Kun je paardrijden verleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tallout

Kun je paardrijden verleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 12:38

Heey allemaal,

Ik wist niet waar ik het moest plaatsen en dit leek me de beste plek...

Is er zoiets als paardrijden verleren? Ik ga namelijk a.s. maandag weer voor het eerst paardrijden
sinds 2 jaar en mijn 'vaste paard' staat voorlopig nog op het land... ben dus heeel erg zenuwachtig.

Vandaar mijn vraag: Kan je paardrijden verleren?

xx

superwoman

Re: Kun je paardrijden verleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:39

verleren niet echt, maar je zult wel eerst moeten wennen. Het zal wel een knullig aanvoelen omdat je niet meer op je oude niveau weg kunt rijden. Succes!

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:40

ik denk het een klein beetje, je zal als je lange tijd niet gereden zou hebben weer het ritme te pakken moeten krijgen
al moet ik zeggen dat ik enige jaren geleden iemand op mijn paardje liet die al 15 jaar niet gereden had,

ging prima hiih

Marsje_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:42

Hoi, Ik denk niet echt dat je paardrijden doet verleren. In ieder geval niet hoe je moet lichtrijden bijvoorbeeld. Ik denk ook een beetje dat het per mens verschillend is.
Heel veel succes en natuurlijk veel plezier!!
Groetjes

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 12:43

Okay, heel goed om te horen! hihihi, heb in de tussentijd ook wel af en toe gereden maar meer recreatief dan echt dressuur op niveau zoals ik eerst deed.... en aangezien al mijn paardjes waar ik op reed weg zijn (zowel op het land als verkocht) ben ik nóg zenuwachtiger... bedankt in ieder geval voor de lieve en leuke reacties!

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:51

Na dik 4 jaar niet op een paard gezeten te hebben heb ik een tijdje terug voor het eerst gezeten.
Nou ik heb het geweten Nagelbijten / Gniffelen
Wist alles nog, maar het uitvoeren ervan Clown
Zat als een zoutzak op het paard, kreeg het lichtrijden niet goed voor elkaar me benen vlogen volgens mij alle kanten op...

Ok paardje is niet voor iedereen te rijden, hij gaf me dan ook direkt een rodeoshow Clown maar ben gelukkig blijven zitten...

Had wel mega veel spierpijn de 2 weken erna Koe

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:52

Toen ik mijn vorige paard kocht had ik ook zo'n dikke 2j niet gereden.
In het begin is het heel erg wennen... Ik weet nog dat ik het gevoel had op een berg te zitten, zo hoog! Nagelbijten / Gniffelen

Maar na een aantal keren rijden krijg je 'het gevoel' weer terug en dan gaat het snel weer veel beter.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:07

Ik reed vroeger veel vaker in de week, en ook jonge pony's ingereden. Merk nu toch wel dat ik met m'n 1x per week minder ga rijden. Tenminste dat gevoel heb ik wel dat ik 'vroeger' beter reed.

Jrussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:02

je verleerd het rijden in principe niet maar de fijne kneepjes die je moet toepassen moet je je weer even eigen maken.
maar echt verleren doe je het volgens mij nooit

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:12

Je kunt het niet verleren, maar wel dingen opeens 'moelijk' vinden

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:19

Ik ben onlangs ook weer begonnen met rijden. Eerst gewoon wat recreatief, zoekend naar een paardje waarmee het wel klikte om weer wat te gaan dressuren.
Nou het viel vies tegen Haha!
En dan heb ik het niet eens over de spierpijn Knipoog

Ik voelde me echt weer een beginner. De termen ken ik allemaal nog wel maar hoe doe je het ook alweer Haha!
Daarnaast leiden mijn benen weer een heel eigen leven tijdens het lichtrijden, kruipen m'n hakken weer omhoog en lijken m'n armen wel vleugels Haha!
Maar ik heb er alle vertrouwen in dat het wel weer goed komt Haha!

Ik denk dus dat je het niet echt verleerd maar de eerste paar keer zou ik er niet teveel van verwachten. Langzaamaan komt het wel weer terug Knipoog

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 20:37

Ik heb inderdaad ook de ervaring dat t even moeilijk beginnen is, maar langzaam valt alles weer op zn plek en lukt t ineens allemaal weer

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 20:45

De basis verleer je niet zoals lichtrijden etc.

De 'feeling' wel, heb zelf jaren fanatiek dressuur gereden en de laatste jaren niet meer en voel me dan ook soms een echte kneus.

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 22:26

Hier een echte herintreder die bewijst dat je het niet verleert. Althans de basis niet. Ik had 15 jaar niet gereden en ben 2 jaar geleden weer es begonnen met een buitenrit. Je wilt niet weten hoe opgelucht ik was dat ik de basis nog gewoon kon Lachen en hoe zenuwachtig ik was vantevoren ow help kan ik het nog wel.
Ik werd weer zo blij van paardrijden dat ik nu zelf een paardje heb gekocht. Rijtechnisch ben ik nu met behulp van mijn instructrice weer een en ander aan het bijschaven Knipoog want dat is echt niet meer wat het ooit was.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 07:15

joke165 schreef:
Hier een echte herintreder die bewijst dat je het niet verleert. Althans de basis niet. Ik had 15 jaar niet gereden en ben 2 jaar geleden weer es begonnen met een buitenrit. Je wilt niet weten hoe opgelucht ik was dat ik de basis nog gewoon kon Lachen en hoe zenuwachtig ik was vantevoren ow help kan ik het nog wel.
Ik werd weer zo blij van paardrijden dat ik nu zelf een paardje heb gekocht. Rijtechnisch ben ik nu met behulp van mijn instructrice weer een en ander aan het bijschaven Knipoog want dat is echt niet meer wat het ooit was.

Dat is mijn verhaal ook wel zo'n beetje.
Inmiddels wordt er hard aan mijn houding gewerkt en merk ik dat het daarmee allemaal stukken makkelijker gaat.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 07:16

echt verleren doe je het niet............ wel mis je de finetuning Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 08:59

ja! nouja niet helemaal, ik ben 2 weken geleden weer na 6 jaar begonnen, zodra ik opstapte kwam alles weer terug de basis dan he, de figuren in de bak weet ik niet meer en wat ik echt niet meer kon was doorzitten in draf! en mijn benen stilhouden! ik ben echt het ritme van de draf kwijtgeraakt en heb er nu ook echt moeite mee. behalve bij paarden die enorm hoog opgooien dan blijf ik wel netjes zitten, heel vreemd.

maar je verleert dus wel een aantal dingen maar niet alles, bij mij is de basis goed gebleven alleen de draf is moeizaam! het ligt er denk ik ook aan wat je niveau was toen je ophield met rijden en hoelang je had gereden en hoelang je niet hebt gereden!

15 jaar lang ( vanaf mijn geboorte) zat ik dagelijks op paarden en vanaf een jaar of 7 echt begonnen. dus heb erg lang gereden!

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:41

Nee Haha! !

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:56

Verleren niet echt, de kennis en het "vertalen" van wat je voelt kun je nog wel.

Het is alleen weer wennen, je moet even weer goed zitten, zodat je je paard aan kan voelen, en even weer de subtiliteit in je hulpen vinden.

Ik heb zelf eens ongeveer een jaar niet gereden en ben toen op een paard gestapt dat problemen had in zijn rug, dat is wel heel erg wennen.

eef_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:58

heey

ik ben er 4 jaar mee gestopt en sinds 2 jaar rij ik weer.
Het was net of dat ik nooit gestopt was. Alles ging gewoon vanzelf.
Maar ik was ook heel zenuwachtig toen ik er weer voor het eerst op stapte.

_Mariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 13:53

idd. Je verleert het niet zomaar na 2 jaar.
De basis onthoud je wel , maar de figuren moet je denk ik wel weer even onder de knie krijgen
Succes Lachen

JoeLove92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 17:40

Je verleerd niks zomaar dus paardrijden ook niet

gr.

Blitzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 20:02

Verleren denk ik niet, je moet wel weer wennen aan de bewegingen van het paard enzo.
Je kunt ook een fijne spierpijn verwachten in je kuiten en bovenbenen. Tong uitsteken
Maar na een uurtje ben je er zo weer aan gewend, verleren kan je denk ik echt niet. Vork

_Judje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 20:28

Verleren verleren... Nee... Niet verleren, maar het gevoel raak je natuurlijk wel kwijt, net als met pianospelen ofzo. Doe dat 2 jaar niet en je vingers raken ook in de knoop. Door rustig te blijven en niet teveel in 1x te willen en gewoon ontspannen MET je paard te werken, heb je dat gevoel ook na een uurtje wel weer terug hoor. Afhankelijk van het niveau dat je reed kan het zijn dat je een paar keer meer moet rijden om dat weer terug te krijgen, maar dat is ook afhankelijk van het paard waar je op rijdt, en hoe makkelijk die de hulpen pakt (van iemand die hem niet vertrouwd is). Succes in ieder geval! Haha!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 20:30

Ik vind van wel. Ben nu 3 jaar uit de running geweest ivm gebroken rug en ben het nu héééééééél langzaam terug aan het opbouwen. Ik heb nu veel meer schrik dan voordien en het voelt ook enorm raar eens je er terug opzit. Hoop dat het niet te lang duurt want vind het verschrikkelijk om van een hoog niveau naar niets te gaan...