Magnum @ 1ste keer erop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZarcoTje

Magnum @ 1ste keer erop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 11:15

Hoihoi allemaal ! Doei!

Goed,ik ga het er maar op wagen om dit topic bij HAW te zetten Lachen

Jaja,natuurlijk,hier een verslag over de 1ste x rijden met Magnum !
Ik kroop erop,gaf benen,en al meteen zat hij in zijn achteruit i.p.v zijn vooruit,tikje met zweep op kont,en hup,kont omhoog
Hij was me dus nogal aan het uittesten door om te keren,moeilijk stuurbaar,kont omhoog (was nog geen bokken).
Maar daarna,werd het een totaal ander paard,zo braaf als wat deed hij wat ik vroeg,in de overgang stap > draf is er wel nog een tikje van de zweep bij nodig aangezien hij de benen nog niet helemaal snapt,maar dat komt allemaal nog wel !
Hij was echt heel braaf,hij bleef mooi draven,en hij bleef dan ook mooi stappen op de hoefslag en keerde na een tijd geen enkele keer meer om of zat koppig te doen,aan het sturen moeten we nog werken,aangezien hij dan nogal met z'n hoofd begint te schudden enz..maarja,hij is nog jong,maar pas zadelmak,dus dat komt nog allemaal !
Ik ben er 100 % van overtuigd dat hij echt een paard voor mij is en dat het echt wel tussen ons zal klikken,hij is braaf en heeft geen kwade bedoelingen,hij is nog jong,en even gek doen hoort erbij,dus voor mij is dat allemaal oke,ik vind hem nu al een superpaard !

Maargoed,genoeg gepraat,de foto's !

1. Stappen
Afbeelding

2. Nog meer stappen xP
Afbeelding

3. Hier begon hij dus in de bocht te protesteren,hoofd in de lucht gooien en schudden
Afbeelding

4. Braaf paardje ! <3
Afbeelding

5. In draf,was wss bezig hem op de hoefslag te krijgen
Afbeelding

6. Draf
Afbeelding

7. Draf,al wat beter op de hoefslag
Afbeelding

8. Draf
Afbeelding

9. Stap,volgens mij was ik van hand aan het veranderen
Afbeelding

10. Drafje aan de andere kant
Afbeelding

Zo,dat waren ze ! Natuurlijk heb ik uitgestapt hoor

Nog enkele opmerkingen :
- Het zadeldekje schoof nogal naar achter (ik ga ook een kortere singel kopen),vandaar dat het lijkt of het zadel te ver naar voren ligt,maar dat is niet zo
- Rijtechnische commentaar mag,maar houdt het a.u.b vriendelijk,probeer er rekening mee te houden dat het de 1ste keer is,het een paard van 3 jaar is en nog maar pas zadelmak is

Zo,laten jullie een berichtje achter ?

Dav

Re: Magnum @ 1ste keer erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:21

Leuk dat't zo goed gaat maar hou je teugels niet zo kort vast.
Laat haar wat meer op eigen benen lopen en teugels iets losser.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 12:37

Heb geen verstand van het rijden op jonge paarden maar als ik je zo zie rijden vraag ik me af waarom je ervoor hebt gekozen de eerste keer meteen los in de bak te gaan. Ik zie nu op een aantal foto's een paard die zoekend is naar zijn eigen balans, en door eerst samen aan de longe te gaan maak je het voor jullie allebei een stuk makkelijker lijkt me. Heb je ook meer de rust om aan elkaar te wennen.

Wat sturen betreft krijg ik het idee dat je veel met je handen probeert te sturen omdat je aangeeft dat hij onrustig wordt met zijn hoofd als je van richting wil veranderen. Sturen doe je echter vooral met je zit en beenhulpen. Ik zou er vooral aan gaan werken dat hij leert afwenden op been en zit. Verder vind ik je houding wel netjes, je hebt een leuk paard.

Vladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:55

Leuk paard en een leuke combi.
Alleen ben ik het toch niet helemaal met je eens over je zadel want hij rust op zijn schouderblad, waardoor hij een stukje beweginsvrijheid mist.
Verder vind ik je ook te streng met je handen zeker op foto 4 en 6. Teugels mogen ook wel wat losser aangezien je er nog maar voor de eerste keer opzit. Een beetje die druk er van af dat zou ik doen. En je tenen wat meer naar binnen je hebt nu een beetje kapstokjes.
Al met al ga je er wel komen met dit paard. S6 verder

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:58

sjee sommige mensen Verdrietig
zou eens niet zo veel trekken en eerst aan de longe gaan

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 15:01

De eerste keer onder het zadel kán een paard je helemaal niet uittesten. Hij kan alleen maar aangeven dat hij er niets van begrijpt. Natuurlijk begrijpt hij je benen nog niet! Kun jij de eerste keer in een auto stappen en meteen de snelweg oprijden?

Begin met hem beleren door hem te wennen aan stemcommando's (aan de longe) die kun je dan ook onder het zadel gebruiken. De eerste tijd gebruik je nog geen benen, totdat het paard zijn balans met ruiter heeft gevonden en er aan toe is om wat nieuws te leren.
Laat verder de teugels nog met rust, hij moet eerst op zijn eigen benen leren lopen. Hij is opeens een heel stuk hoger, en dat maakt het lastig om zijn evenwicht te vinden. Als hij nu niet op de teugels kan leunen, krijg je later een veel fijner te rijden paard.

Heel veel succes met dit prachtige dier Lachen

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 15:08

mariettek schreef:
Begin met hem beleren door hem te wennen aan stemcommando's (aan de longe) die kun je dan ook onder het zadel gebruiken.

Dit vind ik dus een hele verstandige tip.
Hiermee heb ik zelf ook een hoop profeit gehad aangezien mijn meisje ook pas 4 is Clown

Maar het ziet er al vrij netjes uit
Je bent goed op weg Knipoog Jullie samen komen er wel

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 15:13

ik zou eerst en vooral graag weten wàt jij verwacht als je er voor de eerste keer opzit.. naar mijn idee verwacht jij dat hij meteen alles kan en begrijpt..

ikzelf ben begonnen met eerst enkel wat te stappen erop tot hij zelf aangaf dat hij toe was aan meer, toen kende hij al gewichts- en beenhulpen en ging alles veel makkelijker..

protest bestaat niet, jij wil dat hij al laag en ontspannen loopt, dat kan niet als jij zoveel spanning op je teugels houd, ik zou beginnen met hem op zijn eigen benen te laten leren lopen

is verder wel leuk paardje

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 15:33

Ik vind je eigenlijk wat streng op het paard.
Geef wat meer mee met je handen en neem AUB les, zodat die instructeur kan uitleggen dat een 3 jarige je niet uit wil testen, maar je gewoon weg niet begrijpt. Het zou zonde zijn als je door miscommunicatie problemen gaat krijgen. (je zal niet de eerste zijn)
Het paard is imo érg érg braaf!
succes!

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 16:37

Aangezien iedereen hier tig keer hetzelfde zit te herhalen Lachen

1. Ik heb hem zelf niet opgeleerd,dat heeft iemand anders voor me gedaan aangezien ik daarbij niet zoveel ervaring heb,dit was de eerste keer dat IK erop zat,maar niet de eerste keer dat hij een zadel op had
2. Voordat hij een zadel op kreeg is hij wel 3 weken tot een maand gelongeerd geweest (haast iedere dag)
3. Ik weet dat ik streng ben met mijn handen,in het begin gaf ik hem ook lossere teugel,maar dan deed hij ook niets meer of liep alleen achteruit en speelde met mijn voeten
4. Hij gaat deze maand of volgende maand naar de manege waar ik rijd,en daar ga ik dan lessen krijgen
5. Ik heb al van tig mensen gehoord dat ik nu zeker niet met mijn voeten mag laten spelen met een jong paard.
6. Het is ook weer niet zo dat ik aan de teugels zit te sleuren en te trekken
7. Nee,ik verwacht helemaal NIET dat hij al meteen alles kan,oordeel niet te snel en leer te lezen Knipoog
8. De 1ste x nog maar,ik weet sowieso dat er nog veel werk aan is,maar jullie doen net alsof ik van de 1ste x alles perfect moet/kan doen ?
9. Ik vraag aan de mods dan maar of dit topic naar ITP of JIPT verplaatst mag worden,ik heb het erop gewaagd,maar het is precies zoals ik had gedacht (ja,ik kan tegen commentaar,maar dit heb ik helemaal niet graag Knipoog)
10. Als ik nog wat ben vergeten,herhaal het dan nog maar tig keer Lachen

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 16:42

Je moet niet zo boos reageren.
Maar ik kan niet uit je inleidingstekst opmaken dat hij al ingereden is en dat JIJ er pas de eerste keer opzit.
Of ligt dat nou aan mij ?

Voor zo jong te zijn vind ik hem toch erg braaf overkomen
en wat slim van je dat je lessen gaat pakken! Dit kan jullie 2 alleen maar tengoede komen Lachen

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 16:45

Jah sorry,komt misschien ook boos over,maar heb dit gewoon niet zo graag,het komt nogal over alsof ik geen verstand heb enz..

Idd,was het sowieso wel van plan,in m'n uppie ga ik 'm niet opleren,dan gaat er niet veel van komen,m'n instructrice geeft hele goede lessen,dus dat komt dan helemaal goed !
Van zodra hij hier dan thuis staat,neem ik lessen bij de club,zo leren we altijd wat meer bij !

IlbaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:24

Lies & maggie se , Ik zie dat je eerste keer leuk was Tong uitsteken + jullie passen perfect samen xP nog veel fun met je sexy maggie (l) xD

x_PonyPower

Woonplaats: Lokeren > Oost-Vlaanderen > België > zielig regenlandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:28

Wow, dat gaat goed voor een eerste keer Haha! Ik vind dus helemaal niet dat je je teugels te kort houdt, anders gaat'ie inderdaad met je voeten spelen en dan heb je niks meer aan je paard.. Mensen, niet alle paarden zijn hetzelfde, dus kan je ook niet weten of het nodig is om deze combii eerst aan de longe te hangen of niet Knipoog

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:53

nou vind je nog niet echt ervaren klinken met paarden als ik eerlijk mag zijn... Zou niet zomaar met een zweep tikken op de kont van een jong paard, je weet nooit hoe extreem die erop kan reageren.. Zou eerst eens een tikje op de hals geven.. en ook een jong paard snapt jou hulpen misschien niet omdat tie door een ander ingereden is..

Wel is het goed dat je instructie erbij krijgt. Env erder is het wel een leuk paard!

edit typfoutje

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 20:53

Er werd mij aangeraden,door degene die hem zadelmak heeft gemaakt,om met een zweep te rijden.
Ik weet wat effect de zweep heeft als ik op de kont tik,dan gaat zijn kont meestal omhoog,dus nu ga ik hem enkel in de hals tikken,en enkel wanneer het echt nodig is,geef ik hem een tikje op de kont (btw. ik geef ook een tikje,geen hele mep).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 20:55

je wil hem op de hoefslag krijgen, maar je valt zelf naar binnen (je zit scheef) dus voor hem is het moeilijk te begrijpen dat hij dan op de hoefslag moet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 20:58

Is het de eerste keer dat JIJ erop zat, of de eerste keer dat er in het algemeen iemand op zat?

In het tweede geval, vind je 't dan heel raar dat hij niet alle hulpen direct snapt?? Dan is 't nog een kind dat alles moet leren... je kan ook niet van een kind verwachten dat als je 'm het alfabet leert ('het 3 maanden vooraf longeren') dat het dan direct woorden kan spellen en kan lezen & schrijven ('de hulpen van de ruiter begrijpen onder het rijden')

Edit: antwoord al gevonden. Maar wordt je dan nu niet meer begeleid door degene die hem heeft beleerd? Vind het wel raar namelijk dat als hij al beleerd is, hij de hulpen kennelijk zo slecht begrijpt... of jij hebt moeite met het geven van de hulpen.. hoe dan ook, dan is het toch handig als iemand je constant begeleidt?

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 20:59

Ik zou je titel even veranderen dan begrijpen mensen je misschien beter. Nu lijkt het net of het paard voor het eerst iemand op zijn rug heeft. Probeer wat rechter op te gaan zitten en niet te gaan hangen. Verder vind ik het een leuke combi hoor jullie samen.

Vladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 06:04

Ik heb even in je profiel gespiekt. En ik snap dan niet dat je nu al een zo'n jong paard hebt gekocht maar goed dat is mijn mening.
Je zegt dat je aardig wat ervaring hebt maar ik kan dat van de foto's en je reactie niet afleiden.
Je zet hier een topic neer om tips te krijgen en dan krijg je tips is het niet goed.
Bijna iedereen hier zet er ook bij waarom en dan krijgen we een reactie van 1 t/m 10. Ik vind dat nogal raar.
Je weet dat je streng bent met je hand en daar wil je niets aan doen omdat je paard anders niet reageerd Verward
Hij hoort ten eerste ook bij een losse teugel te reageren, ten tweede een strenge hand houd in dat je te veel spanning op je teugel hebt en dus teveel druk in zijn mond krijgt. Jouw strenge hand kun je niet alleen maar oplossen door hem meer lengte te geven want dan kun je ook gewoon een strenge hand hebben.

We willen je hier alleen maar helpen zodat hij niet over een tijd een harde mond heeft en niets meer voor je wilt doen. En je bent ook verder van huis als hij het bit gaat associëren met pijn.

Ik hoop toch echt dat je iets met de tips doet die je hier krijgt, ze staan er niet om je aftebranden maar om je te helpen zodat je nog meer van je paard kan genieten.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 07:05

ZarcoTje schreef:

1. Ik heb hem zelf niet opgeleerd,dat heeft iemand anders voor me gedaan aangezien ik daarbij niet zoveel ervaring heb,dit was de eerste keer dat IK erop zat,maar niet de eerste keer dat hij een zadel op had
2. Voordat hij een zadel op kreeg is hij wel 3 weken tot een maand gelongeerd geweest (haast iedere dag)
3. Ik weet dat ik streng ben met mijn handen,in het begin gaf ik hem ook lossere teugel,maar dan deed hij ook niets meer of liep alleen achteruit en speelde met mijn voeten
4. Hij gaat deze maand of volgende maand naar de manege waar ik rijd,en daar ga ik dan lessen krijgen
5. Ik heb al van tig mensen gehoord dat ik nu zeker niet met mijn voeten mag laten spelen met een jong paard.
6. Het is ook weer niet zo dat ik aan de teugels zit te sleuren en te trekken
7. Nee,ik verwacht helemaal NIET dat hij al meteen alles kan,oordeel niet te snel en leer te lezen Knipoog
8. De 1ste x nog maar,ik weet sowieso dat er nog veel werk aan is,maar jullie doen net alsof ik van de 1ste x alles perfect moet/kan doen ?
9. Ik vraag aan de mods dan maar of dit topic naar ITP of JIPT verplaatst mag worden,ik heb het erop gewaagd,maar het is precies zoals ik had gedacht (ja,ik kan tegen commentaar,maar dit heb ik helemaal niet graag Knipoog)
10. Als ik nog wat ben vergeten,herhaal het dan nog maar tig keer Lachen

Ho ho, niet meteen zo aanvallend roepen dat de mensen die reageren niet kunnen lezen, heel veel staat helemaal niet in je openingspost en kunnen wij dan ook moeilijk weten..
Verder wordt er helemaal niet gezegd dat alles perfect moet, er worden alleen tips gegeven waar je misschien de volgende keer op moet letten en dat is alleen maar aardig en hulpvaardig bedoeld..

En dan nu over het rijden..Ik zou zelf toch echt minder met je teugels en meer met je been gaan werken, ook al zit hij misschien aan je voeten, dat kun je ook oplossen door hem goed voorwaarts te houden Lachen Als jij hem lekker bezig houdt en veel te doen geeft (overgangen, kleine wendingen, gebroken lijntje etc.) zal hij ook niet zo snel naar je voeten gaan, omdat hij dan alle aandacht bij het rijden nodig heeft Lachen Succes!

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 07:14

ik zou eerst aan de longeerlijn met hem gaan oefenen. je instructrise houdt hem vast en jij erop. laat hem dan op stemcommando's en je zit lopen. als degene die hem longeert ook voorwaarts houdt als hij met je voeten wilt spelen dan moet dat goed komen.
veel succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:11

ZarcoTje schreef:

1. Ik heb hem zelf niet opgeleerd,dat heeft iemand anders voor me gedaan aangezien ik daarbij niet zoveel ervaring heb,dit was de eerste keer dat IK erop zat,maar niet de eerste keer dat hij een zadel op had jammer dat het zonder begeleding was
2. Voordat hij een zadel op kreeg is hij wel 3 weken tot een maand gelongeerd geweest (haast iedere dag) toch is het fijn voor het paard en voor jezelf om rustig aan elkaar te wennen.Een begeleider die de longeerlijn vast houd en je aanwijzingen geeft is ideaal
3. Ik weet dat ik streng ben met mijn handen,in het begin gaf ik hem ook lossere teugel,maar dan deed hij ook niets meer of liep alleen achteruit en speelde met mijn voeten geeft aan dat je begeleiding nodig heb
4. Hij gaat deze maand of volgende maand naar de manege waar ik rijd,en daar ga ik dan lessen krijgenwaarom niet eerder lessen of even wachten met rijden? Er kan een hoop misgaan
5. Ik heb al van tig mensen gehoord dat ik nu zeker niet met mijn voeten mag laten spelen met een jong paard.maar je oplossing is misschien niet de beste
6. Het is ook weer niet zo dat ik aan de teugels zit te sleuren en te trekkentoch kan deze ervaring van het paard erg belangrijk zijn voor later. Je geeft toch onbedoeld spanning aan het paard, waardoor deze ook niet kan ontspannen en vast raakt in z'n lijf
8. De 1ste x nog maar,ik weet sowieso dat er nog veel werk aan is,maar jullie doen net alsof ik van de 1ste x alles perfect moet/kan doen ? juist niet, wij/ik proberen/probeer je erop te wijzen dat les heel belangrijk is ómdat je nog niet alles goed kan doen
9. Ik vraag aan de mods dan maar of dit topic naar ITP of JIPT verplaatst mag worden,ik heb het erop gewaagd,maar het is precies zoals ik had gedacht (ja,ik kan tegen commentaar,maar dit heb ik helemaal niet graag Knipoog) ik denk dat je de hulp juist goed kan gebruiken, aangezien je nog niet veel ervaring heb
10. Als ik nog wat ben vergeten,herhaal het dan nog maar tig keer Lachenals je het al gelezen heb, dan lees je er daarna maar overheen en gebruik de tips waar je wat mee kan

Hopelijk voor je nieuwe paard ga je wat meer open staan voor het commentaar.

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:17

Vind het er netjes uitzien hoor. Die teugels mogen af en toe wat langer. Geef m geen vrijheid, hou zn hoofd naar voren.. dat lukt niet met onwijs lange lengte in de teugels.

Verder super dat je los gaat. Aan de longe kan er veel misgaan. Ze zijn niet allemaal braaf. Ikzelf gooi ze altijd eerst los, dan gewoon erop. Niet buiten hoor.. binnen dan. Ook de eerste x dat er iemand opgaat. Wanneer je opstapt, goed je voet tegen de singel aanzetten. Anders kan er een schrikreactie komen.

Voor de rest; maak jezelf lang.

succes

edit: Wanneer het paard niet vooruit wil, op de kont. Emiel voest drijft een paard ook niet naar voren door bij de hals te klungelen. Knipoog

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 15:46

AmmieJ_ schreef:
Vind het er netjes uitzien hoor. Die teugels mogen af en toe wat langer. Geef m geen vrijheid, hou zn hoofd naar voren.. dat lukt niet met onwijs lange lengte in de teugels.

Verder super dat je los gaat. Aan de longe kan er veel misgaan. Ze zijn niet allemaal braaf. Ikzelf gooi ze altijd eerst los, dan gewoon erop. Niet buiten hoor.. binnen dan. Ook de eerste x dat er iemand opgaat. Wanneer je opstapt, goed je voet tegen de singel aanzetten. Anders kan er een schrikreactie komen.

Voor de rest; maak jezelf lang.

succes

edit: Wanneer het paard niet vooruit wil, op de kont. Emiel voest drijft een paard ook niet naar voren door bij de hals te klungelen. Knipoog

Dankje ! Lachen

Woensdag ga ik terug rijden (als ik dan niet meer ziek ben),ik zal dan eens aan mijn benen gaan werken en de teugels wat langer geven en oefenen op het 'sturen' Knipoog