Eerst maar eens de basis goed beheersen dan kun je van daaruit verder bouwen. En als jij en je pony allebei nog onervaren zijn is het helemaal moeilijk.
zoals al vaak is genoemd lekker veelle nemen, vind jij zowel als je pony fijn. als jij wat fout doet dan wordt je er meteen op verwezen en dan blijf je neit zelf kloten zodat je pony erg last van heeft
Meid.. ik rijd zelf langer als 10 jaar maar een hoger niveau als L/M in dressuur kom ik echt niet. Voor je aan zoiets begint moet je heel veel ervaring hebben en heeel goed weten wat je doet.
hoi, wat een nare reacties hier! piaffe, passage ed leren kan, maar er gaan vele jaren oefening aan vooraf waarin je je nog relatief jonge paardje eerst sterker maakt, verzameld en zorgt dat hij volledig in balans loopt. Wanneer je op het punt gekomen bent dat je paard zeer goed verzameld is zal er een moment zijn waarin het piafferen vanzelf lijk te gaan : het toppunt van verzameling. Dus voordat je daar met je redelijk jonge pony raakt, is er nog een weg te gaan. Als je echt de hogeschooloefeningen wil leren ga je beter lessen op een paard dat deze oefeningen reeds beheerst... groetjes
Ik kan me de reacties in dit topic voorstellen maar wil ook een complimentje maken. Zo te horen ben je heel gemotiveerd en dat is altijd goed. Houd je ogen en oren open en probeer veel te leren van andere mensen, zo ook de leden hier op Bokt. Denk niet dat 'gewone' dingen, basiswerk simpel is; het is misschien wel het allerbelangrijkste! Zolang jij zo gemotiveerd bent en blijft én je leert openstaan voro meningen van anderen dan zullen jullie, pony en jij als team, vanzelf flink vooruit gaan!
ps wat kunnen sommige bokkers toch lelijk/arrogant doen, zijn jullie de tijd vergeten dat je droomde van de moeilijkste passen, en er alles aan wilde doen om zover te komen? EN ook werkelijk d8 dat je dat binnen de kortste keren ging bereiken? deze meid wil dat ook graag, en je kan ook vriendelijk zeggen dat je nou eenmaal niet zomaar een piaffe en alles kunt.
Ik denk ook wel dat je deze pony tot een piafje kan krijgen , maar neem daar eerst eens 5 jaar de tijd voor, ga eerst aan de gang zoals eerder gezegt met de basis en de basis is de achterhand sterk en soepel gaan maken, dat heeft tijd nodig. Kijk anders eens op www.paardenbegrijpen.nl op deze manier train ik mijn paarden ook, ik heb tinkers en die zie je ook niet snel in een piaf , maar ik ga dat zeker voor elkaar krijgen dat weet ik zeker, maar je moet daar wel de tijd voor nemen, het moet allemaal kloppen en lichamelijk moet het paard het ook aankunnen en dat doe je door te trainen/gymmen en constant bezig zijn met de basis en een piaf doe je ook niet elke dag, want het is best een pittige oefening, maar als de basis goed gelegd is dan komt de piaf in een keer vanzelf, we zijn zelfs met een 18 jarige tuiger bezig, nou moet je zeggen die legt zijn staartje al mooi plat en zal zeker over een aantal maanden misschien langer( maar er is tijd) in de piaf zitten , erg leuk en grappig om te zien .
Het is iets dat een paard moet kunnen in z'n lichaam, en hier gaat jarenlange training aan vooraf. Bovendien moet een ruiter ook kundig genoeg zijn om het een pony aan te kunnen leren. Zoals al vaak is gezegt, neem les! Hier hoef je natuurlijk niet meteen de piaffe etc. leren, maar begin daar met de basis, en werk vanuit dara stapje voor stapje vooruit, naar de L oefeningen, daarna M, en zo kom je steeds wat verder