Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
detour schreef:Poeh, misschien had ik er toch een soort keuzevraag van moeten maken, want er zijn zulke uiteenlopende ervaringen dat ik geen idee heb, wat nu de overhand heeft.
. Maar geen van hen heeft zich er ooit zo in verdiept als ik heb gedaan. Logisch, want zij reden niet bitloos, hooguit in de bak een keertje voor de lol, je kent het wel, halster met touwtjes. Inmiddels rijdt er nog iemand bitloos bij mij op stal, iemand die van mij een gratis bitloze optoming heeft gekregen.
) omschakelen. Hij is echt een oersterk paard, hoor. Als Esprit zich goed op jou heeft leren richten, goed kan wijken voor druk, koel in haar koppie is, tja..... Maar doe vooral wat goed voelt voor jou. Is dat met bit, dan rij je lekker met bit. En boomloos, je kunt altijd zo'n testzadel aanvragen t.z.t. Dan heb je het eens een weekje uitgeprobeerd (zo begon ik ook, haha).

detour schreef:Nou, omdat - als de meerderheid "ja"ervaart_ ik best eens een keertje wil kijken of ik dat met een van onze paarden zou kunnen proberen.
detour schreef:Puur gekeken naar jouw rijstijl, met hetzelfde paard, eerst traditioneel en dan NH?
Loopt hetzelfde paard met dezelfde ruiter dan meer ontspannen als het Nh wordt gereden?
Zoja, waarom wel, zo nee, waarom niet?
.Zamora schreef:ik rijd zolang ik eigen paarden heb boomloos. Tussendoor wel tijdje weer met boomzadel gereden en merk vooral bij gangenpaarden dat deze makkelijker gaan tölten. Ze hebben meer schoudervrijheid en je kan meer met je gewicht doen.