het echt niet meer met mijn luie paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:27

Paard is superslim, heeft al door dat rondjes in de bak in de houding heel erg :O is. :D 8-)

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 23:01

russel schreef:
InekeH87 schreef:
@russel ze is niet ongetraind. Ze wordt regelmatig gelongeerd (bijna iedere dag) en ze wordt 2 keer per week gereden. Ze heeft een goede conditie en ze kan een rit van 6 uur waarin we voornamelijk stappen prima aan.

Maar dan is ze niet lui.

een paard dat een rit van 6 uur wel kán volhouden maar dat liever niet doet, kan nog wel lui zijn, hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 23:15

Ze liep lekker mee, als ze lui is dan loopt ze meeeeters achter en gaat dan ook stil staan.Ze zal best moe geworden zijn en luie paarden willen niet moe worden.

Hoipiepeloii

Re: Ik weet het echt niet meer met mijn luie paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 23:23

dat is gewoon in de meeste gevallen niet waar.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 12:29

een buitenrit is leuk voor het paard en dan wil ze ook werken. In de bak is saai dus dan wil ze niet werken. Dan heeft ze ook geen zin en gaat ze staken. In mijn ogen is dat dus een lui paard. Een paard wat alleen wil werken als ze het zelf wilt.
Sporen heb ik geprobeerd maar wat als de sporen niet meer werken ? Nog scherpere en dan nog scherpere ? En wat daarna met messen aan mijn benen gaan rijden ? Sporen vindt ik daardoor ook geen oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 13:40

Nee, geen lui paard, een slim paard.

Wat zou jij willen?

Als ze buiten ook niet wil lopen en sjokt achter de anderen aan en dan stil gaat staan, is oerlui. Maar misschien ook wel niet gezond....Paarden zijn vluchtdieren, lopen zit in hun genen.

Zit hij wel lekker in zijn vel?

Mijn paard houdt ook niet van bakwerk en is ook vrij flegmatiek, maar buiten is hij niet te houden. Slim paard ;)

141MeXxie141

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:13

heey, ik heb dus ook zo een soort paard ik had haar beleerd toen kreeg ze een infuus voor haar spat daarna werd ze spierbevangen maar toen ging ze daarna nog raar doen (stilstaan,bokken,steigeren,4-benen de lucht in) dus zijn we een paar keer afgestapt omdat we dachten dat ze weer wat had we hebben ook nog ostipaat laten komen en die heeft onz egt verder geholpen na de ostipaat hebben we haar in traing gebracht, helaas had ze door dat afstappen van onz der een spelletje van gemaakt en ging ze dat in de traing ok doen en wou die vrouw niet verder met haar we hebben der nu bij een proffesionele western trainer staan die niet bang is en ook doorzet en dat gaat nu al beter :D dus een ostiopaat of een goede train stal zou haar miss goed doen ?
groetjes :D

Agnieszka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 21:31

Hoi

Heb je je merrie wel eens door een goede sportmasseur laten bechandelen

Ik weet dat sommige paarden geblokkeerd kunnen zijn wat helemaal niet te zien is voor jouw of iemand anders maar na de bechandeling zijn ze wel voorwaards snap je , Ik ken een hele goede dat is Alfons Boiten die is hier erg goed in er zijn maar een paar mensen in nederlad die die techniek toepassen
dus het is best appart en ik heb al verschillende keeren goede resultaten gezoen ook andersom een vluchterig paard die weer rustig werd en wat jij hebt paarden die voorwaards werden hij kan een hoop problemen verhelpen!!!!!!!!!

Als je interesse hebt kan ik je wel tel nr geven

Groetjes Agnieszka

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:22

Ik heb hetzelfde probleem. Alleen is mijn paard gelukkig nog niet zo dat hij echt niet meer voorruit wil. Maar als ik nog lang door ga met zo veel been geven word mijn paard ook zo.

Ik denk alleen denk ik dat je titel niet klopt.. Je geeft nu je paard de schuld. Maar ik denk juist dat je veel te veel been geeft waardoor hij er aan went. Als hij dan niet reageert geef je hem een tik zonder reactie, dus nog maar een tik. Totdat het paard zegt doe het zelf maar.. Nu zul je helemaal overnieuw moeten beginnen. Been stil. 1 keer been stappen en dan meteen belonen bij een kleine reactie. Zodat het rijden weer leuk word.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:25

Mijn paard heeft hetzelfde probleem. De lol in het rijden compleet kwijt. Maar het gaat nu al weer een stuk beter. Korte stukjes draven, goed belonen en veel overgangen. Maar jammer dat ze er tijdens de les weer mee kapt... Als ik geen les heb gaat het prima, maar de dag dat ik les had ging het meteen mis... Heel apart... Maar maandag weer les.

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:34

InekeH87 schreef:
Omdat ik inderdaad wil voorkomen dat het in de bak iedere keer een gevecht wordt rij ik maar 1 keer in de week met haar in de bak. Ik ga 1 keer per week op buitenrit en 2 tot 3 keer in de aan de hand werken (longeren, vrijheidsdressuur etc.)

Ik vindt die tip met de pionnen erg goed, ze leert heel snel en houd erg van positieve beloningen. Ik denk dat dit probleem vooral is ontstaan omdat ze zo snel leert. En ik heb gemerkt dat haar verschrikkelijk op haar donder geven niets helpt. Integendeel ze gaat dan alleen maar meer in de staak.

Na het rijden krijgt ze wel altijd wat lekkers het is niet zo dat het hoofdstel er wordt afgetrokken en ze de weide wordt opgegooid.

Waarom ga je dit niet als uitgangspunt nemen? Als je in de bak rijd, houd het dan de komende tijd heel kort. Teugels in een boogje. Voor helemaal nergens tegenhouden, laat haar paar pasjes aandraven, neem zelf snel terug voordat ze dat zelf doet en prijs dan met je stem de hemel in! Brokje geven, belonen en klaar is kees. Wellicht kom je hier verder mee als je dit langzaam maar zeker heel langzaam uitbouwt.
Dus dat ze ineens gaat merken, dat ze, voor dat wàt ze doet, ontzettend beloond gaat worden! Wie weet krijgt ze der zo meer aardigheid aan en gaat ze langzaamaan voelen: he, best wet leuk om wat te doen want dat vinden ze geweldig!

Paard heeft nu alleen maar veel negatiefs denk ik meegemaakt in de bak waardoor er ook geen enkele aardigheid is om wat te doen. Dus dan doe je gewoon niets, als je toch niet onder de indruk bent van een zweep of een strenge of boze ruiter.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:22

Als ik zo je beschrijving lees heb ik de indruk dat je merrie een left-brain introvert is (Parelli term), die zijn inderdaad slim, dominant en vinden herhaling heel snel saai. Kunst is om voor de jouwe de goede motivator te vinden om het bewegen en op de hulpen reageren leuk te blijven vinden. Veel afwisselling is daarvoor noodzakelijk, niet alleen in wat je aan verschillende dingen doet, maar ook aan wat je per sessie doet. Tig rondjes aan een touwtje is saai, maar elk rondje 2 overgangen bv maakt het al een stuk interessanter. Net als rijden in bak, leeg stuk zand met een hekje erom ben je snel op uitgekeken, zet er dus wat in en gebruik dat om overgangen, figuren, etc. te rijden. Daarnaast is voer ook een goede motivator, bv door om een paar pionnen te slalommen vindt je een hapje aan het einde.

De suggesties hier om naar zweep/sporen te grijpen is af te raden, dit soort paarden ploffen op een bepaald moment gemeen als de druk te hoog wordt. En omdat introverts vaak binnenvetters zijn is dat breekpunt moeilijk te voorspellen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 08:40

Hoi Ineke,

Wat jammer dat het nog steeds niet goed lukt met rijden. Ik heb ook al eerder gereageerd in je andere topic, ik heb ook een bazuin merrie. Lang niet zo moeilijk als die van jou maar ik herken wel wat trekjes. Mijn paard vindt het in de bak ook niet zo leuk dan moet je haar echt oppeppen, maar daarna loopt ze wel. Buiten is ze niet te houden :). Erg onder de indruk van zwepen is ze ook niet.

Er zijn al veel goeie tips gegeven, afwisseling bieden is altijd goed natuurlijk. En belonen ook. Ik rij volgens de methode van Bent Branderup, dat betekent eerst aan de hand werken en dan erop. En heel veel oefeningen zoals schouderbinnenwaarts en travers om het paard links en rechts soepel te maken en de achterbenen sterker te maken. Ik merk dat mijn paard het wel leuk vindt, waar ze altijd heel erg wakker van wordt is de volgende oefening: aan de lange zijde schouderbinnenwaarts vragen in stap, 2 pasjes doen en dan aandraven, 2 pasjes schouderbinnenwaarts in draf en dan terug naar stap. De oefening lukt nog niet perfect maar wakker wordt ze wel. Ze krijgt voor een hele goeie oefening ook af en toe een snoepje dat helpt ook heel goed bij haar.

Als ze het buiten wel leuk vindt moet je dat blijven doen natuurlijk, ik zou me er niet te druk over maken dat ze af en toe stilstaat. Beter dan er vandoor gaan denk ik altijd maar. Ze is ook nog jong het gaat vanzelf wel beter. Buiten kun je ook dressuuroefeningen rijden, op het endurance forum http://www.endurance-forum.nl/ is iemand een workshop aan het organiseren hoe je dat kunt doen in het bos. Ik ga er wel heen denk ik.

En ik weet niet of je al een osteopaat naar haar hebt laten kijken? (Sorry als ik er overheen gelezen heb) Die vinden toch vaak dingen die een dierenarts niet ziet. Ik laat mijn merrie regelmatig nakijken bij haar is de rug toch een zwakke plek. Ik zou het zeker doen als ik jou was.

Hopelijk heb je er iets aan, heel veel succes. En als het niet lukt in de bak moet je haar maar voor de endurance gaan trainen dat kan ze vast goed :).

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:24

@ crosmuller

Ik ga die oefening morgen even proberen! Mijn paard is ook niet echt vooruit te branden.. Heb je verder nog wat oefeningen? Ik dacht misschien veel overgangen van stap naar galop enzo..

Helpt het ook niet als iemand met een longeerzweep je een beetje helpt? Bij mij hielp dat wel heel goed! En als hij daar niet op reageert zou ik eerst een keer longeerles nemen. Dat heb ik ook gedaan omdat ik mijn paard eerst ook nooit vooruit kreeg met de longeerzweep. Nu lukt me dat wel zonder dat ik hem maar 1 keer met de zweep raak.

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:50

zoals hier al veel wordt verteld kun je idd proberen veel afwisseling te gebruiken. Zo erg, dat je paard helemaal nooit meer weet wat ze kan verwachten. Al is het alleen dat je er 5 minuten opgaat zitten, 1 drafje en dan direct uitstappen en klaar. En de volgende keer Stuk langer met heel veel andere dingen erin.

Als ze gaat stilstaan, dat mag ze niet, trek je haar om. Zo direct mogelijk proberen te handelen, maar dan wel zo dat je haar elke keer anders omtrekt. Anders heeft ze het na 3 keer door. Ene keer links, andere keer rechts, ene keer draai je 1 rondje, andere keer half rondje, andere keer nog meer rondjes die je uitbouwt in een volte.

En misschien proberen toch veel op stem te doen, ga je met haar aan de hand, laat je d'r aan de hand draven met je stem en beloon je haar echt heel erg.

succes!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:55

_Noraly schreef:
Als ze gaat stilstaan, dat mag ze niet, trek je haar om. Zo direct mogelijk proberen te handelen, maar dan wel zo dat je haar elke keer anders omtrekt. Anders heeft ze het na 3 keer door. Ene keer links, andere keer rechts, ene keer draai je 1 rondje, andere keer half rondje, andere keer nog meer rondjes die je uitbouwt in een volte.

Zet je zo niet juist de rem erop? Als ik wil dat mijn paard voorwaards loopt, moet ze dus vooruit en mag ze juist geen andere kant op. Mone mag dan dus niet wegdraaien, maar ik heb toch wel meer geduld dan zij, dus dan gaat ze voorwaards. En dan doe ik net of ze net de Olympische Spelen heeft gewonnen. Bij mijn zus werkte belonen met voer erg goed. Paar passen meer voorwaards en een brokje erin. Dus dan stopt ie wel, maar dan weet ie wel dat hij het goed doet. Maar dit is niet geschikt voor paarden als Mone die dan alleen nog maar willen lopen als je voer voor hun neus houd.

Bij Mone werkt het ook erg goed om op andere tereinen te rijden. Dan in de wei, dan in de bak... Dat scheelt ook een hoop. Daarbij is de wei hier lichter voor haar om te lopen, en dan kunnen we soms een stukje bergaf om vaart te maken ;) . Dan houden we het makkelijk... Daarnaast is het bergop lopen dan weer goed voor haar achterhand :) .

Belonen is the key, daar ben ik wel achter.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:17

Moorke schreef:
@ crosmuller

Ik ga die oefening morgen even proberen! Mijn paard is ook niet echt vooruit te branden.. Heb je verder nog wat oefeningen? Ik dacht misschien veel overgangen van stap naar galop enzo..

En hielp het? Ik weet verder even niks wat niet al genoemd is, stap naar galop is ook een goeie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:22

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik vroeg me af of behalve het rontgenonderzoek er ook wat anders bekeken is (bloedwaarden, osteo of fysio)

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:17

eilleen333 schreef:
_Noraly schreef:

Zet je zo niet juist de rem erop? Als ik wil dat mijn paard voorwaards loopt, moet ze dus vooruit en mag ze juist geen andere kant op. Mone mag dan dus niet wegdraaien, maar ik heb toch wel meer geduld dan zij, dus dan gaat ze voorwaards. En dan doe ik net of ze net de Olympische Spelen heeft gewonnen. Bij mijn zus werkte belonen met voer erg goed. Paar passen meer voorwaards en een brokje erin. Dus dan stopt ie wel, maar dan weet ie wel dat hij het goed doet. Maar dit is niet geschikt voor paarden als Mone die dan alleen nog maar willen lopen als je voer voor hun neus houd.

Bij Mone werkt het ook erg goed om op andere tereinen te rijden. Dan in de wei, dan in de bak... Dat scheelt ook een hoop. Daarbij is de wei hier lichter voor haar om te lopen, en dan kunnen we soms een stukje bergaf om vaart te maken ;) . Dan houden we het makkelijk... Daarnaast is het bergop lopen dan weer goed voor haar achterhand :) .

Belonen is the key, daar ben ik wel achter.

nee, je haalt een paard uit zijn evenwicht heb ik juist geleerd. En bij mij werkt het wel goed. Je verbreekt zeg maar haar ritme, je paard denkt; ik ga stilstaan. Ik moet hoogstens naar een paar klappen weer vooruit. Maar jij haalt haar uit haar evenwicht zodat ze wel weer moet lopen, en hoppa weer een ritme van het paard verbroken!

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 22:09

Mijn haflinger is in de bak ook niet erg voorwaarts. Vooral op het begin niet!
Nu is het wel beter.. maar toch valt ze soms weer terug. Ik heb bij elk been
dat ze niet luisterd een tikje gegeven. Nu elke keer als ze niet op mijn been
reageert krijgt ze een tik. En dat heeft wel geholpen! Mijn merrie is ook erg
dominant. Ook tegen over paarden. Als ze te dicht bij komen gaat ze trappen.
Buiten is ze overigens wel weer voorwaartser !

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 18:16

ik heb een Left Brain Introvert die in een bak ook niet vooruit te branden is.

Ook mij is aangeraden hem es kennis te laten maken met de zweep. Ik heb alleen geen zin in op op basis van slaan met mijn liefste maatje om te gaan.

Ik heb vandaag in de bak 3 olietonnen gezet en ben het patroon voor barrelracen gaan oefenen, het cloverleaf.

Hahaha, hij is niet te houden, zo snel mogelijk om die tonnen heen vind ie leuk !!! Vanuit stilstand in galop....wie had dat durven dromen...

Slaan, of een tik geven is niet nodig, maak het rijden leuk en interessant !!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 17:31

Maar als je in je gedachten had om wedstrijden te gaan rijden met dit paard is dat wel een teleurstelling.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:09

Ik heb voor 99 % dezelfde pony.
De mijne kan zich alleen nog lekker gemeen maken als ik mijn zin wil doordrijven en zij ook. Dit wordt echt heel gevaarlijk; ze kan steeds hoger steigeren.
Desbetreffende pony vindt buitenrijden geweldig, maar longeren ook, met longeren geniet ze volop en is ze super netjes voorwaarts. Ieder commando voert ze meteen uit, en als ze vooruit moet gaat ze direct vooruit.
Op het moment dat ik erop zit ben ik totale controle kwijt.
Ik heb al 100000 keer gehoord hoe hard ik haar wel niet moet aanpakken, hoe hard ik haar wel niet moet slaan met de zweep en hoe hard ik haar er wel niet tegenaan moet schoppen.
Ik ben van mezelf niet bang aangelegd en heb dit ook echt al wel gedaan, maar nu zit ik voort met angst op mijn pony.
Ze is echt mega lief, maar wil gewoon niet voor me werken. Terwijl ze toch periode's heeft gehad dat het zo goed ging dat ik haar wilde starten.... Maar op het moment dat het dan 'goed' gaat, en niet een beetje goed, valt ze weer terug in haar oude ritme.
En ik ben hier maarliefst al 4 jaar mee bezig, en een stuk of 5 instructrice's verder.... en ik heb eerlijkgezegd de hoop opgegeven, maar ik mis het rijden zo erg.
Ik ga dit topic nog eens goed doorlezen en volgen. :)

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:23

Eva_ schreef:
Ik heb voor 99 % dezelfde pony.
De mijne kan zich alleen nog lekker gemeen maken als ik mijn zin wil doordrijven en zij ook. Dit wordt echt heel gevaarlijk; ze kan steeds hoger steigeren.
Desbetreffende pony vindt buitenrijden geweldig, maar longeren ook, met longeren geniet ze volop en is ze super netjes voorwaarts. Ieder commando voert ze meteen uit, en als ze vooruit moet gaat ze direct vooruit.
Op het moment dat ik erop zit ben ik totale controle kwijt.
Ik heb al 100000 keer gehoord hoe hard ik haar wel niet moet aanpakken, hoe hard ik haar wel niet moet slaan met de zweep en hoe hard ik haar er wel niet tegenaan moet schoppen.
Ik ben van mezelf niet bang aangelegd en heb dit ook echt al wel gedaan, maar nu zit ik voort met angst op mijn pony.
Ze is echt mega lief, maar wil gewoon niet voor me werken. Terwijl ze toch periode's heeft gehad dat het zo goed ging dat ik haar wilde starten.... Maar op het moment dat het dan 'goed' gaat, en niet een beetje goed, valt ze weer terug in haar oude ritme.
En ik ben hier maarliefst al 4 jaar mee bezig, en een stuk of 5 instructrice's verder.... en ik heb eerlijk gezegd de hoop opgegeven, maar ik mis het rijden zo erg.
Ik ga dit topic nog eens goed doorlezen en volgen. :)

Hierin herken ik een paard wat tijdens het rijden gewoon geen vertrouwen meer heeft in de ruiter (vnl zijn hulpen). Waarschijnlijk is je paard juist heel gevoelig op kleine hulpen en accepteert het niet om met grove hulpen dwars door alle tegenstrijdige kleinere hulpen gedwongen te worden. Het enige wat ik hier via internet over kan brengen is dat je héél goed moet opletten of je geen tegenstrijdige hulpen geeft.. Dus als je voorwaarts wil: ben jij wel ontspannen in je schouders/armen/polsen/handen? Als je niet drijft, ben je dan wel echt ontspannen in je benen/knieën?
Dit zal niet van de één op de andere dag je een compleet ander paard geven en heb je veel geduld voor nodig. Je paard vertrouwt het gewoon niet meer.. 'En al helemaal niet meer als jij hulpen gaat geven, want alles wat hij doet, lijkt toch niet goed te zijn'.

Elk paard kan, ondanks dat hij het misschien saai vindt, enigszins voorwaarts in de bak lopen. Dat hij als je in je eentje bent op buitenrit om de haverklap stil gaat staan, bevestigd alleen maar dat hij jouw hulp niet als voorwaartse hulp ziet (maar als iets dat je moet negeren of boos van moet worden).
Probeer een evenwicht te zoeken in streng zijn en leuk zijn voor je paard. Ik denk dat je hier met een instructrice die je paard met een paal vooruit moet slaan niet uitkomt.. Op die manier zal je paard nooit gemotiveerd zijn om voor je BEENHULPEN voorwaarts te gaan, het helpt hooguit om je paard 'voldoende rondjes te laten lopen'.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 18:10

even een update. Ik ben nu bezig om consequenter te rijden en heel heel heel veel afwisseling in te brengen met het rijden. Ik merk dat ze al wel meer voorwaarts is zeker als er een instructeur of ander persoon bij loopt in de bak. Als ik alleen rijd dan houd ik het heel kort niet langer dan 20 minuten is ze voorwaarts dan is het goed. Met mijn instructrice rijd ik nu een uurtje. Na een 10 minuten mag ze even helemaal ontspannen teugels los en er even naast lopen. Na een paar minuten ontspannen lopen weer 10 tot 15 minuten werken. Dit gaat heel goed ze is in de les nu veel beter voorwaarts en ik heb de zweep eigenlijk nog niet nodig gehad. Natuurlijk wel af en toe voor een correctie maar niet voor het voorwaarts. Buiten loopt ze nog steeds heel goed en in augustus wil ik mijn eerste endurancewedstrijd gaan rijden. Ik ben nu regelmatig aan het groomen op de endurancewedstrijden en ik ga 1 keer per week met haar naar het bos toe samen met 2 andere paarden.