Stap is wel stap, maar te snel, draf is wel draf, maar te snel, galop is wel galop, maar te snel. Afremmen op zit gaat alleen als ze lekker ontspannen loopt (wat ze dus wel kan) maar als ze zo hard gaat lijkt het wel of ze daar alleen nog maar harder van gaat. Ze is ook gevoelig in haar mond (geen pijn naar mijn idee, maar hou je iets te lang vast gaat ze in verzet, dit is ook de reden dat ik haar in eerste instantie semi-bitloos heb ingereden, dus zowel bit en bitloos) dus echt effectief remmen op het bit werkt ook niet goed (niet het gevraagde resultaat). Pas als ik een tijdje bezig ben bagint ze rustiger en meer ontspannen te lopen en ook lekker na te geven (ik vraag alleen voorwaart neerwaarts, verder nog niets) ook dan gaat het remmen veel beter. En dan loopt ze echt als een zonnetje. Maar ik vind het 'niet leuk' dat we eerst hier voor een kwartier/20 minuten ruzie moete hebben.
Nou ben ik normaal gesproken zulke hittepitjes niet gewend, en wanneer het hoofd dan omhoog gaat werkt voorwaarts zetten heel goed, maar bij haar ontstaat er dan dus een explosie vooruit. En dat is dus niet de bedoeling want ze moet langzamer!
mislukte pogingen tot afremmen van het totaal tempo:
- overgangen, hier wordt ze nog heter van en gaat ze dribbelen in stap
- figuren rijden, ook een reden om harder te gaan naar haar idee
- zwaar zitten -> hoofd omhoog -> hé dat zit niet fijn op mijn rug -> harder gaan
dingen die wel redelijk werken:
- Los teugeltje houden, maar ook dan versnelt ze soms en alle bovengenoemde dingen om weer naar dat rustige tempo te gaan maken het dus erger
- Geruststellend praten, werkt redelijk
geprobeert:
- bitloos rijden, helaas geen verbetering
- zadel gecontroleerd, ligt prima, drukt nergens
- rug is bij drukken & knijpen niet pijnlijk
- Blijven corrigeren en belonen bij goed gedrag (dit helpt redelijk en er is een vooruitgang waarneembaar)
in de planning:
- Ik wil graag les gaan volgen (dat was ik al van plan, ik was dat eigenlijk van plan, nadat de basis (= ontspanning, tempocontrole) erin zat, maar dát lukt me dus niet alleen) máár madam heeft haar veulen nog, ik heb geen stal om het veulen in op te sluiten als ik weg ga, als ik haar in de weide laat gaat ze door het draad. Ik ben dus nu aan het zoeken naar een instructeur die me 'aan huis' kan helpen. Maar dat valt niet echt mee (ik wou er eigenlijk geen enorme kapitalen aan uitgeven)
- Longeren met pessoa, als het goed is krijg ik die deze week in huis
Algemene gegevens:
- merrie, 4 jaar
- tuigertypje (vader is Manno)
- staat 24/7 in de wei
- krijgt alleen na het rijden brok
- ik rij 2 of 3x per week
- dubbelgebroken bustrens met bol tussen stukje, heb ook een ongebroken trens geprobeert maar ik merk geen verandering bij vgebruik van een ander bit.
- verder goed gezond en vrolijk karakter
Iemand met zinnig extra advies, graag. Help mij tot de cavalerie mij komt helpen. Les nemen ben ik dus al van plan, maar ik ben zoekende! Dus dat hoeft niet geoppert te worden, en ik ga ook niet met hulpteugels aan het rommelen tijdens het rijden, ik vind dat grote onzin.
Vooralsnog ga ik verder met corrigeren en belonen bij goed gedrag omdat ik hiermee wel enige vooruitgang boek.
Zo lang verhaal

),maar het werkt wel. Ik denk dat je een goede keuze maakt door met lessen te beginnen. Heeft mij iig samen met grondwerk erg geholpen.succes en blijf iig ook genieten!!!
) doorgaan op de ingeslagen weg.