Loopt je paard bitloos en boomloos makkelijker ontspannen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Loopt je paard bitloos en boomloos makkelijker ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 16:09

Nou, omdat - als de meerderheid "ja"ervaart_ ik best eens een keertje wil kijken of ik dat met een van onze paarden zou kunnen proberen. Dan in eerste instantie bitloos. halster gaat wel goed, en zonder zadel rijd ik ook wel eens.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:16

detour schreef:
Poeh, misschien had ik er toch een soort keuzevraag van moeten maken, want er zijn zulke uiteenlopende ervaringen dat ik geen idee heb, wat nu de overhand heeft.

Detour, je moet kiezen wat het best bij jullie beiden past (ik weet niet of het met jullie samen, Esprit en jij, te maken heeft???). Knipoog
Ik snap heel goed hoe moeilijk dat is. Ik wilde destijds in elk geval voor het bitloze rijden gaan en echt, iedereen om me heen bij ons op stal, had zoiets van 'yeah, right' en 'succes, meid'. Haha!
Ze waren overtuigd dat het gevaarlijk was enzovoort. Daarbij is Sam van het oersterke soort met veel eigen initiatief Clown . Maar geen van hen heeft zich er ooit zo in verdiept als ik heb gedaan. Logisch, want zij reden niet bitloos, hooguit in de bak een keertje voor de lol, je kent het wel, halster met touwtjes. Inmiddels rijdt er nog iemand bitloos bij mij op stal, iemand die van mij een gratis bitloze optoming heeft gekregen. Haha!
Bevalt prima, hoor.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik Sam gewoon voorbereid heb met het grondwerk en daarbij moest ik ook even dat 'knopje' in mijn kop (de controleknop Haha! ) omschakelen. Hij is echt een oersterk paard, hoor. Als Esprit zich goed op jou heeft leren richten, goed kan wijken voor druk, koel in haar koppie is, tja..... Maar doe vooral wat goed voelt voor jou. Is dat met bit, dan rij je lekker met bit. En boomloos, je kunt altijd zo'n testzadel aanvragen t.z.t. Dan heb je het eens een weekje uitgeprobeerd (zo begon ik ook, haha). Haha!

Ik denk dus ook dat er geen 'overhand' bestaat. Ieder verhaal is persoonlijk. Elke ruiter, elk paard, is anders. Elke combinatie ruiter met paard is anders.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:17

Je kunt het gewoon proberen als je zelf daar enig vertrouwen in hebt. Op het moment dat je bibberknietjes hebt bij het uitproberen, doe het dan maar liever niet Haha!
Maar is er een reden om het uit te proberen? Heb je redenen om aan te nemen dat je huidige optoming niet optimaal is?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 16:17

Thanks, meid, nee, zou dan met de oudere Arabier zijn; hij heeft M2 gelopen, misschien is het wel een gaaf gevoel om diezelfde ontspanning te ervaren..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:21

detour, probeer het gewoon eens!!! En je bent welkom om bij mij te komen proberen, hahaha...... Knipoog

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:44

Detour ik zou het ook gewoon proberen! Ik was eerst ook bang dat mijn paard er niet geschikt voor zou zijn (ze kan nogal heet worden en gek doen). De eerste 2x heb ik losgereden met bit om haar bui te checken, maar ik merkte al heel snel dat ik met het bitloze hoofdstel ook gewoon de normale controle had. Het is een kwestie van uitproberen, zoeken wat bij jullie past.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:47

Voor mij werkt het bitloos niet. Paard accepteerd vrijwel geen druk op de neus en gaat daarvan in de staak of trekt het hoofd omlaag. Ik heb dan ook enkel halsters met een brede neusband.
Aangezien het bit wel goed geaccepteerd wordt ga ik er ook niet meer mee experimenteren.

teve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 10:45

Excuus:"Het is een Arabier, die zijn eenkennig".. Clown

uitleg?!
heb net een arabier gekocht, hoe dit het beste aan te pakken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:26

Ik heb mijn fjord met bit en een boomzadel gereden nu rijd ik bit en boomloos. Mijn paardje ontspant veeel beter en loopt veel ruimer. Ook neemt ze veel makkelijker stelling aan. Ze heeft altijd almoeite gehad met de rechter gallop, nu nog steeds maar ik merk wel dat t minder is geworden. Ze spirngt nu sneller goed aan Lachen
ook buiten is ze veel lekkerder te rijden. Zij krijgt geen boomzadel meer en geen bit meer Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:41

Boomloos niet, bitloos wel. Anouar heeft een fijn mondje en er is eigelijk geen een bit dat hem goed zit. Zonder bit is hij gewoon meer ontspannen.
Maar ik rij wel op een andere manier, ik vraag enkel z'n hoofd naar beneden en houdt hem actief. Zolang hij z'n hoofd netjes omlaag houdt hangen de teugels los, doet hij z'n hoofd omhoog dan neem ik contact. Dat heeft hij uiteraard moeten leren, maar ze leren dat snel.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:44

Mijn merrie heeft jaren op een bitloos hoofdstel gelopen en heb nu 2 jaar het bit weer opgepakt. Mijn paard ontspande niet op een bitloos hoofdstel, zette d'r kaak vast, weigerde omlaag te komen. Zodra er een bitje in ging, meteen, hopla, wat had ik? Een ontspannen paard dat rustig omlaag kwam en d'r kaak los liet. Nee, doe mij m'n bithoofdstel maar.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:08

detour schreef:
Nou, omdat - als de meerderheid "ja"ervaart_ ik best eens een keertje wil kijken of ik dat met een van onze paarden zou kunnen proberen.

Gewoon doen! Rustig in een veilige rijbak, en niets vragen waar je zelf onzeker van wordt.. en zo verder Knipoog

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:24

ik rij sinds kort ook weer met mijn myler bit
ze is nu wat drukker en ging schudden met haar hoofd,waarschijnlijk vind ze druk niet prettig
ik heb haar nu korter dan eerst omdat ze veel te snel wil.

van de zomer ga ik weer bitloos.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 14:39

Boomloos loopt hij inderdaad veel makkelijker ontspannen. Het is een erg rond en bewegelijk paard. Boomzadels passen slecht. Boomloos is ideaal voor ons. Moet wel een stabiele en ervaren ruiter op zijn rug zitten. Iemand die bijv. te hard gaat zitten bij het lichtrijden of hem tegenwerkt in stap, kan er geen ontspannenheid in terug vinden.
Ben zelf gewend om hem vaak zonder zadel te rijden, dus voor mij is het een fijne oplossing. Ik heb het gevoel van zonder zadel rijden, maar met meer stevigheid en stabiliteit.

Bitloos of met bit maakt niets uit voor de ontspannenheid. Alleen met bit heb ik voor mijn gevoel meer controle. Kan duidelijkere aanwijzingen geven, hoef minder kracht te gebruiken. Dus vandaar met bit, maar af en toe ook wel eens bitloos op de momenten dat we geen dressuur oefenen.

BiancaSLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:15

ik heb sinds een maand een eigen paard. Een uitgekoerste draver, ruin van 5.5 jaar oud. Hij moet nog van alles leren, is praktisch net onder het zadel. Ik rij bitloos en boomloos met hem, aangezien hij heel gevoelig is en perfect op je zit reageert. Boomloos vind ik ideaal, omdat je echt zoveel meer contact hebt dan met een boomzadel.
Qua hoofdstel ben ik alles nog een beetje aan het uitproberen. Bitloos is geen enkel probleem, hij reageert goed. Ik denk dat deze draver met bit eerder harder gaat lopen, omdat hem dat zo geleerd is.

Wat het beste is, hangt naar mijn mening echt heel erg af van de combinatie ruiter/paard. Mijn paard is heel gevoelig en reageert goed op je zit, een hoofdstel met bit vind ik nu dus onnodig.
Als je zelf een goede en stabiele zit hebt, is een boomloos zadel goed. heb je zelf meer houvast nodig.. dan is een boomzadel wellicht handiger.

veel lijkt er nog niet bekend over bitloos rijden, aangezien wij er vaak raar op aangekeken worden haha.. hoe kan je nou sturen zonder er een bit in is gestopt? altijd lachen..

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:06

detour schreef:
Puur gekeken naar jouw rijstijl, met hetzelfde paard, eerst traditioneel en dan NH?

Loopt hetzelfde paard met dezelfde ruiter dan meer ontspannen als het Nh wordt gereden?

Zoja, waarom wel, zo nee, waarom niet?

NH gereden, hoe bedoel je. Mijn rijstijl is niet veranderd, is nog even slecht Sigaar .
Ik ben bitloos gaan rijden, omdat ze, buiten alwaar wij altijd vertoeven, het bit vastpakte en niet snel genoeg terug te nemen was. Ze reageert zonder bit zo veel beter.
Ik ben boomloos gaan rijden, omdat de rug van het paard met de tijd veranderd, zo ben ik al een keer naar een bredere pommel gegaan en ... het zit zo veel zachter dan de Wintec welke ik had.
Ik ben van mening dat wanneer je je paard zo min mogelijk in de weg zit, je paard daardoor makkelijker onder je zal lopen en dat is wat ik ervaar.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 15:02

ik rijd zolang ik eigen paarden heb boomloos. Tussendoor wel tijdje weer met boomzadel gereden en merk vooral bij gangenpaarden dat deze makkelijker gaan tölten. Ze hebben meer schoudervrijheid en je kan meer met je gewicht doen.
Mijn huidige merrie rijd ik ruim een jaar bitloos, wat prima gaat ze luistert goed en kan er alles mee. Als ik in de bak aan het werk ga vinden we het beide makkelijker om er een bitje in te hangen. Lijkt wel of ze het dan wat sneller/beter snapt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:33

Zamora schreef:
ik rijd zolang ik eigen paarden heb boomloos. Tussendoor wel tijdje weer met boomzadel gereden en merk vooral bij gangenpaarden dat deze makkelijker gaan tölten. Ze hebben meer schoudervrijheid en je kan meer met je gewicht doen.

Als je paard meer schoudervrijheid heeft met een boomloos zadel dan deugt de pasvorm van het boomzadel niet!! Een zadel mag het schouderblad NOOIT beperken, dat staat gelijk aan niet-passend en hoort dan dus niet op dat paard.