Springen met een halfblind paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje77

Springen met een halfblind paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 08:40

Hoi Bokkers.

De titel klinkt misschien drastisch, maar ik wil graag een juiste reactie van bokkers horen die tegen hetzelfde aanlopen met hun halfblinde paard. Bloos

Mijn paard is blind aan zijn linkeroog en aan zijn rechteroog heeft hij ook een beschadiging.
Hij heeft dit als 2 jarige op de hengstenweide opgelopen waarschijnlijk door een ooginfectie. Bloos

Ik heb hem als 4 jarige zadelmak gemaakt en toen hij 5 was zijn we begonnen met springen van kleine hindernissen.
Op de lesweek is hij in volle galop door een oxer gegaan en toen hebben we een half jaar niet meer gesprongen, de schrik zat er bij ons beiden goed in. Bloos

We hebben het voorzichtig weer opgepakt en met koninginnedag ons eerste BB wedstrijd gereden, een weigering op de dubbel, omdat we nog nooit een dubbel met 2 galopsprongen hadden geoefend.
Dat gaat nu erg goed verder.

Ik merk wel in het dagelijks rijden dat hij geen diepte ziet.
Dus heuvel op en af lukt ons gewoon niet, hij weet niet hoe hoog/ laag hij zijn hoeven neer moet zetten.
Geen probleem voor ons overigens.

Ik rijd momenteel dressuurwedstrijden met hem en ben van plan als het goed gaat om volgend jaar B te starten.
Mijn hart ligt ook een klein beetje bij SGW.

Wie heeft ook een halfblind paard en wat doe jij er mee?
En waar loop je in het dagelijks leven zoal tegen aan?

Ik ben reuze benieuwd naar reacties van "lotgenoten"

edit: Mijn paard staat samen met 3 anderen op de weide van 8.00 uur t/m 18.00 uur en hij kan zich daar uitermate prima vermaken.
's Nachts staan ze hier op stal. Dan kun je ook duidelijk zien dat hij links niks ziet, dat oog wordt helemaal wit.
Niet echt een mooie foto, maar het gaat om zijn ogen
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door kaatje77 op 08-09-08 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Clyde

Re: Springen met een halfblind paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:54

Ik heb een bijna geheel blind paard. Ik kan er sinds kort niet meer op rijden maar dit komt door rugproblemen.

Mijn dochter sprong altijd met hem toen hij nog half blind was. Wel gaf ze een extra stemcommando op het moment dat hij moest afzetten, omdat hij inderdaad geen diepte zag.

Later weigerde hij steeds meer, toen bleek dat zijn andere oog ook blind werd, dus springen werd gevaarlijk met hem.
Dressuur ging altijd prima en longeren ook.

Momenteel longeer ik hem alleen nog maar. In het land gaat het goed omdat hij met zijn vriendinnetje staat die hem begeleidt.

Ik reed ook nog buitenritten met hem toen hij al voor driekwart blind was. Bij onverwachte dingen, zei ik dan let op. en voor op en afstapjes ook een commando. Zo was het goed te doen.

Ik denk dat je dus alles nog wel met hem kan hoor.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 08:58

Dank je, ik merk nu ook dat hij het springen helemaal geweldig vind.
We zijn nu aan het groeien en vormen naar mijn mening een goede combinatie.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:00

Tijdens de SGW in Markelo heb ik een paard/pony gezien met 1 oog in de B. Verder kan ik je helaas niet helpen.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:02

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:02

Mijn haflinger is blind aan zijn linkeroog.
Hij is 17 jaar. Hij is sinds een aantal jaren blind. Bij hem is het vrij geleidelijk gegaan.
Vroeger maakte we vaak een sprongetje. Daarna een aantal jaren niet om dat de mogelijkheid er niet toe was bij die eigenaar. Sinds een half jaar is hij van mij, en hebben we al weer een paar keer gesprongen. In het begin vond ik het zelf best wel eng, maar eigelijk is het net als vroeger.

Verder merkte ik in het begin veel kleine dingetjes, zoals elkaar aanstoten, schrikreactie die sneller is aan de linker dan aan de rechterkant.
Bij op/afstapjes heb ik het commando; Let op, zodat hij weet dat er wat aan komt, evenals voor onverwachte voertuigen.
Dit gaat eigenlijk prima en we kunnen alles nog gewoon doen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:07

In Helvoirt reed in de CIC* een half blind paard mee. Ben de naam van de mannelijke ruiter even kwijt.
Dit paardje kwam met haar hoofd een beetje scheef op de hindernis aflopen en sprong hem vervolgens perfect. Dit scheve hoofd vond ik raar, maar hoorde op de achtergrond de omroeper vertellen dat dit dier dus half blind is...
En die loopt prima op hoog niveau in de SGW!!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 09:08

Ja, ik merk oog dat Joris ,met een iets gekanteld hoofd op de hindernissen afgaat. *LOL*
Ik laat hem gewoon zelf "kijken".

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:15

Als het nu op deze manier goed gaat, dan zou ik vooral lekker door gaan, alleen is het wel aan te raden dit onder goede begeleiding van een goede instructeur te doen die ook aanwijzingen heeft hoe jij je paard misschien kan helpen als diepteinzicht in hindernissen voor hem moeilijk wordt...

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:18

Ik kwam laatst op concours iemand tegen die had een paard met 1 blind oog. Dat paard liep in het ZZ. Het viel me niet op dat het paard niets zag aan een oog, het is dat de eigenaresse me het later vertelde.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 09:21

@Anca bedankt voor je link, errug mooie verhalen lees ik daar. Haha!

@Nickeltje, we springen enkel op de les. 1 x in de week.
Soms een keer een kruisje en een steil bij huis, maar verder is het dressuur rijden, buitenritten maken en longeerwerk. Knipoog

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:22

Klinkt als een lekker schema dus!!
Als je paard het gewoon leuk vindt en goed oppakt, zou ik zeker verder gaan met de dingen die jullie liggen!

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:29

Mijn paardje is ook aan het linkeroog blind. Springen doe ik praktisch niet met haar. Ze snapt gewoon niet wat ze met haar benen moet doen. Ze wil wel maar die benen...
Ik denk ook dat ze de diepte niet goed kan zien en daarom dan ook soms haar hoofd kanteld.
Zo in de dagelijkse omgang merk je weinig aan haar. En ja ik krijg wel eens een "kopstoot" van haar omdat ze te snel wil zijn en dan vergeet dat ik er bijvoorbeeld ook nog naast loop of staat. Ze voelt zich daarna wel schuldig en probeert met veel slijmen als het ware haar excuus aan te bieden.
Maar boos kan ik niet op haar worden of zijn ze kan er immers niets aan doen.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:35

Mijn pony is ook aan 1 kant blind. Ik gaf bij springen altijd iets meer hulpen, dus een extra been en beetje de teugels aanpassen en dan wist zij dat ze moest springen. Op die manier zijn we regelmatig de meter over gegaan. Helaas ben ik nu te groot voor haar dus doe ik het niet meer maar het ging prima hoor!

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:24

Zelfs met polo lopen er half blinden paarden mee.. gaat prima. Omdat paardjes alles zo goed kunnen aanvoelen: superdieren!!

Maar ik vond die tips met de commando's erg nuttig!

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:34

Ik heb hier zelf geen ervaringen mee. Wel vaker iets over gelezen.

Ik denk dat het belangrijk is dat jullie vertrouwen in elkaar hebben en heel veel geen oefenen met behulp van je stem, denk dat jullie daar het meeste aan hebben: vertrouwen!

Heel veel plezier met je paardje verder en het springen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:46

Ik ken een pony met één oog. Vindt springen erg leuk en lage sprongetjes gaan sowieso prima. Mist ook wel het vermogen voor hoger springen.

Verder heb ik vroeger een pony gekend die aan één oog blind was, maar onwijs goed kon springen. Sowieso erg vlot en pittig ding, werd af en toe ook wel eens een crossje mee gereden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:28

Ik heb ook een merrie die weinig ziet (1 kant niets, andere kant weinig).

Ik spring er thuis op B/L nivo(voor haar stokmaat) mee (ben 18 geweest en het gaat om een A pony, dus op wedstrijd gaat niet wat worden Knipoog ). Ongeverfde balken in een padock leveren probemen op (grijze balken op een grijze ondergrond) omdat ze dan echt niets ziet staan. Maar zolang de balken een andere kleur zijn als de ondergrond en ik rijd haar netjes is er geen probleem.

Ze loopt Z voor de wagen, maar haar IBOP heeft ze onder het zadel gelopen (ong L nivo dressuur en B nivo springen). Oefenparcoursjes doen we ook met enige regelmaat.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 12:32

Wow Dennis, da's echt gaaf.

Die positieve berichten geven me weer een stok achter de deur om , mits het zo goed blijft gaan, vooral door te zetten. Vork

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:35

Het is een klein beetje aanpassen. Dus zelf netjes rijden en zorgen voor een zichtbare sprong. Pony heeft bij mij al zoveel gepresteerd dat ze bijna met 'pre-pensioen' mag Knipoog, nog de ZZ en dan hebben we geen doel meer om naar toe te trainen.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 18:54

Mijn merrie is zelf heel slecht ziend op 1 oog.. Loopt heel goed onder het zadel zowel springen, dressuur, western als NH
en doe er eveneens VD, grondwerk en ga heel vaak met haar gaan wandelen..

Eveneens ken ik een paard die helemaal blind is.. (door een oogziekte) is geleidelijk aan gekomen..maar dit paard word nog altijd gebruikt als recreatie paard...stap, draf - galop onder het zadel met hem is totaal geen probleem...

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:17

Hallo !

Ik denk zeker dat je kan springen met een halfblind paard . Ik ken ook iemand die jumpings deed met een halfblind beestje , er zijn zelfs mensen die eventing (SGW) doen .

Als je elkaar vertrouwt en gelijdelijk hoger gaat dan lijkt het me tof dat je de uitdaging wil aangaan !

Veel succes ! x

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 09:01

Dank jullie wel allemaal.

Maar hoe leer je een paard diepte te laten zien?
Dat is namelijk het grootdte probleem.
Met eenbuitenrity heb ik gewoon 2 paar ogen, ik moet voor mezelf en voor hem kijken.
Als er wat oneffenheid in de grond zit, gaan we stappen.
Nu heb ik vaak een vaste route die ik al 15 jaar met de paarden rijd, dus ik weet hoe de bermen er bij liggen en heb snel genoeg in de gaten of er mollen aan het wroeten zijn gegaan, maar een tijd geleden kwam ik in een gebied terecht waar het wat heuvelachtig was en meneer kon zich niet goed verplaatsen.
Heuvel op was struikelen en heuvel af heel maf met uitgestrekte benen naar beneden. Verward

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 09:29

Hoi,

Je kunt je paard geen diepte leren zien. Het is helaas inherent aan zijn handicap. Wat jij beschrijft heb ik ook zo ervaren. Altijd voor hem kijken en dat is niet altijd ontspannen.
Ik leerde hem wel het commande let op hoog (als we een stoerand of heuvel op gingen) en dan tilde hij zijn benen op.
en het commando let op laag. Hij wist dan wat er komen ging.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 10:02

Ik heb mezelf aangeleerd dat als ik buiten rij naar beneden kijk, ja de bedoeling is naar voor en dat doe ik wel maar als ik twijfel kijken ik toch net over haar oortjes heen. En veel stappen idd.