All-Star (Tenerife VDL) net 1,5 maand @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Exodus

All-Star (Tenerife VDL) net 1,5 maand @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 21:12

Na mijn 2 vorige topics van de 3 jarigen die ik rijd is eindelijk het blijvertje naar stal gehaald.
Het is ook een 3 jarige ruin van Tenerife VDL (x weet ik nog niet Nagelbijten / Gniffelen )
Het is een erg braaf paard ik heb er nu een aantal keer opgezeten en hij pakt het goed op. Het is een braaf dier maar wil her en der nog wel eens een bokje doen. Maar goed daar is ie jong voor he!

Hij is nu een 6 weken onder het zadel en kan daarom ook nog niet goed zeggen tegen welke "problemen" we aanlopen. Ja hij moet meer op de achterhand komen, niet te diep gaan lopen etc. Maar ik vind dat op deze leeftijd en na zo'n korte tijd onder het zadel nog niet belangrijk. Ik zelf ben nog wat te soft met de teugelvoering. Maar wil hem eerst wat op zijn eigen benen laten lopen. In mijn vorige topics zat ik wat in elkaar gedoken en wat voorover. Daar doe ik nu hard mijn best voor om dat niet meer te doen. Dat is al aardig gelukt lijkt me Lachen . Op sommige fotos mag het nog wel wat rechter en mijn benen wat langer houden. Maar hij is nog niet heel goed voor het been waardoor ik soms teveel mijn been op moet trekken voordat hij reageert. Ook daar gaan we hard aan werken natuurlijk Lachen .

Naja verder zou ik zeggen. Meet All-Star.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tooske

Re: All-Star (Tenerife VDL) net 1,5 maand @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:39

Een leuk aansprekend paardje maar echt zo ontzettend iel vind je ook niet?
Zou er maar rustig aan mee doen vind dat hij al zeker netjes loopt.

Exodus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 21:47

ja hij moet zeker nog een beetje bijkomen. Maar dat gaat helemaal goed komen. In principe rij ik om de dag. Niet te veel anders is het idd misschien te veel voor em. Hij is ook nog best slap achter dus we doen het idd gewoon lekker rustig aan.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:49

Vind om de dag nog behoorlijk veel eerlijk gezegt. Weet niet hoe lang je hem rijd?
Verder ziet het er wel netjes uit, en indd nog wat iel zoals tooske zegt, maar dat gaat wel goed komen denk ik. Lachen
En let af en toe op je piano handjes Vork Knipoog

Exodus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 21:52

nu nog maar 15 tot 20 minuutjes. En veel stap en draf.
Dus dat valt echt nog wel mee Lachen

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:53

Ow okee, dan heb ik niks gezegt Schijnheilig Lachen

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:56

Ziet er erg netjes uit!
Zoals je zegt is hij nog wat diep, maar dat is heel niet erg voor zo'n jong dier, het zou ook erger kunnen zijn door de regen waar je in aan het rijden was.
Let erop dat je je teugel niet te los-vast houd, maar hou lichte aanleuning. Verder vind ik dat je hem erg netjes rijd.
Om de dag rijden is inderdaad best veel als je er dan ook nog lang op zit, probeer -als je echt om de dag wilt rijden- er niet langer dan een kwartiertje op te zitten.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 22:21

Leuk dier. Ik vind om de dag eigenlijk wel vrij veel. Vooral omdat hij eigenlijk al heel erg rond loopt, probeer eerst lekker rechtuit te rijden en hem op eigen benen te laten lopen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 23:33

Wat een puppy nog!
Ik denk dat 2 a 3 keer per week in de bak meer dan voldoende is.. Ik weet niet of hij braaf is en jullie de mogelijkheid hebben, maar rechtuit stappen (en draven) in het bos is super voor jonge en wat slappere paarden!

Reneetjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:48

Goed dat je zo bewust met het dier omgaat. Dat je kijkt naar hoe ver hij is en dat je niet zo iemand bent die meteen door drukt maar de tijd neemt. De discussie over of het te vaak is om hem om de dag te rijden hou ik me buiten, jij kan dat het beste bepalen. Wel zie ik dat je onder het hoofdstel het onderdeel van een chambon hebt. Ik neem aan dat je hem dan longeerd. Rij je hem nou om de dag of doe je om de dag iets met hem? Verder heb je het over je houding. Ik vind dat die al een stuk vooruit is gegaan.. Als commentaar dan moet, let op je pianohandjes. Komt goed Lachen

Exodus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 11:55

Bedankt voor je commentaar.
Ik rij idd niet om de dag maar om de dag loopt ie. Ik rij en de eigenaar longeert idd met pessoa of met chambon. Hoewel we die laatste niet vaak gebruiken. En natuurlijk is het niet zo dat ik standaard om de dag MOET rijden. Ik kijk het aan en als ik de ene dag wat meer gevraagd heb dan is het de andere dag wat minder. Of zelfs niet. Dus die discussie hoef ik dan nu ook niet meer aan te gaan Lachen . Dit paardje zal zeker niet overvraagd of teveel aan het werk gezet worden. We doen alles rustig aan en hebbeb zeker geen haast.

Over mijn piano handen. Ja klopt zeker. Ik doe hier ook echt mijn best voor. Mijn linker hand is moeilijker als mijn rechter. Heb tijdje terug mijn linker elleboog gebroken gehad en ik kan mijn hand nog niet goed draaien. Naar beneden houden is voor mij geen probleem maar rechtop houden kost me zonder op het paard te zitten al moeite. Maar ik wil dit zeker wel verbeteren. Dus ben en ga daar ook zeker meer op letten. Dus bedankt voor de tip Lachen

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 13:58

Bloos Ik had nog helemaal niet gereageerd.. *schaam schaam* Bloos !

Ik vind het een leukerd hoor.
En we kennen je wel een beetje en ik weet zeker dat je geen paarden overvraagt.
Om de dag vind ik niet teveel, hij wordt immers nog niet hard aan het werk gezet.
Commentaar heb ik eigenlijk helemaal niet, maar ja, het moet immers bij HAW.
Dus het enige: ben niet té voorzichtig met de teugelhulp, mag best aanleuning zoeken, is voor hem ook prettiger.
Succes Juut en ik kom binnenkort eens naar de beesten- en paardenboel kijken!

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:22

Wat een puppie nog, hihi Tong uitsteken Vind dat je netjes zit en vriendelijk
rijdt. Probeer af en toe wel rechtop te zitten, want je paard vind
het nog moeilijk op de achterhand te lopen, wat begrijpelijk is, hij
is drie jaar, dus let daar op.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 15:20

Moderatoropmerking:
Reacties verwijderd die niet aan de regels van HAW voldoen.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 00:58

Wauw.. Ben echt heel benieuwd hoe dit paard er over een jaar uitziet *LOL*
Machtig mooi dier, niet zo heel groot lijkt het (of ben jij zo groot? Tong uitsteken )
Vind dat ie fijn loopt voor 6 weken onder het zadel Lachen

LovesGitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 07:48

wat een leuk dier! zoals al gezegt ziet hij er nog erg jong en iel uit, dus zou inderdaad heel rustig aan doen.
Hij loopt zoals je zei op sommige foto's te diep, maar dat is ook lastig voor een jong dier. als hij dat doet probeer niet zelf mee naar voren te kiepen en probeer hem voorwaarts te rijden zonder het contact te verliezen. op sommige foto's zie ik dat hij wel voorwaarts is maar toch te diep loopt, dus weet niet of dit echt zal helpen, maar het is het proberen waard.
erg leuk dier normaals, ben benieuwd naar hem als hij wat ouderrs is geworden!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 08:25

Wat een puppy nog! Om de dag lopen vind ik voor zo'n jonkie echt te veel. Ik vind het jammer dat er meer naar de leeftijd gekeken wordt en minder naar de ontwikkeling van het paard. Waarom niet zadelmak maken en dan gewoon nog een half jaartje het land op. Dat zou het paard zeker goed doen.

Exodus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 08:53

@ Patriciavt: thanks voor de tips. Zal over een tijdje nog eens fotos plaatsen Lachen

@Lovesgitana: Bedankt voor de tip. Ga het zeker meenemen

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 13:26

Caira, wie zegt dat er niet naar de ontwikkeling van het paard wordt gekeken, vaak worden jonge paarden als je er voorzichtig mee rijdt om de dag en lekker afwisseling houdt, echt er neit minder op hoor...

Ziet er heel goed uit Exodus, ik rij zelf mijn 3 jarige ook om de dag, en die doet het met lekker veel afwisseling ook prima op die manier, soms inderdaad nog wat diep, Maar hij zal het toch moeten leren en dat kan niet zonder fouten te maken.

Probeer zelf netjes te zitten, maar ik weet hoe moeilijk dat is op een jong beest, en het is meer dat ik commentaar moet geven Tong uitsteken Ik heb namelijk het idee dat je soms wat voorover kiept, maar je zadel lijkt ook wat te kiepen dus weet niet precies waardoor het idee gevormd wordt Haha! Tong uitsteken

Exodus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 13:34

@_PSM_: Bedankt voor je opmerking. Ik vond het ook niet zo'n leuke opmerking van Caira. Ze weet niet of wij wel of niet naar de ontwikkeling van onze paarden kijken. Daar word wel degelijk op gelet. En zonodig word de training aangepast. (hoewel je het nu nog niet eens echt trainen kunt noemen, ze hoeven van mij nu alleen nog maar lekker te leren om op eigen benen te lopen Lachen )

Het klopt idd dat het zadel niet helemaal goed ligt. Ik rij nu met een bontje eronder. Omdat ie nog wat ielig is en we er zeker van zijn dat dat over een paar maanden heel anders is houden we nu nog even dit zadel aan. Mocht het dan nog echt niet passen leggen we er natuurlijk een nieuwe op Lachen .
Maar ondanks dat mijn zadel wat naar voren kiept heb ik zelf ook de neiging om een beetje voorover te kiepen. Dus daar probeer ik nog extra op te letten Lachen Thanks.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 13:46

We zitten niet op bokt om alleen maar ja en amen te zeggen. Ik heb gezegd dat ik het jammer vind dat er zo weinig naar de ontwikkeling gekeken wordt. Zodra een paard voorbij zijn derde verjaardag is gekomen moet er op gereden worden. Of het dier daar nu klaar voor is of niet. Ik kan meer respect op brengen voor mensen die zeggen: goh wat is hij nog jong, nou dan wachten we maar even. En in het kader practice what you preach. Ja ook ik heb mijn jonge hengst laten staan tot hij 4 was, enkel en alleen omdat hij net zo jong en onvolwassen was als het paard dat ik hier op de foto's zie. Bij HAW vraag je om rijkundig commentaar, en dat komt niet altijd op de manier die je zou willen.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 13:50

Caira schreef:
We zitten niet op bokt om alleen maar ja en amen te zeggen. Ik heb gezegd dat ik het jammer vind dat er zo weinig naar de ontwikkeling gekeken wordt. Zodra een paard voorbij zijn derde verjaardag is gekomen moet er op gereden worden. Of het dier daar nu klaar voor is of niet. Ik kan meer respect op brengen voor mensen die zeggen: goh wat is hij nog jong, nou dan wachten we maar even. En in het kader practice what you preach. Ja ook ik heb mijn jonge hengst laten staan tot hij 4 was, enkel en alleen omdat hij net zo jong en onvolwassen was als het paard dat ik hier op de foto's zie. Bij HAW vraag je om rijkundig commentaar, en dat komt niet altijd op de manier die je zou willen.

Ik durfde er zelf niet over te beginnen, dus zei ik maar subtiel 'Wat een puppie nog'.
Maar ik ben het totaal met je eens. Mijn pony was ook over de 4 voor er iemand op zat...

Exodus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 14:33

Caira schreef:

Ik ben het in dit op zicht helemaal met je eens. En ik vraag je ook zeker niet om ja en amen te zeggen. Zeker niet.
Ik ben ook van mening dat sommige paarden beter langer op de wei kunnen lopen. En als het met dit paard zo is dan gaat ie ook terug. Nu zijn we nog maar net met hem bezig en tot op heden gaat het super.
Het feit dat je het hier in mijn topic neerzet ga ik ervanuit dat je vind dat ik niet goed naar zijn lichaamstekenen kijk of luister. Dat doe ik zeker wel.
Wat ik echter vervelend vind is dat je aan een paar fotos niet kunt zien of dat ik daar wel of niet rekening mee houd. Dus in dat opzicht vond ik het niet zo "netjes" (weet even het juiste woord niet om het te omschrijven) om dat zo te zeggen.
Maar we zijn net bezig met dit paardje. Hij is zadelmak gemaakt door externen en is nu nog erg schraal. Ja dat klopt en dat is ons ook opgevallen. We kijken het derhalve aan en we doen echt nog helemaal geen zwaar werk met hem. En als blijkt dat hij het niet aankan of wat dan ook dan is het niet zo dat ik er perse op MOET rijden. Dus ik vind wel dat je zulke opmerkingen niet aan alleen fotos kunt maken zeg maar. En eerlijk gezegd zie ik op de fotos niets anders dan een lekker rustig en ontspannen paardje. Ik hoef hem nergens toe te dwingen, zit niet te rukken en te plukken ofzo.

Ik snap dat je er in het algemeen zo over denkt. Zoals ik al zei. Ik ben het daar zelf ook helemaal mee eens. Alleen vond ik de opmerking zo gewoon niet echt op zijn plaats Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 21:34

Jeetje Juut waar ben je mee bezig....

Haha wat kunnen mensen toch lekker zeuren.

Het dier zal door wat werk vanzelf wat meer bespiering op de achterhand krijgen. Ik vind hem zeker niet te mager oid.

Lekker aantobben en dan komen jullie de winter wel door!

Exodus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 21:39

Thanks Lachen
Wij komen zeker de winter wel door Haha!