Meer te vertellen op, of naast het paard? (Buiten het terrei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vedette

Meer te vertellen op, of naast het paard? (Buiten het terrei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 12:06

Laatst vertelde iemand mij, dat als je buiten het terrein bent en je zit op het paard, dat je dan meer te vertellen hebt, dan wanneer je naast het paard loopt.
Enerzijds ben ik het hier wel mee eens, je voelt, imo, je paard als je erop zit beter aan en kunt betere hulpen geven. Anderzijds kan het paard gigantisch aan de kletter gaan en het bit tussen zijn tanden pakken. Dan ben je helemaal nergens.

Hoe denken jullie hierover en waarom vinden jullie dat?

OdiEtAmo

Re: Meer te vertellen op, of naast het paard? (Buiten het terrei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:30

Ligt compleet aan het paard en de situatie vind ik.
Heb je een paard wat welleens kan vergeten dat er een persoon naast staat (je ondersteboven lopen) dan zit ik er liever op.
Maar als ze bijvoorbeeld iets eng vinden is het vaak fijner als je ernaast loopt, dan voelen de paarden zich vaak ook wat 'safer'.

Een paard kan altijd aan de kletter gaan, een paard kan ook altijd bovenop je springen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:43

op het paard denk ik, als je er naast loopt, en je paard schiet weg, dan ben je al snel de teugels/halstertouw kwijt, als je er op zit, dan blijf je iig zitten, als het paard wegspringt kan hij idd op je springen, en als hij aan de kletter gaat, zonder extreem te bokken oid. dan blijf je wss wel zitten, ernaast hou je hem toch niet.. ik zit er dus liever op als er iets 'eng' of vreemd is, dan dat ik er naast loop.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:45

Normaal gesproken zit ik te paard, maar heel soms ..... kan ik doen en laten wat ik wil en weigert ze nog een stap te zetten, dan zit er niets anders op dan dat ik ernaast sta. Op dat moment heb ik weer wat te vertellen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:46

Ik zit er toch liever bovenop. Als een paard aan de kletter gaat, ga jij in ieder geval mee en valt er meestal nog wel een beetje bij te sturen in gevaarlijke situaties.
Ook kun je gewoon weer verder als het paard gekalmeerd is.

Aan de hand hoeven ze hun nek maar van je af te draaien en ze gaan. Dan is het nog maar de vraag waar ze gebleven zijn tegen de tijd dat ze rustiger worden.

Aan de hand is weg echt weg, op het paard is weg vaak maar voor eventjes.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:49

Ik blijf er ook op hoor, tenminste zo lang als het gaat. Gaat een paard echt de lucht in, blijf ik er denk ik niet opzitten. Maar aan hand heb je toch altijd minder te vertellen als er echt iets aan de hand is.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:44

lessy is beter in de hand te houden als ik er naast loop. als hij dan iets eng vindt en ik loop er naast dan volgt hij mij er langs. zit ik erop gaat hij er niet langs en hij draait dan meestal om en gaat er vandoor. dus bij lessy is er naast beter.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:50

Hmmm, moet zeggen aan mijn ene paard heb ik meer te vertellen ernaast en in de omgang dan erop en tijdens het rijden.Hangt veel af van de situatie en het paard zelf denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:57

Ligt ook een beetje aan de persoon denk ik. Ik sta er zelf liever naast in een "enge" situatie, anderen zitten er liever op.
Ik vind het voordeel van ernaast staan dat je voor het paard kunt gaan lopen (de positie van de leidende merrie) en het paard er op die manier langs leiden en geruststellen.

Vind controle over het paard eigenlijk wel iets mafs.... de heoveelheid controle die je hebt, is toch voor een groot deel wel afhankelijk van de goodwill van het paard. Als het paard echt niet wil, heb je toch niks te vertellen, of je er nu op zit of er naast staat....

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:00

dolor schreef:
lessy is beter in de hand te houden als ik er naast loop. als hij dan iets eng vindt en ik loop er naast dan volgt hij mij er langs. zit ik erop gaat hij er niet langs en hij draait dan meestal om en gaat er vandoor. dus bij lessy is er naast beter.

Dat is bij Nikita ook zo, ze vind naar buiten gaan eng en als ik dan naast haar loop voelt ze zich veiliger. Als ik erop zit heeft ze iets van ' ik ga niet als eerst' en gaat ze bij elke drijfpoging achteruit.
Dan heb ik ernaast toch meer te vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:03

Het komt eigenlijk nog nauwelijks voor, maar mòcht mijn paard iets eng vinden en er niet langs durven, dan stap ik af, neem ik haar als het ware bij de hand en zeg ik kom maar, dan gaan we er samen langs. Dan durft ze het wel, kan ik weer opstappen en vervolgen we onze weg.

Wat ik hier lees van 'aan de kletter gaan' en 'controle hebben', daarvan vind ik, zolang dat nog aan de orde is, kun je maar beter niet de weg op samen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:10

Denk dat het inderdaad per paard verschilt, en ook van hoe het paard is getraind. Als bij de training telkens bij iets engs de ruiter afstapt om aan de hand te laten zien dat het niet eng is, raakt het paard daaraan gewend en krijg zo eentje maar eens ergens langs terwijl je erop zit. En sommige paarden vinden het gewoon prettig om aan jouw reactie te kunnen zien of iets al dan niet eng is. Als jij ergens gewoon langsloopt (bijvoorbeeld die levensgevaarlijke, paarden etende brievenbus of de als vuilcontainer vermomde tijger die niet kan wachten op een lekker mals stuk paardenvlees of zo) en laat zien dat het niet eng is volgen ze meestal wel. Deze paarden zullen eerder aan de kletter gaan als je er stug op blijft zitten dan als je ze er netjes langs leidt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:28

JoviBan schreef:
Het komt eigenlijk nog nauwelijks voor, maar mòcht mijn paard iets eng vinden en er niet langs durven, dan stap ik af, neem ik haar als het ware bij de hand en zeg ik kom maar, dan gaan we er samen langs. Dan durft ze het wel, kan ik weer opstappen en vervolgen we onze weg.

Wat ik hier lees van 'aan de kletter gaan' en 'controle hebben', daarvan vind ik, zolang dat nog aan de orde is, kun je maar beter niet de weg op samen.

een paard kan áltijd aan de kletter gaan, of het nou een 3 jarige, of een 20 jarige is.. het kan 10 jaar goed gaan, en dan ineens fout gaan, dat heb je niet in de hand. dan kan iedereen dus beter in de bak blijven hobbelen Haha! want de controle kán je kwijtraken, en je paard kán aan de kletter gaan.. tjsa, hier is het 'maar' 2 keer gebeurd, in die 3 jaar dat ik haar rijd, dat is een imiddels 19 jarige fries, en gaat dus al 15 jaar naar buiten, ohz en voor de kar. ze blijven onvoorspelbaar..

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:47

Ik denk dat het erg aan het paard ligt. Vriendin van mij heeft een paard waar ik echt wel liever op zit dan ernaast. Bij mijn bomproof paard werkt het beter om bij echte paniek eraf te springen, en ernaast te gaan leiden. De zeldzame keren dat ze in echte paniek is geraakt geeft ze me ook twee seconden om eraf te springen, rare gewaarwording is dat. (maar dat is meer iets voor een nieuw topic)

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:49

.
Laatst bijgewerkt door 000 op 25-03-22 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:52

Ik was altijd van het er naast lopen als er wat engs was.
Nu blijf ik toch liever zitten en probeer rustig langs het enge te stappen, of eventueel te wachten tot het voorbij is, bijv. een grote vrachtwagen.
Als ik er naast ga lopen let ze nl niet op me en ik ben bang dat ze me dan omver loopt. Plus dat ik na deze spannende gebeurtenis bijna niet weer op kan stijgen (vooral als ik alleen ben)

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:58

By Luna heb ik toch net iets meer te vertellen als ik er langs sta , omdat ze vaak niet koppig is dan , maar echt bang ..
En dan heeft ze net wat meer vertrouwen in mij als ik er langs loop

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 07:43

Ligt aan het paard. Wino is geen leider, dus die heb ik aan de hand beter onder controle. Kan bij een ander paard weer anders zijn.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 16:59

Langs de weg loop ik er liever langs, hij schuift snel met zijn ijzers en ik heb geen zin om met paard en al tegen de grond te gaan. Verder reageert hij aan de hand véél beter op mijn stem, er op kan hij zich er voor afsluiten, als hij dan wat ziet, ben ik uitgepraat.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 09:03

Het ligt er helemaal aan wat voor soort eigenaar en wat voor soort paard je hebt. Ik heb zelf liever dat ik er naast sta, omdat ik niet goed kan rijden en daardoor voel ik me dan ook wat onzekerder in enge situaties. Ik heb nu zoiezo meer dan een jaar niet gereden, dus ik stap er in ieder geval niet snel meer op.

Maar het is gewoon ieder voor zich en als je paard een typje is dat zich niks van je aantrekt als je ernaast staat, dan kun je er beter op zitten. Maar met een gevoelig paard dat heel afhankelijk is van jou, dan kun je er beter naast lopen, dan volgt ze jou toch. Dan kan ze bescherming bij je zoeken en steun. Als je er op zit is het toch anders.

Renee_tjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 19:47

Mij lijkt het als je erop zit. Als hij er dan vandoor gaat dan kun je em niet loslaten ( Tenzij je er afvalt...) Dus dan kun je hem wel tegen houden. Het tegen houden gaat bij mij zoiezo makkelijker als ik erop zit dan dat ik er langs loop.

Pliennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:18

Ik ben een keer tijdens een buitenrit afgestapt omdat ik dacht dat dat even veiliger zou zijn, ik had dit dus beter niet kunnen doen, want toen ging hij er vandoor en kon ik hem niet meer houden. Gelukkig stond hij een aantal meter verderop gewoon te grazen en kon ik hem snel te pakken krijgen.
Ik stap dus ook echt nooit meer af, want als je erop zit heb je veel meer controle op je paard.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:20

Bij mijn pony heb ik meer controle ernaast, dan heeft hij steun als het ware en komt hij achter me schuilen ipv dat hij wegrent. Als ik erop zit en hij raakt in paniek kan hij me niet vinden Ach gut

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:23

Ach, ik durf wel te stellen dat ik naast mijn paard veel meer te vertellen heb dan er op. Mede vanwege het feit, omdat hij net ingereden is en je echt nog van alles kunt verwachten (maar hij doet het super, hoor Lachen ). Daarnaast heb ik heel veel grondwerk gedaan (en doe dat nog) en op de grond zijn we zo op elkaar ingespeeld. Dat hoop ik nu rijdend ook te bereiken, natuurlijk, maar ja, dat kost tijd, geduld en oefening. Knipoog

Dus als iemand beweert dat je er op ALTIJD meer te vertellen hebt, kom het gerust eens proberen, en dan heb ik het over de buitenritjes, he. Clown
Succes!!! Haha!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:56

Renee_tjuh schreef:
Mij lijkt het als je erop zit. Als hij er dan vandoor gaat dan kun je hem niet loslaten ( Tenzij je er afvalt...) Dus dan kun je hem wel tegen houden. Het tegen houden gaat bij mij zoiezo makkelijker als ik erop zit dan dat ik er langs loop.

Als je paard écht weg wilt, dan lukt hem dat wel hoor, ze rennen zo door het bit heen als ze maar genoeg in paniek zijn. Maar dat geldt aan de hand natuurlijk ook. En zoiets als een noodrem bestaat helaas niet.