waarom lukt het nou niet..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leniejj

waarom lukt het nou niet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 13:35

Vanmiddag weer wezen rijden op me bijrijdpaardje..
maar op de 1 of andere manier wil het gewoon niet lukken..
als we naar de bak lopen is die echt al heel sloom.. en met rijden is die ook niet vooruit te branden..
aan de teugel lopen kan ik echt gewoon wel vergeten dat lukt helemaal niet.. hij trekt ook heel de tijd de teugels uit me handen..
heb een beetje het idee dat het paard het gewoon helemaal niet leuk vind om te lopen..
zondag had ik ook al niet lekker gereden toen viel die heel de tijd door me binnen been heen..
maandag ging het rijden wel lekker..

en toch toen ik dinsdag was wezen kijken toen de eigenaar ging rijden ging die heel lekker net als maandag bij mij.. maar snap niet waarom het dan nu weer helemaal niet lukt..

wisja

Re: waarom lukt het nou niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 13:38

Misschien moet je eens andere dingen proberen. Zoals misschien een buitenritje(als dat kan) en kijken of die dan wel voorwaartser is.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 13:41

Niets medisch? Sinds ik mijn paardjes heb laten doormeten en ze diverse druppels hebben gehad voelen ze zich beter en nu ze ook een andere training krijgen gaat het erg goed. Ook zijn ze maar tandarts geweest en sommige osteopaat

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 13:42

Ja, idd maak het voor hem idd maar eens interessant;) Mischien vind hij springen ook wel veel leuker? Natuurlijk is het niet zo dat je dan nooit meer dressuuren kan. Maar dat je ongeveer 1 op de 4 keer ofzo iets anders doet dan de dressuur. En ook in de dressuur gewoon lekker veel verschillende dingen doen. BV;
Overgangen op de slangevoltes(BVbogen draven middelijn halt)

En idd, als hij toch neit voorwaarts is zou ik sowieso eerst niks met voor doen. Eerst van achter dan komt de rest Knipoog

Veel succes

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 13:43

Hoe lang rijd je het paard al? Hoe oud is het paard? Heb je je verdiept in de geschiedenis, hoe wordt het paard normaal gesproken gereden? Is het paad lichamelijk helemaal in orde? Volgens mij is het wel handig om eerst deze vragen te beantwoorden, voordat hier een beetje zinnig advies kan worden gegeven.

leniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 13:45

hij heeft rug problemen gehad doordat er een verkeerd zadel op lag.. nu heeft hij een nieuw zadel heeft een paar keer fysio (omhet zo maar te noemen) gehad dus dat is allemaal nu weer helemaal goed..

leniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 13:46

hij is pas 6 jaar en normaal wordt die ook gewoon gereden..

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:07

hij probeert je duidelijk uit!!!
als hij bij zijn eigenaresse wel normaal loopt en bij jou niet dan neemt hij je gewoon in de maling.
laat hem duidelijk merken wie de baas is door te beginnen met simpele overgangen.
in die overgangen moet hij direct op je been reageren bijvoorbeeld vanuit halt naar stap en dan als dat goed gaat van stap naar draf enz.

een mooi ezelsbruggetje om te onthouden is.
been,schop,zweep.
je geeft eerst gewoon been reageert hij niet dan geef jem een keer een schopje en als hij dan nog niet reageert dan geef je hem een tik met de zeep.
deze overgang herhaal je net zoalng tot hij bij been reageert.
hij moet gewoon ff leren wie de baas is.

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 11:03

Heel herkenbaar Ja
Paard dat ik bijrijd (toevallig ook een schimmel Vork) is ook lui.
Ik ben op het begin te lief geweest en niet consequent gebleven.
Nu weet hij bij mij dus, oh hier kan ik lekker lui doen Vork
Bij de eigenaresse loopt hij beter, maar die kent hij ook langer, doet hem vaker etc, dat blijf je altijd houden denk ik.

Dus echt consequent blijven, en echt door blijven gaan tot jij vind dat hij goed loopt(natuurlijk niet 3 uur gaan rijden ofzo Clown).
En dan vooral belonen!!
Bij het paard dat ik rijd moet ik eerst boos worden(wordt nu al steeds minder, was tijdje geleden weg, toen ging het weer slechter), voordat hij door gaat lopen. En het wil ook wel eens helpen om gewoon voor even los te gooien en even dat tempo erin te krijgen.
Eerst tempo en dan kan je later nog wel eens verder kijken of hij wat wil zakken. Maar het vooral niet te graag willen! gewoon lekker je ding doen, zorgen dat hij even lekker doorloopt en wat figuren rijden etc.

En afwisseling is inderdaad ook belangrijk Ja
Bram wordt altijd helemaal heet van balkjes, vooral van galopbalkjes.
Dus misschien kun je een keer balkjes in de bak leggen of een sprongetje neer zetten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 12:00

Ons paard heeft daar ook een handje van als mijn zusje komt rijden. Zij is gewoon te lief voor hem en daar maakt hij dankbaar gebruik van. Goede tip die ik geleerd hem op een paard meer aan het been te krijgen is om vanuit stap naar draf te gaan, gaat dit niet vlot meteen terug nemen, opnieuw de drafhulp geven en een (forse) tik erbij. Is een variatie op been, geen reactie is tik erbij. Om te testen of hij echt reageert op je been is het goed om in alle gangen schakelen, dus stukje middendraf en weer terug rijden bijvoorbeeld. Houdt hem ook meer bij de les. En kijk ook eens of het lukt vanuit halthouden weg te draven, of vanuit stap aan te galopperen. Balkjes lopen is ook een goede afwisseling en lukt alleen goed als hij lekker voorwaarts is.

sharon11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 12:20

hoii:P
<veel overgangen rijden
<longeren
<aansporen-aansporen-aansporen,tikje achter je kuit-hardere tik
succes

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 19:09

Eerst en vooral denk ik dat dit niet aan het paard ligt maar wel aan de ruiter. Na het lezen van je tekst denk ik dat je te veel gefocust bent op het aan de teugel rijden.
Citaat:
aan de teugel lopen kan ik echt gewoon wel vergeten dat lukt helemaal niet..
Goed aan de teugel rijden is namelijk heel moeilijk maar tegenwoordig willen de mensen dat direckt kunnen. Maak het paard eerst voorwaarts voor het been. Zorgt dat hij zijn achterhand goed gebruikt, dat hij rechtgericht is en dat hij ontspannen en los in zijn lijf zit. Daarna zal het paard zich vanzelf wel geven. Aan de teugel rijden is namelijk een gevolg van goed rijden en mag geen doel op zich zijn.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 19:45

leniejj schreef:
als we naar de bak lopen is die echt al heel sloom..

hier begint het al, eerst zorgen dat hij ook aan de hand vlot is en snel reageert. Wat zegt je instructie?

leniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 09:09

Lielle schreef:
leniejj schreef:
als we naar de bak lopen is die echt al heel sloom..

hier begint het al, eerst zorgen dat hij ook aan de hand vlot is en snel reageert. Wat zegt je instructie?

toen ik hem gister avond van het land ging halen heb ik een zweepje mee genomen.. dus als die niet vlot mee wilde lopen heb ik hem een tikje gegeven.. en dat werkte..

leniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 09:10

verder bedankt voor jullie tips.. morgen ga ik weer rijden dus ik ga het uit proberen..

@ lindake.. het is idd zo wat jij zegt.. stiekem weet ik dat ook wel.. maar als ik dan de eigenaar zo zie rijden dan denk ik dat wil ik ook.. heel af en toe heb ik ook les en dan kijken we helemaal niet zo erg naar het aan de teugel lopen en dan op het laatst gaat het gewoon vanzelf..

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:28

leniejj schreef:
@ lindake.. het is idd zo wat jij zegt.. stiekem weet ik dat ook wel.. maar als ik dan de eigenaar zo zie rijden dan denk ik dat wil ik ook.. heel af en toe heb ik ook les en dan kijken we helemaal niet zo erg naar het aan de teugel lopen en dan op het laatst gaat het gewoon vanzelf..

Het is toch een mooi teken dat het paardje tegen het einde van de les mooi loopt? Gewoon blijven oefenen. Jij wordt beter en jij gaat beter en beter op hem ingespeeld raken en hij op jou en dan komt het helemaal ok. Dus ook als je geen les rijdt... rijden zoals je het in de les doet Lachen.

Je mag daarnaast ook niet vergeten dat de eigenaar het paard al langer rijdt. Daardoor gaat het rijden bij die persoon iets vlotter.

In ieder geval heel veel succes, geniet van het paardje en neem er de tijd voor Lachen.

leniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 18:33

heb heerlijk gereden gister.. hij was echt super voorwaarts.. hopen dat het zo blijft gaan..

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 18:35

leniejj schreef:
heb heerlijk gereden gister.. hij was echt super voorwaarts.. hopen dat het zo blijft gaan..

Da's mooi nieuws Lachen.

Herman52

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 20:46

Rijd ook veel overgangen!

Annebla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:46

Ik heb ook een friese merrie. Zij werd in het midden van de zomer ontzettend sloom en dik. Niet alleen in de bak was zij niet vooruit te branden maar ook buiten ging ze niet hard. Eerlijk gezegd stond ze bijna stil. Nu is ze weer dunner geworden, maar nog steeds niet veel sneller. Ik geef al een haver/musli mix bij. Nu geef ik daarbij ook een 5 granen mix met zwarte en blanke haver. Veel energie weinig eiwitten.
Ik volg deze topic al een tijdje, maar zodra ik de zweep gebruik gaat ze alleen maar slomer lopen. Ik gebruik ook al een spoortje, maar daar reageert ze soms ook niet op. Ik rijd al veel overgangen e.d. Tevens wissel ik veel af, ik rij veel buiten, maar spring ook wel is. Onder de 50 centimeter tilt ze haar benen niet op en loopt ze eigenlijk door de hindernis heen. Zodra je de hindernis op 60 centimeter zet, neemt ze hem eindelijk serieus. Hoger wil ze niet en dan weigert ze.
Ik ben bang dat het toch iets medisch is. Morgen komt er al een chiropractor mijn paard onderzoeken. Ik hoop dat dat iets oplost.
De laatste tijd gaat het trouwens al iets beter, maar ze is nog steeds aan de slome kant.
Nu is ze 4 en dan verwacht je een beetje pit, maar eerlijk gezegd zit er geen pit in.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:57

leniejj schreef:

Fijn dat het goed ging, maar hij zal het echt nog wel eens proberen, dus blijf wel conseqent.
Succes

tante_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:26

houd het altijd leuk voor je paard, veel afwisselingen en hopen dat het goed blijft gaan

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 11:22

Krijgt hij wel voldoende brok/hooi ?
Die van mij, smalle E-pony, eet een ruime anderhalf kilo + driekwart mais op één dag.
Hij verbruikt gewoon enorm veel waardoor hij, met minder voer niet kan presteren.
Momenteel heb ik een soort muesli die alleen voor energie zorgt, dus niet dat ze heter worden.

Tuurlijk kan het werk hem ook slomer maken.
Probeer meer af te wisselen, balkjes lopen/springen, wandelen etc.
Ook bij het dressuren kun je die afwisseling toepassen, probeer eens iets nieuws.

Succes Lachen

leniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 11:48

hij krijgt een kilo biks en een kilo graan per dag.. en nu staat die overdag buiten op het land..

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 12:18

Ik heb sinds maandag vorige week een nieuwe instructrice, die mij heel handige tips heeft gegeven!

Ik dacht dat jij er misschien ook wel wat aan zou hebben omdat je verhaal mij bekend voor komt Lachen

- werk met instappen gelijk al aan het tempo, stukje terug, been geven en dan moet hij gelijk nar voren gaan, doet hij dat niet: Schop, en dan niet een zielig schopje, maar mag best even wat harder, klinkt misschien cru maar het helpt wel en je moet nu natuurlijk niet elke keer hard schoppen, alleen als hij op de eerste keer been niet reageerd. (op een gegeven moment hoefde ik alleen mn been nog maar aan te leggen en ging die al *LOL*
Maak tijdens het rijden (ook bij het instappen) ook steeds overgangen terug, dus wat meer verzamelen in stap/draf, niet alleen naar voren willen.

En wat bij mij ook hielp is wat naar voren leunen, of af en toe zelfs in de verlichte zit te gaan.

En als laatste, teugels goed op maat houden ook al trekt hij ze uit je handen, je moet steun kunnen geven van voren dat hij niet uit elkaar kan vallen.

Hopelijk heb jij net zoveel aan deze tips als ik heb gehad!