Uit gewoonte tong uit de mond.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

raket

Uit gewoonte tong uit de mond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 16:55

Wat doe je als je paard uit gewoonte de tong uit de mond gooit, dus ZONDER medische oorzaak. (dat die wel ten grondslag heeft gelegen maar het paard het uit gewoonte blijft doen)
Paard komt niet tegen de hand, maar blijft gewoon ontspannen maar met de tong al spelend binnen en buiten lopen. Heb aanleuning op beide teugels en paard is recht gericht.

Ik ken de " agressieve methodes" maar wat zou je er op een vriendelijke wijze mee kunnen doen.

Via de zoekmachine kom ik niet verder dan panty om de tong knopen of accepteren, maar dit is tijdens wedstrijden niet echt wenselijk.

diega

Re: Uit gewoonte tong uit de mond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 18:00

Pffff, dat is echt een moeilijk en niet zo'n leuk probleem. En het is ook heel moeilijk om een antwoord hierop te geven als je niet kan zien wanneer/ waarom en hoe het gebeurd. Zeker als het een gewenning is van je paard is het moeilijk om af te leren. Ik heb er een die doet het een beetje en als ik weet dat hij het doet of gaat doen dan drijf ik aan die kant heel hard zodat hij als het ware bijna tegen de hand komt, dan neemt hij weer beter het bit aan. Het is soms een probleem van een soort achter de hand lopen, ze zijn dan ook vaak licht in de hand.

Ik heb op een stal gewerkt met jonge paarden als daar een paard de neiging had om het te gaan doen deden we er soms ook een pantykousje omheen, want zoals ik al zei als een paard het eenmaal aangeleerd heeft, krijg je het bijna niet meer afgeleerd. Het is, als je het goed doet, niet super onvriendelijk. Je neemt een pantykousje en doet dat om de tong, zonder knoop! maar je slaat de uiteinde twee maal om elkaar heen en daarna de uiteinde om de onderkaak. Je mag natuurlijk de tong niet afbinden en zorgen dat hij losjes op de plek ligt waar hij hoort te liggen. Als je dat goed kan dan ze je er niets van als je zorgt dat de pantykous onder het sperriempje ligt.

Op dressuurwedstijd wordt een tong uit de mond altijd zwaar afgestraft, men noemt het een teken van verzet, en het is natuurlijk niet zo'n charmant gezicht. Maar ja, het is echt een moeilijk probleem, veel succes ! Ach gut

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 21:18

Dank je voor je antwoord, hij wordt ook niet slecht in de aanleuning en gaat er zeker niet achter. Ik houd eigelijk een fijn contact. Ze is het gaan doen toen er een kies scheef bleek te zitten, dit is gecorrigeerd en pas nog gecontroleerd. Het is wel te verminderen tijdens het rijden, maar ik wil het patroon doorbreken. Bovendien ga ik zelf scheef zitten om die tong in de gaten te houden. Ook omdat ze zo in de aanleuning blijft dat je het nauwelijks voelt. Ook qua buiging ed blijft ze hetzelfde.

Bianca_palo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:22

lastig ja !
even een vraag, een bit met tonglepel is dat ook agressief?
en hoe werkt zo'n pantykous dan precies zonder je paard in de weg te zitten?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 21:32

Een tonglepel is alleen om het voorkomen dat een paard een tong over het bit gooit, niet omm te voorkomen dat het paard de tong uitsteekt.

Bianca_palo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:42

oké dankje!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 07:56

Ja ik zou het maar gewoon accepteren asl hij het uit gewoonte doet, een panty vind ik niet de oplossing, vind ik onder de noemer dierenmishandeling vallen en ook het feit dat het dier zijn tong uitsteekt blijkt dat hij met veel pijn is gereden,
Wat doet hij al sje bitloos rijd?
Een mond heeft heel gevoelige zenuwen en daar moet je echt heel voorzichtig mee omgaan anders krijg je dit soort dingen,
Dus ik zou het gewoon accepteren en dan maar punt aftrek , wat is belangrijker , je paard of de punten??
Helaas bij veel de punten:-(

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 11:10

Voordat je oordeeld over hoeveel pijn ik heb veroorzaakt met rijden: als tandarts in december is geweest en in april ontstaan er problemen en in die maand schaf je een paard aan , laat bij de keuring ook specifiek de mond bekijken. Vervolgens toch mijn eigen tandarts ook laten komen en die ontdekt scheve kies waardoor tong kapot etc. Paard rust gehad en nu is het als gewoonte over aan het blijven. Ik kan het nu wel doorbreken en ik kan ook de tong wel binnen houden, maar ik wil gewoon diervriendelijke tips.

En hebben we niet allemaal onze paarden met een doel??? Ik wil gewoon dressurmatig wat rijden ook wedstrijden ja. Ik wil naar het bos en een beetje springen. Ze kunnen het slechter treffen. En is een vraag stellen al niet het onderkennen van een probleem???

Mijn vraagstelling is heel specifiek een diervriendelijk te tip om een gewoonte te doorbreken, of eigeklijk meer te voorkomen dat het een gewoonte wordt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 12:58

IK oordeel niet over jou, maar geef je een antwoord ,heb je het al eens bitloos geprobeerd?, wil wel eens helpen als je een tijdje zonder rijd,
Zeker hebben we een paard voor een doel, we willen erop zitten, maar niet ten koste van alles toch en als het zo is dan is het zo dat hij zijn tong uitsteekt toch?
Maar treur jij om wat punten minder dan??

_evii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 13:06

ik zou het gewoon zo laten als het is. Ik had een verzorgpony en die deed het al heel zn leven (t beestje was 8). volgens mij is er dus niet zo veel aan te doen. In ieder geval veel succes ermee!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 14:01

Je zegt wel een tonglepel is om de tong niet over het bit te laten slaan, maar ik ken een paard wat juist door de tonglepel, gewoon een rubberen, die je vast maakt aan het bit, juist daarmee ging spelen in plaats van buiten zijn mond en daardoor zijn tong in de mond hield, en juist heel goed ging lopen...

Misschien toch de moeite van het proberen, het paard loopt nu overigens weer zonder tonglepel. en nog steeds heeft hij zijn tong in zijn mond Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 14:16

Heb je al eens tijdelijk een ander bit geprobeerd? Bijvoorbeeld met een smaakje of een speeltje in het midden (roller of zo'n schakeltje met staafjes). Een tonglepel zou kunnen werken maar is wel vrij drastisch, omdat je de ruimte in de mond daarmee nog meer beperkt.

Tong uit de mond is het resultaat van een heel gedragssysteem, waar het bit 1 onderdeeltje van is. Door die factor tijdelijk aan te passen kan je het hele systeem (de associatie die je paard legt) veranderen en het gevolg (tong uit de mond) daarmee dus ook veranderen.

Je paard moet opnieuw leren dat de tong het lekkerste onder het bit ligt. Dit kan je bereiken door een bit met kleine tongboog te nemen, waardoor de tong daar de meeste ruimte heeft. Een speeltje of roller in het midden kan ze ook beter bezig houden.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 14:34

Probeer eens een lage africhtingsneusriem.
De mijne stak ook constant zijn tong uit als hij een bit inhad, ook als er niemand op zijn rug zat.
Ben toen met een africhtingsneusriem gaan rijden en nu doet hij het niet meer.

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 14:40

het paardje van een vriendin van mij doet dit ook altijd.ook van alles geprobeerd,niks hielp.uiteindelijk de sperriem strakker gedaan en voila de tong blijfd keurig netjes binnen.
misschien dat eens proberen?

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 14:44

Mijn paard heeft het ook gedaan. Ik werd er ook zo gefrustreerd van. Kon nergens anders meer naar kijken dan naar die tong. Ik ben er wel gewoon M2 mee geworden en nu met stang en trens houdt hij zijn tong binnen. Wij hebben wel de neusriem iets strakker gedaan en dan werd het wel beter. Ik had alles veel te los en nu konden er nog 2 vingers tussen. Sperriem aanhalen heeft geen nut. Ik heb ook echt van alles geprobeerd, maar heb het uiteindelijk moeten accepteren.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 14:50

Die rubberen tonglepels zijn niet zo groot hoor Knipoog

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 20:24

Ik heb een myler met een kleine tongboog een level 1, misschien dat ik die weer eens in kan doen.
Bedankt voor het meedenken allemaal.

Even ter verduidelijking, ik wil graag op mijn paard rijden en ook graag wedstrijden. Het is dus wenselijk dat de tong binnen blijft, zeker voordat het een gewoonte gaat worden. Mocht het niet over gaan hoeft het paard niet weg.
Als ik haar longeer met een halster aan speelt ze ook met haar tong, maar steekt hem niet uit. Misschien dan toch een tonglepel proberen.
Lastig allemaal. Ik wil graag het patroon doorbreken voordat het echt een gewoonte wordt.

Ik zal er eens over denken. Ik heb inderdaad ook voordat de tandarts kwam met een lage neusriem gereden. Merkte toen geen verschil (logisch met een scheve kies natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:36

raket schreef:
Ik heb een myler met een kleine tongboog een level 1, misschien dat ik die weer eens in kan doen.

Een boog naar voren of omhoog? Een echte tongboog omhoog is namelijk altijd level twee en daar mag je niet mee starten. Alle Mylers hebben een boog naar voren en dit is bij de KNHS wel toegestaan. Met level 1 mag je eventueel wel wedstrijden rijden.

Zijn wel hele fijne bitjes die veel ruimte geven in de mond. Hopelijk houdt ze haar tong dan wel binnen.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:08

paard van 'n vriendin van me deed dit ook, bleek een klein uhm aanleuningsprobleem te zijn (d8en ze toen)
nou staat ze (nog) met haar paardje in Duitsland, en gaat geweldig goed met 't beesie, hij is 'ns stuk rustiger geworden en kan alles met 'm doen (hoe 't met de tong is weet ik niet, maar neem aan naar verhalen van haar moeder dat dat ook stukken verbeterd zal zijn)

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:54

midgie schreef:
IK oordeel niet over jou, maar geef je een antwoord ,heb je het al eens bitloos geprobeerd?, wil wel eens helpen als je een tijdje zonder rijd,
Zeker hebben we een paard voor een doel, we willen erop zitten, maar niet ten koste van alles toch en als het zo is dan is het zo dat hij zijn tong uitsteekt toch?

Ja natuurlijk treur je om punten minder! Het is maar net wat je doel is met zo'n dier. Als je alleen het bos in gaat interesseert het geen zier of hij hem binnen houdt of niet. Als je springt maakt het ook niets uit. Maar in de dressuur wordt het nu eenmaal afgestraft. En ik zou onwijs balen als me dat bij elk onderdeel punten kost.
Bitloos is uiteraard geen optie als je dressuur wilt starten.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:38

paard van een oud clubgenootje deed het ook vreselijk, ze hebben alles geprobeerd, niks hielp.

ze rijdt nu sinds kort met een Myler bit (zo'n simpele) en hij geeft na en loopt 100x beter en houdt zn tong binnen boord.

als je hem toch hebt liggen zou ik hem zeker proberen.

is hier iemand die een beetje Myler expert is?
ik wilde er ook 1 uitproberen en twijfel tussen level 1 en 2.
Probeer eerst de 1, MB02

We zijn L2, maar het loopt niet van harte, liefst wil ie niet nageven of achter de teugel lopen of met het koppie omhoog, tandarts is ie al geweest, ostheo ook, dat zit allemaal goed.

ik wil gewoon bij de basis weer beginnen en zo verder.
Kan ik dan beter met een level 1 beginnen? Of toch een 2,.. en waarom?

Was vandaag bij de ruitershop maar ze was er zelf niet en deze vrouw wist er helaas niks van en ik ben er zo nieuwsgierig naar,..

Zit niet echt te wachten op reacties als:
ga eens bitloos rijden, of waarom een Myler want dat is niks,..etc,.. zou gewoon heel graag een antwoord willen hebben waarom iemand een level 1 of 2 kiest (of waarom iemand een level 1 of juist toch 2 aanraad)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:52

Juventus schreef:
paard van een oud clubgenootje deed het ook vreselijk, ze hebben alles geprobeerd, niks hielp.

ze rijdt nu sinds kort met een Myler bit (zo'n simpele) en hij geeft na en loopt 100x beter en houdt zn tong binnen boord.

als je hem toch hebt liggen zou ik hem zeker proberen.

is hier iemand die een beetje Myler expert is?
ik wilde er ook 1 uitproberen en twijfel tussen level 1 en 2.
Probeer eerst de 1, MB02

We zijn L2, maar het loopt niet van harte, liefst wil ie niet nageven of achter de teugel lopen of met het koppie omhoog, tandarts is ie al geweest, ostheo ook, dat zit allemaal goed.

ik wil gewoon bij de basis weer beginnen en zo verder.
Kan ik dan beter met een level 1 beginnen? Of toch een 2,.. en waarom?

Was vandaag bij de ruitershop maar ze was er zelf niet en deze vrouw wist er helaas niks van en ik ben er zo nieuwsgierig naar,..

Zit niet echt te wachten op reacties als:
ga eens bitloos rijden, of waarom een Myler want dat is niks,..etc,.. zou gewoon heel graag een antwoord willen hebben waarom iemand een level 1 of 2 kiest (of waarom iemand een level 1 of juist toch 2 aanraad)

Doe dit even via pb, heb voor mijn afstudeerproject onderzoek gedaan naar dit bit voor de importeur.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 17:32

CD28 schreef:
midgie schreef:

Ja natuurlijk treur je om punten minder! Het is maar net wat je doel is met zo'n dier. Als je alleen het bos in gaat interesseert het geen zier of hij hem binnen houdt of niet. Als je springt maakt het ook niets uit. Maar in de dressuur wordt het nu eenmaal afgestraft. En ik zou onwijs balen als me dat bij elk onderdeel punten kost.
Bitloos is uiteraard geen optie als je dressuur wilt starten.

Buiten dat als je het kunt voorkomen waarom zou je dat niet doen??? Echt een fraai zicht is het niet. En iedereen vindt het toch leuk als er gezegd wordt dat je een leuk paard hebt?? Met die lap er uit ligt het aandachtsniveau heel ergens anders kan ik je vertellen.

Ik wil alleen het patroon doorbreken voor het een probleem wordt, maar er lijkt wel een soort van taboe op te liggen voor sommigen, nou ben ik niet van plan mijn ogen te sluiten voor problemen en ik wil dit gewoon netjes oplossen en waarom zou ik daar bij niet gebruik maken van de kennis van anderen?!!?

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 22:41

Altijd als er een echt probleem aan de kaak gesteld wordt zijn de eerste die reageren altijd de geitenwolle kousen types of penny's van 14 met shetlandpony

doe bitloos, doe tandarts, doe osteopaat, wil je niet te veel, gaat hij wel op de wei, is ie niet overspannen etc

Trek je daar niets van aan maar pik voor jou de waardevolle tips eruit.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:05

helemaal mee eens