opstappen met krukje als je groot bent????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:24

Jeanneeeee schreef:
Het is zowieso wel goed voor je paard om met krukje op te stappen omdat je dan niet zo neer ploft in het zadel .

Als je niet met een krukje opstapt, plof je toch ook niet neer in het zadel? Dat heeft er volgens mij niks mee te maken.

poes

Re: opstappen met krukje als je groot bent????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 12:36

Ik plof idd ook nooit neer, krukje of geen krukje.

Linny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:38

Gewoon doen hoor! Het is zoveel beter voor je paard!!!! Hoevaak zou je gewicht ook al weer verdubbelen als je aan e paard "hangt" om op te stappen????

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:50

Ik stap altijd met een krukje op!
Niet dat ik niet op mn paard kom zonder n krukje :+ , maar het is gewoon beter voor de rug van het paard ( ivm eenzijdige belasting ( dit is ook wetenschappelijk bewezen).
Ik stap wel altijd op voor ik in de piste kom, zodat het krukje voor niemand in de weg staat.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:54

Buiten de rug en het ploffen om is het ook veel beter voor het zadel. Een vriendin van mij had problemen met de linker stelling. Ging toen weg voor de zoveeltijdse zadel opvulling en toen kwamen ze er achter dat het rechter kussen platter was dan de linker. Dit is waarschijnlijk gekomen door het recht duwen van het zadel na het opstappen. ( meer druk op je rechter beugel nemen om het zadel recht te duwen ) Zadel op gevuld en met krukje op gaan stappen het ze gaat met sprongen vooruit! Ik stap zelf altijd met krukje op.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:46

hihi.. ik heb dus geleerd om met krukje op te stappen op de managepaarden om de rug en zadel te ontlasten. Nu had ik dus zeker weten een probleem met de buitenrit die ik 2 weken geleden heb gemaakt. Ben er 2x knettertjehard af gegaan.. 1x er weer op geholpen door een voetganger die voorbij liep ( door middel van een voetje), 2x me beugel op het allerlangste gedaan en toen lukte het maar net, maar moest dus wel ontzettend hangen, wat ik heel zielig vond ( paard is 1.75 dus ook niet de gemakkelijkste om op te stappen.)
dus ja, ergens vind ik dat je het wel moet kunnen ( voor dit soort gevallen), maar toch zo min mogelijk moet doen ivm de rug van het paard.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:09

Ik kan me best voorstellen dat de eerste indruk van het opstappen met een krukje een beetje knullig over komt. Maar feit blijft dat natuurkundig gezien het Moment = Kracht x arm. Of je het nou voor je paard doet of voor je zadel of voor jezelf. De éénzijdige krachten bij opstappen zonder opstapje zijn best flink. Het moment is waar je paard en zadel werkelijk onder te lijden hebben en de arm is de afstand tot het evenwichtspunt. Hoe elegant en handig je er zelf ook op kan stappen, het blijft een flinke belasting voor je paard.

SunnyBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:15

Altijd! Het is beter voor je paard z'n rug en ook nog eens voor jezelf. Ik gebruik trouwens geen krukje, maar het hek van de bak :)

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:35

Kan geen kwaad, dat zouden meer stallen moeten doen :j
Ik doe het zelf nu ook, voor de rug en voor het zadel. Anders ga je er zo aan 'hangen'.
En het is natuurlijk iets makkelijker :)

smile_dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:16

ThaGirl schreef:
Eerst deed ik het ook niet, maar ik kwam er altijd toch best moeilijk op. Ik ben even groot als m'n paarden (1.70-1.75m), en dan is het nog best lastig om soepel op zo'n groot dier te komen.
Nu ik vorige maand m'n linker arm gebroken had, kom ik er zelfs bijna niet meer op zonder krukje (doet nog zeer, m'n pols met zoveel gewicht te belasten).

Ik ken dat gevoel: ik heb door een peesbeschadiging in de pols ook moeite met kracht op de pols zetten. Dan is opstappen zonder krukje bijna niet te doen zonder pijn. Dus dan maar met krukje: fijner voor mezelf en ook voor het paard. Bij ons op de manege is het niet verplicht, maar de mogelijkheid is er altijd.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:21

Als t mogelijk is probeer ik ook altijd op te stappen met krukje. Ben zelf niet zo groot en voor mij is t altijd een hele klim dus belast ik mijn paard ook te veel als ik het zonder krukje zou doen. Buiten dat om is t gewoon beter voor mijn paard en dat is t belangrijkste :)
Wat dat betreft vind ik t wel erg goed dat t op jouw stal verplicht is :j

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:23

Ik vind het eigenlijk altijd zo'n gedoe :=
maar eigenlijk is het wel beter.
Ik probeer altijd gewoon zo snel mogelijk op te stappen, mijn pony is ook niet zo groot :D

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:11

Ik merk dat mijn paard nu altijd braaf stil staat, sinds ik met een krukje opstap. Voorheen liep ze altijd weg, nu gaat ze netjes naast het krukje staan en zit ik er zo op! Blijkbaar had ze er dus echt last van, als ik zonder krukje opstapte. Nu vind ze het duidelijk fijner, dus blijft ze staan met de oortjes naar voren!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:13

Linny123 schreef:
Gewoon doen hoor! Het is zoveel beter voor je paard!!!! Hoevaak zou je gewicht ook al weer verdubbelen als je aan e paard "hangt" om op te stappen????

3 x, dus als je maar 50 kl weegt is dat al 150 kilo...ik wil niet weten hoeveel het bij mij zou zijn :D :o

Eva_Jameson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 12:15

Wildgirl schreef:
Linny123 schreef:

3 x, dus als je maar 50 kl weegt is dat al 150 kilo...ik wil niet weten hoeveel het bij mij zou zijn :D :o
Sluit ik me bij aan ;)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 12:21

Ik stap altijd op met krukje, behalve op wedstrijd. Dan hangt iemand anders even aan de andere kant. :P
Ze blijf ik getraind in het normaal opstijgen. :+

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 12:25

Ik stap al jaren met een krukje op. Paard heeft een rugprobleem en ik heb reuma vandaar dat ik er mee begonnen ben. Het is zelfs zo erg dat mijn paard bij het krukje stopt als ze vindt dat ze genoeg gedaan heeft.

lisaagirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:20

ik zou een krukje gebruiken.
doe ik zelf ook . :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:22

Vorige week de fysio bij ons paard gehad, zijn wijze woorden waren dat het rijden begint met het opstijgen en dat je om goed op te stijgen het best een opstapje kunt gebruiken.

Miran_da

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:53

ik vind ook dat ze dit bij elke manege moeten aanschaffen dat je moet opstappen met een krukje..
ik zie het bij ons op de manege niet en idd je trekt inprincipe je paard om als je zonder krukje gaat.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:22

Ik stap nooit op met krukje, vind dat aan de ene kant ook gevaarlijk. Paard hoeft maar opzij te springen of iets en schrikt zich kapot door dat krukje bv. Maar goed dat terzijde.

Zou het echt zoveel helpen qua ontlasting op het zadel of de rug? Zowel met krukje als zonder krukje hang je toch even aan het zadel om erop te komen.

Ik ben van mening dat je juist zonder krukje moet kunnen opstappen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 22:25

Je laat een paard er natuurlijk aan wennen... Zie niet in hoe het gevaarlijker is?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:31

Jah oké dat klopt. Maar het blijft natuurlijk in alle gevallen een dier, hoe braaf het ook is. Een schrikreactie kan altijd komen, zo'n paard went bv. aan het krukje, maar het schrikt trapt tegen het krukje aan en schrikt nog erger. En dan kunnen we duizenden scenario's verzinnen wat een paard kan doen als het schrikt, maar laten we dat nu maar even niet doen. Dat is een andere discussie ;)

En vooral bij jonge paarden zal ik het nooit doen. Dan liever met hulp dat er voetje wordt gegeven, dit vind ik tevens dan ook vele malen veiliger dan zo'n krukje. ;)

En vooral op manege's, je begint daar natuurlijk met paarden die veel gewend zijn. Maar je hebt daar ook ruiters rond rijden die niet eeuwig bij een manege blijven rijden. Later verder gaan, en ook met heel andere paarden in aanraking komen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:45

de druk die op je paard terecht komt terwijl je opstapt schijnt erg hoog op te kunnen lopen

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:41

_Marinke_ schreef:
Ik stap nooit op met krukje, vind dat aan de ene kant ook gevaarlijk. Paard hoeft maar opzij te springen of iets en schrikt zich kapot door dat krukje bv. Maar goed dat terzijde.

Een paard kan altijd schrikken, dat heeft niks met een krukje te maken. Mijn paard vind best veel dingen eng, het krukje de eerste keer ook. Maar je laat ze er gewoon aan wennen. Nu ze doorheeft, dat opstappen met het krukje voor haar ook fijner voelt, blijft ze braaf naast het krukje staan. Laatst liep ze idd wel een keer opzij, tegen het krukje aan. Het krukje schoof gewoon een stukje op, verder gebeurde er niks. Ze weet tenslotte wel dat het krukje er staat hè, het is niet dat ze hem niet ziet ;)

Citaat:
Zou het echt zoveel helpen qua ontlasting op het zadel of de rug? Zowel met krukje als zonder krukje hang je toch even aan het zadel om erop te komen.

Nee natuurlijk niet. Doordat je op een krukje staat, hoef je jezelf niet meer omhoog te hijsen, je hangt dus niet meer aan het zadel, maar kan gelijk je been er overheen gooien.

Citaat:
Ik ben van mening dat je juist zonder krukje moet kunnen opstappen.

En dat terwijl er bewezen is dat opstappen met een krukje beter is? :?