Suusje92 schreef:zoals al in eht begin bericht stodn er is niks fout met haar zadel. die bok doet ze gewoon uit eigenwijsheid. Er is altijd gewoon opgestapt en zo verder gereden na het bokken ze is niet op haar rechten gewezen en dat probeert ze nu bij iedereen uit, bij mij doet ze het nu niet meer, omdat ze weet dat ze dan een tik krijgt.
Het scheef gaan en bokken is toch wel iets om verder te onderzoeken. Die combinatie!
Je kunt het signaal de kop indrukken door een tik te geven, maar als er wel iets meer aan de hand is, rij je het paard stuk.
Uitproberen -> zie ik eerder als het nemen van de ruimte die de ruiter geeft - dus de bocht afsnijden, stil staan, omdat de ruiter (nog) niet de juiste hulpen geeft . Bokken hoort daar niet echt bij, dát is echt een signaal van pijn en ongenoegen. (tenzij het vrolijkheidsbokjes zijn met de oren naar voren
)
Zeker omdat het nog geen doorgewinderd manegepaard is, denk ik niet aan eigenwijsheid.
De signalen van "gewone paarden" zijn vaak eerlijker, omdat ze nog niet de trucjes hebben geleerd. Die trucjes leren ze van de fouten van de ruiters.... Paarden denken niet in de zin van: "hoe kan ik haar pesten". De meeste paarden vinden werken leuk! Echter als ze door de manege steeds verkeerde hulpen krijgen, worden ze daardoor afgestompt.