Drukke pony.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Drukke pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 14:43

hai, mijn pony is enorm energiek als wij buiten rijden. Nou eigenlijk overal waar wij ook rijden: in de wei, in de bak...
Nu rijdt het best lekker, daar niet van en hij is ook enorm makkelijk met rijden.

Maar ik zou het ook fijn vinden als ik die energie er een keer goed af kan rijden.

Hoe doe je dat? Is er ook een schema voor? Nagelbijten / Gniffelen

Hij staat 24/7 in de wei, dus beweging genoeg Lachen

paardlove12

Re: Drukke pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:47

heey!

ik heb ook een drukke pony, Het zit in der karakter word nooooit moe, zit het bij jou pony ook niet gewoon in het karakter?

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:50

Een keer lekker longeren voordat je gaat rijden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 14:52

longeren werkt helaas niet Nagelbijten / Gniffelen hij blijft ontzettend veel energie overhouden.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:53

Zo'n paardje kun ook mentaal bezig houden, met spelletjes enzo. Je kan een spons leren aanraken enzo, beetje vrijheidsdressuur en met een bal spelen enzo. Vaak kun je dan nog nuttige dingen aanleren en je paard vindt het ook leuk. Moet wel kijken naar het karakter kijken, anders heb je er niets aan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 14:58

heb ik een tijd gedaan, maar hij vond dat maar te lang duren en wou het liefst rennen hahahah Haha!
Het was op een gegeven moment zo erg, dat hij in de wei al wegrende als hij mijn touwhalster al zag... Hij wou liever lekker in beweging zijn.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:16

Mijn vroegere pony was ook geweldig energiek, beest kon uren en uren en uren doorgaan, bij wandelingen moest en zou ze altijd voorop lopen, ook al was het tussen een groep grote paarden die in volle crossgalop gingen, zij liep altijd vooraan. Verder was ze gewoon goed te rijden, altijd wel vooruit, maar onuitputtelijk.

Wat voor haar een enorm goede training was om haar energie echt wat kwijt te raken, was een 'mentale' springtraining... goeie tien minuten los stappen en draven, dan beginnen los galoperen, ik was altijd minstens 30 minuten bezig daarmee. Links, rechts, verruimen, verzamelen, verspreid over het springterrein overal balken op de grond, sommige in een lijntje van drie, sommige met twee, andere gewoon los, en daar kan je tussen gaan varieëren... Lijntje van twee met drie galopsprongen tussen, dan datzelfde lijntje met vier galopsprongen, weer datzelfde lijntje met maar twee galopsprongen. Dan beginnen met in-uitjes, vier sprongen na elkaar, paar lage, dan bv de eerste op 70cm, tweede op 20, derde op 80cm, vierde weer op 20. Of bv vijf sprongen achter elkaar, eerste 2 sprongen of 30cm, middelste sprong op 70cm, laatste twee sprongen ook weer op 30cm. Dan begonnen we met korte parcourtjes te springen, maar echt parcours gericht op barages.. De sprongen gingen absoluut niet hoog (70cm, terwijl ik op wedstrijd parcours moest springen van 1.00m, baragge van ruim 1.10), maar stonden wel zo dat je moest draaien en dat de pony snel genoeg moest meedenken.. Dus dan ga je heel rustig je parcours springen, met zo kort mogelijke wendingen naar je volgende sprong, iets wat héél veel controle NA de sprong vraagt.

Dat zijn allemaal dingen waardoor je pony constant moet blijven meedenken in wat je doet, en tegelijk toch constant fysiek bezig is. Het moeten zeker ook geen hoge sprongen zijn, zolang het maar niet voorspelbaar wordt voor je pony, zolang hij maar moet blijven nadenken. Na 1,5uur was mijn pony hierdoor 'voldaan', terwijl ik haar met vb dressuur of wandelingen zelfs na uren en uren niet 'voldaan' kreeg.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 15:22

Zodra ik in de bak rijd, doe ik dat inderdaad. Voordeel van een drukke pony is, dat hij echt ontzettend goed wendbaar is en met gemak springt. ook na een korte wending en dat je toch controle houd. Mijn pony krijg ik daar inderdaad lekker moe mee.
Probleem is dat ik zelf geen hindernismateriaal heb en altijd naar een openbare rijbak moet. Als het daar druk is, wil het niet om hindernissen te springen op tempo Nagelbijten / Gniffelen

Maar het idee van los galopperen zal denk ik ook perfect werken voor hem! en ik zal eens kijken of ik zelf op een simpele manier veilige hindernissen kan maken Lachen
Maar dat galopperen ga ik zeker toepassen!

Want na een 1,5 durende buitenrit was hij nog zo fit als een hoentje, terwijl het tempo hoog lag.

Dus de galopoefeningen komen in de training te staan! Dank je! Lachen

Elisaburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:16

Krijgt ie naast de wei ook nog ander eten? zoals bix ofzo?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 12:12

nee, hahaha Haha!
Zelfs als hij in de winter op stal staat krijg hij alleen hooi Lachen oké met elke dag een handje biks om hem weer naar binnen te lokken als hij 's ochtends buiten wordt gezet Knipoog maar dat is gewoon basisbrok en maakt ook niet druk.

Gister heb ik hem flink aan het werk gezet aan de longeerlijn... had geen effect Nagelbijten / Gniffelen na het trainingsmoment was hij nog even energiek als anders...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 14:14

Longerren is ook eigenlijk eindeloos rondjes lopen. Ik ga met tantjeuh mee en stel voor dat je je paard wat mentale training geeft: balken op onregelmatige afstanden, achtjes (met rijden of aan de longeerlijn) rond pionnen, over een zeiltje, zijwaarts langs het hek, afgewisseld met veel cirkels. Verras je paard door de cirkel zo te verplaatsen dat er een obstakel in de weg staat.
eindeloos rondjes rennen is voor je paard niet leuk (en voor jou ook niet), bovendien krijgt hij zo alleen maar meer conditie en kan dus langer doorgaan. Misschien moet je je eens orienteren op Parelli, die heeft goeie strategien ontwikeld, ook voor dit soort paarden, die altijd maar willen gaan.

Elisaburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:55

ohw, nou dan kan het iig neit echt aan het voer liggen. Dat hij te veel energiek eten krijgt ofzo.
maar is ie druk met rijden? of altijd? misschien moet je veel overgangen gaan rijden ofzo?
maar,
het kan ook aan het zadel liggen , of aan het bit

E__line

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 09:02

Anders laat je hem even rennen in de bak!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 13:17

Alicia2u schreef:
Longerren is ook eigenlijk eindeloos rondjes lopen. Ik ga met tantjeuh mee en stel voor dat je je paard wat mentale training geeft: balken op onregelmatige afstanden, achtjes (met rijden of aan de longeerlijn) rond pionnen, over een zeiltje, zijwaarts langs het hek, afgewisseld met veel cirkels. Verras je paard door de cirkel zo te verplaatsen dat er een obstakel in de weg staat.
eindeloos rondjes rennen is voor je paard niet leuk (en voor jou ook niet), bovendien krijgt hij zo alleen maar meer conditie en kan dus langer doorgaan. Misschien moet je je eens orienteren op Parelli, die heeft goeie strategien ontwikeld, ook voor dit soort paarden, die altijd maar willen gaan.

Mijn pony rent geen eindeloze rondjes gelukkig met longeren, ik longeer op mijn manier Lachen Ik ren ook rustig een stuk mee door de hele wei (dus rechte stukken) en haal hem regelmatig van de lijn af om dan door de wei te wandelen zeg maar en dan onverwachte wendingen maken om hem scherp te houden Lachen

Parelli vind ik niets voor ons Lachen

Maar obstakel'training' ga ik wel doen Haha! heb al een stuk zeil geregeld en neem wat spullen van huis mee Haha!
Lijkt mij erg leuk Lachen

Bedankt voor de tip.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 13:21

Elisaburger schreef:
ohw, nou dan kan het iig neit echt aan het voer liggen. Dat hij te veel energiek eten krijgt ofzo.
maar is ie druk met rijden? of altijd? misschien moet je veel overgangen gaan rijden ofzo?
maar,
het kan ook aan het zadel liggen , of aan het bit

Voorwaarts is hij altijd Lachen en dat is natuurlijk prima, maar ik zou natuurlijk ook willen zien dat hij een keer echt moe is na gedane arbeid Knipoog
Zadel en bit zijn prima Lachen Heb net nog een ander bit gekocht, zodat hij nog makkelijker is Lachen

Veel overgangen rijd ik ook,maar dat maakt hem alleen maar drukker Knipoog

Iemand nog een idee hoe ik hem moe kan krijgen bij een buitenrit?

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:23

Wat voer je eigenlijk?
Anders kun je er eventueel aan denken om ander of minder te voeren. Als hij het voer écht nodig heeft qua dikheid, kun je er ook aan denken maisvlokken bij te voeren.
Zodat hij toch genoeg binnen krijgt, maar daar niet zoveel energie uit kan halen.

Maar al met al denk ik dat het echt de aard van je pony is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 13:24

Alleen gras eet hij nu Knipoog
en in de winter dus alleen hooi met een handje basisbrok om hem naar binnen te lokken Knipoog

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:28

Welshcobfan schreef:
Alleen gras eet hij nu Knipoog
en in de winter dus alleen hooi met een handje basisbrok om hem naar binnen te lokken Knipoog

Dat is het dus niet Clown

Moeilijk probleem, ik heb precies het tegenovergestelde.
Veel verzamelen, veel figuren.
Overgangen worden ze inderdaad alleen maar drukker van.
Ik denk dat je vooral dingen moet kiezen die wat boven zijn niveau liggen, dingen die hij nog niet goed onder de knie heeft.

Wat is zijn leeftijd?
Mijn pony was als 4-jarige enorm druk; wegspringen, wegschieten, aan de kletter.
Nu echt absoluut niet meer. Hij is inmiddels 7.

Wie weet lost het zicht met de jaren op..

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 14:05

Ga absoluut niet beginnen met galloperen. Hier leer je je pony alleen maar mee aan dat zodra je erop zit hij mag rennen. Je moet je pony leren geduld te hebben.
Dus zodra je erop zit met lange teugel stappen. gaat ze dribblen of draven ontspannen zitten, been lang en goed op je billen. en kriebel haar bij d'r hals als ze het netjes doet.
Dit moet je opbouwen eerst met 1 of 2 rondjes en de keer daar naar 3 rondjes en zo verder gaan.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:04

Mja , direct beginnen rennen is inderdaad geen goed idee .
Maar wat ik doe (ik heb geen superenergiek paard maar ik doe het voor zijn conditie voor cross te onderhouden)
Wat ik doe is in het bos rustig instappen , lichtjes draven zodat de spieren los zijn en dan gecontroleerd lange stukken galopperen , hiermee bedoel ik niet tegen 60km/uur door de bossen knallen hé .... Zodat hij zijn energie op een gecontroleerde manier kwijt kan .

Mag ik vragen of je wedstrijden doet of rijd je recreatief ?

Renszke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:10

Ja als je pony idd maar leert te wachten totdat hij mag. Het enige nadeel van dat lange galloperen is dat hij er wel een hele goede conditie van krijgt en dus steeds meer energie Knipoog Dit geeft echter niks als hij goed opgevoed is en wacht dat hij zijn energie in rennen kwijt kan, of wanneer je het in dressuur/springen kan omzetten

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:02

Het is idd belangrijk dat je pony wacht to jij hem zegt dat hij mag lopen.
Maar een paard /pony dat teveel energie heeft moet op de ene of andere manier de mogelijkheid krijgen om deze energie kwijt te kunnen ... Mischien kan je hem op een andere manier aan het werk zetten waarbij hij echt bezig moet zijn . Paardenspelletjes ofzo ?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 13:40

Pony is 10 jaar Lachen dus de wilde haren is hij nu wel kwijt Haha!
Ik rijd alleen recreatief en hij is goed controleerbaar zeg maar. Hij rent niet zonder toestemming Knipoog en als hij dat wel doet omdat hij ergens van schrikt (groep koeien die ineens op hol slaan naast hem bijvoorbeeld Knipoog ) is hij heel makkelijk terug te nemen. Het is absoluut geen controle probleem gelukkig en wat ik doe tijdens een buitenrit is ook lekker los stappen aan een lange teugel en dan gewoon draven en als er een goed stuk voor is rustig een lang end laten galopperen.
Hij bepaald zelf nooit het tempo.
Het gaat mij erom dat hij blijkbaar zoveel energie heeft, dat hij na een pittige buitenrit van 1,5 uur nog steeds enorm voorwaarts is. Ondanks dat hij dan enorm bezweet is zeg maar en dus goed aan het werk is gezet Nagelbijten / Gniffelen

Gister ben ik in de wei in de weer geweest met een stuk zeil. Hij vond het erg spannend, maar was erg enthousiast! Na een paar weigeringen, sprong hij over het zeil heen en na een paar sprongen liep hij er gewoon overheen in stap en draf.
Daarbij heb ik een hindernisje gemaakt van 2 emmers en alleen de stok van de bezemsteel. Ook dat vond hij erg interessant als afwisseling! Hij moest wel even wennen want zo'n hindernis kende hij nog niet Knipoog
Dus daar wil ik als afwisseling meer mee doen Lachen Merkte dat hij na een half uur eigenlijk minder energie over had dan anders. Hij sjokte rustig mee naar de wei hahaha Haha!

Dribbelen omdat hij niet mag rennen heeft hij nooit gedaan, want vanaf het moment dat hij is ingereden heeft hij nooit de vrije hand gehad in de tempowisselingen onder het zadel. Ik kan rustig een hele buitenrit aan de lange teugel rijden Lachen

charlot611

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 13:44

Nou, ik heb zelf een Welsh Cob merrie van 15 jaar en die heeft precies hetzelfde. Wel bezweet, maar kan nog uren doorgaan na een flinke buitenrit. Dus ik denk niet dat het met de jaren minder wordt. Waarschijnlijk zit het in zijn karakter (of in het karakter van de Welsh Cobs) dat ie er altijd vol voor gaat. Afwisseling is het enige wat kan helpen, aangezien hij geen extra voer krijgt en voldoende beweging heeft. Met leuke, veel verschillende dingen doen, zorg je ervoor dat ie zijn aandacht goed bij jou moet houden en daar wordt ie misschien meer moe van dan van een standaard buitenrit.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 13:47

Zal inderdaad wel in het karakter zitten, dat vurige! Lachen
Ene moment kan hij zo rustig zijn en andere moment ontvlamt hij gewoon en is hij zo energiek als anders.
Afwisseling is denk ik ook het enige wat kan helpen, dus als iemand nog wat andere afwisselings ideeen heeft: graag! Haha!