Stoppen met rijden? Ja of nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Stoppen met rijden? Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 20:32

Hoi Bokkers!

Nou, volgens mij gaat het steeds meer bergafwaards na die val van een paar maanden terug.... ik had een paar weken terug nog gegaloppeerd maar nu.... mén... ik geloof dat ik het gewoon niet meer in me hebt. Ik kan volgens mezelf maar gewoon mijn cap aan de wilgen gaan hangen en maar gaan dammen of zoiets. Steeds wanneer we moeten galopperen in de les zakt mijn moed als een blok gewapend beton in de rijlaarzen om het zo maar eens te zeggen. Mijn instructrice zegt ook gewoon van doorgaan doorgaan doorgaan..... maar het wil gewoon niet meer, snap het echt niet meer.....

Weten jullie raad of moet ik maar gewoon kappen met paardrijden? Want elke keer is het bij galopperen ráák... Huilen

Kahawa

Re: Stoppen met rijden? Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:34

Nee ik zou doorgaan. Ik denk dat je nu een beetje in een negatieve spiraal zit. Kan je niet een keertje een les aan de longe nemen zodat jij niet zoveel hoeft te doen en vooral bezig kunt zijn met lekker zitten? Lachen

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:35

Ik zou een paar keer priveles nemen, dat je eerst weer op een relaxte manier met veel begeleiding op je paard gaat zitten.
Dat galopperen komt dan vanzelf wel weer een keer, krijg er eerst maar weer lol in.
En geloof me, iedereen valt wel eens hard en iedereen heeft soms na zo'n val ook een angstige periode. Maar met een hoop volhouden gaat dat áltijd weer over.
Succes!

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:38

Vind je de rest van het rijden wel leuk? Dan doorgaan Knipoog

Het is niet erg als je bang bent, helemaal niet nadat je bent gevallen. Het duurt gewoon even voordat je je vertrouwen terug heb, maar het komt wel goed hoor. Lachen

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:40

Ik ken het gevoel, maar probeer door te zetten. Ik heb ook angst met rijden, maar met veel hulp ga ik er toch mee door, want ik heb een schat van een paard, en ik wil er niet mee stoppen.
Als het alleen het galopperen is, dan laat je dat toch gewoon even, doe eerst dingen waar je je wel lekker bij voelt, en de rest komt dan nog wel. Galop is niet het belangrijkste. Plezier in het rijden is belangrijker, of dat nou met of zonder galop is.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:45

Nee hoor, beslist niet stoppen.
Laat dat hele galopperen voorlopig maar lekker zitten.
Ga stappen, draven, huppel eens over een balkje, maak een buitenritje als je dat durft. En doe dat desnoods weken, maanden, wat maakt het uit.
Op een gegeven moment krijg je vanzelf het vertrouwen weer om een galopje te durven maken.

Ik heb lang geleden precies hetzelfde meegemaakt en durfde zelfs helemaal niet meer te rijden. Maar met veel geduld en hulp van een hele aardige instructeur is het vanzelf weer goed gekomen met me Haha! .

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:48

Hee Michael! Je kan niet eens stoppen joh! Dan ga je de Bruin en Verdi te erg missen Knipoog Probeer er inderdaad gewoon weer lol in te krijgen! Weet niet precies wanneer je bent gevallen maar ik vond het er altijd wel goed uitzien hoor Ja Maar geef ook gewoon aan als je echt niet durft. Die galop komt dan wel weer! Eerst weer n beetje vertrouwen krijgen dan. Succes he! En niet stoppen he!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 21:17

Ik herken dit erg, ben er vroeger zo vaak afgevallen en dan weer weken en soms maanden met zenuwen op het paard gezeten. Maar ben blij dat ik altijd ben doorgegaan. Ik denk ook dat je gewoon dat moet doen wat je wel durft en dan komt de rest vanzelf weer. Succes!!

NAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 22:16

love_plaisir schreef:
Vind je de rest van het rijden wel leuk? Dan doorgaan Knipoog

Het is niet erg als je bang bent, helemaal niet nadat je bent gevallen. Het duurt gewoon even voordat je je vertrouwen terug heb, maar het komt wel goed hoor. Lachen

ik had het niet beter kunnen zeggen.
laat jouw angst het plezier wat je nog wél hebt in paardrijden, niet bederven

_Judje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 05:45

Als het echt in het galopperen zit, en je de rest wel leuk vindt, en je de paarden wel leuk vindt; gewoon doorgaan! Zit dit je nu nou echt TE dwars, dan zou je een schema kunnen maken, en nu even het galopperen laten zitten. Dat schema, zodat je wel weer een keer moet, anders kan het ook zo zijn dat je alsnog het uit blijft stellen. Maar voor mijn part doe je het 2 maanden niet. Wel regelmatig rijden, zorg dat je weer vertrouwen krijgt. En is er dan een paard, waarvan zeker is dat hij netjes en rustig galoppeerd, begin daar dan op! En je hoeft ook niet gelijk enorm veel, hard of lang, maar begin dan met 1 rondje.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 07:21

Kun je aangeven wat er precies misgaat bij het galopperen?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 07:37

Deze uberangsthaas is het helemaal eens met de anderen. Gewoon lekker blijven rijden en desnoods eerst alleen maar weer stappen en draven om je vertrouwen weer terug te krijgen. De zin in galop komt wel weer, geloof me (ik spreek uit ervaring), en dan aan de longeerlijn of desnoods eerst maar één kant van de bak, daarna eens een rondje en voor je het weet wil je niets anders meer.
Die ervaring? Ik was doodsbenauwd om te galoperen, klemde me aan alle kanten vast en deed schietgebedjes tot de galopsessie weer over was. De instructeur heeft me toen apart genomen en aan de longeerlijn gezet totdat ik me minder verkrampt aan de galop kon wagen.
Ik denk dat diezelfde instructeur het niet zou geloven dat ik nu soms in volle rengalop al joelend door het bos race... Haha!
(en nog heb ik weleens angstmomenten, zelfs zonder ooit heftig gevallen te zijn, maar dan gaan we gewoon weer even terug naar stap en draf, het rijden is nu eenmaal té leuk om het op te geven voor die stomme angst)

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:01

Je kunt prima rijden zonder galop hoor. En als je weer gaat galopperen, zoek dan een paard uit met een mooie vlakke galop, en niet eentje die hoog opgooit. Neem gewoon de tijd en laat je niet forceren.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 08:02

Scum schreef:
Kun je aangeven wat er precies misgaat bij het galopperen?
Nou, ik denk steeds dat ik er wéér ervan af donder. De vorige keer was het zo'n enorme klap dat ik ruim 3 weken in een mitella heb rondgelopen en dat wil ik dus écht niet meer. Steeds wanneer de intructrice zegt dat we gaan galopperen zakt de moed mij echt in de schoenen... Verdrietig Bruin wil me ook flink opgooien (vindt ik) Oja, paarden aan de longeerlijn doen we niet...

Naltas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:13

Tja, gewoon er voor gaan of meteen afkappen. Met twijfelend rond blijven sukkelen schiet je zelf niet veel op Knipoog Kom op je kan het echt wel!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:17

Ik heb even in je profiel gekeken. En misschien heb ik er overheen gelezen. Maar is Bruin je eigen paard?
Of is het een paard waar jij alleen op lest?
Is hij het paard waar je vanaf gevallen bent?

Die laatste 2 allebei een ja zijn is het misschien fijn om eens een ander lespaard te proberen. Gewoon omdat je weet dat je van deze af gevallen bent. Want zoiets kan behoorlijk lang tussen je oren blijven zitten.

Als het je eigen paard of leasepaard (zeg maar vast) is, dan kun je beter een stapje terugnemen. Zorg dat je in een niet te grote ruimte rijdt. En blijf gewoon stappen en draven. Daar is niks mis mee Knipoog Op een gegeven moment ga je je daarin ook zekerder voelen. En dan komt er een moment waarop je meer zal durven.

Ik schrijf dat er niet met een longe word gewerkt? Dat is jammer, want dat zou in jouw geval wel een stuk zekerheid kunnen geven.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 08:26

Scum schreef:
Ik heb even in je profiel gekeken. En misschien heb ik er overheen gelezen. Maar is Bruin je eigen paard?
Of is het een paard waar jij alleen op lest?
Is hij het paard waar je vanaf gevallen bent?

Nee, Bruin is NIET mijn eigen paard... was het maar zo... Bloos
Ja, ik les er alleen maar op.
Ja, van dat paard ben ik al een PAAR KEER eraf gevallen...

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:30

Ik denk dat je zelf eerst weer de rust in je zelf moet krijgen. Dan galopeer je voorlopig toch gewoon niet? Breng eerst de rust terug in jezelf en ga pas weer een stap verder zodra je daar aan toe bent... Soms is het goed en veilig om een stapje terug te doen... Pas daarna kan je weer voorruit gaan.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 08:34

Gewoon proberen door te gaan!!
Ik ken deze situatie ook, ben er zelf ook een keer best heel hard afgevallen tijdens het galoperen, en ben toen over de omheining gevallen.

Ook bij mij wou het toen niet meer in de galop, omdat ik zelf verkrampte van angst.
Nou had ik het geluk dat mijn schoonzusje les geeft, en die met mij de vertrouwensband tussen mij en mijn paard weer heeft helpen opbouwen, en het gaat nu steeds beter!! Lachen
Dit is nu zo'n 1.5 maand geleden, en het gaat nog steeds met stappen voor uit!!

Probeer het nog vol te houden!!
Komt allemaal weer goed!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 09:13

Alvast onzettend bedankt voor jullie steun... nu nog in de praktijk...

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:00

Gaat helemaal goed komen!!
Je kunt het!!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:23

Jammer dat je niet in de buurt woont, had wel wat longeerlesjes kunnen regelen voor je om het vertrouwen terug te krijgen.

Maar ik ben het met de rest eens, gewoon blijven rijden joh. We hebben allemaal wel eens een mindere periode en niet iedereen is een held. Rustig de tijd nemen om je gevoel en vertrouwen weer op te bouwen en dan pas galopperen. Gewoon aangeven aan je instructrice dat je dat nu ff niet ziet zitten. En misschien toch wel een prive lesje of wat aanvragen zodat je continu hulp hebt.

succes.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:58

terug naar de basis , tot jullie beide weer vertrouwen hebben.
rustig aan en sterkte,ennuh.. gewoon doorgaan

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:00

ik zou zeker doorgaan!! misschien kun je de instructise even apert nemen en vragen wat het beste is en heel het verhaal uitleggen. of gewoon prive les nemen als dat beter is?? heel veel succes met over je angst heen te komen!!

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:06

ik heb een eigen paard en toen ze in gereden moest worden ben ik er flink hard afgedonderd.
Sinds dien ben ik doodsbang om te rijden, maar ik wou niet opgeven. Ik heb haar laten inrijden en sindsdien onwijs braaf. Maar ik bleef bang.. Heel langzaam alles opgebouwd want ik wou zeker niet stoppen, maar ooh wat was ik bang. We zijn nu een jaar verder en ik durf nu alleen te rijden met mijn paardje. Het ligt aan de dag of ik me goed voel wat ik doe. Soms gallopje, soms niet.

Geef het de tijd.. opgeven is zoo zonde.. ik ken je angst.. het is vreselijk.. maar het is zoveel waard als je eroverheen komt..

suc6 ermee!