Pathos @ inrijden, 3 1/2 jarige hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Pathos @ inrijden, 3 1/2 jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 21:16

Afgelopen weekend is Sharona (promessa op bokt) weer geweest om op Pathos te rijden. Pathos is een 3 en 1/2 jarige kentucky mountain horse hengst. Ik heb hem sinds augustus vorig jaar. Hij komt oorspronkelijk uit Hongarije en ik heb hem gekocht in Belgie. Het is dus een gangenpaard, maar echt tolten heb ik hem nog niet zien doen. Zijn vader is de rocky mountain horse hengst Pathfinder. En zijn moeder is een half american saddlebred.
Vanaf februari is er iets van 6 keer opgezeten, we zitten dus nog in de fase van zadelmak maken, dus van een nivo is nog geen sprake.
Hij pakt het allemaal heel goed op. Hij is ontzettend cool in het hoofd en absoluut niet onder de indruk van een zadel of ruiter op zijn rug. Af en toe wil ie wel eens bokken of steigeren, maar dat is dan meer omdat ie niet snapt wat de bedoeling is.
Dit weekend was ie best fris met longeren, maar toen sharona erop ging heeft ie geen stap meer verkeerd gedaan. Eerst aan de longe en daarna los. Stap, draf en galop ging goed. Been snapt ie ook al een beetje en de rem ook. Sturen vergt nog enige oefening maar gaat de goeie kant op.
Daarna ben ik er ook nog even op gegaan. Echt fantastisch voor het eerst op mijn eigen paard. hij deed het superbraaf en zit heerlijk. Mijn houding moet ik nog wel aan werken, heb niet veel gereden, mede ook door een hernia.
We oefenen nu nog in de paddock, volgende keer misschien met de trailer naar de bak.
We rijden hem in met een bitloos hoofdstel.
Commentaar is welkom, maar houd er wel rekening mee dat we nog maar net met hem begonnen zijn

Eerst even longeren, net klaar hier
Afbeelding

En dan Sharona erop
Afbeelding

Drafje
Afbeelding

Galopje
Afbeelding

Actiefoto
Afbeelding

Afbeelding

En dan nog los
Afbeelding

En daarna ik erop
Afbeelding

Afbeelding

Ook nog in galop
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot slot nog zijn mooie hoofdje
Afbeelding

Sjolvir

Re: Pathos @ inrijden, 3 1/2 jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:55

Leukerd hoor! Lijkt me enig een gangenpaard, gewoon om eens te voelen.
Ga je nog een hoop lol van hebben!
Hoe groot is ie?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:55

leuk he Lachen

Hij was echt lief..

groetjes sharoon

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 22:04

Hij is iets kleiner dan mijn kwpn merrie, ik schat ruim 1.55m

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:11

ziet er goed uit, mooi braaf en vrolijk. Fijn dat jullie hem bitloos beleren, vind ik zelf ook altijd handig om te doen.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:59

Dat ziet er netjes uit hoor zeker gezien het feit dat jullie nog niet zo lang met hem bezig zijn Lachen Erg leuk paardje ook!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 23:12

Ziet er netjes uit hoor!
1 klein dingetje is dat de eerste ruiter in de galop veel rechter boven het paard moet blijven zitten. Ze hangt nu helemaal naar binnen en brengt daardoor het paard makkelijk uit balans.

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 23:29

Ziet er goed uit odette Haha!
Als hij beleerd is gaan we maar is een keer samen naar het strand Haha!
Knappe pathos,
Als die dalijk zadelmak is, en paar lesjes en het komt helemaal goed Knipoog

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 06:36

Ziet er goed uit hoor.
Knap paardje ook Lachen

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 07:06

ziet er leuk uit hoor! ga zo door!
alleen 1 tip.. misschien dat het handig is om het touwtje om zijn nek wat strakker te doen.. ik ben die van mij nu ook aan het inrijden maar vind het niks als het touwtje zo los hangt, ik heb hem zelf best wel wat strakker zitten

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 07:24

Ik vind het er netjes en ontspannen uitzien. Ben benieuwd naar foto's over een paar maanden Lachen

Vind het ook goed dat jullie bitloos inrijden, komt er later nog een bit bij kijken?

Ga zo door OK dan!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:49

@ feliciaa: bedankt voor je tip, ik zal er op letten, maar ik denk dat het een moment opname is, meestal zit ik kaarsrecht. Maar ik zal er eens op letten of ik dat vakaer doe.

@immii_clarr : het touwtje zit normaal ook wel iets strakker, alleen als hij strakker zit, heb je hem ook minder snel te pakken.
En Pathos was met longeren bambi aan het nadoen, dus ik koos eieren voor mijn geld, en liet het touwtje wat losser zodat ik hem sneller te pakken had.

@magda_90: Persoonlijk ben ik zelf niet van het bitloos rijden, zelf rijd ik dressuur met mijn paard dus ik rij van kleins af aan al met een bit.
Ik moet zeggen dat Pathos heel relaxed reageert op bitloos, en volgens mij is het ook niet de bedoeling dat hij later wel een bit in krijg.
Als hij zadelmak ik, krijgt hij ook een boomloos zadel op zn rug.

Bedankt iedereen voor de leuke reacties.

81Puck

Woonplaats: In een groen groen groen groen, knollen knollenland.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:31

Jammer, de foto's doen het niet.

Feliciaa, het maakt helemaal niks uit dat ze iets hangt, ik kan nu de foto's niet zien. Maar als wij de paarden zadelmak maken, en we willen een bocht om, hangen we ook wat naar binnen, zodat het voor hun gemakkerlijker begrijpen is dat ze de bocht om moeten, zonder aan je teugels te zitten.

noekk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:52

Ik vind het er erg vriendelijk uitzien.
Vind Rocky Mountain Horses toch wel iets aparts hebben. Haha!
Ga je nog veel plezier van hebben!

81Puck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:55

Ah, nu zie ik de foto's wel. Jeetje.. niet echt een hele fijne bak om een paard zadelmak in te maken...

Waarom houd je hem hengst als ik vragen mag? Als ik het zo bekijk, kun je hem beter castereren, zodat hij nog wat de hoogte in gaat, dan kan hij prima hebben, als jij erop moet rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:25

Waarom doe je draven en galopperen met dit paard? Je hebt hem al niet zien gangen en als je zo door blijft rijden gaat het echt heel erg moeilijk worden om hem aan het tölten te krijgen onder het zadel. Met een gangenpaard is het heel erg belangrijk om al in de basis de juiste gang onder het zadel aan te leren. Gaat de tölt goed dan pas ga je de knoppen voor de draf installeren. Dit heeft temaken met de neurologische links die in de hersenen worden gelegd. Net als autorijden moet de tölt voor jouw paard een routine/gewoonte worden. Nu ben je die routine aan het installeren voor draf, en je weet waarschijnlijk van jezelf ook wel hoe moeilijk het is om gewoontes af te leren of te veranderen. Wil je later gaan tölten en je paard is ingeleerd op draf dan zal er veel meer verzameling en druk nodig zijn om daarin te komen. Dit geeft voor je paard dan weer veel stres, omdat hij anders geleerd heeft en je hem in verwarring brengt.

Wil je een gangenpaard dan wil ik je het advies geven om je paard op een gangenpaarden stal in training te zetten of hulp te zoeken bij een ruiter die ervaring heeft met tölt en jou kan helpen dit te installeren.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 14:05

Mij is juist verteld, door degen van wie ik hem gekocht heb (zij heeft paso's en andere gangenpaarden), dat ie pas gaat tolten als ie sterker is in de achterhand en dat dat dus vanzelf wel komt. Een kentucky moet je ook niet echt intolten zoals bv een ijslander, hij moet dat echt vanzelf gaan aanbieden.
Bovendien kunnen ze ook gewoon draven en galopperen. Hij doet dat ook uit zichzelf in de wei. Ik vind het ook helemaal niet erg als ie nooit zou gaan tolten.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 14:09

Oh ja ik hou hem hengst omdat dat prima gaat zo, mocht ie echt vervelend worden dan kan ie alsnog gecastreerd worden. Bovendien vind ik het leuk als ie nog mijn merrie's kan dekken.
Hij is al best wel groot voor een kentucky (zit al aan de bovengrens), vind het wel een mooi maatje zo. Hij zou alleen nog wat breder mogen, maar hij is het afgelopen jaar al heel veel gegroeid zowel in de hoogte als de breedte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:17

Tinka schreef:
Mij is juist verteld, door degen van wie ik hem gekocht heb (zij heeft paso's en andere gangenpaarden), dat ie pas gaat tolten als ie sterker is in de achterhand en dat dat dus vanzelf wel komt. Een kentucky moet je ook niet echt intolten zoals bv een ijslander, hij moet dat echt vanzelf gaan aanbieden.
Bovendien kunnen ze ook gewoon draven en galopperen. Hij doet dat ook uit zichzelf in de wei. Ik vind het ook helemaal niet erg als ie nooit zou gaan tolten.

Helaas, alleen echte natuurtölters (dan zou hij los in de wei alleen maar tölten) hoef je niet in te tölten. Elk ander paard heeft in meer of mindere mate ondersteuning van de ruiter nodig. Ik kom het vaker tegen dat verkopers heel hard roepen dat je dat ras niet hoeft in te tölten, maar is echt onzin.

Mijn merrie laat los primair stap, draf en galop zien en daar zitten dan regelmatig wat tölt en telgang passen tussen. Om dat te laten bevestigen rij ik haar nu in stap door de basis heen en laat haar doortrainen en intölten bij Vierhaus in Duitsland.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 14:21

Ik heb op verschillende sites voor amerikaanse gangenpaarden gelezen dat je ze juist absoluut niet mag intolten omdat je anders geen goeie tolt krijgt en een verkeerde ontwikkeling van spieren.
Die Vierhaus wou ik hem trouwens wel naar toe brengen, maar vind het zo ver.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:34

Wat een mooi paard! Ziet er fijn uit, probeer zelf wel op te letten dat je midden in het zadel blijft/gaat zitten en met je handen in galop wat meer meegeeft.
Mag ik vragen waar je dat hoofdstel vandaan hebt? Ik geloof dat ik dezelfde heb in het zwart, heb ze helaas niet in bruin gezien(?)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 14:42

Het is een hoofdstel van norton, op marktplaats staat vaak een advertentie van de winkel waar ik hem gekocht heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:46

Tinka schreef:
Ik heb op verschillende sites voor amerikaanse gangenpaarden gelezen dat je ze juist absoluut niet mag intolten omdat je anders geen goeie tolt krijgt en een verkeerde ontwikkeling van spieren.
Die Vierhaus wou ik hem trouwens wel naar toe brengen, maar vind het zo ver.

Tja, dat hangt er een beetje vanaf wat je onder intölten verstaat. Zoals ze dat bij Ijslanders doen is inderdaad funest voor een noord of zuid Amerikaans gangenpaard. De ijslanders worden veel meer op druk gereden om die oprichting in houding en benen te krijgen. Maar je kan er niet omheen dat elk gangenpaard wat van nature niet uitsluitend tölt ondersteuning van de ruiter nodig heeft in de beginfase. De manier waarop dat gebeurd bepaalt of je het paard lekker aan het lopen krijgt of niet. Ga je als ruiter teveel rommelen in houding of zelfs het beïnvloeden van de gang door speciaal beslag dan rij je inderdaad de natuurlijke tölt van dat ras eruit.

Daarom laat ik het door een prof doen en ga er zelf niet aan prutsen. Bij deze rassen is het heel belangrijk dat je niet teveel op druk rijdt. Je handen omhoog, bijdrijven voor wat verzameling en zodra hij in de tölt zit direct je handen weer los laten. Zo kan je paard in zijn rasspecifieke en eigen houding gaan tölten. Al heeft elk individueel paard weer zijn eigen ritme. In het begin zal je je paard vaker moeten corrigeren/ondersteunen maar dat komt met het sterker worden vanzelf goed.

81Puck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:49

Tinka schreef:
Oh ja ik hou hem hengst omdat dat prima gaat zo, mocht ie echt vervelend worden dan kan ie alsnog gecastreerd worden. Bovendien vind ik het leuk als ie nog mijn merrie's kan dekken.
Hij is al best wel groot voor een kentucky (zit al aan de bovengrens), vind het wel een mooi maatje zo. Hij zou alleen nog wat breder mogen, maar hij is het afgelopen jaar al heel veel gegroeid zowel in de hoogte als de breedte.

Zonde.. krijgt de paardenwereld weer allemaal van die huis-tuin en keuken paarden!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:01

81Puck schreef:
Tinka schreef:

Zonde.. krijgt de paardenwereld weer allemaal van die huis-tuin en keuken paarden!

Waar slaat dit nu weer op, het is toch haar paard, zij doet er toch mee wat zij wil
Moeten er dan enkel "merk"paarden zijn!!!

Vind pathos erg gegroeit, echt al een paard
Heel veel plezier ermee
Enne hoever is Orri nu???