Ook paard waar je je handen aan vol hebt bij buitenrit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plotie

Ook paard waar je je handen aan vol hebt bij buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 10:19

Hallo allemaal,
Ten eerste ik wist echt totaal niet waar dit hoorde dus als die verkeerd staat, sorry Bloos
Dus..
Zoals de titel zegt : hebben jullie ook een paard waar je je handen aan vol hebt tijdens een buitenrit?
Dus niet dat je een paard hebt dat braafjes zijn drafje en galopje doen achter de anderen aan Vork
Ik heb er dus zo eentje. Ze is zeker en vast niet stout, of koppig.
Ik ben meer moe dan haar na een rit Tong uitsteken
Bijvoorbeeld als het paard voor mij in draf vertrekt springt de mijne direct aan in galop vanuit de stap.
Soms is het lastig om haar terug te krijgen. Ze blijft wel netjes achter het paard voor mij.
Nadien kan ik haar wel in draf laten gaan, ze reageert niet echt op mijn stem. Wat ze nogthans in de buitenpiste (hebben geen binnenpiste) wel perfect doet. Dus ik zou met manier van spreken met haar in de piste kunnen rijden met niets om. Ik moet maar een zachte 'hooo' zeggen en ze vertraagd of gaat van galop naar draf of van draf naar stap.
Ze maakt soms in de galop zo van die sprongen omdat ze echt vooruit wil. Het is een heel soepel paard dus moet echt stevig zitten Haha! .En dan denk je dat ze na een rit van 2uur op goed tempo toch wat moe-er is, goed verkeerd gedacht Haha!
Ik heb haar nu een jaar, en we gaan heel vaak op buitenrit. Ik heb al lang geaccepteerd dat ze een paard is dat gewoonweg moeilijker is dan het 'doorsnee' paard, maar daarom zie ik ze niet minder liever Clown
We blijven gaan Haha!

Zo, hoe zit dat bij jullie ?

Groetjes

Mistralleke

Re: Ook paard waar je je handen aan vol hebt bij buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 11:18

Ik heb 2 verzorgpaarden, die ook niet echt doorsnee zijn..
Bo, 25 jarige merrie vertikt het soms om ergens langs te gaan. Gelukkig kan ik het wel aanvoelen waar en weet ook precies hoe ik dat moet aanpakken zonder verkeer tegen te zitten maar soms wel vervelend als je een kwartier staat te vechten omdat mevrouw weer is een 'eng grassprietje zit'. Voor de rest zou je nog een bom naast der kunnen laten ontploffen en dan schrikt ze nog niet(bij wijze van). Zo kan een buitenrit toch nog aardig lang duren op de heenweg..

De andere, kasper een 15 jarige ruin, is tegenwoordig wel heel relaxt op buitenrit. Goed terug te nemen meestal(soms gewoon iets te enthousiast) maar panisch voor trekkers. We denken dat er vroeger wat gebeurd is want hij reageert er abnormaal op. (ook op vrachtwagens soms) Wel vervelend soms, want ik moet altijd kijken of er een landje in de buurt is waar ik hem kan laten halt houden en dan kijk tie op z'n gemakje naar de trekker. Maar zelfs stilstaande trekkers vind ie heel eng. En als hij moe is na een flinke buitenrit gaat hij druk doen, niet willen stilstaan etc.

Ach je leert er mee leven en zo erg is het allemaal niet, het hoort gewoon bij ze.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 11:23

Ik heb met mijn fjord heel wat te stellen gehad. Buitenritten ging goed als ik achter iemand reed in stap of draf. Maar zodra ik alleen ging of naast iemand reed, vreselijk hahaha. Hij kan rustig in een keer omdraaien en volle galop naar huis gaan, niet meer te houden op geen enkele manier. En in het park als hij een paard voor zich zag al was het meters ver. Volle galop tot ie er voorbij was. Wilde hij ergens niet langs en hij kon niet keren omdat ik hem eerder door had ging hij is zijn volle achteruit... Pfff dat was vechten zeg! Haha maar altijd enorme schik met hem gehad! Mis hem nog iedere dag

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 11:30

Ook ik had zo'n paard. Heel druk op buitenrit maar ook in de bak niet te houden. Ik heb mijn paard nu 4 jaar en de laatste 2 jaar is hij echt verandert. Voornamelijk als ik alleen buitenrijd kan ik heerlijk draven en galopperen op het tempo dat ik wil. Als ik in een grote groep rijd is dat nog wel eens moeilijk en moet ik echt aan de teugels hangen, daarom vermijd ik dat liever. Het tempo van zo'n groep ligt ons meestal ook gewoon te laag.

Een jaar is niet lang vaak begint een paard na een jaar pas echt te wennen. als je veel buitenrijd en ook af en toe eens gewoon alleen dan denk ik dat dit allemaal wel goed komt!

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 11:50

Zo, ben blij dat ik al niet de enige ben.
Ze is wel al verbeterd, want in het begin als het paard voor mij aangalopeerde stond die van mij praktisch stil en begon daar een rodeo sessie te geven Clown dit doet ze al tijdje niet meer , maar heeft dat vervangen door meteen in galop te vertrekken Ach gut
komt wel goed Haha!

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 11:56

De mijne wordt ook zo lekker enthousiast, bij Doortje zit er ook een extra versnelling op: Turbo! Het is wel eens lastig, zo af en toe wil je zelf ook wel eens relaxed een rustig stukje draf maar je went er aan. Zelfs na 4 of 5 uur rijden staat ze nog op turbo versnelling...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:04

Mijn Friesje was op buitenrit altijd haantje de voorste, super voorwaarts en niet rustig te rijden/ krijgen. Op zich is dat voorwaarts uiteraard wel fijn, alleen niet als je constant moet inhouden, dan ben je niet relaxt bezig. Zelfs in stap liep ze iedereen eruit zo hard ging ze. Nu heb ik haar op Calmer gezet, een kruidenmengsel waardoor ze nog steeds voorwaarts is maar wel met een lang teugeltje te rijden buiten. Mooie ruime stappen, een alert paard maar normaal te rijden. heeerlijk! Moet nog wel eens op anderen wachten, ook nog steeds in stap, maar dan omdat ze nu eenmaal ruim en voorwaarts loopt. Maar het vechten is over en nu is het alleen nog genieten.

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:18

De mijne is ook geen stuur-er-maar-een-beginner-mee-op-wandeling-paard, want dan gaat die wel nog een tijdje aan het crossen door de bossen zijn Clown
Alleen buiten is mijn paard vooruit, maar houdbaar. In groep vanvoor is hij nog meer vooruit, iets minder houdbaar, maar nog steeds (mits de nodige arm en beenspieren) te doen. Als hij ACHTER een ander paard komt, dan heb je werk. Hij wil altijd vooral, achter een ander paard wil hij niet blijven met wat afstand, nee, dan wil hij erop plakken, liefst erover gaan, en zo vanvoor komen Knipoog
Hij heeft zowel een turbo in stap, draf en galop, terwijl hij in de bak met 2 vingers te rijden is (ook niet door een beginner, maar als je op zit en benen kan rijden wel Clown )

Stout is die nooit, in die zin dat die nergens voor opzij springt, niet steigert of bokt, hij wil alleen maar vooruit... Maar zoals al gezegd, ik zie hem er idd ook niet minder graag voor Lovers

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:27

Met een beginner is mijn beesie echt heerlijk, kun je de teugels los gooien ze hobbelt er gewoon achteraan..
Maar met mij.. ech niet Huilen van het lachen
Zij wil voor op en Haar zal het lukken ook *LOL*
Niet leuk dus.. rij liever alleen en als ik buitenrit wil maken met meerdere moet ze wel zo'n kalmte spul hebben anders is het echt de hele rit bokken steigeren bokken steigeren bokken steigeren Rennen bokken steigeren Huilen van het lachen

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:27

Da's juist waarom ik mijn arabier wou weg doen. Als je er alleen mee buiten rijdt, of zelf met twee, is het een droompaard. Kan je alles met losse teugel doen.
Maar in groep, werken man!, om hem achter te houden (alhoewel hij er niet echt vandoor gaat hoor). Zit hij wat te springen, te trippelen. Pas op, niet altijd, 10 % van de keren gaat het echt super, maar die andere 90 %. Neen, dat zag ik niet meer zitten omdat ik heel veel in groep op stap ben.
Gelukkig reed mijn vader ook met hem en bijna altijd alleen (of samen met mij, ideaal dus). Hij heeft hem overgekocht van mij, gelukkig want het is echt een schatje hoor. Mijn vriend rijdt die arabier nu soms in groep en die zit daar allemaal niet mee in. Ik werd er alleen maar gestressed door... daarom dat ik m'n jonge paard nu meteen leer om meters en meters afstand te houden en mijn tempo te lopen. Da's ook werken, maar het werpt nu al z'n vruchten af. Dus in de toekomst zal dat alleen nog maar beter gaan.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 14:22

Ik kan wel op mn dooie gemak achter een ander paard aan met losse teugels, in het begin weliswaar *LOL*
Zo slentert dan echt dan ik soms moet bijbenen Haha!. Maar tussendoor stap ik ook altijd aan de lange teugel. Ze wilt dan graag voorop maar als ze weer iets engs ziet, durft zeniet verder en blijft ze stil staan tot er een ander paard naast haar komt en dan gaat ze weer verder Koe
Maar draf en galop is het lastiger. Zeker als de galop een versnellingkje hoger is heb ik last met haar tegen te houden. Op gewoon tempo valt het heel goed mee. Maar zoals iemand hier al zei, de mijne wilt ook zo dicht mogelijk bij het paard voor haar.
Was dus gisteren op buitenrit en reed vanvoor in draf en galop een stuk rechtdoor. Maar ik kende de weg niet dus ik blijf maar gaan in draf. Oppeens hoor ik iemand in de groep roepen : 'hallooooooo!'. Ik kijk om en ze waren ergens ingeslagen Haha! ik was dus tever. Je moest mijn paard zien Ach gut echt zo van : 'huh waar is iedereen?!?' panieeeeek
Twas dus in een stuitergalop-draf achtig iets naar de groep toe Gestoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:58

Zo heb ik er ook 1... Ik ga altijd alleen of met 2en, en ik kan nou niet vertellen wat erger is... Huilen van het lachen
Alleen ziet ze vanalles, blijft ze welliswaar vooruit, maar dan meer het 'ik-kruip-in-je-en-loop-zeker-niet-al-te-hard', wil ze nog wel eens even op de rem schieten en op d'r achterbenen gaan dansen. Ze ziet ook cóntinue enge takken, die nét iets anders hangen als de tak/boom ervoor en daarom dus eng zijn, wat weer een ik spring omhoog/opzij buts opleverd waar je rugpijn van krijgt, niet te geloven... Huilen van het lachen
Met zijn 2en plakt ze als een idioot aan het andere paard, als er iets eng is kruipt ze ook gelijk in dat andere paard als het mogelijk zou zijn, en verder de gewoonlijke streken, al wil ze dan nog wel eens wat vaker op d'r achterbenen gaan staan.... Scheve mond

En dat terwijl een ander paard jaren niet in het bos geweest zou zijn, en als een dooi piertje rond hobbelt, vind het geweldig... Haha!

We blijven het stug proberen, even tot 10 tellen en weer verder.... Vork

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:06

Ja nogal, een paar meter voor de scherpe bochtjes gaat meneer lekker in rengalop.. Dan kan ik hem dus echt niet houden, maar hij is wel goed in scherpe bochten, maar dan nog..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:07

Het enige dat ik nu niet met mijn knollie kan doen is een galoppie richting huis. Dan moet ik alsnog tegen een boom aan parkeren oid, dan is ze weg. Maar voor de rest... puik peertie nu hoor!!!

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:08

Mijn paardje in zijn jonge jaren.. dribbelde de hele terug weg je kon hem echt niet terug nemen.. zodra hij gras onder zijn voeten voelde wilde hij er in rengalop vandoor gaan.. lukte hem dit niet en wilde je hem bij je houden ging hij stilstaant galoperen.. iets wat niet makkelijk zit..

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:09

hier nog een, die van mij is wat over enthousiast. Niks mis mee opzich. Als ik met hem alleen weg ben ik hij wel heel goed te handelen. Wanneer we met zijn 2en zijn minder. Voorop vind hij weer te eng, achterop gaat het volgens hem weer te langzaam wat zich ook uit in luchtsprongen op de plek gallopperen enz. Maar ik heb DE oplossing gevonden, voordat we de bossen in gaan trekken we even een sprintje op de zandverstuiving. Op deze manier is de bravoure er af en kan ik op een normale manier de bossen in en een boomstammetje springen zonder alle takken die langs razen moeten ontwijken Haha!

Jrussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:18

die van mij kon ook zo heerlijk drakerig doen buiten, hij had er altijd zo een plezier in dat ik op een dribbellende paardje zat.
kon hem wel bij mij houden maar was ik met meerdere en we gingen galloperen nou dan moest ik hem echt wel bij mij houden en daar ook echt aan werken.
maar ik kon er altijd wel om lachen.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:15

Ik heb het 'geluk' met twee superenthousiaste, maar wel relaxte pony's op buitenrit. Lachen
Beiden willen graag lopen, houden van een sprintje, maar zijn ook weer goed terug te nemen en zullen niet snel zomaar aan de kletter gaan.

Heerlijk relaxed rijden dus. Lachen

Ilseej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 21:27

mijn verzorgpony is nu 18 jaar, en ik heb mijn handen vol aan haar tijdens een buitenrit. Even een doorsneebuitenrit:

We hebben al twee weken niet meer buitengereden, de laaste keer dat we hebben gereden was 4 dagengeleden, dresuurmatig. We gaan rijden met sterre en een vriendin van mij, sterre is nu 4 jaar oud. We stappen langs de weg, ongeveer een halve kilometer. dat gaat in een erg sloompjes tempo. Charisma loopt aan een lang teugeltje met de oortjes naar voren.
we komen aan in het bos. We draven een stukje, stapen weer, draven weer, enzovoort. na ongeveer een half uur word ze heter. Haar hoofd gaat omhoog, en bij ze word wat dribbeliger, sterre hobbelt vrolijk mee.
Na nog eens een half uurtje houden we het niet meer uit, we hebben een galopje nodig. Mijn vriendin gaat eerst, ze draaft aan vanachter mij en galloppeerd rustig voorbij. Charisma schiet vanuit stap achter haar aan. We gallopperen even, ik doe ernstige moeite haar tempo rustig te houden. We gaan weer stappen en draven.
Even later komen we bij een groot stuk duin, niet van dat zwaare, maar van dat perfecte galopduin. Charisma houd het niet meer, ze snuift, snurkt en dribbelt op en neer.
Gallopje dan maar...
zodra sterre in galop springt (gewoon erg rustig) springt Charisma met 4 benen tegelijk de lucht in en zet een rengalop in. Hier hebben we de ruimte, en gedurende 10 seconden laat ik haar helemaal weer los, dan begin ik haar langzaam aan rustiger te laten galopperen en terug te halen, na 4 minuten draven we weer. charisma is blij.
We rijden verder, er staat een boom (in het bos...) charisma ziet dit als een goed excuus en maakt 2 gallopsprongen voor ik haar kan opvangen. Sterre kijkt ons raar aan.
We stappen door een duin, als we hem zijn overgestoken is charisma helemaal bezweet, van het heet doen en dribbelen. Zo doet ze eigenlijk elke keer Haha!. Maar toch is het altijd erg leuk en vrolijk Haha!.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 21:33

Ik heb ook zo'n kanjer, als de TS aangeeft.

In de bak looplust, en buiten niet te houden. wel braaf verder,alleen mega voorwaarts, en op de terug weg alleen maar dribbelen.

Ik negeer hem maar, dan blijft het het minste erg.

_vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:30

Mijn paard is bang dat hij de rest kwijtraakt, dus harder gaat ie nooit Tong uitsteken Maar als we alleen gaan met iemand erbij op de fiets dan voelt ie zich eenzaam en stopt ie heel de tijd om te gaan hinniken en dan is het weer goed Tong uitsteken en hij vind het gezelschap van de rijksweg heel leuk, want hij is namelijk verliefd op auto's Clown

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:43

Die van mij houd absoluut niet van buiten rijden, behalve in het bos en laten we dat nou net hier hebben (we hebben alleen polderwegen Scheve mond ) Vroeger poogde ik nog wel eens te gaan buiten rijden, maar meneer komt overeind, springt voor auto's en hij is ook een keer zo achteruit de sloot in gelopen. Ik heb het maar opgegeven, voordat er echt ongelukken gebeuren Knipoog

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:53

Mijne moet en zal voorop lopen. Als dat nou het ergste was... maar nee, madam moet dan ook nog een meter of 5 voor de groep uit. Kastelen van kwpners loopt ze er met haar 1,40m gemakkelijk uit. Na groepsritten heb ik de blaren vaak op mijn handen staan. Ik zie het daardoor ook eigenlijk niet meer zitten om aan dat soort ritten mee te doen, hoe leuk we het allebei ook vinden. Ik heb er nu een ander paard bij en hoop dat het daarmee beter zal gaan.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 10:00

haha hier nog 1.
in de bak super braaf en eerder lui dan te hard lopen, maar buiten.
altijd erg sterk, als ik alleen weg ga ook altijd erg lopen, scheeld dat ik met hem cross dus veel conditie training doe en ik er daarom ook weinig last van hem.
in de groep voorop willen lopen, loopt hij niet voorop gaan dribbelen en stuiteren.
verder absolut braaf bokt niet, 100% verkeersmak,maar gewoon erg sterk en stuiterend.
en als die een lang zandpad ziet en je hebt er niet bij dan is die weg. ach vind het niet vervelend ben er aan gewend, Haha!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:27

ja ik heb der ook zo eentje!! haha. In ehet begin wil die zich het liefst 180 graden draaien, tot ik in het bos ben! Soms is die fijn te houden maar soms ook niet en maakt die zich gruwelijk sterk.

De ene keer galloppeert die enkel op de plaats, mischien een stuk of 5 meter voordat ik hem dan terug heb (meneer komt dan heel zachtjes vooruit) Dan is het ook echt een bommetje. als je hem dan laat gaan gadandeer ik je dat je in de hoogste boomtop hangt, want dan bokt die echt maar dan ook echt gemeen, gewoon van vrolijkheid en energie, van joehoe ik mag weer. Vier benen de lucht in, rug bol, dus gewoon echt een bommetje die op exploderen staat.

en soms, stappen we heel erg rustig aan een lang teugeltje, super relaxt todat meneer wat hoort, dan gaat zijn gelderse nek erop! Staart de lucht in en kan je donderop zeggen dat het nog fijn zit..

maar goed met de keer dat we naaar buiten gaan gaat het beter, als die rustig is, en ik pak een klein handgalopje op een zandpad, hou ik er altijd wel bewust rekenining mee dat meneer de kolder in de kop krijgt en aan de bok gaat. maar goed.