Hoe paard minder sterk in de mond krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Mellanie

Hoe paard minder sterk in de mond krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 15:11

noujah pony

ik heb een 6 jarige pony
en het gaat met up en downs
ze heeft hele poos heerlijk ontspannen gelopen
maar nu gooit ze kop omhoog en tjah dan wil ik al snel weer te hard in de hand zijn

nu dacht ik aan een elastiek of halsverlenger dat ik haar weer met me been kan rijden
en dat ik het een paar keer in de week doe niet alle dagen
en nadat het goed gaat eraf haal en dan nog h eel even door rijd

wat denken jullie
of zou ik wat anders moeten proberen?

8nnemiek

Re: Hoe paard minder sterk in de mond krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:17

Ik zou het niet proberen op te losse met hulpstukken.
Als eerste zou ik eens controleren of er niets anders aan de hand is. Paarden die last van hun tanden hebben kunnen wel eens hard gaan trekken. Laat eens een tandarts komen om te controleren. Paarden van 6 jaar krijgen net nieuwe tanden die dan steeds tegen het bit aan komen, dat kan veel pijn doen.
En het kan ook aan de rug liggen, als je paard wat last van de rug heeft is het héél moeilijk om te ontspannen. Misschien past je zadel niet meer helemaal. Paarden van 6 jaar zijn nog in de breedte aan t groeien, dus het kan goed zijn dat je zadel te smal is geworden voor je paardje.

Als dat allemaal in orde is dan kun je beter rijtechnisch wat proberen te verbeteren. Heb je les, en wat zegt je lesgever ervan? Je kan het beste even niet meer aan de teugel rijden, niet gaan terugtrekken, maar eerst een tijdje met lossere teugels rijden, en ontspanning zoeken. Zorg dat je pony goed ontspannen over de rug loopt, en goed voorwaarts is en de achterhand goed gebruikt, en dan pas ga je je teugels weer wat korter nemen en wat meer verzamelen. Het nageven komt dan vanzelf wel Lachen Geef het tijd, probeer het niet te overhaasten, je pony is nog jong Lachen

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 15:22

zou even wat informatie er bij doen

heb net een nieuw aangemeten zadel met cair erin
tandarts is 2 maand geleden geweest

les ik een appart verhaal na een paar lesgever die pony afkraken ,en heel erg overstuur ben door geweest vinden me ouders beter geen les tenemen vooral niet in me examenjaar

en het probleem is als ik haar met losse teugels rijd doet ze het hoofd omhoog ,(heb trouwens al een hele poos zo gereden)
en dan komt haar achter hand niet mee en gaat ze rennen
en van mijn masseur moet ik haar ontspannen rijden
daarom wou ik een hulpteugel dat ze toch haar rug gebruikt
hoop dat jullie het begrijpen en slof is niks voor mij ben ik veel te streng voor

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:32

Van een hulpteugel gaat ze haar rug niet gebruiken. Ontspannen zit tussen de oren.
Lichte hulpen blijven gebruiken, goed gaan zitten (zoek eens op Parelli balance point), als je je pony in de weg zit kan ze nl ook niet over de rug lopen en ontspannen.
Verder geduld hebben, dit los je niet in 5 min. op. Blijf zo licht mogelijke hulpen gebruiken, dan moet ze ook uit zichzelf gaan verzamelen om erop te kunnen reageren.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 15:59

ze heeft periodes dat ze perfect loopt
maar het probleem is dat ze de bak vreselijk saai vind
dus met dit mooi weer ,, ben ik heelveel buitenritten aan het maken , dat ze rijden wel mooi blijft vinden

als je bij de pony kijkt in e profiel negrita bedoel ik daar mee
zie je op het laatst met rijden ook een lekker ontspannen paard
toen ging het lekker maar nu is het helemaal mis
wil het wel oplossen met geduld dat doe ik ook gnoeg
maar dat ik zelf ook een beetje aan andere dingen kn denken
want als ze haar hoofd omhoog gooit dan gaat er een soort schok door haar rug
en loopt ze vreselijk achterben zijn dan in galop ofso maar daarvoor is er nu ook een masseur regel matig bij

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:16

HAR --> RT-P

naomi109

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 19:24

Ik zou eventjes stoppen met aan de teugel rijden en wachten tot je paard helemaal weer ontspannen is en dan langzaam de spanning weer opbouwen tot je veer vol contact hebt

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:26

Je teugel wel gewoon aanpakken, maar niet met druk gaan werken.
Je moet je paard eerst voorwaarts rijden en dan met lichte teugelhulpen en lichte kleepjes in de teugel haar hoofd naar beneden (lees: NIET aan de teugel) te rijden.
Ga niet te veel druk op de teugel geven, het liefst eigenlijk bijna niks, want dat werkt averechts...
En blijf altijd rustig, nooit gaan rukken en trekken in de mond van je paard.
En ik heb altijd zoiets van: Zo min mogelijk hulpstukken... Dat gebruik ik alleen als het écht en dan bedoel ik ook écht niet meer gaat.

Loshana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:10

Ik zal niet direct naar een hulpteugel grijpen.
Probeer rustig te kneden, en ontspan als ze naar beneden loopt.
Ga niet zagen want dan is ze niet ontspannen.
Kom je paard weer omhoog?
Been er aan weer kneden en weer naar beneden laten lopen, loopt ze daar, dan weer ontspannen.
Enzoverder.
Probeer het eerst zo, en als het écht maar dan ook écht niet lukt ga dan pas nadenken over een hulpteugel.
Je zegt ook dat je pony de bak saai vindt.
Maak eens een sprongetje, en probeer een keer vrijheidsdressuur.
Wissel de les af, en probeer iets nieuws.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:11

de enige manier om een paard minder sterk in de mond te krijgen is door zelf minder kracht te zetten

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 20:34

KiWiKo schreef:
de enige manier om een paard minder sterk in de mond te krijgen is door zelf minder kracht te zetten

idd, ga gewoon eens in een afgesloten bak staan, leg je teugels in de knoop en stuur met 1 vingertje. Gaat ze te hard, laat ze maar gaan Lachen zet ze desnoods op een volte

Citaat:
slof is niks voor mij ben ik veel te streng voor

bedoel je daarmee dat je hard met je handen bent, snel boos wordt,.. daarvan gaat je pony zich ook niet al te ontspannen gedragen he. of leg eens uit.. snap het niet zo.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 00:39

KiWiKo schreef:

heb ik niks meer aan toe te voegen OK dan!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 07:49

Ja ik denk ook dat het puur bij jezelf ligt en met hulpteugel is zeker niet ontspannen lopen, want dan loopt ze onder dwang en daar word je niet ontspannen van maar geef jeje aan over, als je de zooi er weer afhaalt heb je hetzelfde verhaal.
Ook is de pony nog maar 6 het is nog een puppie, wees daar voorzichtig mee.
Zou toch maar eens een goeie lesgever zoeken, want die zijn er echt wel ergens, en anders gewoon niet rijdne in je examen periode, want ik denk dat je rijstijl te ruw is en je pony daardoor op de vlucht slaat, een paard maakt zich sterk als hij niet juist gereden word , ja en dat is toch vaak de fout van de ruiter.

Knollol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 09:50

En ik denk dat het helemaal niet puur bij jezelf ligt. Misschien dat je door het rennen van je paard wat gespannen gaat zitten, dat kan, maar voor de rest denk ik eerder aan problemen bij jouw paard. Omdat je zegt dat je paard zijn hoofd omhoog gooit bij losse teugel, lijkt het of ze de steun van de teugel mist en onzeker wordt. Of bij losse teugel loopt ze in een houding waardoor er iets "scheef schiet" in de rug, maar dat kan ik natuurlijk onmogelijk beoordelen.
Als ik jou was zou ik nog eens heel goed met de masseur overleggen of eventueel iemand anders nog eens laten kijken, een osteopaat bijvoorbeeld, een holistisch dierenarts, wat dan ook, waar jij je goed bij voelt. In de tussentijd met licht teugelkontakt rijden, dat je paard zich een beetje gesteund voelt en lekker naar buiten voor de ontspanning.
Andere dingen zoals achterhand versterken durf ik je niet aan te raden, ik ben geen dierenarts en geen masseur. Ik denk dat je het meest geholpen bent met heel gerichte hulp door iemand die hier echt verstand van heeft. (Dus inderdaad geen instructeur die jou en je paard afkraakt, goed dat je daar mee gestopt bent!)

Heel veel succes!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:06

Weet je zeker dat het paard niets aan zijn rug mankeerd?
Aan de buitenkant lijkt er niets aan de hand te zijn, maar het kan een hoop helderheid geven wanneer je er toch voor de zekerheid naar laat kijken Lachen

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:25

ik denk niet dat hulpteugels je hierbij helpen.
Probeer vooral zelf de oorzaak te achterhalen. Misschien is de oorzaak lichamelijk, misschien ligt het aan jou of misschien is er wel iets totaal anders aan de hand.
Wat zegt je instructrice ervan?

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 16:28

heb geen instructriese omdat ik genoeg heb dat mensen zeggen je hebt een klote paard kan beter na de slacht blablabla

het kan kloppen met steun aan de teugel wanner ik de teugel losgooi dan wil ze harder oren na achter maar niet p lat en loopt dan heel onwennig

en als je het stukje heb doorgelezen komt er regel matig 1 voor de rug

en sommige zeggen met hard in de mond dat het aan de ruiter ligt
maar ik snap niet waarom kan ik dan andere paarden rijden die ik heel licht rijd ?

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:21

Je eigen gevoel is op elk paard anders.. op het ene paard waar ik op zit.. denk ik jezus wes, doe is even ontspannen in je hand dit werkt zo niet (bijwijze van) en het andere paard is mischien tien keer verder in het africhtinsscala en rij ik op twee pinken (bijwijze van spreken).

Ik denk dat je gewoon moet gaan lessen, en ik ben van mening dat niet iedere instruckteur zegt je paard moet na de slacht. want die fout ligt dan bij die mensen en niet bij jou en je paard. Een goede instruckteur, zegt dat niet, maar werkt juist met zowel jou als je paard naar het punt toe waar jij naar toe wil op een goede en geduldige manier..

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:24

Goed les nemen, zoek een goede instructeur, er zijn ook er ook die je niet afkraken. En veel afwisseling. Leg anders een keer balkjes in de bak, ga een keer springen/longeren/naar buiten.
Veel voltes rijden en vragen om naar beneden te komen. Dus binnenbeen, buitenteugel op druk en knijpjes op de binnenteugel voor stelling.

Je moet er zelf ook goed op letten dat je zelf goed op tijd lucht geeft (nageeft) en jezelf niet vast zet, hoe moeilijk dat ook is. En vooral: hou haar voorwaarts.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:47

Ik heb net even de mooie foto's in je profiel bekeken,wat mij opviel is dat ik toch wel vaak een strenge hand zag en je onderrug is vaak niet ontspannen.
Een foto is natuurlijk maar een moment opname en ik heb zowel jouw als je paardje niet aan het werk gezien maar wat ik zo zie zit er ook in jouw lichaam een hoop spanning.

Ga eens een tijd gewoon iets heel anders doen dan rijden...longeren zowel met als zonder lijn,VD waar je het al over had...werken aan de lange lijn.En als je dan toch gaat rijden ga lekker ontspannen keuvelen...neem de tijd.
Op deze manier doorgaan wordt het rijden minder leuk,je pony in de stress...jij in de stress en dat is zonde.

Jullie zijn een leuke combi,allebei hartstikke jong en ik neem aan dat je geen haast hebt Knipoog
Als je examen klaar is ga je lekker op zoek naar iemand die jullie wel kan waarderen voor wie jullie zijn.Jij bent gek met je pony en als de ander commentaar heeft dan kan die het lekker uitzoeken.Trek je er niets van aan...niemand is perfect maar zolang jij gelukkig bent met je pony,wie heeft dan het recht om te zeggen dat je dat niet mag zijn Knipoog

Veel succes en vooral plezier met je pony...tis een knapperd Ja

_Tiffany_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:52

een hulpteugel hoeft ook niet de oplossing te zijn, maar kan je wel een stap in de goede richting geven waardoor het net wat beter/makkelijker gaat. de hulpteugel hoeft ook niet strak als ze maar niet elke keer het hoofd in de lucht gooit.

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:17

Geen hulpteugel inderdaad , hulpteugel dwingt het paard om naar beneden te gaan . Dat is zeker niet verstandig , Rijd je paard eerst rustig vooruit , en rustig beginnen te vragen , Buiten teugel de sturing , binnenteugel vragen .

En even de tandarts erbij halen offcourse ..
Succes ermee Groetjes Ilona .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:22

Neem een goeie instructeur en blijf vooral van de hulpmiddelen af, daarmee maak je het in jouw geval nog erger en doe verder wat aan je zit!

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:29

Begin gewoon weer rustig bij het begin en blijf maar even van die teugel af. Eerst je pony maar weer eens lekker voorwaarts rijden dat ze goed mee wil komen en dan voorzichtig maar weer eens vragen. Dus pas als ze lekker ontspannen is en op je bitje kauwt. En geef ze de tijd te reageren.

Nog even offtopic: het is naar mijn idee makkelijker te lezen als je complete woorden en zinnen maakt. Niet verkeerd bedoeld, maar je verhaal wordt er wat onduidelijk van.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 14:00

ten eerste ik neem geen les ,, niet met deze pony michien later als ik een paard erbij koop,, me ouders willen het ook niet meer.

heb gistern gewoon de teugels los gelaten pony had geen flauw idee wat die moest doen sloom ,ineens stoppen
steeds in de hoek gaan en de oren haast plat

ik denk dat ik dat topic op slot doe
want tjah paar vinden me foto's niet goed in me profiel
ik begin niet meer met dressur,, ga gewoon weer springen en buitenritten.