Hoe problemen oplossen bij een té voorwaarts paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Hoe problemen oplossen bij een té voorwaarts paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 18:50

Ik heb na de bevalling van het veulen de training van Zafira (4 jarige dus) weer hervat. Vorig jaar hebben we bijna alleen buitenritjes gemaakt zodat ze lekker op eigen benen leerde lopen en af en toe in de bak om het sturen te bevestigen. Dit ging allemaal erg lekker. Maar sinds ik weer ben begonnen na de geboorte van het veulen is ze een stuk hyperder geworden. Hoewel ze erg braaf is (niet gemeen, makkelijk in de omgang, niet ongehoorzaam) gaat ze veel te hard.
Stap is wel stap, maar te snel, draf is wel draf, maar te snel, galop is wel galop, maar te snel. Afremmen op zit gaat alleen als ze lekker ontspannen loopt (wat ze dus wel kan) maar als ze zo hard gaat lijkt het wel of ze daar alleen nog maar harder van gaat. Ze is ook gevoelig in haar mond (geen pijn naar mijn idee, maar hou je iets te lang vast gaat ze in verzet, dit is ook de reden dat ik haar in eerste instantie semi-bitloos heb ingereden, dus zowel bit en bitloos) dus echt effectief remmen op het bit werkt ook niet goed (niet het gevraagde resultaat). Pas als ik een tijdje bezig ben bagint ze rustiger en meer ontspannen te lopen en ook lekker na te geven (ik vraag alleen voorwaart neerwaarts, verder nog niets) ook dan gaat het remmen veel beter. En dan loopt ze echt als een zonnetje. Maar ik vind het 'niet leuk' dat we eerst hier voor een kwartier/20 minuten ruzie moete hebben.
Nou ben ik normaal gesproken zulke hittepitjes niet gewend, en wanneer het hoofd dan omhoog gaat werkt voorwaarts zetten heel goed, maar bij haar ontstaat er dan dus een explosie vooruit. En dat is dus niet de bedoeling want ze moet langzamer!

mislukte pogingen tot afremmen van het totaal tempo:
- overgangen, hier wordt ze nog heter van en gaat ze dribbelen in stap
- figuren rijden, ook een reden om harder te gaan naar haar idee
- zwaar zitten -> hoofd omhoog -> hé dat zit niet fijn op mijn rug -> harder gaan

dingen die wel redelijk werken:
- Los teugeltje houden, maar ook dan versnelt ze soms en alle bovengenoemde dingen om weer naar dat rustige tempo te gaan maken het dus erger
- Geruststellend praten, werkt redelijk

geprobeert:
- bitloos rijden, helaas geen verbetering
- zadel gecontroleerd, ligt prima, drukt nergens
- rug is bij drukken & knijpen niet pijnlijk
- Blijven corrigeren en belonen bij goed gedrag (dit helpt redelijk en er is een vooruitgang waarneembaar)

in de planning:
- Ik wil graag les gaan volgen (dat was ik al van plan, ik was dat eigenlijk van plan, nadat de basis (= ontspanning, tempocontrole) erin zat, maar dát lukt me dus niet alleen) máár madam heeft haar veulen nog, ik heb geen stal om het veulen in op te sluiten als ik weg ga, als ik haar in de weide laat gaat ze door het draad. Ik ben dus nu aan het zoeken naar een instructeur die me 'aan huis' kan helpen. Maar dat valt niet echt mee (ik wou er eigenlijk geen enorme kapitalen aan uitgeven)
- Longeren met pessoa, als het goed is krijg ik die deze week in huis

Algemene gegevens:
- merrie, 4 jaar
- tuigertypje (vader is Manno)
- staat 24/7 in de wei
- krijgt alleen na het rijden brok
- ik rij 2 of 3x per week
- dubbelgebroken bustrens met bol tussen stukje, heb ook een ongebroken trens geprobeert maar ik merk geen verandering bij vgebruik van een ander bit.
- verder goed gezond en vrolijk karakter

Iemand met zinnig extra advies, graag. Help mij tot de cavalerie mij komt helpen. Les nemen ben ik dus al van plan, maar ik ben zoekende! Dus dat hoeft niet geoppert te worden, en ik ga ook niet met hulpteugels aan het rommelen tijdens het rijden, ik vind dat grote onzin.
Vooralsnog ga ik verder met corrigeren en belonen bij goed gedrag omdat ik hiermee wel enige vooruitgang boek.

Zo lang verhaal Clown

R0MY

Re: Hoe problemen oplossen bij een té voorwaarts paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:15

Hoi, klinkt als een erg voorwaartse dame. Mijn pony is zelf ook erg heet vooral als hij aan het werk moet. Hoe meer ik vraag hoe voorwaartser hij is, dingen waar ik dan op let zijn voor mezelf dat ik wel mn onderbeen gewoon tegen zn buik blijf houden dus niet benen eraf houden want zodra hij dan rustig is en je geeft been begint de ellende weer opnieuw maar dan sneller. Ik blijf gewoon licht contact houden vraag niks en zet hem vervolgens op de volte. blijf net zo lang voltes rijden tot hij tempo mindert en geef dat licht been om em juist op tempo te houden, als ze daar op reageert dan voorzichtig door rustig te gaan lichtrijden en lichte teugelhulp terugnemen. Dus veel het zelfde en voor hun inziens saai werk doen. Ontspant ze ga je weer eens hoefslag volgen en andere figuren rijden.
Succes ermee.. Groetjes Romy

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 20:26

Ik hou ook inderdaad wel contact met mijn been, benen afsteken maakt het erger. Een heel goede tip (y) Nou ontspant zij beter op de hoefslag dan op een volte. Maar hoe kan ik die ontspanning, die uiteindelijk wel krijg, vasthouden als ik meer ga vragen (figuren en overgangen)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:47

Klinkt als onze merrie (Fabricius, dus de vader van Manno) Knipoog
Ook een voorwaartse, enigszins sensibele tante die je niet teveel aan de mond moet zitten, want dan krijg je protest. Als ze éénmaal ontspannen is, loopt ze als een tierelier, maar de eerste 15 a 20 minuten, tja...
Wij gingen er meestal gewoon in mee, gewoon lekker voorwaarts rijden, dus net iets vlotter nog als zij aangeeft. Na een aantal maanden op deze wijze rijden, zijn we dit gaan verkorten naar 10 minuten en soms niet toestaan. Steeds maar weer oefenen om op de zit terug te rijden. Inmiddels (zo'n 6 maanden verder) gaat dit erg goed, soms heeft ze nog wel zo'n voorwaartse bui en dan gaan we er gewoon weer even in mee. Mijn dochter brengt haar sinds februari uit op wedstrijden (B begonnen) en inmddels zijn ze L1+2.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:54

Even terug naar de longe en dan vooral stemhulp voor langzaam.
D.W.Z je stem erug zwaar en langzaam maken. Heb je dat onder controlle dan een ruiter en herhalen met teugel en zithulp erbij.
Lange saaie weg, maar werkt wel!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 20:57

Ik ben bang om haar voorwaartser te zetten, het gaat zo hard en ik ben bang dat ik de controle, die ik nu nog wel heb, te verliezen.

Longeren ga ik inderdaad weer oppakken, maar aan de hand en aan de longeerlijn luistert ze braaf naar de stemhulpen. maar ik ga daar wel weer meer op hameren

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:59

En zit er ook iemand op als je longeerd?? Want ik denk dat dat dus het probleem is.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 21:01

Nee want ik ben altijd alleen, heb geen hulp, dus uh dat gaat lastig. Misschien kan ik wel eens wat regelen om te zien hoe veel verschil dat maakt.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:02

Mijn ervaring is dat, wat Aerdenhout1 zegt, gedeeltelijk mee helpt. Als het paard van TS net zo is als onze merrie, dan hebben ze gewoon veel energie en zijn ijverig. Die energie kun je m.i. het beste weg laat vloeien, door er in mee te gaan cq een schepje er bovenop, zodat je als ruiter toch steeds het initiatief neemt. Op deze wijze geen 'gevecht' , geen paard wat juist steeds 'kirebeliger' wordt, maar 1 die na 15 minuten overal voor open staat en zich fijn laat bewerken. Deze methode heeft voor onze merrie heel goed gewerkt en soms passen we het nog toe, maar ze is nu steeds vaker direct na opstappen bereidt onder je te blijven lopen. Het stuwen wat ze in 1e instantie ook deed is nu al veel meer dragen geworden.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:03

Eerst de oorzaak achterhalen waarom een paard na een geboorte ineens druk gedrag vertoont
Het kan bv best zijn dat het paard magnesium gebrek heeft
Daar kunnen paarden ook gespannen en druk van worden
door magnesiumgebrek krijgen paarden ook veel spierspanning
Ook een niet passend zadel kan voor vluchtreactie´s zorgen.
misschien is haar rug veranderd en past het zadel niet meer

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:06

Hmm tsja moeilijk hoor! Wij hadden ook wel een redelijk voorwaarts paardje op stal, maar dat is nu niet meer. En eigenlijks is dat vooral weggegaan door gewoon steeds consequent te rijden. Niet opeens niet meer dingen doen omdat ze daan mischien heter van word. Sommige paarden lopen snel omdat ze onder het rijden uitwilllen komen. Maar, uiteraard zit het bij sommigen ook gewoon in het hoofd. Ook consequent in de mond zijn contact houden maar dat wil niet zeggen trekken of teveel druk vragen. Gewoon weten wat er in de mond afspeelt tijden het rijden. Als ik jou was zou ik gewoon veel voltes rijden eerst en voltes wisselen zodat ze niet op een hand blijft en praten is idd altijd goed, maar in eerst instantie zou ik idd les nemen. Die kunnen het zien en je helpen.

Ik wens je veel succes, het komt vast wel weer goed!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:07

Qimm schreef:
Ik ben bang om haar voorwaartser te zetten, het gaat zo hard en ik ben bang dat ik de controle, die ik nu nog wel heb, te verliezen.

En daar zit 'm denk ik het probleem, jou angst om de controle te verliezen. Galopperen moet je in 1e instantie ook helemaal niet doen. Draven en dan goed voorwaarts. Pas als het paard aangeeft een versnelling terug te wil nog even lekker voorwaarts door blijven draven. Dan een poosje stappen, ontspanning opzoeken. Dan weer draven en wat galopperen. Gaat ie in de galop wat onder je uit, op de volte zetten en deze steeds kleiner maken. Maak het hem maar moeilijk. Praat ondertussen met je paard, dat geeft beiden rust.

snd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:09

aerdenhout1 schreef:
Even terug naar de longe en dan vooral stemhulp voor langzaam.
D.W.Z je stem erug zwaar en langzaam maken. Heb je dat onder controlle dan een ruiter en herhalen met teugel en zithulp erbij.
Lange saaie weg, maar werkt wel!

Ben ik het helemaal mee eens

jouw paard was nog maar kort bevestigd voor de geboorte van het veulen ,het is dus logisch dat je na een "rust" periode en de onrust van een nog niet gespeend veulen weer terug moet naar de opbouw zoals van een groen paard. Omdat je paard alles al meegemaakt heeft gaat het nu wel sneller maar blijf wel in de zelfde volgorde werken.
Het rijden met veulen geeft soms ook stress met zich mee de eerste minuten probeer eventueel jouw paard eerst te longeren ( niet laten uit racen of opjagen , maar op stemhulpen controle proberen te krijgen ) en rijd daarna nog even na .

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:11

unamie schreef:
Eerst de oorzaak achterhalen waarom een paard na een geboorte ineens druk gedrag vertoont

Nou je het zegt over voedsel.. er staat me opeens iets bij van een juist overvoerd paard. Heb je je paard wel gewoon constant bijgevoerd in de tijd dat ze niet reed?
Trouwens als een paard magnesium tekort heeft is hij toch juist sterk vermagerd en heeft hij juist een snelle spiervermoeidheid?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:11

Oja, stop eens met brok en geef muesli zonder haver. Onze merrie wordt erg heet van brok, omdat daar haver in verwerkt zit.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:17

dit verhaal zou ik bijna exact opgeschreven kunnen hebben. gestart op 5jarige leeftijd(na veulen te hebben gehad) eerst alleen maar buiten,idd eigen benen,etc, staat altijd buiten met alleen handje muesli na rijden, bitloos geprobeerd,nu met dubbelgebroken trens, tempo,tempo tempo.

de bak werd frustratie vanwege dat tempo zowel voor haar als voor mijzelf. Heb gemerkt dat ze me compleet niet begreep,omdat ikniet duidelijk genoeg was. Ik ben zelf aan de slag gegaan met de grondwerkmethode van voest, in de longeerpaddock, zonder longeerlijnen, met mijn basishouding aan tempo gaan werken. al snel werd haar gevoeligheid duidelijk en ik merkte dat ik "te grof" metmijn houding ophaar overkom. ze weet middels mijn hele subtiele signalen haar tempo te verlagen of versnellen. Ik voerde de druk ook meteen af op het moment dat zij de ontspanning opzocht en een rustig ontspannen tempo aannam.
maar ja laat rust leren overbrengen nou net mijn zwakke punt zijn Clown heb dus zelf ook nog wel wat te doen. (wat voor een buitenstaander echt niet eens opvalt). dat merk ik ook echt met dit grondwerk maar dus ook met rijden.
vanaf de grond ben ik samen met instructrie het rijden gaan oppakken, het enige waar we mee bezig zijn geweest is rust,rust,rust. Geen draf voordat de stap kwam en nu eerst de draf verder uitwerken voordat we aan galop beginnen. Kan je vertellen dat ik het dodelijk saai vindt (zou dat het probleem zijn Bloos ),maar het werkt wel. Ik denk dat je een goede keuze maakt door met lessen te beginnen. Heeft mij iig samen met grondwerk erg geholpen.succes en blijf iig ook genieten!!!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 21:19

aslo schreef:
Qimm schreef:

En daar zit 'm denk ik het probleem, jou angst om de controle te verliezen. Galopperen moet je in 1e instantie ook helemaal niet doen. Draven en dan goed voorwaarts. Pas als het paard aangeeft een versnelling terug te wil nog even lekker voorwaarts door blijven draven. Dan een poosje stappen, ontspanning opzoeken. Dan weer draven en wat galopperen. Gaat ie in de galop wat onder je uit, op de volte zetten en deze steeds kleiner maken. Maak het hem maar moeilijk. Praat ondertussen met je paard, dat geeft beiden rust.

Haar nog voorwaartser zetten maakt haar alleen maar heter en renneriger waardoor ik dus veel minder te vertellen heb. Ik heb dit geprobeert maar al is ze zeikenat van het zweet, dan nog wil ze nog steeds harder gaan dan ik wil. Ze is dan zo opgefokt dat ze alleen nog maar dribbelt in stap.
Ze is op dit moment in alle gangen wel braaf, ze probeert ook niet door harder te gaan draven te gaan gallopperen. En als we galloperen ligt het tempo wel (te) hoog, maar 1x een ho is genoeg om weer te gaan draven. Denk dat in galop het ook vooralnog veel onbalans is hoor. Het is in mijn ogen (het voelt niet als...) ook geen echt ongehoorzaamheid maar te veel enthousiastme, wat door haar gevoeligheid moeilijk in te dammen is. Als ik het haar moeilijk maak wordt alleen maar 'vervelender' dwarser en heter. Dit zorgt voor veel spanning, en dat wil ik niet, ik wil wel dat ze met plezier voor me werkt.

Citaat:

Hoe ontdek je of ze een magnesium gebrek heeft?
Vandaag hebben we (een vriendin heeft me even geholpen om te kijken of zij tips voor mij had) nog eens gekeken naar het zadel, maar dat drukt nergens en na het rijden waren de zweetvlekken heel mooi egaal (dus geen droge plekken) en de haren lagen nog allemaal netjes plat. Ook is haar rug niet gevoelig bij aanraken (zoals ik in de openingspost ook aangaf)
Laatst bijgewerkt door Qimm op 08-09-08 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 21:24

Femke16 schreef:
unamie schreef:

Nou je het zegt over voedsel.. er staat me opeens iets bij van een juist overvoerd paard. Heb je je paard wel gewoon constant bijgevoerd in de tijd dat ze niet reed?
Trouwens als een paard magnesium tekort heeft is hij toch juist sterk vermagerd en heeft hij juist een snelle spiervermoeidheid?

Ze heeft alleen merriebrok gehad, ik heb toen wel een beetje gehobbelt, maar niet echt serieus gereden. Maar dat hield op een gegeven moment ook op, brokjes waren op kwam ook niks nieuws meer (paard is overigens niet van mij!)

aslo schreef:
Oja, stop eens met brok en geef muesli zonder haver. Onze merrie wordt erg heet van brok, omdat daar haver in verwerkt zit.

ik heb haar net 2x na het rijden brok gegeven omdat ik dacht, oh ja ze werkt nu meer, kan ze ook wel meer gebruiken dan alleen gras. Dus ook voor ik brok gaf was ze al zo stuiter. Denk niet dat het daar aan ligt eigenlijk.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:42

Die van ons blijkt erg gevoelig te zijn voor haver, reageert ze behoorlijk snel op als ik het geef of weg laat. Maar 2 dagen op brok is idd erg kort. Tja, ik kan alleen maar aangeven wat voor ons paard het beste werkt en dat is energie weg laten vloeien en dan aan het werk zetten met regelmatig wat onstpanning er tussen door, belonen bij alles wat ze braaf doet en de rest negeren. Gewoon zelf heel rustig blijven.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 21:55

Ja dat rustig blijven is moeilijk, maar het gaat me redelijk af, ik ga wel heel rare gezichten trekken als ik me weer erger. belonen als ze braaf is doe ik altijd, want dat werkt het beste. Straffen werkt niet.
bedankt voor het meedenken, maar het voer kan het bijna niet zijn. Ik hou haar inderdaad gewoon bezig en ga (zodra ik die pessoa heb) er ook weer wat meer bij longeren om haar hopelijk op die manier meer ontspannen (en rustiger) te krijgen. Ik ga haar wel bezig houden, want ik heb wél de indruk dat ze het werken opzich dus leuk vind. Nu nog lief luisteren naar álles wat ik zeg Clown

Ik vind het wel apart om te horen dat er nog een paardje uit die bloedlijn zo voorwaarts is. En fijn om te horen dat dit meer voorkomt, ik had het zelf nog nooit meegemaakt.

Nu nog even kijken hoe je magnesium tekort ontdekt, les regelen en gewoon rustig maar stug (eigenwijs dus Tong uitsteken) doorgaan op de ingeslagen weg.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:02

Hou er ook rekening mee dat zo'n jong onbeleerd paard nog zijn balans moet vinden. Elk paard dat zadelmak gemaakt wordt, zal in de eerste plaats snelheid gaan maken om zijn evenwicht te bewaren. Langzaam draven en galoperen is voor eeen jong dier nog erg moeilijk omdat ze dan de achterhand onder moeten brengen en dat kunnen ( weten) ze gewoon nog niet.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 22:11

Toch kan ze, áls ze eenmaal ontspannen is, wel lekker rustig draven, het tempo is dan nog redelijk hoog (dat vind ik niet zo erg, om die balans reden), maar het voelt tenminste rustig en gecontroleerd aan. Dát wil ik graag bereiken, en niet na een hoop vliegwerk. Die achterhand komt wel als de ontspanning en tempocontrole functioneert.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:16

M.A.W je moet dus eerst naar die ontspanning toe. Longeer je wel eens voor je gaat rijden? Dat wil ook nog wel eens helpen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 22:18

Dat is dus ook mijn vraga eigenlijk, zijn er nog meer mogelijkheden dan wat ik nu doe om daar te komen. Longeren van te voren doe ik niet, maar dat is misschien ook een goede optie, dat ze even de ergste hiep kwijt kan voor ik opstap... Gaan we proberen de volgende keer!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:20

Ik ben benieuwd of het helpt! Vast wel!