Jong paard: steun bakrand of op eigen benen op binnenhoefsla

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yasmine

Jong paard: steun bakrand of op eigen benen op binnenhoefsla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 20:35

Sinds kort rij ik een 5-jarige, net ingereden ruin. Hij kent gas, remmen en sturen, maar voor de rest nog niks. Nu zit ik een beetje met een dilemma...

Een paard op eigen benen leren lopen, allemaal goed en wel. Maar moet dat vanaf zo'n vroeg stadium al? Ik zit namelijk een beetje in de knoop met het volgende: laat ik hem momenteel nog de steun van de bakrand, of is het al meteen een goede oefening voor hem als ik hem op de binnenhoefslag rij? Ik weet dat beiden goed zijn afhankelijk van het stadium van in/doorrijden dat een jong paard is, maar is op de binnenhoefslag wel goed voor een paard dat echt nog maar een maand of twee zadelmak is?

aslo

Re: Jong paard: steun bakrand of op eigen benen op binnenhoefsla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:37

Wij rijden jonge paarden heel veel op de binnen hoefslag.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:41

Mijn jonge paard wordt ook zoveel mogelijk op de binnenhoefslag gereden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:43

Ik rijd mijn jonge paard zoveel mogelijk op de binnenhoefslag. Als je nog niet zoveel ervaring hebt met jonge paarden. Zou ik als ik jou was zorgen voor goede begeleiding.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 20:46

Ik heb goede begeleiding van de persoon die hem ingereden heeft en mijn instructrice Lachen Maar ik heb dit paard nog maar een keer of twee gereden en dit kwam net in me op. Bedankt!

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:46

Van de bakrand af. Een paard die eenmaal doorheeft hoe heerlijk het is om te hangen, laat zich niet snel overhalen om dit niet meer te doen. Rij met mijn 10-jarige ruin ook zo veel mogelijk op de binnenhoefslag.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:52

Het valt mij zoieso wel op hoeveel ruiters/bijna alle ruiters er bakrandridder zijn.
Zoveel mogelijk figuren rijden, voor de rust op z'n tijd op de hoefslag kan geen kwaad, maar ik ben er amper te vinden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 04:30

Ik wissel het af. Begin langs de kant. zodra hij ontspannen kan lopen, sturen en de overgangen door begint te krijgen begin ik met stukjes binnenhoefslag. En dan steeds een beetje meer. En natuurlijk veel figuren. Afhankelijk van het dier zijn dit voltes en 8 tjes (buigen en ombuigen) later gebroken lijnen (buigen recht ombuigen recht buigen) handveranderen (buigen in de wendigen maar diagonaal recht) en slangevoltes. Uiteraard ook andere figuren maar dit zijn de voornaamste. Daarintegen gebruik ik het graag naar het hek willen lopen wel weer voor de eerste pasjes zijwaarts. Maar al snel wordt dit zigzag, zijwaarts op normaal rechte lijnen (bijv schouderbinnenwaarts op AC lijn) etc.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 04:35

Ik leer jonge paardjes altijd eerst buiten op hun benen te leren lopen.
Een aantal maanden alleen stap en draf buiten en ze leren perfect hoe en waar ze moeten lopen.
Daarna gaan ze pas het mulle zand in.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 04:40

Hebben jullie mooie uitrijmogelijkheden?
Wij helaas niet. 2 jonge pony's die verkeersmak waren zijn dit jaar (bijna) aangereden door een trekker. Een ging stokstijf slitstaan, zette geen stap meer. Alsof in een soort shock. Een padje opzoeken was dus onmogelijk. De chauffeur remde niet af, en had een enorme trekker met een hoge koolwagen erachter. Ik stond met pony in smalle strookje berm dus hij vond dat hij ook niet aan de kant hoeft te gaan. Op het moment dat hij langsrijd draait pony om met kont tegen trekker.

De andere liep een meisje naast en zat iemand op. Zelfde pony zag grote trekker met veel vaart naderen. Ook deze ging niet langzamer of aan de kant. Pony begint raar te springen. Meisje ernaast belant onder de pony en man rijdt gewoon door. Oja keek nog wel even achterom....

Nu dus 2 niet meer verkeersmakke pony's. Ook heel veel auto's rijden gewoon 80 of harder (mag 60) gaan niet aan de kant en racen vlak langs je. Als je paard schrikt kan je nog een boze bestuurder ook verwachten Boos!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 05:03

Daar zit ook wat in ja.
Afstappen is misschien dan een beter optie dan erop blijven zitten. (en gewoon iets meer midden op de weg gaan staan en wuiven dat ze zachter moeten)

Maar ik heb idd de meest ideale uitrij mogelijkheden, overgens rijd ik wel veel door woonwijken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 06:15

Bij ons komen mensen de bak wel eens huren, en allemaal van die hoefslagruiters... Hopeloos, want ze trekken gewoon een manegespoor, ze lijken niet van de hoefslag af te komen.

Ik rijd voornamelijk op de binnenhoefslag, afgewisseld met zo nu en dan op de hoefslag.
Maar meer op de binnenhoefslag dan op de hoefslag zelf.
Niet alleen met de jonge paarden, maar ook met de volwassen paarden, rechtrichten is een onmisbaar, zeer belangrijk onderdeel van de training Knipoog

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 06:28

Binnenhoefslag, diverse zelfs. Mijn paard was 6 toen ik haar kocht, ook alleen net iets meer dan zadelmak en ik heb haar nu 2 jaar. Ze ziet de hoefslag wel hoor, maar loopt uit zichzelf al op de binnenhoefslag. op eigen benen. Zo doe ik het eigenlijk bij alle paarden, eens ze lekker gaan hangen op die bakrand is het er erg moeilijk weer uit te krijgen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 06:38

Wij hebben geen omheining om de bak, dus dat is makkelijk Lachen

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:58

Ik wissel heel veel af, en daar wara zeneiging heeft naar binnen te vallen zet ik haar net naast de buitenhoefslag

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:33

annebe schreef:
Daar zit ook wat in ja.
Afstappen is misschien dan een beter optie dan erop blijven zitten. (en gewoon iets meer midden op de weg gaan staan en wuiven dat ze zachter moeten)

Maar ik heb idd de meest ideale uitrij mogelijkheden, overgens rijd ik wel veel door woonwijken.

Heb helaas ooit meegemaakt dat een scooter dus niet afremde, de ruiter kon net op tijd z'n paard van de weg trekken. Die mensen bestaan dus ook..

Gelukkig hebben wij goede uitrijmogelijkheden dus komt dit haast nooit voor. Jonge paarden buiten in t bos beleren, heerlijk!

pdjonghe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:33

Eerst ontspannen en op eigen benen, dus zoveel mogelijk binnenhoefslag. Ik rij niet eerder over de hoefslag dan wanneer een paard zichzelf ontspannen draagt en op eigen benen loopt.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:37

Wij rijden met alle paarden (jong en ouder) bijna nooit op de hoefslag, bijna alleen maar op de binnenhoefslag.
Zorgen dat ze recht (verticaal recht) onder je blijven

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:42

Ik rij zowel op de binnenhoefslag, de hoefslag en rij veel figuren, maar werk ook met balkjes, slalom e.d. Daarbij rij ik ook regelmatig buiten (bos/hei), op de menbaan en op het weiland (bv als ik hem terug naar het land breng). Verder heb ik goede les erbij. Lachen

Overigens, voor ik het bos bereik moet ik over een hele lastige weg, dus ik wandel altijd naar het bos (ca. 35 minuten wandelen) om er vervolgens daar pas op te gaan. Tja, je moet er wat voor over hebben. Haha!

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:44

Ik zou in eerste instantie je paard laten wennen om op eigen benen te lopen, dus de binnenhoefslag. Na een paar maanden, als dit allemaal goed gaat, hem absoluut wel leren de hoeken goed door te rijden.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:45

ik ben het helemaal eens met wat de andere zeggen.
gewoon lekker op die binnenhoefslag.
als je hem namelijk nu al leert dat hij kan plakken aan de hoefslag zal hij dat altijd blijven doen en als je dan starks wat vereder bent en eventueel wedstrijden wil gaan rijden dan krijg je problemen met het van de hoefslag afwenden en ook als je in ringen met lage hekjes moet rijden.
door op de binnen hoefslag te rijden leert hij niet alleen op zijn eigen benen te lopen maar ook om tussen jou benen te blijven.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:46

In het begin rijd ik ze gewoon over de hoefslag, zodat ze dan iets steun hebben, het is allemaal al moeilijk genoeg.

als ze dan iets langer onder het zadel zijn, dan rij ik stukjes wat meer op de binnenhoefslag zodat ze ook leren rechtuit zonder steun te lopen Lachen

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:48

ben het met magic_lover eens. eerst het stuur en gas en rem erop... en dan gewoon steeds afwisselen. mijn paard heeft er geen reuze problemen mee gehad.. (moet sturen wel.) hij wiebelde eerst wel op de binnenhoefslag. maar had het snel in de gaten.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 18:34

Fem_daf schreef:
annebe schreef:
Daar zit ook wat in ja.

Heb helaas ooit meegemaakt dat een scooter dus niet afremde, de ruiter kon net op tijd z'n paard van de weg trekken. Die mensen bestaan dus ook..

Gelukkig hebben wij goede uitrijmogelijkheden dus komt dit haast nooit voor. Jonge paarden buiten in t bos beleren, heerlijk!

wuifen heeft idd niet altijd zin...

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:39

Heb je goede uitrijmogelijkheden??
Anders is dat een mooie optie om je paard op eigen benen te krijgen Lachen.
Ik ga altijd met de jonge paarden naar buiten.
Zoek de rechte paden op met mooie (niet te zware) ondergrond.
Op die paden lekker met net contact teugeltje draven.
Zo krijg je je paard mooi op eigen benen!
Ben zelf niet zo van het bak rijden met jonge paarden (tenzij het niet anders kan)