_iDj_ schreef:Leuke merrie!
Wat al gezegd is: het zadel ligt echt te veel op haar schouder.
Daarnaast zou ik proberen meer op je houding te gaan letten, op deze manier kan ze nooit leren op twee teugels te lopen.
Probeer tussendoor eens 3 keer te gaan staan ipv 1 keer (met lichtrijden) of ga eens een keer naar het verschil in beenligging kijken als je verlichte zit doet en hoe je normaal zit. Neem de eerste foto als voorbeeld: hier ben je niet in evenwicht, je 'staat' dus alleen maar omdat je omhoog gegooid wordt, het volgende moment ben je teruggevallen in het zadel (wat ook niet fijn is voor de rug van je paard). Je moet op elk moment evenwicht hebben, anders kan je nooit een onafhankelijke hand hebben en dus je hulpen niet verfijnd doorgeven (bovendien stimuleert zo'n houding alleen maar het hangen aan de teugels).
Op de derde foto heb je je teugels los en loopt je paard nog steeds in dezelfde houding, ze volgt je hand niet. Daarnaast zoek jij je evenwicht door je benen aan te klemmen (met sporen!), terwijl ze helemaal geen been hoeft te hebben, maar jij alleen even wil omkijken. Hier wordt jouw (on)evenwicht duidelijk, maar ook dat er wel een probleem is aangezien je merrie je hand niet volgt.
Ik denk dat het al heel wat scheelt als jij evenwichtiger zou zitten, je paard kan dan ook beter over de rug gaan lopen, omdat ze dan geen klappen in de rug krijgt omdat jij terugvalt in het zadel. Goed hulpmiddel voor jezelf is ook om duidelijk met je lichtrijden het tempo aan te geven.
Succes met haar!
[edit]Bovenstaand stuk (foto 3) gaat over de foto die je verwijderd heb zie ik net. Toch haal ik mijn commentaar niet weg, zodat je zelf kan weten wat je er mee doet.
nee dat hoeft ook niet
foto 3 heb ik weggehaald omdat het een helemaal verkeerd beeld geeft van ons, ben bang dat daarom mensen hun mening alleen maar op de foto gaan baseren!
kijk, hier heb ik nou wat aan , je hebt ook helemaal gelijk, alleen foto 1 is toch echt een verkeerd lichtrijmoment, met twee handen heb je wel super gelijk, ik heb echt een afwijking dat ik haar teveel op mijn rechter teugel wil laten lopen, ben aant proberen om het af te leren, dat van het evenwicht heb je ook wel gelijk, soms heb ik er last van, en soms gewoon paar dagen niet, kheb net een operatie gehad , en na een jaar ben ik er weer opgestapt, toch wel weer even wennen.