Fries Hilde 2 maanden later...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Fries Hilde 2 maanden later...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 13:42

We hebben Hilde nu zo'n 2,5 maand, ik les nogsteeds bij http://www.stalmireille.nl en dat bevalt me erg goed!
Hilde begint steeds fijner te lopen en daarom vond ik het tijd voor nieuwe foto's.

De link in mn onderschrift is van het vorige topic, waarin ze duidelijk nog moeite had met het ontspannen, de achterhand was er niet altijd even goed onder en ze werd snel kort in haar hals. Ook liep ze niet zo ruim als ze voorheen wel kon(ik ken en rij haar al ruim 1,5 jaar, gekocht van mn vorige werk)
De galop was erg grof en groot, en ik zat er niet altijd even charmant op Knipoog

Inmiddels houdt ze veel beter de lengte in haar hals, ze wordt achter steeds sterker, loopt weer veel ruimer en naja mijn houding is niet perfect maar ook daar wordt aan gewerkt Knipoog

Ik rij Hilde zo'n 2 tot 3x per week, bos en/of bak en daarnaast rijd mn vriend(beginner) er op en mn moeder zit er ook 1/2 keer per week op(beginner/recreatief)
Het zal voor Hilde soms wel latig zijn, al die verschillende ruiters, maar ze is voor ieder van ons echt een fijn paard! Superbraaf maar toch beslist geen slaper en wil graag voor je werken!

Zondag ben ik eerst even op het land gaan rijden, voor de foto's Knipoog

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna thuis nog even in de bak aan het werk gegaan
Afbeelding

De galop gaat inmiddels al heel veel beheerster en een stuk langzamer
Afbeelding

Afbeelding

en weer klaar(verder geen foto's van het laten zakken maar ze durft de hand inmiddels echt te volgen)
Afbeelding

We zijn er nog lang niet maar ze is echt al veel verbeterd, er zit veel meer rust in en ze is veel losser in haar lijf en fijner in de hals.
Tips zijn uiteraard welkom, met name van mensen met ervaring met friezen. Vind het nogsteeds erg anders dan mijn bwp'er en kwpn'er!

Wordt vervolgd... Knipoog

Danielle_h

Re: Fries Hilde 2 maanden later...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:49

Allereerst wat een geweldig mooi beest en je fotograaf is ook goed Knipoog

Ik heb niet heel veel dressuurmatige kennis, maar het lijkt of je je nog heel erg spant in de galop. (je houd je arm 'vast' op 90 gr) Je paard trekt je hierdoor uit het zadel.
En misschien dat je je handen iets rechter op moet houden.

Verder vind ik jullie een hele mooie combinatie!!!!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 13:53

Dank je!
En dat van de galop klopt inderdaad, de galop is echt nog een aandachtspunt!
Ik span mezelf om te blijven zitten in de galop en die spanning zie je idd terug oa in mn armen (gallopeer ook veel in de verlichte zit, is voor Hilde ook fijner, dan zit ik niet gespannen op haar rug en ga soepeler mee met mn armen, daardoor loopt Hilde fijner en kan ik daarna ook makkelijker en fijner blijven zitten)
Voorheen was het nog erger, dus hoop dat het met zo door oefenen steeds beter gaat! Lachen

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 13:59

Heb even je vorige topic erbij gepakt, maar wat een verschil!!!
Om je toch wat verbeterpuntjes te geven (dat moet nou eenmaal)
dan zou ik wat meer letten op je hakken. Probeer deze wat meer naar beneden te houden
door je benen goed te ontspannen en niet op je tenen te gaan staan.
Verder is het misschien in de tekomst mogelijk om haar een beetje ronder te laten lopen.
Ziet er nu wel lekker ontspannen uit hoor en dat vind ik persoonlijke belangrijker!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 14:04

Dank je!
Ze mag inderdaad nog iets ronder in de hals en dan zonder zich op te krullen of kort in de hals te worden zoals ze voorheen deed.
Op het land lukt dat niet, dan is ze over enthousiast en is het gewoon wat leuk ronddraven zonder echt rijtechnisch bezig te zijn, maar in de bak zou dat inderdaad nog net een wat beter beeld geven.
Ga er zeker wat mee doen!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:24

Ik vind het zeker een heel erg verschil met je vorige topic! paard is verbeterd op de punten die jij aangeeft, en ik zie er ook nig wel een heus sportpaard in! inderdaad je handen moet je op letten. succes verder

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:36

jeetje wat een verschil met je vorige topic!! Bloos!
heel keurig vooruit gegaan, jullie hebben echt keihard gewerkt dat is echt te zien, mijn complimenten!
Tja, dan nog een puntje commentaar omdat het MOET;
het lijkt soms dat ze nog wat lang in het achterbeen is, of het is een momentopname? (moest toch iets verzinnen Haha!)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 16:02

hihi ik lees het woord sportpaard *trots*
of ze ook ooit echt de sport in gaat weet ik niet, maar probeer haar iig zo fijn mogelijk aan het lopen te krijgen Haha!

@klomp, thnx! Je hebt het idd goed gezien van het lange achterbeen, op het moment dat ze moe wordt of wat spanning heeft/afgeleid is dan valt ze terug in de oude gewoonte en heeft ze idd nog een lang achterbeen.
Voorheen was dat bíjna altijd zo, nu nog maar zelden gelukkig.
Ze wordt steeds sterker en gaat steeds correcter bewegen Lachen

We blijven dus fanatiek verder oefenen Haha!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:17

oke, ik voel mij dom, na 3 jaar opleiding paardenhouderij en veel werken en trainen in de paarden... lang achterbeen? wat bedoelen jullie daar ongeveer mee?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:26

ze ziet er al heel fijn uit! vind de hals en hoofdhouding heel erg fijn voor eens fries. dat zie je niet vaak!!

wel vind ik haar nog heel erg stuwend ipv dragend. denk dat je daar nog wel aardig wat werk mee hebt, of niet?

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:04

mooi!
trouwens een vraagje Geld, geld!
mischien beetje dom, maar ik rij ook op een
fries , maar zij kan niet goed gallopperen
ze gaat atlijd veel te snel hoe heb jij haar zover
gekregen tot goede galop (A) ?

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:35

een echte friese dame in dr houding zoals ze over de weide heen gaat.
ik heb met vincent ook behoorlijk moeite met de galop gehad,vincent is keisterk in de draf en dan wordt de galop wel eens wat moeilijker.
maar ,ik ben aan de longeerlijn goed gaan oefenen.
daar kon hij onbelast leren galopperen ,en op een gegeven moment kwam hij ook erg mooi terug in de galop op stem.
toen de galop er goed in zat ben ik die zelfde stemhulpen gaan geven onder het zadel ,vincent was erg slim want hij galoppeerde in ene veel makkelijker aan en het ging ook veel rustiger.
het is misschien iets om te proberen.
enne gewoon lekker zo doorgaan.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:11

Ziet er echt al super uit hoor...veel beter als de vorige keer..
en ja ze mag wat ronder worden in de hals maar dit zal vast wel goed gaan komen.

hoe is het eigenlijk met Wisje?

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:20

Wel leuke fries. Geheel ziet er naar mijn idee er alleen wel gehaast uit. Daardoor spant ze zich ook denk ik. Vind haar er nogal hangerig en niet nagefelijk eruit zien... probeer dus meer ontspanning in het geheel te krijgen.

miekevGool

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:30

friezen hebben over het algemeen nou eenmaal veel moeite met de galop, hilde ook maar daar wordt duielijk hard aan gewerkt!! Jullie gaan elke keer vooruit, deze foto's zijn echt alweer een hele verbetering!! Super renske!!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 11:45

Bedankt voor de reacties!
Idd iets ronder in de hals mag, maar voorheen liep ze het liefst met haar kin op de borst dus die neus eruit was echt mn 1e eis, anders kan je niets.
Nu voelt ze fijn aan, ze is ook totaal niet hangerig (las ik bij roos geloof ik?) dat was ze wel als ze te diep ging, dan had je of totaal niets meer in je hand, of echt 100 kilo, nu voelt ze gewoon fijn en netjes aan, en gelijk op 2 teugels Lachen

@heyitsme, lang achterbeen is een achterbeen wat er achter blijft 'hangen'zegmaar, wat dus niet goed ondertreed.
Beetje hetzelfde wat Lissy zegt, idd een stuwend achterbeen ipv dagend achterbeen.
Daar wordt hard aan gewerkt en gaat al steeds meer de goede kant op.

De galop is denk ik zoveel fijner geworden omdat ze over het agemeen veel fijner is geworden, ipv opgelruld aan de voorkant met een achterhand die er niet onder kwam is het nu een paard wat een stuk fijner van achter naar voor wordt gereden, en ze is veel sterker geworden, waardoor ze het werk beter aan kan.
Ik oefen de galop door steeds korte stukjes te galloperen, voor ze het moeilijk krijgt en uit elkaar valt pak ik haar erug naar de draf, schakel wat in draf en gallopeer dan nog een stukje.
Op die manier voorkom j dat ze dus zo lomp en groot gaat galloperen en uit elkaar valt, en ik mer dat ik seeds een stukje langer kan galloperen voor ze uit elkaar valt.

Wat ik ook fijn vind is om naar het bos te gaan en daar op lange rechte paden héél veel te schakelen in draf en stukjes in galop, hoofd/halshouding let ik dan niet zo op, gaat me dan echt even puur om de achterhand, en ik merk dat als die er goed bij is, ze bijna als vanzelf een fijnere aanleuning krijgt.
Juist omdat ze dan echt van achter naar voren is gereden.

Er zit nog veel werk aan, maar ze is al zoveel fijner geworden in 2,5 maand tijd, dat de rest ook nog wel zal lukken Lachen

@Trieske, Wis gaat steeds beter, zit nog heel erg veel werk aan voor die ooit een proef door gaat komen maar iig geen gestaak en gesteiger meer!
ze is iig braaf in alle gangen en ga binnenkort weer buitenrijden met haar.
heb helaas ivm ziekte van pfeiffer weinig puf om écht fanatiek te rijden, dan is het soms net ff fijner om op het friesje een rondje bos te doen ipv stunten met Wis in de bak Knipoog 1 foutje van mij en Wis flipt, hilde niet die hobbelt wel door Haha!
Les nog wekelijks mt haar en merk iedere week nog vooruitgang!
Hoe is het eigenlijk met jou en je zwangerschap en met Zoë?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:51

Ik vind Hilde er fijn bij lopen. Zo te zien kan ze goed bewegen!!

Op sommige foto's zou ik haar iets ronder in de hals willen zien. Verder vind ik dat je er netjes op zit.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:54

Met mij alles ok...nog maar 7,5 week te gaan dus het schiet op.
Zoe staat helaas te koop dat ga ik straks echt niet redden aangezien het wel een paardje is wat fanatiek gereden moet worden.
Heb al wel aanbiedingen op stal gehad zodat ik daar kan blijven rijden keertje of 2 in de week dat vind ik dan even genoeg...

Fijn dat het met Wis in ieder geval goed gaat zonder protest dat is in ieder geval al een flinke vooruitgang he.
Maar Hilde is ook echt superleuk...

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:29

klomp schreef:
jeetje wat een verschil met je vorige topic!! Bloos!
heel keurig vooruit gegaan, jullie hebben echt keihard gewerkt dat is echt te zien, mijn complimenten!
Tja, dan nog een puntje commentaar omdat het MOET;
het lijkt soms dat ze nog wat lang in het achterbeen is, of het is een momentopname? (moest toch iets verzinnen Haha!)

Paard is ook lang in achterbeen omdat deze wat hoger tempo loopt. Nu paard wa meer lengte in de hals heeft gekregen, kun je proberen wat korte stukken te gaan schakelen (ook veel terugschakelen) zodat paard meer op achterhand gaat komen, meer zichzelf gaat dragen en dus ook meer zelf in balans gaat komen. Ook heel veel korte overgangen rijden (ook dus veel overgangen terug) werkt goed.

Edit: het stuwen meer om gaan zetten in dragen. Maar je bent op goeie weg. Nog mag de hals iets meer eruit komen en neus eruit komen zodat paard nog meer de bovenlijn op rekt maar het gaat goeie kant op! Ga zo door

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:47

Ik vind het er keurig uitzien!! De laatste foto is een mooi plaatje, toch is dat niet wat ik wil zien.. Hij is daar wel rustiger in tempo en heeft een mooie lengte in zn hals, maar hij valt teveel op het voorbeen.. Probeer hem eerst wat terug te rijden in tempo door veel overgangen te rijden en veel met zithulpen te werken.. Je zal zien dat ti dan ook zijn ontspanning pakt zonder het achterbeen te verliezen, duurt iets langer maar daar heb je gewoon meer aan!

Ik ben benieuwd naar meer Haha!

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:03

Leuk om te zien dat ze zo goed vooruit is gegaan! Zal wel wennen zijn dat je bij wijze van spreken achterstevoren erop kan zitten zonder dat er iets gebeurd zoals bij je andere paarden Knipoog

Wat voor afstamming heeft Hilde trouwens?

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:43

Ziet er goed uit , en wat een supergangen heeft jouw paardje , was ook benieuwt de afstamming...

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 17:23

je hebt haar mooi lopen!
mooie ruime gangen ook,

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 20:10

Wat een sprong heeft ze in galop! Wow!
Je hebt ze heel mooi voor elkaar, achterhand altijd supernetjes erbij. Ik vind het echt een genot om naar je foto's te kijken, mijn complimenten!

Ze lijkt trouwens erg dunne manen te hebben voor een Fries, kan dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:27

super gaaf beest Renske!

die moet ik een keer komen proberen Haha!