paard springt geen dubbelsprongen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

paard springt geen dubbelsprongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 17:25

hallo ik heb binnenkort wedstrijd met de tinker van kiara04 hier op bokt. Nu is het probleem dat ik zo hindernissen met haar kan springen maar geen dubbelsprongen. Veel zullen nu denken huh hoe komt ze dan een parcours rond?. Het is zo dat ik meerdere sprongen achtereen kan nemen maar als ze bv minder als 3 meter bij elkaar staan ( dus dubbel sprongen) dan springt ze de eerste meestal maar de 2de weigert ze. Nu ga ik natuurlijk les nemen deze maand heel veel met haar, maar heeft iemand tips? De 2de hindernis afzetten is geen optie want dan weigert ze bij de eerste hahaha

alvast bedankt

groetjes nieky1993

giotto

Re: paard springt geen dubbelsprongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:00

Als de sprongen minder dan drie meter uit elkaar staan wat voor een afstand krijg je daar dan tussen????
Dat moet je toch eens even beter uitleggen?
Het enige dat drie meter uit mekaar staat is een in-uitje.
Zorg er vooral voor dat de afstanden in de dubbelsprongen JUIST staan...kan goed zijn dat de afstanden totaal verkeerd staan en dat het paard daarom stopt.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:08

mijn ruin doet dit dus ook bij een lijntje.. al staat het op 10 cm hij schiet er steevast langs als je hem niet goed tussen je houd.. afstanden zijn goed trouwens plus minus 3 meter niet korter.
als je het afzet dan niet maar goed het is toch de bedoeling dat je het uiteindelijk zonder kan, ik houd dit topic even de gaten.

SaarenDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:13

tja..dat is een moeilijk probleem.
Als die Tinker er bang voor is zou ik 'm er eerst telkens rustig aan laten wennen door 'm er aan te ruiken enz.
ALs hij het gewoon niet wil moet je misschien een heleboel mensen vragen die hem dan de goede kant op leiden. Desnoods loopt er iemand naast tot de sprong.
Verder zou ik ook niet weten wat je er tegen moet doen. Ik weet niet eens of dat wat ik net zei wel helpt !!

Veel succes.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:31

Op een wedstrijd staat een dubbel niet op 3 meter, dus snap de vraag ook niet zo. Een in-uitje om te trainen kun je op 3 meter zetten. Vaak is het probleem bij een dubbel, dat de ruiter z'n paard na de landing van de 1e sprong, te weinig begeleidt (opvangen of juist iets doorrijden), hierdoor past het niet lekker, wordt het paard onzeker en schiet ie er langs. Dus trainen met goede instructeur erbij is mijn advies.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:42

Probeer hem na de sprong goed tussen je te houden. De meeste paarden hebben 1 kant waarlangs ze langs de sprong rennen, dus zorg dat je daar voorbereidt op bent. Als je tinker bv na de sprong de volgende langs links voorbijrent, ga je tijdens de 1e sprong de rechterteugel wat strakker nemen en je linkerbeen erbij houden. Misschien langs links een zweepje erbij nemen? Meet goed je passen af, zodat je netjes uitkomt. en oefenen natuurlijk Lachen

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:48

En als je hem los laat springen? Doet hij dat dan ook? En bij zijn eigenaresse? Probeer er eens achter te komen waarom hij het doet? Is de afzet dus ook landing van de eerste sprong niet goed waardoor hij niet goed uitkomt? Probeer het eens met minisprongetjes anders...

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:59

waarom 3 meter? doe dan eens een normale dubbel met 1 of 2 galop sprongen dan heb je zelf ook de tijd, en terug blijven zitten, misschien ben je zelf ook te laat om je paard recht te houden

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 07:23

De enige reden waarom een paard zou weigeren bij een dubbelsprong en niet bij een normale sprong zou inderdaad zijn dat het niet past. Dus neem echt springles zodat je instructeur de afstanden goed kan afmeten of jou kan leren hoe je ervoor zorgt dat het aantal galoppassen goed is (makkelijker gezegd dan gedaan hoor)

Succes!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 07:26

Idd of de afstand is hopeloos slecht uitgekozen ...

Of de ruiter is zodanig uit balans, dat paard niet voldoende de mogelijkheid krijgt om te herstellen voor de tweede sprong.

Goed les nemen, van iemand die de hindernissen op de juiste afstanden zet Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 08:50

Renszke schreef:
De enige reden waarom een paard zou weigeren bij een dubbelsprong en niet bij een normale sprong zou inderdaad zijn dat het niet past. Dus neem echt springles zodat je instructeur de afstanden goed kan afmeten of jou kan leren hoe je ervoor zorgt dat het aantal galoppassen goed is (makkelijker gezegd dan gedaan hoor)

Succes!

of het paard is onervaren, of onzeker, of de ruiter is onzeker, of .. Zo zwart/wit is het niet. Ik heb een tijd lang een paard gereden dat de 1e * standaard stopte op een dubbel, thuis, wedstrijd, hoog, laag maakte niet uit. Ik had ervaring genoeg, prima les en ook de afstand was geen probleem. Paard was gewoon onervaren en vond het spannend. Maar met goed les en ervaring opdoen is dat allemaal goed gekomen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 09:14

Mijn konik ruin doet dit maar vind het erg moeilijk en eng, dus ik ben met hem terug naar de basis, rechtrichten en spierkracht trainen en veel schriktrainingen en grondwerk Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 09:20

Een dubbelsprong in een parcours staat nooit op 3 meter, dit is de afstand voor in-uitjes tijdens training. Dan land het paard over de 1e en moet gelijk afzetten voor de 2e. Dit is niet in een normaal parcours.

Als men het heeft over een dubbelsprong, ga ik ervan uit dat en 1, 2 of 3 galopsprongen tussen zitten, beginnend vanaf 7 meter ertussen (landing, galopsprong en afzet) omdat men vanuit galop springt.
Laatst bijgewerkt door Casarell op 09-09-08 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 09:24

Begin eens met galopwerk over balkjes zodat je paard leert om in het juiste ritme te komen. Als dat goed gaat is een dubbelsprong ook veel minder moeilijk.

_evii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 14:25

probeer eerst is iets lager te springen. en dan steeds een stukje hoger.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 11:19

even wat info voor de mensen.
Dit paard heeft parcours 1.30 gelopen met haar eerste trainer. dus ze kan het dus wel, ze heeft geen schrik ik belemmer haar ook niet want dan mocht ik niet eens rijden van de eigenares die let daar heel goed op. En goed tegenhouden is geen optie want breekt dan door de teugel heen. De afstanden zijn goed voor haar want als ik haar dan er eens overkrijg dan springt ze gewoon normaal. en met 3 meter bedoelde ik een voorbeeld he. Hoop toch dat je snapt wat ik bedoel. Bedoel maar een dubbelsprong weigert ze gewoon, maar als je bv meerdere hindernissen in de bak zet maar niet achter elkaar gelijk een duppelsprong dus met een bocht of dat je moet draaien ofzo dan springt ze wel. Nogmaals dit paard heeft de ervaring ze heeft 1.30 gelopen. En ikzelf zou niet mogen rijden als ik het paard belemmer, en alsk er derover krijg dan springt ze normaal, iemand naast de hindernis is geen optie want ze loopt gewoon de mens omver of gaat juist naar die mens toetrekken. En dit paard is opgevoed en heeft genoeg respect. los springt ze geweldig, volgend weekend dan gaan we testen of ze dan ook in vrijheid dubbelsprongen pakt of niet. Heb trouwens eergisteren weer met haar gesprongen en dit ging goed, heb wel geen dubbel genomen maar gewooon stijltjes verspreid in de bak.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:23

nieky1993 schreef:
En goed tegenhouden is geen optie want breekt dan door de teugel heen.

M.i. staat een paard 'wat door de teugel heen breekt' niet goed aan de hulpen en daar kon dus het probleem wel eens zitten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:26

Als het paard parcoursen 1.30 heeft gelopen.. (wedstrijd)
zal daar ongetwijfeld een dubbel in hebben gezeten...

Dus ooit heeft ze die gesprongen.

Maar misschien kon die trainer haar wel ontzettend goed ondersteunen en helpen..
bij de sprong..
zodat ze het vertrouwen had het te kunnen..

Bovendien kan er tussen toen en nu.. een keer iets gebeurt zijn
waardoor ze nu geen vertrouwen meer heeft, als ze een dubbel
voor haar neus krijgt...

Het kan zoveel redenen hebben..
Blijft bij zoek een goede instructeur..
En laat die eens kijken, wat er mis gaat..

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:27

Een tinker die 1.30m gelopen heeft?
Welke afstanden gebruik je in je dubbelsprongen als je die oefent?

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:31

De afstand voor een dubbel is toch 7 meter met 1 galopsprong en 10 meter ongeveer voor 2 galopsprongen?

Vind het vreemd dat ze zo weigerd... misschien is proberen in vrijheid idd...

Succes!
Laatst bijgewerkt door Eponastable op 10-09-08 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 11:31

aslo schreef:
nieky1993 schreef:
En goed tegenhouden is geen optie want breekt dan door de teugel heen.

M.i. staat een paard 'wat door de teugel heen breekt' niet goed aan de hulpen en daar kon dus het probleem wel eens zitten.

Paard is goed aan de hulpen reageert op de lichtste hulpen maar alstie geen zin heeft om derover te springen dan verget it, blijf dan wel altijd aandringen tot ze toch springt. Kiara is een heel eigenwijze merrie en laat zich niet zomaar wat opleggen, je kunt haar niet dwingen want dan doet ze niets meer voor je

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 11:33

Sjolvir schreef:
Als het paard parcoursen 1.30 heeft gelopen.. (wedstrijd)
zal daar ongetwijfeld een dubbel in hebben gezeten...

Dus ooit heeft ze die gesprongen.

Maar misschien kon die trainer haar wel ontzettend goed ondersteunen en helpen..
bij de sprong..
zodat ze het vertrouwen had het te kunnen..

Bovendien kan er tussen toen en nu.. een keer iets gebeurt zijn
waardoor ze nu geen vertrouwen meer heeft, als ze een dubbel
voor haar neus krijgt...

Het kan zoveel redenen hebben..
Blijft bij zoek een goede instructeur..
En laat die eens kijken, wat er mis gaat..

Kiara springt harstikke graag en zelfs de dochter van de eigenares die springt ermee ( kind is 11) wel alleen maar lage kruisjes, maar als het een paard was wat niet het vertrouwen had in springen dan sprong ze dat ook niet lijkt me?
Er is niets gebeurt intussen, gelijk ik al zei ze is gewoon harstikke eigenwijs

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 11:34

Eponastable schreef:
De afstand voor een dubbel is toch 7 meter met 1 galopsprong en 10 meter ongeveer voor 2 galopsprongen?

Vind het vreemd dat ze zo weigerd... misschien is proberen in vrijheid idd...

Succes!

bedankt ja dat zijn de afstanden, maar bedoelde die 3 meter gewoon als voorbeeld. Knipoog

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 11:36

Ahja voor de mensen die denken dat ik het paard niet genoeg vertrouwen geef. Ik spring met nog een ander paard, en dat is een paard als je wat mis doet dan weigert hij gewoon voor te springen, en van die eigenares van dat paard daar krijg ik ook les van afentoe als ik spring.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:36

Maar hoe hoog staan die hindernissen als je op een dubbel waagt?
Weigert ze echt op het minste?