Doe ik hier wel goed aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Avalon_

Doe ik hier wel goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 16:18

Sinds een 3 weken ben ik verzorgster van een hele leuke fries; Marije!

De eerste week lekker omgetutteld en mekaar een beetje aftasten. Marije is een fries met een apart karakter en ook heel zelfverzekerd. Dingen die voor de meeste jonge paarden eng zijn vind zij maar bere-interessant. Ik heb nu 2x onder begeleiding op haar gereden. Maar vanaf de eerste keer is gebleken dat ze veel minder kent dan de bedoeling was.

Marije is nu 4 jaar oud en ze hebben haar op haar 3e jaar bij een manege laten inrijden. Hierna heeft er een volwassene op gereden die volgens zeggen vrij bang aangelegd was en alleen stapte en draafde. Maar nu ik haar gereden heb betwijfel ik of ze uberhaupt meer kan dan dat.
Zo is ze na verloop van tijd weer bij de eigenaars thuisgekomen en heeft een lange periode stilgestaan. En nu ben ik dus met haar bezig.
Maar toch twijfel ik een beetje en daarom vraag ik ook jullie mening. Marije is nog heel onzeker tijdens het rijden. Een overgang van de stap naar de draf snapt ze niet, met een boel stemhulpen en belonen heeft ze dit nu wel een beetje in de gaten. Om over het sturen en verder hulpen maar te zwijgen. Marije is dus vrijwel helemaal groen.
Ik heb de eerste 2 keren begeleiding van mijn tante gehad, maar dat is niet blijvend dus ben ik eigenlijk op zoek naar iemand die mij kan begeleiden. Maar toch twijfel ik een beetje of het wel verstandig is.

Wat is jullie mening?

sibbe

Re: Doe ik hier wel goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:21

als je goeie begeleiding kan vinden moet dit kunne denk ik
succes !

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:31

Lijkt mij een hele uitdaging! Ik weet natuurlijk niet hoeveel ervaring je zelf hebt, maar ik zou beginnen met terug te gaan naar het longeren. Daar proberen het paard op de stem helemaal voor elkaar te krijgen. Dat scheelt je bergen als je er weer op gaat, omdat je dan stem en zit/been hulp samen kan geven met stem, waardoor het paard het gaat snappen wat je nu eigenlijk bedoeld.Dit zal hoogstwaarschijnlijk in de manege nooit zijn gedaan, dus dat zal wel wat tijd nemen. Nu weet ik ook niet hoe veel keer per week je het paard mag( moet) doen, maar is dat 1 keer per week dan wordt het wel moeilijker. Minimaal een keer of 3/4 in de week en ik denk dat je na een week of 3 al een heel ander paard zal hebben.
Kan je iemand vinden die ervaring heeft om je te helpen dan is dat altijd meegenomen natuurlijk.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 16:42

aerdenhout1 schreef:
Lijkt mij een hele uitdaging! Ik weet natuurlijk niet hoeveel ervaring je zelf hebt, maar ik zou beginnen met terug te gaan naar het longeren. Daar proberen het paard op de stem helemaal voor elkaar te krijgen. Dat scheelt je bergen als je er weer op gaat, omdat je dan stem en zit/been hulp samen kan geven met stem, waardoor het paard het gaat snappen wat je nu eigenlijk bedoeld.Dit zal hoogstwaarschijnlijk in de manege nooit zijn gedaan, dus dat zal wel wat tijd nemen. Nu weet ik ook niet hoe veel keer per week je het paard mag( moet) doen, maar is dat 1 keer per week dan wordt het wel moeilijker. Minimaal een keer of 3/4 in de week en ik denk dat je na een week of 3 al een heel ander paard zal hebben.
Kan je iemand vinden die ervaring heeft om je te helpen dan is dat altijd meegenomen natuurlijk.

Bedankt voor je reactie!
Er word verder niets met het paard gedaan en ik zou in principe elke dag wel kunnen komen. Ik longeer haar om de dag en werk ook inderdaad heel consequent met de stemhulpen. Dit gaat, vergeleken met de eerste keer, al steeds wat beter. Ook tijdens de keren dat ik erop heb gezeten combineerde ik de beenhulpen met de stemhulpen. Maar het is allemaal nog erg onzeker. Ook probeer ik zoveel mogelijk met belonen te werken.

Maar hoe vaak in de week rijden is op dit moment aan te raden?

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 19:16

Klinkt leuk zoals ik het lees! Tocheen beetje een 'eigen' paardje. Ik denk nu wat minder rijden, en als je merkt dat ze al stukken zekerder wordt met het longeren kan je wat meer gaan rijden! heel veel plezier en succes met Marije

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 22:01

Dat je de knopjes niet kunt vinden, wil nog niet zeggen dat ze er niet op zitten. En voor een jong dier is een nieuwe ruiter altijd spannend.
Ik zou dus zeker rustig doorgaan, lekker grondwerken en onder begeleiding gaan rijden. Leuke manier om samen te leren!

yakima

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 22:13

klinkt heel erg bekend!

ik rij/longeer sinds een week ook een 4 jarige fries.
heeft vanaf mei stilgestaan, af en toe is ze gelongeerd. en verder niks mee gedaan.
vantevoren heeft ze ook maar 1x per 2 weken gelopen, niet echt veel dus.

ik begin standaard het rijden met longeren beide kanten:

eerst linkerhand( stappen, draven, overgangen stap naar draf, galop enz. vooral op stem)
daarna rechterhand hetzelfde alleen dan rechtsom.

het paard komt dan even goed los en de meeste energie is er uit.
daarna houdt de eigenaar haar even vast en stap en draaf ik even op de rechter en linkerhand aan de longeerlijn.

daarna los. vanuit daar eerst stappen, van de volte af, figuren maken, stelling proberen te vragen, maar vooral ontspannen. zorgen dat ze rustiger gaat lopen enz. ik probeer vooral met stem hulpen te geven met steeds hetzelfde woord wat terugkomt als ze sneller moet lopen, of juist langzamer. het paard weet dan iig meer qua wat ze moet doen. maar dan is het met de figuren wat ze nog niet helemaal goed begrijpt. en vooral praten als ze iets goed doen of als ze iets verkeerd doen.

de 1e keer dat ik haar reed, is ze ervandoorgegaan maar kon ik dr uiteindelijk nog wel terugnemen. de 2e keer stond ze te trillen op dr benen, maar heeft ze echt super haar best gedaan. en nu vanaf de 3e keer rijden gaat het ontzettend goed. ze luistert nu naar wat ik tegen haar zeg en ze vertrouwd me al behoorlijk.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 05:42

yakima schreef:
klinkt heel erg bekend!

ik rij/longeer sinds een week ook een 4 jarige fries.
heeft vanaf mei stilgestaan, af en toe is ze gelongeerd. en verder niks mee gedaan.
vantevoren heeft ze ook maar 1x per 2 weken gelopen, niet echt veel dus.

ik begin standaard het rijden met longeren beide kanten:

eerst linkerhand( stappen, draven, overgangen stap naar draf, galop enz. vooral op stem)
daarna rechterhand hetzelfde alleen dan rechtsom.

het paard komt dan even goed los en de meeste energie is er uit.
daarna houdt de eigenaar haar even vast en stap en draaf ik even op de rechter en linkerhand aan de longeerlijn.

daarna los. vanuit daar eerst stappen, van de volte af, figuren maken, stelling proberen te vragen, maar vooral ontspannen. zorgen dat ze rustiger gaat lopen enz. ik probeer vooral met stem hulpen te geven met steeds hetzelfde woord wat terugkomt als ze sneller moet lopen, of juist langzamer. het paard weet dan iig meer qua wat ze moet doen. maar dan is het met de figuren wat ze nog niet helemaal goed begrijpt. en vooral praten als ze iets goed doen of als ze iets verkeerd doen.

de 1e keer dat ik haar reed, is ze ervandoorgegaan maar kon ik dr uiteindelijk nog wel terugnemen. de 2e keer stond ze te trillen op dr benen, maar heeft ze echt super haar best gedaan. en nu vanaf de 3e keer rijden gaat het ontzettend goed. ze luistert nu naar wat ik tegen haar zeg en ze vertrouwd me al behoorlijk.

Klinkt als een hele goede manier, ik heb de eerste keer wel even aan de longeerlijn gereden, maar de keer daarop na het longeren gewoon los.
Het probleem met Marije is niet dat ze niet ontspant, ze valt eigenlijk telkens bijna stil en het tempo is dus ook heel laag. Dit komt vooral voort uit onzekerheid denk ik, want ze weet gewoon niet wat ze moet doen. Bij de lichtste teugeldruk buigt ze haar hals al als het ware, terwijl ik nog helemaal niet met het nageeflijk rijden bezig ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:07

ik vind begeleiding een heel goed idee! of misschien kan je haar zelf opnieuw inrijden om het zomaar te zeggen maar alleen als je er verstand van hebt! of zoek iemand die dat wel heeft! maar ga niet zelf aanrommelen daardor kan ze misschien nog onzekerder worden omdat ze je niet snapt net zoals mensen vaak frustatie hebben als hun iets niet lukt!

( mannen bijvoorbeeld die meubels in elkaar zetten en een schroefje kwijt zijn)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:58

Ik vind het helemaal nog niet zo erg dat dit paard nog niet zoveel kan ze is overigens pas 4 jaar.
Normaal zou een fries met deze leefdtijd pas ingereden worden omdat ze langer doorgroeien.
Dus is het aan jouw de uitdaging haar dit te gaan leren.
Met de juiste hulp en inzet gaat je dit vast wel lukken, maar alles valt of staat met de hulp die je daarbij krijgt en je moet conseqeunt zijn/blijven.
succes.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 10:00

Ik rij een paard van 7 waar de knopjes amper op zaten, nu 3wkn later is de basis zo goed als bevestigd! En dat geeft zo'n geweldig gevoel! Dit paard is nog maar 4!! Alle tijd! Neem een goede instructeur en ga er lekker samen mee aan het werk!

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 12:33

Inzet is er zeker, ik heb hardstikke veel zin om lekker met haar bezig te zijn. Het is gewoon een heel leuk paard die nog hardstikke gemotiveerd is en snelt leert al je met haar bezig bent.
Ik ben momenteel druk bezig met het zoeken van iemand die mij goed kan begeleiden, aanmodderen geeft alleen maar verkeerde resultaten. Dus als er iemand nog op de hoogte is van iemand in Noord-oost Friesland hoor ik het graag!

Ik heb het in mijn hoofd om haar nu zo'n 3x per week een half uurtje te rijden en tussen door 1 á 2 keer te longeren. Is dit voor haar te veel gevraagd nu of zou dit wel voldoende zijn?

yakima

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 15:16

is het niet beter eerst te longeren, totdat ze op je stem perfect luistert? vanuit daar is het rijden stukken gemakkelijker denk ik.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-08 15:48

yakima schreef:
is het niet beter eerst te longeren, totdat ze op je stem perfect luistert? vanuit daar is het rijden stukken gemakkelijker denk ik.

Ik heb haar de afgelopen weken eigenlijk alleen maar gelongeerd, ze reageert in principe heel goed op de stemhulpen. Alleen de overgang naar galop is absoluut niet bevestigd, maar dit neem ik ook niet meer tijdens het rijden. Voor het rijden laat ik haar eerst ook even aan de longe lopen om de volle aandacht bij mij te krijgen en de stemhulpen nog even te herhalen.
Perfect is het niet, maar ze reageert eigenlijk heel prima.

Zeker blijf ik de eerste tijd wel een boel longeren, ook het galopperen wil ik liever eerst bevestigd hebben aan de longe met goede reactie op de stemhulp. Maar wat ik nu van haar vraag zijn voornamelijk overgangen van stap naar draf en weer terug. En dit beheerst ze verder goed.

yakima

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 19:22

klinkt super. met de juiste begeleiding gaat het helemaal goedkomen met jullie!

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 08:45

yakima schreef:
klinkt super. met de juiste begeleiding gaat het helemaal goedkomen met jullie!

Dankjewel Haha!, dat hoop ik ook van harte!

yakima

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 10:45

ik hoop het ook voor je.
ik ga zo ook weer even naar mn fries toe, alleen longeren, maar even goed de galop erin krijgen want vindt ze nog moeilijk.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:05

Je doet er zeker goed aan.
En zou zeker met goede begeleiding lekker aan de slag gaan.
Maar als zij zo onzeker is, moet jij zeker zijn.
Consequent aan de slag en uitgebreid belonen als ze het goed doet.
Succes.

Mizzzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:21

Leuk !!!! Haha!

Een hele uitdaging inderdaad. Veel geduld en lekker de dingetjes uitproberen. Als ik het zo lees, moet ze de basis wel kennen. Alleen afwachten op welke manier die eruit komt ! Succes!!! Haha!

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 05:51

Jnien schreef:
Je doet er zeker goed aan.
En zou zeker met goede begeleiding lekker aan de slag gaan.
Maar als zij zo onzeker is, moet jij zeker zijn.
Consequent aan de slag en uitgebreid belonen als ze het goed doet.
Succes.

Heb je helemaal gelijk in. Lachen

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:17

Avalon_ schreef:
Dus als er iemand nog op de hoogte is van iemand in Noord-oost Friesland hoor ik het graag!

Misschien eens op marktplaats vragen?! of een manege waar je vroeger reed of iemand die je vertrouwt je les wil geven?!

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 11:25

Chantal2309 schreef:
Avalon_ schreef:
Dus als er iemand nog op de hoogte is van iemand in Noord-oost Friesland hoor ik het graag!

Misschien eens op marktplaats vragen?! of een manege waar je vroeger reed of iemand die je vertrouwt je les wil geven?!

Heb al verscheidene mensen benadert maar nog geen treffer. Zit er nu over te denken om toch maar een advertentie op marktplaats te zetten.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:33

je bent er indd goed mee bezig.

ik heb het gevoel bij friezen wel vaker dat als ze het niet helemaal snappen ze langzamer gaan.
we hebben een tijdje een fries beleerd en die was niet vooruit te branden in het begin. maar dit kwam vooral omdat hij het niet snapte. na veel geduld en oefenen is het toch goedgekomen.

weet niet waar je woont.. maar ben wel wat bekend in Noord-oost friesland.. wil je gerust helpen aan een adresje.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 11:39

jolentinus schreef:
je bent er indd goed mee bezig.

ik heb het gevoel bij friezen wel vaker dat als ze het niet helemaal snappen ze langzamer gaan.
we hebben een tijdje een fries beleerd en die was niet vooruit te branden in het begin. maar dit kwam vooral omdat hij het niet snapte. na veel geduld en oefenen is het toch goedgekomen.

weet niet waar je woont.. maar ben wel wat bekend in Noord-oost friesland.. wil je gerust helpen aan een adresje.

Zo voelt het ook wel bij Marije aan. Als er iets gebeurd wat voor haar nog niet bevestigd is komt ze heel erg terug in tempo. Het rijden ging zaterdag heel goed moet ik zeggen, ze word al iets zekerder en komt in de draf ook meer richting het basistempo.
Ik stuur je zo wel PB met meer info. Knipoog

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:23

Alice Talsma geeft toch les op jullie manege? Misschien wil ze je wel een paar keer privéles komen geven. Lachen