Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
maar ik ben het er dus ook mee eens dat het echt 9 van de 10 keer aan de ruiter ligt
Bonita_Bon schreef:Rosa_ schreef:Waarom niet slaan bij een weigering? Als het niet jou fout is, dan moet hij daar toch voor gestraft worden? Dan mag hij toch best even een schop mee krijgen, of in dit geval de zweep even voelen?
Hoe weet jij zo zeker dat het niet jouw fout is? Dat grijpen naar die zweep is zo verdomde makkelijk! Als ie al gestopt is heeft het weinig zin om hem nog een slag na te geven.
7
lailapri schreef:knap joh dat jij dat zo makkelijk kunt concluderen. Ik denk alleen dat het wel of niet springen door jou fout toch wat moeilijker licht. Je vergeet je houding en zit, eventueel pijn bij het paard, gedachten van de ruiter, het teveel druk zetten van de ruiter etc etc.
Rosa_ schreef:lailapri schreef:knap joh dat jij dat zo makkelijk kunt concluderen. Ik denk alleen dat het wel of niet springen door jou fout toch wat moeilijker licht. Je vergeet je houding en zit, eventueel pijn bij het paard, gedachten van de ruiter, het teveel druk zetten van de ruiter etc etc.
Knap hé. Is ook veel aan vooraf gegaan hoor, voordat ik dat kan. Véél privélessen, soms 2 per week, veel wedstrijden en vooral veeeeeel ervaring. En nee, ik vergeet houding en zit niet, daar heb ik mijn hoofd ook bij. Pijn bij het paard? Mijn paard wordt enorm goed in de gaten gehouden, zodra ik ook meer een teken van eventuele pijn merk zal mijn vader er alles aan doen om erachter te komen waar het vandaan komt, geloof mij, daarvoor is dat paard hem teveel waard. Gedachten van ruiter? Heb ik zelf invloed op. Teveel druk? Ook zelf invloed op. Dus ja, ik kan heel goed en makkelijk concluderen.
lailapri schreef:maar als je zoveel ervaring hebt waarom heb je dan een zweep nodig om te springen en nog sterker waarom die klap.
Ik durf te wedden dat je het zo aangeleerd hebt. Ik ben niet tegen een klap op zijn tijd (iets afleren als bijten en slaan naar mensen bijvoorbeeld als de oorzaak is weggenomen maar het bandje nog in het hoofd wordt afgespeeld) maar met rijden moet je paard je toch echt goed in de zijk nemen wil ik echt een klap geven dus harder als een tik/tikje. Een tikje of een kriebel om te motiveren of als je paard vergeet naar je been te luisteren is wat anders.
Als je je paard keer op keer erover moet slaan zal er dan niet wat anders zijn? Angst? Onzekerheid?
Vergeet niet hoeveel invloed jou stemming en gedachte op je paard hebben, en als je niet gelooft in gedachten lezen, dan is het altijd nog zo dat als jij denkt aan je zieke tante of die vervelende jongen op school je 2 hele andere gevoelens/spanningen/houdingen krijgt. Dus ook als er iets door je hoofd maalt, je iets hebt meegemaakt, je een bepaald aantal punten moet halen om te winnen etc etc.
Rosa_ schreef:lailapri schreef:maar als je zoveel ervaring hebt waarom heb je dan een zweep nodig om te springen en nog sterker waarom die klap.
Ik durf te wedden dat je het zo aangeleerd hebt. Ik ben niet tegen een klap op zijn tijd (iets afleren als bijten en slaan naar mensen bijvoorbeeld als de oorzaak is weggenomen maar het bandje nog in het hoofd wordt afgespeeld) maar met rijden moet je paard je toch echt goed in de zijk nemen wil ik echt een klap geven dus harder als een tik/tikje. Een tikje of een kriebel om te motiveren of als je paard vergeet naar je been te luisteren is wat anders.
Als je je paard keer op keer erover moet slaan zal er dan niet wat anders zijn? Angst? Onzekerheid?
Vergeet niet hoeveel invloed jou stemming en gedachte op je paard hebben, en als je niet gelooft in gedachten lezen, dan is het altijd nog zo dat als jij denkt aan je zieke tante of die vervelende jongen op school je 2 hele andere gevoelens/spanningen/houdingen krijgt. Dus ook als er iets door je hoofd maalt, je iets hebt meegemaakt, je een bepaald aantal punten moet halen om te winnen etc etc.
Wat betreft het bovenste, lees even mijn vorige bericht. En ik zei toch ook niet dat ik sla als er niks gebeurt? Of in mijn geval dan, een trap meegeven..
Ik sla mijn paard er niet keer op keer over, absoluut niet. Mijn paard weet heel goed wat hij doet, komt regelrecht uit het Z dus nee, ik hoef hem niet te slaan keer op keer, en in mijn geval dan, ook niet een trap mee te geven. Soms stopt hij, omdat hij een bepaalde hindernis eng vind (hier had hij in het Z ook last van hoor) en dan krijgt hij een trap mee ja. Niet als het mijn schuld is, maargoed dat heb ik al meerdere keren gezegd.
Ik weet dat mijn stemming invloed heeft op mijn paard, vandaar ook dat ik voor de wedstrijd lekker aan het troetelen sla, lekker met hem bezig ga, lekker ga troetelen, zodat hij ook zijn hoofd erbij heeft. Zodra mijn wolle deken erop gaat en de knotten erin gaan dan weet hij het en heeft hij zijn kop erbij. Ik breng in mijn ogen totaal geen negatieve energie op hem over.

Marijkeeee schreef:Och mensen kinders
wat een zinloze topic.... echt zo'n penny geval topic
duidelijk te merken dat veel mensen zo makkelijk van achter hun pctje een groot bekkie durven te trekken, maar wanneer je op eens face to face komt te staan valt het altijd vies tegen wie het is.. dan is het bekkie ook niet meer zo groot
Rosa wat jij zegt kan ik mij in zien.. maar wat anderen zeggen zit ook altijd wel wat in.
daarnaast valt het mij op dat er niet veel mensen zijn die echt veel parcour ervaring hebben in deze topic.. dus ik zou zeggen hou je smoel dan, als je niet weet waar je het over hebt..
Natuurlijk zijn er altijd een paar uitzonderingen die wel wat ervaring in het parcourtje rijden hebben..
Daarnaast over het vertrouwen van het paard of het zou helpen met een klap of trap, sommige paarden moeten het een aantal keer overwinnen en die manier kan het zijn, soms is het ook een aanmoediging van de persoon erop en die doet het dan op die manier. Die aanmoediging komt dan automatisch over naar het paard.
Bij het springen gaat het zoveel uit van het gevoel van de ruiter naar het paard er zijn voldoende paarden die het hart en het lef niet genoeg hebben voor bepaald niveau.. veel overwinnen de B en L nog wel, maar een stap hoger word het voor beide moeilijker.
Er zijn ook paarden die genoeg lef hebben en vaak de ruiter er overheen helpen, maar dat gaat niet altijd zo..
Maar wat denk je nouh dat wanneer een paard van een bekende ruiter stopt op een groot concours dat ie dan niet een beste spoor in zijn flikker krijgt of een lel mee..en hoe denk je dat het achter gesloten deuren gaat.. paardenwereld is een apart wereldje en als we echt overal onzinnig over gaan discusseren is eigenlijks zonde voor de tijd... kom op mensen wees niet zo naief
Rosa_ schreef:Dus, omdat ik toevallig 19 ben kan ik ineens niet veel ervaring hebben? Apart, heel apart, maargoed, dat terzijde.
) heeft meer ervaring dan mensen onder de 20 die al weet ik veel hoeveel wel niet hebben gereden.
Rosa_ schreef:Tuurlijk ligt er veel aan de ruiter als een paard stopt, maar dat gedoe dat het altijd maar aan de ruiter ligt, daar kan ik zó moe van worden. 1 % aan het paard is gewoon onzin in mijn ogen. Elk paard is anders, dat moet je zelf ook toegeven. Sommige paarden reageren erg snel op houding en zit, andere paarden redden zichzelf wel en trekken zich er minder van aan als een ruiter een keer zijn hakken wat minder uitdrukt.