verschikkelijk bang na ongeluk met springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britt19

verschikkelijk bang na ongeluk met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 10:48

soms lijk ik wel de enige die zich erniet overheen kan zetten!
ik was 15 jaar sprong 1.20 met een pony van een vriendin val eraf midde in de hinderniss,
heel veel pijn,blauw paars maar verder heelemaal in orde. (Gelukkig)
maar sinds die dag..........
ik heb NOOIT meer durfen springen!
de meesten valle , en stappen gelijk weer op.
zoals het ook hoort natuurlijk.
maar soms voel ik me een beetje de enige met een trauma tegen over springen Hahaha
zijn er nog meer mensen die na een ongeluk met springen,echt doodsbang zijn geworden voor die leuke gekleurde balken?!
of mensen die bang waren maar toch hun angst hebben overwonne!?

PercyLeen

Re: verschikkelijk bang na ongeluk met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:56

Ik ken die angst niet en heb ook vaak genoeg de hindernis geknuffeld Knipoog

Als je toch weer wil springen, stap dan op een paard/pony die je vertrouwd, die altijd zal springen..hou het laag en neem er begeleiding bij! Dan kom je er vast overheen!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:02

Ik ben ook ooit vol met mijn rug op een hindernis terecht gekomen. Stond flink te trillen op mijn benen toen ik er weer op moest klimmen. Durfde eigenlijk niet weer te springen. Maar heb het gedaan en heb gelukkig dus ook geen strauma gekregen (en geen klachten aan mijn rug Vork)

Verder ga ik mee met de tip van Jeanine, begin weer laag met een rustig paardje/pony met de nodige begeleiding.

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 11:06

werkt niet,zodra ik de hinderniss zie verstijf ik echt ben echt doodsbang geworden voor springen...

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:09

Ik ben ook regelmatig gevallen en heb daarna jaren niet meer gesprongen, en hoewel je het misschien nog niet durft is toch echt gewoon weer rustig laag beginnen de beste optie, desnoods begin je alleen met balkjes lopen en bouw je het zo langzaam op. Belangrijk is in ieder geval dat je niets doet wat je zelf niet wil.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:10

Britt19 schreef:
werkt niet,zodra ik de hinderniss zie verstijf ik echt ben echt doodsbang geworden voor springen...

En je wil het wel echt weer heel graag? Je hebt wel een onwijs mooi paard trouwens Vingers aflikken
Maar ik weet het dan ook niet wat je kan doen..

Danielle_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:11

Ik denk dat het heel niet vreemd is dat je bang bent.
De vraag is alleen vind je springen zo leuk dat je over die angst heen wilt? Als je springen toch niet veel aan vind dan maakt het niet veel uit toch en dan zou ik me er niet heel erg druk om maken. Rijden moet leuk zijn en als je dat met angst moet doen is de lol er snel vanaf.

Mijn tip als je graag wilt spingen, begin rustig eerst maar eens 100x balken draven, zorgen dat je het paard waar je mee spingt goed kent.
Voelt dit goed en kan je het fluitend en met plezier vraag je of iemand een simpel kruisje voor je neerzet, en STOP als je het nog leuk vind. Dan begin je iedere andere keer met een goed gevoel.

Succes
Laatst bijgewerkt door Danielle_h op 12-09-08 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

MDWStables

In januari ben ik met paard en al tegen de vlakte gegaan met springen. Toch springen we weer, ik zie het als het ongelukkige samenloop van omstandigheden. We zijn weer laag begonnen en het plezier is weer terug.

Sheran

Ik ben altijd wel bang geweest voor springen. Dat kwam vooral omdat ik altijd op onervaren pony's heb gesprongen, die er maar moeilijk overheen kwamen. Maar laatst heb ik eens op een erg ervaren springer gesprongen. Wat een ervaring! Ik was meteen niet bang meer. Geen noodsprongen, niet wegschieten, niet weigeren... geweldig!

Niemand dwingt je om te springen. Je hoeft echt niet. Maar als je er toch vanaf wil komen moet je door je angst heen gaan en eerst maar eens balkjes gaan draven, en leuke kruisjes springen op een paard dat je volledig vertrouwt.

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 11:20

En je wil het wel echt weer heel graag? Je hebt wel een onwijs mooi paard trouwens
Maar ik weet het dan ook niet wat je kan doen..-

Thanks Haha!
springpaard die 1.40 kan springen, Tong uitsteken (leuk he )
hahahahaah
of ik het graag zelf wil? natuurlijk!!!!!
aleen vind het zo eng, dat dat de positiefe gevoelens wegdrukt....
ik zoek lotgenoten haahaha Gestoord

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:41

Ben je ook bang om balkjes te lopen? Ik heb geen idee of het een idee is, of verantwoord Clown . Maar als je verstijfd als je de hindernis ziet, is het het dan geen idee om op een goed betrouwbaar paard aan de longeerlijn, geblindoekt een sprongetje te maken... En dan heb ik het over 30 cm of zo, he. Met een paard waarvan je weet dat hij niet hoger dat dat zal springen. Dan ga je eerst lekker blind lekker draven en de longeerder neemt op een ontspannen moment de keuze om je te laten springen. Je kunt er dan ook nog voor kiezen dat de longeerder aangeeft dat de hindernis eraan komt of niet...

Of banketstaaf ik nu heel erg uit mijn nek? in dat geval zal ik wel mijn mond houden Clown

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 11:43

hahaahah
dat is leefens gevaarlijk. Tong uitsteken
en ik denk dat ik dan heelemaal gillend op het paard zit:P hahaahhhahahaha
maar creatief idee.... Vork

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:48

Denk dat je er gewoon over heen moet zetten. Als je dit echt weer wilt gaan doen moet je je ervoor inzetten en je angst aan de kant zetten en het gewoon wagen. Denk dat als je een keer of 3 over een laag sprongetje bent gegaan je er al heel anders tegen aan kijkt. ookal sta je dan te trillen en te gillen Tong uitsteken

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:48

Ik was tot mei 2008 ook geen held met springen (terwijl mijn paardje springtalent heeft Knipoog). Ben met mijn vorige paardje ooit zo hard onderuit gegaan dat ik niet meer wilde springen. Totdat de springinstructeur mij over mijn angst heeft heengeholpen en sinds dien ben ik weer helemaal verkocht.

In je profiel zie ik dat je op ZH staat (ben ik ook mijn ponytijd begonnen Knipoog) en diegene die bij ons lesgeeft, geeft ook bij jullie les. Misschien is hij een optie voor je om je over je angst heen te helpen. Is echt een aanrader! Succes ermee!

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 11:51

Lammert bedoel je?!

Ja ach ik heb dus ook een springpaard die de sterre van de hemel kan springen,aleen ik vind het zo doooood eng en als ik wil springen wil ik het echt met haar doen en doe ik het ook voor haar, aleeeen maar paardje kan niet normaal over een hinderniss heen het moet overdreefe hoog, enuhhh.. dat zint mij niet zo hahahaha

eef_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:51

heey
ik had dus precies het zelfde ben er 3 of 4 jaar mee gestopt helemaal wilde helemaal niks meer met paarden te maken hebben. (domme beslissing).
maar het bleef toch kriebelen bij me dus was ik rustig aan weer begonnen.
en nu een maand geleden sprong ik voor het eerst weer over een hord.
vond het wel heel eng maar gelukkig ging het allemaal goed.
Daarna kreeg ik de smaak weer helemaal te pakken
maar ik denk dat het ook dom was van mij om gelijk te stoppen had er beter gewoon weer rustig op kunnen stappen.

groetjess

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:51

Ik heb ook jaren met die angst geleefd met springen. Als kind van 12 jaar (ben inmiddels 32 jaar) ben ik eens met mijn hoofd tegen een hindernisbalk (had een cap op) terecht gekomen, even bewusteloos geweest en heb daarna nooit meer durven springen als alleen op 1 manegepaard. Daar hoefde je niet voor te doen met springen, die ging uit zijn eigen over de hindernis heen. Ik raakte alleen in de problemen toen ik met mijn fjord predikaten wilde halen, want daar moest je ook je springen voor halen. Ik had het eerst met een meisje geprobeerd die op mijn fjord de wedstrijden sprong, maar doordat er te veel afstand was werkte dit niet. Toen ik ook nog eens van de paarden fyshioterapeut met mijn fjord moest springen om haar sterker in de achterbenen te maken, moest ik er toch iets aan gaan doen. Ik heb toen een telefoonnummer gekregen van een instructice die toen nog aan huis les kwam geven (tegenwoordig heeft ze een manege in Noordeloos en geeft ze niet meer aan huis les) en veel geduld had. Ik heb toen anderhalf jaar lang alleen elke week springles gekregen waarbij ze veel geduld en rust gaf aan mij en mijn pony. Zo zijn we samen opgeklomen en nu vind ik springen weer leuk, al blijf ik soms nog wel onzeker. Maar we doen het wel weer sinds 5 jaar.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:53

Kan je het niet langzaam opbouwen met balkjes lopen en misschien een instructice die je goed kan steunen, zeg maar.
Je moet denk ik even over je angst heen, zal misschien best lastig zijn, maar daarna ben je blij dat je het hebt gedaan.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:54

Britt19 schreef:
Lammert bedoel je?!

Ja ach ik heb dus ook een springpaard die de sterre van de hemel kan springen,aleen ik vind het zo doooood eng en als ik wil springen wil ik het echt met haar doen en doe ik het ook voor haar, aleeeen maar paardje kan niet normaal over een hinderniss heen het moet overdreefe hoog, enuhhh.. dat zint mij niet zo hahahaha

Nee Peter Hoving Knipoog en echt waar die kan je heel goed helpen Ja
die van mij springt niet fijn als het laag staat, gaat er het liefst huizenhoog overheen en is dan niet echt uit te zitten maar zodra het omhoog gaat is dat zo fijn. Dan gaat ie pas echt lekker springen.
De 1e les bestond uit balkjes lopen en kruisjes springen en zo hebben we dat uitgebreid.

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 12:01

ja ik wil het ook echt graag voor romana doen omdat zij het zo geweldig vind.
maar inderdaad die springt er dus ook idioot hoog overheen, 60 word 90 a 1 meter bijvoorbeeld.
en dat kan ik denk ik zoiezo echt niet meer uitzitte., en zoiezo het idee aleen al Scheve mond

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:03

Maar je moet niet denken, dat moet je je paardje laten doen. Ga ook niet zelf zitten prutsen maar neem iemand die jou het vertrouwen terug kan geven. En wat wil je nog meer als je paardje het helemaal geweldig vindt? Beter zo dan een paardje dat zelf ook twijfelt, dan wordt het alleen maar moeilijker.

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 12:07

uh romana is echt pittig met springen....
soms ook felle weigeringe dat ik denk wooow als k dr op zat dan....
ben gewoon echt erg bang, mijn vriendin springt haar wel gewoon hoor. dus romana mag gwn lekker springen aleen niet met dr mama Verdrietig Hahaha

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:18

Ik heb 3,5 jaar geleden ook een ongeluk gehad met mijn pony. Na de sprong zakte hij te diep weg in het zand. Hij kon de voorhand niet meer omhoog krijgen waardoor we samen over de kop vlogen. Hoe het precies is gebeurd weet ik niet maar de pony is in ieder geval boven op mij gevallen en over mij heen gerold. Ik dacht dat ik dood ging!!
Maar ben toch weer aan het springen gegaan. Na een aantal weken kwam mijn pony op een wedstrijd zo slecht uit voor een hindernis dat hij er midden in landde. Zo eng..
Sindsdien is het mis. Ik durf eigenlijk niet meer maar doe het wel. Met mijn pony heb ik nog een paar wedstrijden gesprongen voor ik overging naar de paarden. Ik heb nu een heel leuk paard wat helemaal gek is op springen. Dus ik spring af en toe wel, maar de hindernissen blijven laag. 90 centimeter durf ik al bijna niet. Ik ben zo vreselijk bang dat mijn paard niet uitkomt voor de hindernis en dat we vallen..
Maar ik blijf doorgaan en hoop dat ik er ooit weer eens overheen kom!!

Springen is eigenlijk zo leuk. Toen ik nog jonger was konden de hindernissen mij niet hoog genoeg staan. Ik zou willen dat ik nog steeds zonder angst kon springen.

Ik hoop dat jij er ook weer bovenop komt!!

Britt19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 12:19

vind het echt heel knap dat jij weer springt!!!
had ik maar een beetje van jou lef!!!!
Suc6!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 02:33

RUI --> RT-P