Britt @ work! (tips ivm steigerend paard gevraagd..)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sielurt

Britt @ work! (tips ivm steigerend paard gevraagd..)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 21:52

Hallo!

Het is echt héél lang geleden datk nog es foto's heb geplaatst, maar enkele weken geleden waren Mieke (Laverite op bokt) en Alison (ook op bokt) zo lief geweest om nog es foto's te komen maken van Britt en ik.

We hadden Britt helemaal mooi gemaakt Clown (thnx to Alison en Mieke vo de hulp Knipoog)

Hier dan de foto's
1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
3. M'n schatje ^^
Afbeelding
4. Galopje Lachen
Afbeelding
5.
Ik spring echter liever dan dressuur, en zo denkt mn paard er ook over :p Ze springt echt heel graag, ze wordt er soms zelf rustig van ^^
Ik gaf de dressuur dus al snel op om een beetje te springen Knipoog
Inrijden :
Afbeelding
6.
Afbeelding
7.het boomstammetje
Afbeelding
8.
Afbeelding
9.
Afbeelding
10. En dit gebeurt wanneer Britt en ik het niet eens zijn met elkaar Scheve mond
Afbeelding
Mensen die tips kunne geven ivm dit probleem, please laat het weten, want ik zou echt graag hebben dat ze hiermee stopt, en ik heb al zoveel verschillende techniekjes geprobeerd, maar tevergeefs...
Dus TIPS MEER DAN WELKOM hierover
11. En nog een foto van enkele weken er voor Lachen
Afbeelding

Zo dit was het.
Tips en commentaar zijn zéker welkom, maar hou het proper Bloos

Kuss Siel

Angg

Re: Britt @ work! (tips ivm steigerend paard gevraagd..)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:54

ziet er goed uit let erop dat je je handen niet vastzet op je benen kan ook momentopname zijn Knipoog
Sjee op die foto lijkt het net of die achterover gaat klappen!

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:54

Ik zou hem is na laten kijken door een Osteopaat!
Ik heb ook een paard gereden waarbij het heeel vaak gebeurde!
Door de ostheopaat is dit probleem al veel minder geworden!
Als ik hem zo zie lopen zou het me ook niks verbazen als het daar ook vandaan zou komen,

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:55

ik vind het ook niet helemaal verantwoordelijk idd als je weet dat die dit doet dat je dan zonder capgaat rijden,

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:55

Merk je het als ze omhoog wil komen? Weet je waarom ze het doet? Voorwaarts houden! En je weet dat ze dit doet zet dan alsjeblieft een cap op! Mocht ze daadwerkelijk achterover klappen, dan spreken we jou hier iig niet meer (zonder cap)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:56

Kan je geen tips geven maar wel 1 opmerking.. waar is je cap want als je op zo'n paard stap zou dat wel verstandig zijn

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:58

Zoo je paard steigert wel erg eng! Ik snap niet helemaal dat je geen cap op zet als je wéét dat je paard steigert. Ik zou de rug van je paard na laten kijken en een cap opzetten!!

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:58

Wow, die steigert best hoog!

Laat je haar vanvoor los als ze begint te protesteren? Gewoon even om te checken of ze de ruimte heeft om vanvoor weg te kunnen ipv omhoog te gaan...

Welke dingen heb je al geprobeerd om het ze af te leren? Tik op de kop? Water oid? Is ze al volledig nagekeken op een lichamelijk probleem?

Wel een leuk paardje om te zien, als rijtechnisch commentaar zou ik zeggen dat de lijn van je onderarmen naar de mond iets rechter mag, nu zit er een knikje in... (Handen wat te laag?)

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:04

inderdaad.. even na laten kijken door een ostophaat.. Een paard stijgert niet zomaar, het ligt meestal aan de ruiter of het paard heeft ergens pijn... ik vind het trouwens erg gevaarlijk dat je zit in het zadel met het stijgeren, ook al is het onverwacht probeer je reacktie vermogen daarin te verbeteren en te gaan staan. (deze houding maar dan even staand denken!!!) Zo kun je nergens heen en garandeer ik je.. mocht ze omslaan, lig je der piekfijn onder!!! Doormiddel van het staan kan je afzetten en jezelf als ze achterover slaat de andere kant op duwen, en dan kan je eigenlijk gruwelijk geluk hebben!!

als er medisch niet iets aan de hand is met dit paard, raad ik je aan om naar jezelf te kijken, wat je onbewust fout doet. En wat die miscommunicatie is.

ik heb liever een paard die bokt dan zo stijgert.. Heb ik wel zon gruwelijke hekel aan!
Probeer je paard ook voorwaarts te houden, komt ze iets tegen je been in, naar voren!

Cap is eigen keuze mensen!!
Verder vind ik je net een klein beetje te streng in je handen, probeer je handen te dragen!

[edit]Typo[/edit]
Laatst bijgewerkt door Navidad op 01-09-08 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:04

Ehhh tip 1... CAP OPZETTEN!!!!
Tip 2: overweeg een bodyprotector
Tip 3: zoek professionele hulp! Dit is echt levensgevaarlijk.

Mocht je interesse hebben, dan heb ik wel een tip voor je. Ik weet haar bokt naam niet meer (en mijn bokt ligt momenteel even dwars), maar ik denk wel dat zij jou hierbij kan helpen.

Succes ermee en houd het veilig!

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:10

idd eerst eens laten checken of er iets dwars zit, het komt niet zomaar. Misschien is het niets lichamelijks en houd je haar op dat moment net iets te veel vast van voren waardoor ze dit doet, probeer haar dan één kant op te trekken, naar links of naar recht, haal haar een beetje uit balans, op die manier kan ze niet (makkelijk) omhoog komen.

Staan in de beugels wanneer dit gebeurt lijkt me geen optie, aangezien je er zo dicht mogelijk bij wilt blijven.

Succes enne.... eerst effe laten checken, een paard kan soms rare sprongen maken wanneer die pijn heeft!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:13

Misschien kun je wat info geven over waarom ze steigert? Wat er precies gebeurt, wat jij wilt doen en hoe zij daarop reageert?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:15

Jeutje, als ik weet dat mijn paard zo kan steigeren, zou ik er niet eens bij nadenken om zonder cap te gaan rijden! snel op zetten dat champignonnetje Knipoog

Is ze al een keer nagekeken door de DA/ Osteopaat?

Merk je wanneer ze gaat steigeren? zo ja ; gas erop zetten, en los laten van voren..

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:18

het lijkt eigenlijk alsof ze uit pijn ofzo stijgert, weet je toevallig niet wat haar vorige eigenaar ermee heeft gedaa? bv op commando stijgeren?

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:19

Replay schreef:
idd eerst eens laten checken of er iets dwars zit, het komt niet zomaar. Misschien is het niets lichamelijks en houd je haar op dat moment net iets te veel vast van voren waardoor ze dit doet, probeer haar dan één kant op te trekken, naar links of naar recht, haal haar een beetje uit balans, op die manier kan ze niet (makkelijk) omhoog komen.

Staan in de beugels wanneer dit gebeurt lijkt me geen optie, aangezien je er zo dicht mogelijk bij wilt blijven.

Succes enne.... eerst effe laten checken, een paard kan soms rare sprongen maken wanneer die pijn heeft!

Staan in de stijgbeugels is zeker wel een optie. doormiddel dat ik toen uit het zadel was ben ik niet onder het paard terecht gekomen. Ik rij dagelijks, nou laat ik het zo zeggen wekelijks van dit soort paarden, die omhoog komen verpest zijn en enkel staken, heb heb hier allemaal genoeg ervaring mee wat stijgeren betreft en staken, natuurlijk moet medisch eerst uitgesloten worden en daarna moet de fout bij de ruiter gezocht worden..

maar naar mijn menig is uit het zadel naar de nek toe het beste, nu zit je ook midden op de rug en is het zwaartepunt in het midden. als je gaat staan ligt het zwaarte punt iets hoger, en heb je ook minder kans om achterover te klappen en geef je hem meer de ruimte om juist in balans te blijven.

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:23

Ieder zijn eigen ding, zeg ik maar. Heb er regelmatig onder gelegen en alles geprobeerd, maardoor te staan raak je zelf ook uit evenwicht en het is altijd maar de vraag hoe het paard gaat vallen, weet je namelijk niet van te voren!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:24

ik zou ten eerste eens gaan kijken wat er mis is met je paard.
en misschien hele goeie om eens je zadel na te kijken of t zadel wel prettig op ze rug ligt er geen stekende dingen ofzo onder zitten of misschien een prikkerig iets in je shabrak??
misschien eens van shabrakje wisselen..

en goed voorwaarts houden als ze al na is gekeken door da of iets.
zolang je dr voorwaarts houd kan ze niet omhoog komen..
zet er anders eens een martingaal aan..
en ik zou ook als er niks is met dr rug zeker bij jezelf ten rade gaan wat jij fout doet..
misschien doet er iets zeer in dr benen waardoor ze omhoog komt..ik zou dr gewoon eens grondig na laten kijken

het misschien te vast houden van voren te strenge hand waardoor ze omhoog komt??
misschien heeft ze pijn in dr mond laat anders eens een tandarts ernaar kijken.
misschien heeft ze haken..
vaak merk je t als een paard omhoog komt..dus misschien handig om zodra dat jij voelt dat ze komt om dr voorwaarts te krijgen misschien zweepie dr bij zodat je dr bij kan tikken??

en please zet een cap op je kop en ga staan in je beugels als ze achterover klapt lig jij eronder.
als je staat verplaats je je gewicht naar voren als je blijft zitten verplaats je t gewicht van je paard naar achteren waardoor de kans sneller bestaat dat t paard achterover klapt
.en zonder cap komt de grond hard aan
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 01-09-08 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Flamepiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:26

Mijn pony had een periode dat ze stijgerde, puur om
het baasje te vervelen.
Als ze even geen zin had om stil te staan liep ze verder en dan hield
ik dr weer in en ging ze omhoog uit nijd
ik heb haar toen een lel gegeven tussen dr oren en toen heb ze het
nog 1x gedaan de lel herhaald en toen was het klaar
maar als je niet zeker weet of ze het doet omdat ze pijn heb zou ik dr
idd na laten kijken.
en ik heb GEHOORD over een ei, die je dan kappot moet slaan op het
moment dat ze het doet.
haha maar om nou met een ei te gaan rijden ???

maar als je weet dat je paard dit doet vind ik het niet
verstandig dat je geen cap op doet!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:30

Flamepiej schreef:
Mijn pony had een periode dat ze stijgerde, puur om
het baasje te vervelen.
Als ze even geen zin had om stil te staan liep ze verder en dan hield
ik dr weer in en ging ze omhoog uit nijd
ik heb haar toen een lel gegeven tussen dr oren en toen heb ze het
nog 1x gedaan de lel herhaald en toen was het klaar
maar als je niet zeker weet of ze het doet omdat ze pijn heb zou ik dr
idd na laten kijken.
en ik heb GEHOORD over een ei, die je dan kappot moet slaan op het
moment dat ze het doet.
haha maar om nou met een ei te gaan rijden ???

maar als je weet dat je paard dit doet vind ik het niet
verstandig dat je geen cap op doet!

d.m.v t ei heeft t paard t idee dat ze kop bloed.. Haha! werkt uitstekend hoor een ei..heb zelf 1 keer andalusiese merrie moeten rijden en die ging in protest zodra ze maar aan t werk moest en dan kwam madam omhoog(ze was helemaal gekeurd door DA ook runtgen) dus op gegeven moment t ei maar uitgeprobeert ze steigerde 2 keer en 2 keer ei kapot geslagen op dr kop en ze kapte ..daarna heeft ze braaf alles gedaan

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:31

Deze foto's doen me denken aan de foto's van anora @ bokt.. misschien haar is pm'etje sturen??

Verder wat minder op de voorhand komen met spingen.. maar ziet er leuk uit Knipoog!

Flamepiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:32

echt??
Haha nou toen flame elke keer omhoog kwam
zei een vriendin ook een ei kappot slaan
maar ik dacht die nemen me zwaar in de zeik haha
wel tof dat dat helpt.
Nou mocht ik nog eens een paard hebben die het
mocht doen, haha dan koop ik meteen een doos eieren voor in me
kast

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:34

Je topic voldoet niet helemaal aan de nieuwe eisen van een H@W topic, maar ik vindt dat niet storend hoor !

Als eerste zou ik een cap opzetten, als dat stijgeren een probleem is, ze gaat best hoog, wat als ze omklapt en jij ligt eronder..... Een cap kan nog iets beschermen !!!

Verder zou ik zo ie zo eerst het beestje laten controleren door een DA of een Osteopaat ed.

Verder vindt ik dat je op je dressuur foto's je handen nogal vast zet. Gekantelt en tegen je zadel aan. Je kan zo geen ruimte geven, en dan krijg je zo'n protest.

Verder, een voorwaards paard kan niet omhoog.

Die 'tip' van het ei zou ik zelf niet in de praktijk gebruiken. Buiten het feit dat ik het vrij wreed vindt, vindt ik dat je als dit pure lastigheid zou zijn, je het eerst maar eens moet proberen gewoon rijtechnisch op te lossen.

Flamepiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:42

Ludora schreef:
Je topic voldoet niet helemaal aan de nieuwe eisen van een H@W topic, maar ik vindt dat niet storend hoor !

Als eerste zou ik een cap opzetten, als dat stijgeren een probleem is, ze gaat best hoog, wat als ze omklapt en jij ligt eronder..... Een cap kan nog iets beschermen !!!

Verder zou ik zo ie zo eerst het beestje laten controleren door een DA of een Osteopaat ed.

Verder vindt ik dat je op je dressuur foto's je handen nogal vast zet. Gekantelt en tegen je zadel aan. Je kan zo geen ruimte geven, en dan krijg je zo'n protest.

Verder, een voorwaards paard kan niet omhoog.

Die 'tip' van het ei zou ik zelf niet in de praktijk gebruiken. Buiten het feit dat ik het vrij wreed vindt, vindt ik dat je als dit pure lastigheid zou zijn, je het eerst maar eens moet proberen gewoon rijtechnisch op te lossen.

Mag ik vragen waarom je het wreed vind *zet haar doos eieren weer even terug in de ijskast haha*
Een ei stuk slaan doet niet echt pijn lijkt mijn
btw ik keek net in je profiel Haha! ge-wel-dig paard heb je

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:45

Het gevoel van een ei dat over het hoofd lekt schijnt voor een paard te voelen alsof ze een gat in hun hoofd hebben en hevig aan het bloeden zijn. Daar kan dus even goed heftige paniek uit voort komen. Begrijp me niet verkeerd hoor, als een dier zonder aanleiding levens gevaarlijke capriolen uithaalt mag ie best gecorrigeerd worden, en als een ei de oplossing zou zijn, mijn zegen heb je, maar er zijn nog zoveel andere manieren om dit af te leren of te corrigeren. Een ei zou voor mij echt een laatste redmiddel zijn.

En thanx voor je compliment, ik sluit me bij je aan, hij is geweldig. Vindt ie zelf ook Haha!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:47

een ei op de kop kapot slaan, kan ook uitlopen op een traumatische ervaring.. Ik ben het volledig er mee eens met wat ludora over het ei zegt.

En weer effe ontopic please.