! Zoals gewoonlijk ga ik maandelijks een dagje bij Appelflapje op bezoek. Meestal om eens met haar mee te kijken, maar vandaag mocht ik ook even in het zadel kruipen, op haar manege dus. Harry een 20-jarig manegepaard heeft voorheen tamelijk hoog dressuur gelopen, maar is alweer een hele tijd manegepaard (voornamelijk voor de beginners, vanwege zijn lieve karakter).
In eerste instantie heb ik hem vooral losgereden, op ontspanning en het losmaken van zijn spieren. Bij het poetsen waren zijn rugspieren namelijk erg strak en dit merkte ik ook toen ik erop stapte. Ik heb daarom veel slangevoltes in een lang en lage hoofd-halshouding gereden, in stap en draf. Ook in de galop ben ik eerst lang en laag begonnen, wat in het begin nog best lastig voor hem was.
Aangezien dit lang en lage wel steeds iets beter ging, heb ik geprobeerd hem stukjes iets meer op te richten. Dit viel hem wel zwaar, maar dat is natuurlijk ook niet gek als er weinig mensen zijn die dit van hem verwachten. Ik heb daarom veel stukjes tussendoor gestapt met lange teugel, om hem toch eventjes op adem te laten komen en zijn spieren niet ineens teveel te belasten.
Ook heb ik hier en daar wat zijgangen meegenomen, gewoon om te kijken wat er nog opzit en om hem losser in zijn rugspieren te krijgen. Hoe meer ik dit oefende hoe beter het ging.
Dit was de 3e keer (met veel tijd ertussen) dat ik erop zat. Dus een echt niveau beoefennen we niet, het is meer voor mij om te oefenen met mijn hulpen en reactiesnelheid.
1. Lang en laag losstappen, even aanvoelen hoe hij vandaag is
.
2. En lang en laag losdraven.

3. Én lang en laag galoperen.

4. Iets oppakken.

5. Ook in de galop.

6. Pasje opzij.

7. Van hand veranderen.

8. Travers op de middenlijn.

9. Volte sluiten in galop.

10. Schouderbinnenwaarts.

11. Keertwending.

12. Tussendoor iets meer lucht geven.

13.

14. En weer lekker lang uitdraven.

15.

Ik ben me ervan bewust dat ik soms wat inknik naar rechts, hier wordt tijdens mijn lessen hard aan gewerkt. Soms zit ik ook iets te ver naar voren en heb ik mijn schouders dan ook niet netjes naar achteren. Het naar voren zitten is soms juist bewust om zijn rug te ontlasten, aangezien hij hier dus problemen mee heeft.
Graag jullie mening/commentaar/tips.

Ik zal voortaan altijd maar meegaan als je rijdt, want dan kan ik blijven zeggen dat je rechtop moet blijven zitten, want als iemand je erop wijst kun je het ineens wel.

!!!!