Marieke en mooie Bella [Haf] @ work!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke1495

Marieke en mooie Bella [Haf] @ work!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 09:06

Hallo Bokkers!

Deze week heeft Emma (emjam) fotos van Bella en mij gemaakt!
Hier even wat informatie:

Naam: Rabella van de Rheunevallei
Leefdtijd: 13 jaar
Ons nivo: B Clown

Ik heb Bella ongeveer 3 maanden terug gekregen/gekocht van mensen, waarvan het meisje bang voor haar was, omdat ze in de galop nog wel eens wil bokken.
Maar ik vond haar gelijk leuk Haha!! Natuurlijk eerst 4x proefgereden, en haar daarna gekocht.
We zijn nu een tijdje bezig met fanatiek rijden, en de galop gaat steeds beter Haha!!
Daar bij die mensen werd ze in de galop geslagen met de zweep, maar op de zweep reageert ze echt super heftig... Dus zijn we (mijn instructrice en ik ) op (STOMPE) sporen overgegaan, en we hebben er een thiedeman aan gedaan, en daar loopt ze ook lekker mee ! Haha!! Maar de thiedeman zit eigenlijk wat te los, maar het is maat paard Tong uitsteken
Puntjes waar ik aan moet werken:

- Tenen!
- niet achterover gaan zitten!

Foto`s
:

1. mag actiever
Afbeelding

2. Beentjes!!
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. Wat verruimen
Afbeelding

5. galopje! niet voorover zitten!
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. poging tot wijken
Afbeelding

8.
Afbeelding

9. best ontspannen toch?
Afbeelding

10.
Afbeelding

toen de Fotografe er nog even op!

11.
Afbeelding

12. Woeshjj!!
Afbeelding

Wel een beetje lief blijven he?!

Emma

Re: Marieke en mooie Bella [Haf] @ work!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 09:09

Jaa!! was gezellig he marieke? hoezo, m'n cap is te groot Clown
majaaa zijn nog best wel mooie foto's geworden vind ik! Haha!

Xena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 09:19

Leuke Haf!

Inderdaad tenen naar binnen, en probeer in de galop je hakken uit te drukken.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 09:26

Leuke haf,

Maar om meteen te beginnen met een thiedeman vind ik een beetje raar. Probeer het eerst is gewoon zo op te lossen en vooral als ie niet past kun je beter niks doen.

Dan zou ik je sporen meteen af doen, je zit constant in haar buik te prikken omdat je je tenen echt heel erg naar buiten draait.
Foto 9 en 10 is je houding beter. op foto 6 kun je zien dat de spoor haar erg stoort.

Ik zou toch even vragen aan je instructie waarom sporen nodig zijn als je houding daar nog niet aan toe is.. En waarom die thiedeman meteen? Ik hoef echt geen instructrice die gelijk met hulpteugels en sporen aan komt zetten als ik net een nieuw paard heb..

Je hebt een heeeel mooi beest, ben daar zuinig op.

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 09:29

_Zsazsa_ schreef:
Leuke haf,

Maar om meteen te beginnen met een thiedeman vind ik een beetje raar. Probeer het eerst is gewoon zo op te lossen en vooral als ie niet past kun je beter niks doen.

Dan zou ik je sporen meteen af doen, je zit constant in haar buik te prikken omdat je je tenen echt heel erg naar buiten draait.
Foto 9 en 10 is je houding beter. op foto 6 kun je zien dat de spoor haar erg stoort.

Ik zou toch even vragen aan je instructie waarom sporen nodig zijn als je houding daar nog niet aan toe is.. En waarom die thiedeman meteen? Ik hoef echt geen instructrice die gelijk met hulpteugels en sporen aan komt zetten als ik net een nieuw paard heb..

Je hebt een heeeel mooi beest, ben daar zuinig op.

Ja

carolovejebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 10:50

Je prikt op elke foto met je sporen
let hier op

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 10:53

Je hebt een hele leuke haf. Ik heb allen het idee dat je peesbeschermers te groot zijn. Ik kan het fout hebben hoor.

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 10:55

ben het eens met wat zsazsa zegt, komt nog bij, dat je zegt dat je de sporen gebruikt omdat ze heftig op de zweep reageerd.
Maar wat zie ik voorbij komen op de foto's?

juist. de zweep.

dat snap ik niet helemaal. wel een hele mooie haf!

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 10:56

Ik ga met _Zsazsa_ mee. Ja Vind ook dat je haar wel erg in de weg zit met je sporen. Met sporen kun je niet zomaar rijden.. Dan moet je eerst leren om je tenen naar binnen te draaien Ja

Edit: Nu je het zegt Barbiietut .. Inderdaad, die zweep was mij nog niet eens opgevallen. Bloos Dat mag de TS nog wel even uitleggen dan. Als je die zweep tóch niet gebruikt, en sporen inplaats daarvan hebt dan snap ik ook niet waarom je die er nog wel bij hebt. Plus, sporen hebben niet dezelfde functie als een zweep..
Laatst bijgewerkt door Rianne_ op 14-09-08 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 10:57

Ook ik ben het er mee eens dat je beter je sporen eraf kan doen, je prikt inderdaad steeds Knipoog
Ook zou ik nog niet wijken als je de hele basis nog niet goed hebt Lachen
Wel een leuke Haflinger Lachen Veel plezier er nog mee.

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:07

thiedemann is overbodig wanneer de ruiter eerst zelf eens terug gaat naar de basis. Kan me trouwens niet voor stellen dat jouwn gediplomeerde intrsctrice een thiedemann een goed idee vindt, als zij jouw dat advies heeft gegeven zou ik graag de reden willen willen weten...

Probeer echt eens terug te gaan naar de basis. Voorwaarts neerwaarts rijden...elke keer als jij maar iets drijft moet je reactie ontvangen.. Actie=reactie. Als je dit goed doet heb je geen spoeren nodig
Verder veel overgangen rijden, en echt ene goede instructrice inschakelen kunnen jullie zeer zeker wel een leuk wedstrijdje lopen hoor Knipoog

Tis altijd zo jammer dat er meteen naar hulpteugels gegrepen wordt ipv eerst is naar jezelf als ruiter te kijken. Met echt goede instructie kan mijn inziens iedereen netjes en correct rijden zonder slof/thiedeman/elastiek en noem maar opKan er maar niet vaak genoeg over door hameren Haha!

jullie iig een zeer leuk stel om naar te kijken als plaatje Cool

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 11:30

Hee!

Nou hier ff de uitleg van de thiedeman Knipoog :

Ik heb eerst een poosje met een zweep en zonder thiedeman gereden, dat ging goed todat ze mij echt heeeel erg ging uitproberen, in het begin reed ik ook erg met mijn zweep..
Nu heb ik de zweep wel vast, maar ik doe er nix mee, omdat ze goed op mijn been reageert Knipoog En in de galop hebben jullie gelijk, ik prik met mijn sporen ....... Maar ze galoppeert niet echt door, maar toch hebben jullie gelijk hoor .. Daar zal ik op letten, Hakken uitdrukken in de galop Knipoog Haha!
En de thiedeman, die hou ik er toch aan, want het gaat nu echt super goed, en als ik m er af doe, gaat ze echt heel erg met de neus in de lucht lopen.

Zo duidelijk? Tong uitsteken

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 11:32

Trouwens, ik heb vandaag weer les gehad, en het ging heel goed, de thiedeman hing slap, dus ze heeft er geen last van Knipoog

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:38

Het met de neus mooi op de loodlijn lopen moet vanuit de rug komen, en niet met behulp van een hulpteugel. Dat kost tijd en moeite, maar met een hulpteugel dwing je je paard in een positie waar ze van zichzelf liever niet in loopt, nog niet... Dat komt vanzelf, maar dan gaat het iets minder snel.

Over je sporen, je zegt: En in de galop hebben jullie gelijk, ik prik met mijn sporen ....... Maar ze galoppeert niet echt door, maar toch hebben jullie gelijk hoor
Hieruit concludeer ik dat jij je spoor gebruikt om haar voorwaards te laten lopen? De spoor is namelijk een verfijning van een hulp, net zoals de zweep. Helaas worden deze hulpmiddelen die voor verfijning van de ulpen bedoeld zijn, maar al te vaak gebruikt als 'strafmiddel' om het paard voorwaardster te laten lopen... Jammer...
Bovendien... Als jij in de galop steeds per ongeluk haar prikt met je sporen zal je nooit verfijning van de hulpen krijgen en zelfs niet dat ze voorwaardser wordt als jij met je spoor prikt (als je de spoor daarvoor zou gebruiken). Je prikt haar nu namelijk, maar ze gaat niet harder. Daardoor leer je haar dus dat ze die hulp kan negeren.

Verder is je houding wel netjes, je gaf zelf al wat punten aan, en daar heb ik verder weinig aan toe te voegen.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 12:10

Marieke1495 schreef:
Trouwens, ik heb vandaag weer les gehad, en het ging heel goed, de thiedeman hing slap, dus ze heeft er geen last van Knipoog

Maar bij deze foto's hing hij ook ''los'' maar bij de draf en galop zit hij behoorlijk strak Knipoog

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 12:24

Misschien kun je even uitleggen waarom je de thiedeman dan precies gebruikt?
Sporen zijn een verfijning voor de hulp en niet om slome paarden aan te drijven.
Zo word je paard harstikke hard voor je spoor en dus voor je been.
Ik hou bij slome paarden liever een zweepje. Been geven, geen reactie? Nog een keer been ietsje duidelijker en dan nog niet Tikje geven. Je zegt dat ze daar heel gevoelig voor is? Dan zou je op de grond haar al aan een zweep kunnen wennen. Laten zien dat een zweep niks engs is.

Want ik moet eerlijk zeggen dat ik dan zeker twijfels aan je instructie krijg. Met sporen en een thiedeman. Want daar los je helemaal niks mee op. Zorg dat je aan de longe al ontspanning kan krijge en daarna onder het zadel.

Nu maak je het allemaal erger dan het al is. Zoek instructie die niet met hulpmiddelen aan komt zetten maar met kennis van rijden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 12:30

Ik zou je sporen af doen en zorgen dat je je tenen niet uitsteekt,
nu zit je haar heel de tijd te prikken.
en je hakken niet optrekken (vooral in galop)
Verder zou ik de Thiedeman eraf halen
en een andere instructrice zoeken, die niet met allerlei hulpmiddelen aan komt zetten
maar verstand van rijden heeft.
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 14-09-08 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 12:36

Als je paard je hoofd omgooit, hang er dan een martingaal aan. Op deze manier leren jij en je paard helemaal niets! Verder zou ik op zoek gaan naar een andere instructrice. Je houding laat nog te wensen over (maakt niet uit, iedereen moet het leren) maar ondanks dat moet je met sporen rijden. Sporen zijn NIET bedoelt om een paard voorwaardser te krijgen.

Al met al moeten jullie allebei duidelijk nog een heleboel leren. Maar dit is niet de manier Lachen

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 15:16

Bella reageert echt super heftig op de zweep, ze gooit haar kont dan echt wel een meter de lucht in ! Maar ze is er niet bang voor , want je kan haar met de zweep over haar hele lichaam aaien!

7sabrine7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 15:22

Leuke haf;)
maar zonder thiedeman en zonder sporen ziet t er nog leuker uit! veel succes ermee

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 16:25

maar als je de zweep niet gebruikt?
waarom houd je m dan in je hand?

xLeyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 18:41

Hele mooie pony!

Verder zou ik zonder sporen rijden zolang je beenligging niet goed is, nu prik je je pony er constant mee. Probeer verder je benen ook niet teveel naar voren af te steken, tenen naar binnen en een knik in je armen! Lachen
Succes samen verder!

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 06:00

Oke, ik zal proberen om mijn tenen en armen te letten Knipoog

Ennee, ik weet dat ze mooi is Tong uitsteken

Fianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:31

Leuke pony allereerst! Maar over de hulpteugel zal ik niets meer zeggen, is al gedaan.. Wel valt op dat je pony op bijna elke foto haar oren bijna plat in haar nek heeft.. er zal dus iets niet fijn zijn voor haar... en of dat nu de hulpteugel of je spoorgebruik is.. Ik zou er toch eens op letten..!

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:43

Ben ik de eerste die vind dat het zadel absoluut niet correct ligt? Helemaal naar voren & op de schouder. En bovendien zwem je er zelf ook in.
Ik ga met de rest mee over de sporen & thiedeman, ik zie niet in waarom dit bij dit paard nodig is.
Zorg verder dat je je armen buigt, onderbenen netjes naar achter en veel overgangen rijden. Het plaatje ziet er nu allesbehalve prettig uit.
Heeft je instructrice er al eens opgezeten en is zij een gediplomeerde instructrice?
Verder heb je een knappe knol onder je kont, en samen kunnen/moeten jullie natuurlijk kunnen leren! Haha!