wat doe jij als je paard weigert bij een hindernis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TRB

Re: wat doe jij als je paard weigert bij een hindernis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:18

hangt absoluut van de situatie en het paard af , als het bijvoorbeeld een ruiterfout is doordat ik bijvoorbeeld hem er ontzettend fout bijrijd , dan absoluut niet. Hetzelfde bij een jong en onervaren paard. Maar stopt die echt vies dan laat ik het hem wel gelijk weten, maar ben daar nog niet eens zo heel erg streng in , gewoon opnieuw proberen aan te rijden met extra druk. En als ze echt vuil stoppen dan mogen ze dat gerust weten dat het absoluut niet mag ..

xLinsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:24

ik rijd weer verder en zet hem weer op de hindernis af.
Als hij dan nog een x weigert zal ik mijn zweep pas gebruiken.
Gewoon een kleine tik dat die het aanmoedigd om te springen idd.

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:57

die van mij is ook zo'n oliebol dat als de hindernis 'hoger' staat dan normaal er gewoon langs gaat. Het is grotendeels ook mijn fout want een meter voor de hindernis duikt ie in het 'gat' omdat ik te vroeg er vanuit ga dat hij springt. zelf als de hindernis lager staat doet ie het. in dat geval geef ik hem wel een tik(niet hard hoor(A) ) en rijd opnieuw aan.
na een paar keer weet hij het wel en ben ik mijn fout ook grotendeels afgeleerd Tong uitsteken maar ik ben het er dus ook mee eens dat het echt 9 van de 10 keer aan de ruiter ligt Ja

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:50

Als die weigert opnieuw aanrijden en een tikje geven als aanmoedeging.. Ja

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:00

Bonita_Bon schreef:
Rosa_ schreef:
Waarom niet slaan bij een weigering? Als het niet jou fout is, dan moet hij daar toch voor gestraft worden? Dan mag hij toch best even een schop mee krijgen, of in dit geval de zweep even voelen?

Hoe weet jij zo zeker dat het niet jouw fout is? Dat grijpen naar die zweep is zo verdomde makkelijk! Als ie al gestopt is heeft het weinig zin om hem nog een slag na te geven.

Ik weet zeker dat het mijn fout is als ik óf verkeerd aanrij, óf mijn been er niet bij heb, óf niet goed voorbereid. Maar als mijn paard stopt & ik overweeg die dingen & ik trek de conclusie dat het niet aan mij lag dan weet ik dat het niet mijn fout was. Heel simpel toch. En geloof mij, ik heb genoeg paarden gereden, als hij stopt en je geeft hem (met jou woorden) een slag na, dan heeft dat vaak nog heel veel zin hoor.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:13

knap joh dat jij dat zo makkelijk kunt concluderen. Ik denk alleen dat het wel of niet springen door jou fout toch wat moeilijker licht. Je vergeet je houding en zit, eventueel pijn bij het paard, gedachten van de ruiter, het teveel druk zetten van de ruiter etc etc.

__lennie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 15:56

wat ik doe is opnieuw aanrijden, meer aanmoedigen en vooral GOED op me houding extra letten.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:29

Dat is natuurlijk ook volledig afhankelijk van het paard. Bij mijn Dpony vroeger was het ook afhankelijk van de situatie. Als ze stopte op een sprong onder de 90cm, omdat het eventjes verkeerd uitkwam, dan kreeg ze wel een tik. Op die hoogte kon ze nog makkelijk zelf corrigeren als ze eventjes verkeerd zou zitten, en een beetje goede wil op dat gebied verwacht ik ook wel. Als ze stopte bij hogere sprongen was het een kwestie van gerust stellen, dus gewoon van de sprong weg stappen om vervolgens heel relaxed terug aan te rijden, vermits ze bij een stop op hogere hindernissen zichzelf heel snel begon druk te maken.

Wanneer ze bv ook wel degelijk een zweep op haar achterste kreeg, is bij de stops die nergens op slaan. Een keer voorgehad op wedstrijd dat ze opeens drie meter voor de sprong stopte, vol op de rem. Je zou denken schrik, of..? Zweep gebruikt en terug aangereden, sprong ze er zonder twijfelen of zonder schrik over. Nee, zo moeten ze bij mij ook niet gaan beginnen Clown 7

Bij de meeste paarden die stoppen is het vaak gewoon een kwestie van niet genoeg opgesloten hebben tussen been en hand. Te vroeg loslaten is stoppen, te weinig been (zelfs bij heel snelle paarden) is stoppen...

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:43

ligt er aan niet uitkomen = rustig blijven en overnieuw rijden en echt weigeren omdat hij het "eng" vindt er 1x goed voordrukken en weer aaanrijden

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:41

als ze stoppen schop ik ze over de hindernis heen, niet wegrijden maar gewoon vanaf de plek waar ze blijven staan. is de hindernis te hoog omdat te doen krijgen ze een hele duidelijke tik en rij ik opnieuw aan met meer druk!

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 20:18

lailapri schreef:
knap joh dat jij dat zo makkelijk kunt concluderen. Ik denk alleen dat het wel of niet springen door jou fout toch wat moeilijker licht. Je vergeet je houding en zit, eventueel pijn bij het paard, gedachten van de ruiter, het teveel druk zetten van de ruiter etc etc.

Knap hé. Is ook veel aan vooraf gegaan hoor, voordat ik dat kan. Véél privélessen, soms 2 per week, veel wedstrijden en vooral veeeeeel ervaring. En nee, ik vergeet houding en zit niet, daar heb ik mijn hoofd ook bij. Pijn bij het paard? Mijn paard wordt enorm goed in de gaten gehouden, zodra ik ook meer een teken van eventuele pijn merk zal mijn vader er alles aan doen om erachter te komen waar het vandaan komt, geloof mij, daarvoor is dat paard hem teveel waard. Gedachten van ruiter? Heb ik zelf invloed op. Teveel druk? Ook zelf invloed op. Dus ja, ik kan heel goed en makkelijk concluderen. Lachen

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:01

Rosa_ schreef:
lailapri schreef:

Knap hé. Is ook veel aan vooraf gegaan hoor, voordat ik dat kan. Véél privélessen, soms 2 per week, veel wedstrijden en vooral veeeeeel ervaring. En nee, ik vergeet houding en zit niet, daar heb ik mijn hoofd ook bij. Pijn bij het paard? Mijn paard wordt enorm goed in de gaten gehouden, zodra ik ook meer een teken van eventuele pijn merk zal mijn vader er alles aan doen om erachter te komen waar het vandaan komt, geloof mij, daarvoor is dat paard hem teveel waard. Gedachten van ruiter? Heb ik zelf invloed op. Teveel druk? Ook zelf invloed op. Dus ja, ik kan heel goed en makkelijk concluderen. Lachen

Heeeeel veeeeel ervaring, lieve schat je bent 19.....

Maar buiten dat, ik heb mijn paard wel eens een tikje bij gegeven, om te motiveren, maar over het algemeen spring ik zonder zweep en ik ga zeker niet zitten meppen als hij weigerd dan is het kwaad geschiet. Toch heb ik meerdere paarden naar het M en Z gereden zowel in de sgw als in het klassieke parcours. Ik heb een spoortje om ja, maar dat heeft weer niets te maken met weigeren en hoe ik dat oplos. Als mijn paard weigerd, hou ik hem ervoor en rij ik opnieuw aan. Slaan is een teken van onmacht.
In houding en zit avn de ruiter zitten 90% van de fouten, naar mijn bescheiden mening, 9% aan verkeerde been of teugelhulpen en 1% aan het paard. Die ene keer dat het wel zijn fout is ga ik hem niet slaan, wat zou hij al die keren niet met mij moeten doen als het mijn fout is? Me eraf bokken? Staken? Nee, dan proberen ze het voor je op te lossen en springen ze toch (noodsprongen) of ze weigeren en springen de keer daarop meestal wel. Wat een brave, lieve, vergevingsgezinde, loyale dieren he, nu de baasjes nog...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:15

maar als je zoveel ervaring hebt waarom heb je dan een zweep nodig om te springen en nog sterker waarom die klap.
Ik durf te wedden dat je het zo aangeleerd hebt. Ik ben niet tegen een klap op zijn tijd (iets afleren als bijten en slaan naar mensen bijvoorbeeld als de oorzaak is weggenomen maar het bandje nog in het hoofd wordt afgespeeld) maar met rijden moet je paard je toch echt goed in de zijk nemen wil ik echt een klap geven dus harder als een tik/tikje. Een tikje of een kriebel om te motiveren of als je paard vergeet naar je been te luisteren is wat anders.

Als je je paard keer op keer erover moet slaan zal er dan niet wat anders zijn? Angst? Onzekerheid?

Vergeet niet hoeveel invloed jou stemming en gedachte op je paard hebben, en als je niet gelooft in gedachten lezen, dan is het altijd nog zo dat als jij denkt aan je zieke tante of die vervelende jongen op school je 2 hele andere gevoelens/spanningen/houdingen krijgt. Dus ook als er iets door je hoofd maalt, je iets hebt meegemaakt, je een bepaald aantal punten moet halen om te winnen etc etc.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:15

Dus, omdat ik toevallig 19 ben kan ik ineens niet veel ervaring hebben? Apart, heel apart, maargoed, dat terzijde.

Ik zeg toch ook niet dat ik met zweep spring. Mijn pony sprong ik wel met zweep, maar mijn paard heb ik nog nooit met zweep gesprongen, nog nooit ook met zweep gereden. Het gaat mij gewoon om het geheel, een paard hoort te gehoorzamen & já daarbij kan een ruiter ook fout zijn, maar alsnog hoort hij wel te gehoorzamen en als hij dat niet doet, dan mag hij dat toch doorhebben, kom op zeg. Als een ouder een fout maakt in zijn opvoeding, waardoor het kind iets verkeerd doet, mag het kind daar dan niet voor gestraft worden?

En waar hoor jij mij zeggen dat ik ga zitten meppen? Ik zeg dat mijn paard het door mag hebben als hij om niks stopt, of omdat hij bang is voor een bepaalde hindernis. Ik heb nergens gezegd dat ik ga meppen, want dat zou ik ook niet doen. Wat ik wel doe is duidelijk maken dat ík bepaal wat er gebeurt en niet hij.

Houding en zit klopt, maar denk jij dat elke springruiter perfect rijd? Dat iedereen die zijn paard naar het M of het Z brengt, dat die allemaal een perfecte houding en zit hebben, zodat het altijd hun fout zou zijn als het paard stopt? Paarden moeten toch ook leren?

En dan nog, mijn paard is als de dood voor blauwe waterbakken. Er zijn gruwelijk veel mensen met hem bezig geweest om hem daar overheen te krijgen en dan praat ik niet over de minste mensen, want ook zijn vorige eigenaar, de inmiddels overleden springruiter Jan Brink heeft er veel aan gedaan om hem daar overheen te krijgen. Zou dat dan die ene procent zijn? Geloof ik niet in hoor. Echt niet.

Tuurlijk ligt er veel aan de ruiter als een paard stopt, maar dat gedoe dat het altijd maar aan de ruiter ligt, daar kan ik zó moe van worden. 1 % aan het paard is gewoon onzin in mijn ogen. Elk paard is anders, dat moet je zelf ook toegeven. Sommige paarden reageren erg snel op houding en zit, andere paarden redden zichzelf wel en trekken zich er minder van aan als een ruiter een keer zijn hakken wat minder uitdrukt.

Over je laatste paar zinnen ga ik me naar niet uitwijden, weet niet of ik hieruit nu moet opmaken dat ik níet loyaal, vergevingsgezind en ga zo maar door ben, of dat je het op een andere manier bedoelt. Hoe dan ook, allebei onze mening.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 21:22

lailapri schreef:
maar als je zoveel ervaring hebt waarom heb je dan een zweep nodig om te springen en nog sterker waarom die klap.
Ik durf te wedden dat je het zo aangeleerd hebt. Ik ben niet tegen een klap op zijn tijd (iets afleren als bijten en slaan naar mensen bijvoorbeeld als de oorzaak is weggenomen maar het bandje nog in het hoofd wordt afgespeeld) maar met rijden moet je paard je toch echt goed in de zijk nemen wil ik echt een klap geven dus harder als een tik/tikje. Een tikje of een kriebel om te motiveren of als je paard vergeet naar je been te luisteren is wat anders.

Als je je paard keer op keer erover moet slaan zal er dan niet wat anders zijn? Angst? Onzekerheid?

Vergeet niet hoeveel invloed jou stemming en gedachte op je paard hebben, en als je niet gelooft in gedachten lezen, dan is het altijd nog zo dat als jij denkt aan je zieke tante of die vervelende jongen op school je 2 hele andere gevoelens/spanningen/houdingen krijgt. Dus ook als er iets door je hoofd maalt, je iets hebt meegemaakt, je een bepaald aantal punten moet halen om te winnen etc etc.

Wat betreft het bovenste, lees even mijn vorige bericht. En ik zei toch ook niet dat ik sla als er niks gebeurt? Of in mijn geval dan, een trap meegeven..

Ik sla mijn paard er niet keer op keer over, absoluut niet. Mijn paard weet heel goed wat hij doet, komt regelrecht uit het Z dus nee, ik hoef hem niet te slaan keer op keer, en in mijn geval dan, ook niet een trap mee te geven. Soms stopt hij, omdat hij een bepaalde hindernis eng vind (hier had hij in het Z ook last van hoor) en dan krijgt hij een trap mee ja. Niet als het mijn schuld is, maargoed dat heb ik al meerdere keren gezegd.

Ik weet dat mijn stemming invloed heeft op mijn paard, vandaar ook dat ik voor de wedstrijd lekker aan het troetelen sla, lekker met hem bezig ga, lekker ga troetelen, zodat hij ook zijn hoofd erbij heeft. Zodra mijn wolle deken erop gaat en de knotten erin gaan dan weet hij het en heeft hij zijn kop erbij. Ik breng in mijn ogen totaal geen negatieve energie op hem over.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:12

Rosa_ schreef:
lailapri schreef:

Wat betreft het bovenste, lees even mijn vorige bericht. En ik zei toch ook niet dat ik sla als er niks gebeurt? Of in mijn geval dan, een trap meegeven..

Ik sla mijn paard er niet keer op keer over, absoluut niet. Mijn paard weet heel goed wat hij doet, komt regelrecht uit het Z dus nee, ik hoef hem niet te slaan keer op keer, en in mijn geval dan, ook niet een trap mee te geven. Soms stopt hij, omdat hij een bepaalde hindernis eng vind (hier had hij in het Z ook last van hoor) en dan krijgt hij een trap mee ja. Niet als het mijn schuld is, maargoed dat heb ik al meerdere keren gezegd.

Ik weet dat mijn stemming invloed heeft op mijn paard, vandaar ook dat ik voor de wedstrijd lekker aan het troetelen sla, lekker met hem bezig ga, lekker ga troetelen, zodat hij ook zijn hoofd erbij heeft. Zodra mijn wolle deken erop gaat en de knotten erin gaan dan weet hij het en heeft hij zijn kop erbij. Ik breng in mijn ogen totaal geen negatieve energie op hem over.

Het ging over jou stemming, maar hij moet zijn hoofd erbij houden?

Je zegt het al, hij vind een bepaalde hindernis eng, mist vertrouwen, zal een trap of klap zorgen dat dat vertrouwen er wel komt?

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:26

Och mensen kinders
wat een zinloze topic.... echt zo'n penny geval topic
duidelijk te merken dat veel mensen zo makkelijk van achter hun pctje een groot bekkie durven te trekken, maar wanneer je op eens face to face komt te staan valt het altijd vies tegen wie het is.. dan is het bekkie ook niet meer zo groot

Rosa wat jij zegt kan ik mij in zien.. maar wat anderen zeggen zit ook altijd wel wat in.

daarnaast valt het mij op dat er niet veel mensen zijn die echt veel parcour ervaring hebben in deze topic.. dus ik zou zeggen hou je smoel dan, als je niet weet waar je het over hebt..
Natuurlijk zijn er altijd een paar uitzonderingen die wel wat ervaring in het parcourtje rijden hebben..

Daarnaast over het vertrouwen van het paard of het zou helpen met een klap of trap, sommige paarden moeten het een aantal keer overwinnen en die manier kan het zijn, soms is het ook een aanmoediging van de persoon erop en die doet het dan op die manier. Die aanmoediging komt dan automatisch over naar het paard.

Bij het springen gaat het zoveel uit van het gevoel van de ruiter naar het paard er zijn voldoende paarden die het hart en het lef niet genoeg hebben voor bepaald niveau.. veel overwinnen de B en L nog wel, maar een stap hoger word het voor beide moeilijker.
Er zijn ook paarden die genoeg lef hebben en vaak de ruiter er overheen helpen, maar dat gaat niet altijd zo..

Maar wat denk je nouh dat wanneer een paard van een bekende ruiter stopt op een groot concours dat ie dan niet een beste spoor in zijn flikker krijgt of een lel mee..en hoe denk je dat het achter gesloten deuren gaat.. paardenwereld is een apart wereldje en als we echt overal onzinnig over gaan discusseren is eigenlijks zonde voor de tijd... kom op mensen wees niet zo naief Clown

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 22:34

En blijft het dus hetzelfde. Door zo'n topic lees en leer je veel waar je vanzelf een keer over gaat malen, dromen, denken etc.
Net als dat jij heel duidelijk je mening klaar hebt. Zo zijn er heel veel meningen en ookal is niet iedereen het met elkaar eens, als je nooit ergens voor open staat pik je ook nooit de voor jou wel bruikbare dingen op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 23:11

Mijn pony weigert altijd met een reden. of hij komt niet uit, of hij heeft het zelfvertrouwen er niet voor.
Hem afstraffen heeft geen zin, hij is al helemaal in de stress als hij weigert. Dus meestal spreek ik hem aanmoedigend toe en rijd ik er nog een keer op af.
Soms krijgt hij net voor de hindernis een tikje, maar absoluut geen mep..

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 09:48

Net VOOR de hindernis kan ik me helemaal in vinden, zeker als je opnieuw aanrijd. Even een tikje bij. Maar als hij eenmaal stopt (daar hebben we het over in dit topic) vind ik het ronduit laf om te slaan. Je hebt seconden genoeg gehad om de sprong te laten lukken, dat het niet lukt en je daarvan baalt prima, maar ga dat niet op je paard botvieren. DAT is mijn punt.
Als je 19 bent heb je nog niet veeeeel ervaring. Als ik het even op mezelf reflecteer: Op mijn 19de had ik 2 paarden in het Z springen, dressuur reed ik alle niveau's op paarden van iedereen die ze aanbood, ik reed paarden in, maar ik was NIET ervaren. Inmiddels al een stuk meer, meer levenservaring, meer instructeurs gehad, meer mensen ontmoet, meer paarden gereden, maar mensen die al 20 jaar in het vak zitten DIE vind ik ervaren. Die blazen ook niet van de toren met teksten als "heel veeeel ervaring"
En gelukkig hebben we allebei een eigen mening, zou een suf topic zijn als iedereen alleen maar riep 'inderdaad' 'precies' 'wat je zegt''mee eens' etc! toch? allways look on the bright side..?

Marijkeee, jij zegt 'och kinders' maar vervolgens ga jij met termen smijten als "hou je smoel", dat vloekt bij elkaar he Knipoog
En wat je zegt over bekende ruiters die het ook doen... een bepaalde duitse amazone heeft haar paard 470 (ofzo) keer geslagen binnen 1 longeerbeurt, is dat dan voor ons ook acceptabel? Kinderen in Afrika eten 1 keer in de 2 dagen een beetje rijst, dus onze kinderen hebben daar ook genoeg aan? Afijn, you get the point...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:05

Ik ben zelf ook net weer bezig met springen. Begin van het jaar begonnen. In de zomer weer gestopt. Paard is pas 5 er moest eerst dressuurmatig nog wat gedaan worden en sinds een paar weken weer begonnen. Meestal weigerd hij niet, maar soms gaat hij er wel bij langs. Beetje onervarenheid van het paard en mijzelf. Wij leggen dan 2 balken aan de zijkant van de hindernis. Zo kan ik en paard concentreren met aan de andere kant komen. Zo zit ik hem niet in de weg en hij kan maar 1 kant op eigenlijk.

Maar weigeren is in mijn beleving vaak onzekerheid van de ruiter, verstoring door de ruiter.

Just_Tasch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:49

Blijven aanmoedigen maar echt niet te ver gaan, als je om je paard geeft en veel tijd met hem/haar besteed weet je wanneer ze echt wil of niet.
Mijn paard (Bruno) vind het geweldig om te springen en ik gelukkig ook Haha!

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:00

Marijkeeee schreef:
Och mensen kinders
wat een zinloze topic.... echt zo'n penny geval topic
duidelijk te merken dat veel mensen zo makkelijk van achter hun pctje een groot bekkie durven te trekken, maar wanneer je op eens face to face komt te staan valt het altijd vies tegen wie het is.. dan is het bekkie ook niet meer zo groot

Rosa wat jij zegt kan ik mij in zien.. maar wat anderen zeggen zit ook altijd wel wat in.

daarnaast valt het mij op dat er niet veel mensen zijn die echt veel parcour ervaring hebben in deze topic.. dus ik zou zeggen hou je smoel dan, als je niet weet waar je het over hebt..
Natuurlijk zijn er altijd een paar uitzonderingen die wel wat ervaring in het parcourtje rijden hebben..

Daarnaast over het vertrouwen van het paard of het zou helpen met een klap of trap, sommige paarden moeten het een aantal keer overwinnen en die manier kan het zijn, soms is het ook een aanmoediging van de persoon erop en die doet het dan op die manier. Die aanmoediging komt dan automatisch over naar het paard.

Bij het springen gaat het zoveel uit van het gevoel van de ruiter naar het paard er zijn voldoende paarden die het hart en het lef niet genoeg hebben voor bepaald niveau.. veel overwinnen de B en L nog wel, maar een stap hoger word het voor beide moeilijker.
Er zijn ook paarden die genoeg lef hebben en vaak de ruiter er overheen helpen, maar dat gaat niet altijd zo..

Maar wat denk je nouh dat wanneer een paard van een bekende ruiter stopt op een groot concours dat ie dan niet een beste spoor in zijn flikker krijgt of een lel mee..en hoe denk je dat het achter gesloten deuren gaat.. paardenwereld is een apart wereldje en als we echt overal onzinnig over gaan discusseren is eigenlijks zonde voor de tijd... kom op mensen wees niet zo naief Clown

Amen.
Afgod
& dat zal dan ook mijn laatste woord in dit topic zijn, omdat het anders een eindeloze discussie word, tussen mensen die elkaar toch niet gaan begrijpen.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:28

Rosa_ schreef:
Dus, omdat ik toevallig 19 ben kan ik ineens niet veel ervaring hebben? Apart, heel apart, maargoed, dat terzijde.

Kennelijk niet Nagelbijten / Gniffelen
Ik mag ook helemaal geen ervaring hebben als 14 jarige Slapen
Toch raar, want iemand van 32 die net 3 jaar rijd en nu L springt (bijv, niet iemand in het bijzonder Knipoog ) heeft meer ervaring dan mensen onder de 20 die al weet ik veel hoeveel wel niet hebben gereden.
Sigaar

Rosa_ schreef:
Tuurlijk ligt er veel aan de ruiter als een paard stopt, maar dat gedoe dat het altijd maar aan de ruiter ligt, daar kan ik zó moe van worden. 1 % aan het paard is gewoon onzin in mijn ogen. Elk paard is anders, dat moet je zelf ook toegeven. Sommige paarden reageren erg snel op houding en zit, andere paarden redden zichzelf wel en trekken zich er minder van aan als een ruiter een keer zijn hakken wat minder uitdrukt.

Helemaal mee eens! Ik spring ook een pony in de B, en als hij niet uitkomt stopt hij, althans, met de mensen die a; wat ervaring hebben qua wedstrijden. Mijn zusje die ooit in een grijs verleden 1 les heeft gehad stapt erop, zet een sprongetje neer en kan er zo over, of het nu uitkomt of niet. Dat is gewoon het karakter.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 22:58

Bij ons leren ze de paarden zelf op , als ze blijven staan ga je er vanuit de stand over . En na 5 sprongen weten ze al hoe het werkt : "Erlangs bestaat niet , en stoppen nog minder" Ze moeten er toch over , dus best van de eerste keer .
Als je terug aanrijdt dan wint je paard , want hij hoefde niet te springen . Ik heb net een jong paard opgeleerd in SGW/ eventing , en in het begin weigerde hij al 20m voor ELKE sprong van cross .
Het was heel simpel ik duwde hem tot daar en als hij stilstond dan moest hij maar vanuit de stand erover. Vanaf de vierde wedstrijd liep hij foutloos in de tijd , en dat doet hij nog steeds en kan ondertussen naar de L in België . Hij kent 'weigeren' niet , als de passen slecht uitkomen voor de sprong dan redt hij zichzelf , maar stoppen kent hij niet.
Natuurlijk heb ik het hier niet over sprongen van 1m30 bij het opleren! Dan kan je best de balken naar benden halen en erover gaan in 80cm ofzo .. maar terugdraaien is niet goed is mij aangeleerd .
Ook in cross gaat het over de aspiranten cross en beginnelingen , je moet niet hoger gaan als je écht problemen hebt vind ik .
pas als ze daar verstaan hebben hoe het werkt kan je hoger .