Tosca (welsh) @ work.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Keedie

Tosca (welsh) @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 20:51

Daar is tosca weer is @ work
Nou mensen, tosca had woensdag een dag van alles is eng, dus ontspanning zat er niet in Nagelbijten / Gniffelen
Tosca is een welsh merrie, en we rijden niets, nah zegmaar B.
Dus woensdag heb ik niet echt heel lekker kunnen rijden. Alhoewel er ik wel lol in had met toscas rara acties. Ik ben nogsteeds bezig met haar met ontspannen maar dat wil niet altijd zie ( 8 van de 9 keer) lukken, zelfs niet met iets langere teugel want dan vind ze alles alleen nog maar enger en krijgt ze de kans om weg te rennen Nagelbijten / Gniffelen
Mijn eigen houding is nogsteeds bagger hieraan werk ik zeerzeker Nagelbijten / Gniffelen
Ik vind zelf dat ik wel meer mn hakken heb leren uitdrukken Schijnheilig Als je kijkt naar het vorige topic van ons. Nagelbijten / Gniffelen
Maar oke nou dan ga ik maar even de foto's laten zien want daar hebben jullie allemaal opgewacht hoop ik Huilen van het lachen

We begonnen natuurlijk met lekker instappen , ik had mijn teugels niet helemaal te los, omdat het enge gedoe al gelijk begon, ik mag wel mijn tenen naar binnen draaien, handjes rechtop houden Huilen van het lachen
Afbeelding

en natuurlijk ook de andere kant op. Lekker koppie van tos, en ik trek weer een zeer charmant gezicht Huilen van het lachen
Afbeelding

Draf Clown, best heel erg fout, mn voet schoof steeds uit de stijgbeugel ROFL, en weer mn handen
Afbeelding

even volte sluiten omdat tos ineens veranderde in een race monster.. Mag meer stelling dat zeer zeker, en rechterop zitten, tenen naar binnen.
Afbeelding

Dit eigenlijk best een goede foto zie je wel dat ik het kan Nagelbijten / Gniffelen, en een leuk sta moment.
Afbeelding

ook weer een zeer zalig hoofdje van tos, ik steek mijn voetjes af, en leun ietsjes naar voren.
Afbeelding

en toen was het tijd voor galop.. schrik vooral niet van dit wilde paardje ROFL

voetjes van de vloer Huilen van het lachen tenen, buiten hand ging ervandoor.
[Afbeelding

Ik trek niet aan de teugels,maar tos moet elke keer hoesten, vandaag haar open mond. Nagelbijten / Gniffelen
In iedergeval, mn tenen ( schaaaam schaam) ik moet rechtop zitten, en weer die handen!
Afbeelding

iets netter, hakken zijn uitgedrukt (jeej) tenen zijn geen kapstokjes ( een beetje) ik moet mn handen bij me houden, en rechtophouden en rechtop zitten
Afbeelding

na galop verandere tos van welsh naar arabier Huilen van het lachen ( ik had een zweepje erbij gepakt omdat tos totaal niet meer luisterde naar been, uiteindelijk niet nodig gehad want zodra ik dat zweepje had ging ze meteen weer vooruit. Knipoog ) vliegend buiten handje.
Afbeelding

daarna nog heel lang uitgestapt omdat ze toch wel een beetje moe was, ik heb ruim een kwartier uitgestapt Lachen

nu ik eigenlijk kijk ben ik wel rechterop gaan zitten op veel foto's Nagelbijten / Gniffelen

Nou tips en commentaar echt altijd welkom! Ja

farmershill

Re: Tosca (welsh) @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 20:56

Je tenen en handen geef je zelf al aan, ik vind dat je op sommige foto's je benen naar voren afsteekt en soms duik je naar voren.
Verder vind ik het er netjes uitzien.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 20:57

Leuke pony, maar ik heb wat puntjes:
*schouders naar achteren, lekker rechtop zitten
*Onderbenen terug houden, ook al je haar terug wil nemen.
*Je lijkt alles met je binnenhand te doen, vergeet je benen, zit en buitenhand niet!
*Je pony drukt haar rug vreselijk weg, probeer naar de ontspanning te werken
*Je zit achterop het zadel, zadel is eigenlijk te klein voor je, maar groter past niet op de pony (je bent ook voor het mooie te groot)

Ik hoop dat je er wat aan hebt Knipoog

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 20:58

Kee Lovers
Inderdaad hadden we jullie beste dag niet uitgekozen om foto's te maken, volgende keer beter.
Probeer wat meer je benen in bedwang te houden maar dat commentaar gaf je zelf al.
Veder mag je in de galop íets meer in je zadel gaan zitten!
t komt zeker goed met jullie Lachen

Chantal93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 20:58

Ik vind het er niet ontspannen uitzien..
Verder vind ik je aan de stevige kant voor deze pony.
Je handen mogen wel wat lager en dichter bij het zadel,
let er ook op dat je je voeten niet afsteekt.
Verder is het een leuke pony

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 21:03

Ik vind het er niet goed uit zien. Probeer wat meer naar het halsstrekken toe te werken, naar de ontspanning. Verder ben je echt te stevig voor deze pony, hoe hard het ook klinkt! Mooney geeft goede tips. Probeer de pony te laten ontspannen in zijn lichaam, en van achter naar voor rijden. Ik denk dat je dat wel erg moeilijk zal vinden, hoewel ik je eigenlijk te groot vind, zou je toch goede begeleiding moeten zoeken! Knipoog
Laatst bijgewerkt door Carmen op 30-08-08 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 21:03

mooie pony....teneerste heb ik een pony nog nooit zo hoog zien lopen met zijn hoofd....ten tweede op een pony die steeds hoest hoor je niet te rijden...
verder lijkt ze me niet makkelijk te rijden,aardig wat temperament denk ik,dat maakt het ook niet makkelijk om de ontspanning op te zoeken...heb je les?

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 21:04

probeer idd je benen iets terug te houden en tenen naar binnen, maar zei je zelf ook al;)
eigenlijk lijkt het zadel idd iets te klein voor je, waardoor je niet lekker in 't zadel zit.. en wat Mooney ook al zei voor 't mooie ben je beetje te groot...

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 21:04

leuk welshje is het toch Lachen

heb je eigenlijk les?
de pony zou écht wel meer over haar rug en ontspannen moeten lopen want op deze manier krijg je blokkades..

hoe is ze met longeren? anders als ze dan wel makkelijker ontspant en rustig is moet je zo eens een tijdje rijden?

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 21:06

Je kan de ontspanning ook inderdaad oefenen aan de longeerlijn. En als ze zo druk is, kan je haar beter even uit laten razen aan de longe.

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 21:12

Misschien even handig om erbij te zetten:
Het paardje heeft lichte vorm van bronchitus (of hoe je dat schrijven mag), ik neem aan dat de DA er voor is geweest, anders had de eigenaar heus niet gezegt tegen TS dat ze erop zou mogen klimmen.
Vandaag hadden TS en haar bijrijdpony totaal hun dag niet, pony schok van werkelijk alles en was zo gespannen als wat, daarom heeft TS minimaal 3 kwartier gereden omdat het dus echt niet lekker ging.
Over dat te groot zijn had ik natuurlijk wel weer verwacht dat dat geroepen zou worden, het is geen mooi plaatje meer maar TS verhinderd de pony absoluut niet, anders had de eigenaresse of de pony zelf dat wel laten merken.
Over de ontspanning die was inderdaad ver te zoeken maar momenten ging het ook erg lekker waar we natuurlijk geen foto's van hebben.
TS en haar pony zijn een enorm goed team en dat zullen jullie in de toekomst nog wel zien op bokt als ik vaker mn camera mee neem, iedereen heeft wel eens zn dag niet, tog Lachen

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 21:17

desperado_: met dat laaste ben ik het idd met je eens, mijn pony en ik hebben ook wel eens ons dagje niet, maar toch vind ik dat de ts wel degelijk te groot is, wat voor een band ze ook hebben.
Ze kan er ook voor kiezen om bijv. te gaan mennen als dat van de eigenaren mag? Lachen

Edit: spelfout eruit gehaald
Laatst bijgewerkt door prii_boy op 30-08-08 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 21:18

natuurlijk heeft iedereen zijn dag weleens niet...ik zou deze foto's nooit hebben geplaatst,maar dat ben ik...
verder heb ik over hoestende en bronchitis hebbende paarden een hele eigen opvatting....voorzichtig mee doen,en zeker er geen 3 kwartier mee in de rondte scheuren...maar dat is mijn mening,die hoeft nog niet goed te zijn natuurlijk..
verder vind ik het een leuke pony,ts is misschien iets te groot maar een kleiner kind op deze pony gaat denk ik mis.

Elynkwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 21:19

Ik heb het niet helemaal goed gelezen maar ,
Misschien dat het een tip is om je beugels een gaartje korter te doen Lachen ik heb dat probleem ook met mn tenen en toen deed ik dat en nu gaat het beter en mn voet schiet er niet meer uit;)

Mooi paardje ! Verder leuk Setje!

Keedie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 21:40

Bedankt voor alle reacties, wat Desperado_ zegt is uiteraard waar. Ik zal tos niet in de weg zitten, en we groeien meer en meer naar elkaar toe!
@mooney : ik zou echter zeker niet te zwaar voor deze pony zijn, zowel had de eigenaaresse het beste voor haar paard gekozen en echt niet gezegt dat ik er wel op kon rijden toen ik met haar begon Knipoog
@chanwanda; het ziet er inderdaad niet ontspannen uit, tos had ook haar aandacht niet erg bij mij, af en toe maar. Maar zoals ik al had gezegt, ik werk aan ontspanning Lachen
@geerke; het paard hoest niet steeds, alleen bij de eerste drafpasjes, en 1 keer ingalop, meer echt niet! Ik heb wel les maar niet met haar, ik wil daar wel aan beginnen! Lachen Ontspanning is inderdaad moeilijk op te zoeken bij haar.
@ Leentje_ longeren heb ik nog niet geprobeert, maar valt wel te proberen! Lachen
@ Prii_boy, mennen kan wel, maar zeker niet als hoe ze nu is Nagelbijten / Gniffelen
@ Geerte, scheuren? Ik heb zeker niet gescheurt hoor. De bak is er veel te klein voor, maar ik snap wat je bedoelt hoor. Maar dit paard kan je rijden. Ik denk dat met een kleiner iemand op deze pony inderdaad mis gaat. Knipoog
@Toscan, bedankt voor je reactie.

Nogmaals iedereen bedankt voor de tips Knipoog

GWENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 11:06

Het is niet omdat er een kleinere persoon opstapt dat het daarvoor persé slecht moet gaan.
Paardrijden doe je niet met kracht maar voornamelijk met techniek, en oké je rijd met je zit en een kleiner persoon kan niet zoveel gewicht zetten als een grotere. Maar dan nog bij ons rijden meisjes van 35kg dekhengsten met aardig wat temperament dit gaat super, zet er iemand anders op maakt niet uit hoe groot/zwaar en het gaat gegarandeerd niet zo goed.

Ik vind het een hele leuke pony, met zeker heel veel mogelijkheden buiten rijden.
Ik vind je gewoon te groot niet alleen voor de pony maar ook voor het zadel.
De pony loop alles behalve ontspannen, zie zijn temperament als een voordeel, maak hem wendbaar maak veel voltes, en laat hem goed buigen. Hou hem gewoon bezig. Ook (schijn) overgangen kunnen helpen.
De galop vind ik er ook een beetje als scheuren uitzien, hij ziet er gewoon erg ongecontroleerd uit.
JIJ bepaald het tempo en niet de pony. Vind je pony dat ie zo nodig moet gaan crossen? hou hem dan in of rijd gewoon terug naar de draf.

Ik zou een kleinere ruiter zoeken voor de pony of er andere dingen mee gaan doen (mennen, longere, vrijheidsdressuur,...)
Als je hem toch wil blijven rijden zou ik een goede les nemen zodat je samen met je instructeur kan werken aan meer ontspanning.
Als ik de foto's nu bekijk vind ik het er niet erg prettig uitzien voor je pony.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 11:11

Leuke pony,
alleen denk ik dat jij amper nog veel aan je houding kunt verbeteren aagezien je niet meer echt op deze pony past, dit is dan ook voor jou moeilijk

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 11:39

Een pony met wat voor een vorm van bronchitis dan ook hoort niet onder het zadel. het is zo een vorm van dampigheid. Zou met zoiets alleen stappen.

diablolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 11:58

@wilawander: de pony heeft maar een erg lichte vorm van bronchitis, de dierenarts zei zelf dat het geen kwaad kon om ermee te rijden. mijn pony hoest als ik pas aan het draven ben ook weleens maar dat wil toch niet zeggen dat je er alleen nog maar me mag stappen.

Ik vind het een leuke pony, en je ziet er misschien wat groot uit voor der, maar als de pony en de eigenaresse er geen last van hebben is dat geen probleem Knipoog Dat is a.d.h.v. foto's moeilijk te bepalen.
Verder zou ik goed les met haar gaan nemen, zodat je met een instructeur aan die ontspanning kan gaan werken en dan kan hij je ook meer helpen letten op je houding;)
veel succes;)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 15:12

Helaas kan ik niet echt spreken van ontspannen foto´s.
Buiten dat je wat groot bent voor de pony, ben je dat zeker voor Tosca haar zadel.
Er hoort nog een vlakke hand achter je billen te kunnen liggen op het zadel.
Iets wat bij jou duidelijk niet kan. Ook hierdoor kan dit beeld voortkomen.
Je zit nu achterop de lepel en daardoor produceer je een hele grote druk achterop de rug van Tosca.
Uit die druk kan pijn voortkomen en daar kan ze onderuit proberen te komen.
Daaruit kan dat sterrekijken en rug wegdrukken komen.

Voor jouw eigen houding, wil ik je meegeven, om eens te proberen te ontspannen.
Ook dat zou zeker helpen aan een ontspannen pony. Vooral je rug vind ik op sommige foto´s erg verkrampt.
Hele hol getrokken of helemaal bol.
Probeer een lossere houding te nemen. Dus netjes rechtop, schouders ontspannen, elleboog ontspannen in een knikje en een rechte lijn van je ellebogen naar de mond van Tosca.

Zelf zou ik persoonlijk een andere bezigheid kiezen dan rijden.
Tosca heeft aan jou sowieso een zwaardere last dan aan lichtere/kleinere kinderen en dat in combi met haar bronchitis, zou ik zeker niet meer rijden.
Er zijn zoveel andere leuke dingen om samen te doen. Probeer er eens wat van uit zou ik zeggen.
Ik denk dat je daar heel veel aan hebt. Voor jezelf, maar zeker voor Tosca, dit kan geen prettige manier van werken zijn voor haar.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 15:30

Pff, vind dit er niet echt lekker uitzien..
Pony is erg gespannen, en heb het idee dat die dat uit
in hard rennen, hoofd in de lucht etc.
Ga eens lekker werken aan de ontspanning, eerst in stap,
daarna in draf etc.
Probeer ook steeds op de volte stelling te vragen, want dat
zie ik hier nergens. Als je dat een beetje voor elkaar hebt,
dan ben je al een stuk verder..

Probeer met je houding te werken aan je handen en je tenen,
en dat je je benen niet afsteekt. Knipoog

Persoonlijk vind ik je ook te groot, misschien is dat
ook een reden waarom dat de pony onder het werk uit wil komen..
Er zijn zoveel andere leuke dingen dan rijden, kies dan daarvoor,
of een wat grotere pony.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:50

Desperado_ schreef:
wake_up schreef:
Persoonlijk vind ik je ook te groot, misschien is dat
ook een reden waarom dat de pony onder het werk uit wil komen..
Er zijn zoveel andere leuke dingen dan rijden, kies dan daarvoor,
of een wat grotere pony.

Voor de zoveelste keer dat wij dit zeggen is dat ze hun dag niet hadden!
Tosca schok overal van misschien is dat een reden dat ze zo gespannen is?
En nogmaals over dat te groot zijn, serieus geloof mij nou als TS veel te groot was dan had de eigenaresse of pony zelf er iets aan gedaan, TS ziet zelf ook wel dat het niet mooi meer is, maar ze zit de pony echt niet in de weg

Edit: typfout

Ik weet niet waarom de eigenaresse het niet aangeeft, maar de amazone in kwestie is overduidelijk te groot en zit haar pony ook zeker in de weg.

Niet alleen met haar te grote en misschien ook te zware lichaam, maar ook door haar handhouding en de ongelooflijk sterk beperkte ruimte die zij (met de teugels) de pony biedt.

Ik weet niet hoelang de amazone deze pony rijdt (misschien overheen gelezen), maar als het vaker op deze manier en vooral met dit zadel gaat, zie ik in dat die pony niet ontspannen kan. Of hoe denk jij dat lekker ontspannend lopen gaat met een zadel wat continu in je rug prikt..?

Dat de pony zijn dag niet had kan ik geloven, maar volgens mij hebben we dan hier de kwestie van 'hoe harder je aan de teugels trekt des te heftiger wordt de pony'. Biedt hem ruimte als hij opgefokt is, laat hem lopen tot hij aangeeft wat minder energieker en feller te zijn, doe een paar simpele oefeningen en klaar, maar ga niet eindeloos op deze manier klieren, vooral niet met een pony die bronchites heeft...

Ik geef nu wel tips voor het rijden, maar eigenlijk ben ik van mening dat gezien de conditie van de pony en de amazone te groot is deze pony eigenlijk niet meer gereden moet worden (door deze amazone althans...)

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:37

Adil18 schreef:
Desperado_ schreef:
Voor de zoveelste keer dat wij dit zeggen is dat ze hun dag niet hadden!
Tosca schok overal van misschien is dat een reden dat ze zo gespannen is?
En nogmaals over dat te groot zijn, serieus geloof mij nou als TS veel te groot was dan had de eigenaresse of pony zelf er iets aan gedaan, TS ziet zelf ook wel dat het niet mooi meer is, maar ze zit de pony echt niet in de weg

Edit: typfout

Ik weet niet waarom de eigenaresse het niet aangeeft, maar de amazone in kwestie is overduidelijk te groot en zit haar pony ook zeker in de weg.

Niet alleen met haar te grote en misschien ook te zware lichaam, maar ook door haar handhouding en de ongelooflijk sterk beperkte ruimte die zij (met de teugels) de pony biedt.

Ik weet niet hoelang de amazone deze pony rijdt (misschien overheen gelezen), maar als het vaker op deze manier en vooral met dit zadel gaat, zie ik in dat die pony niet ontspannen kan. Of hoe denk jij dat lekker ontspannend lopen gaat met een zadel wat continu in je rug prikt..?

Dat de pony zijn dag niet had kan ik geloven, maar volgens mij hebben we dan hier de kwestie van 'hoe harder je aan de teugels trekt des te heftiger wordt de pony'. Biedt hem ruimte als hij opgefokt is, laat hem lopen tot hij aangeeft wat minder energieker en feller te zijn, doe een paar simpele oefeningen en klaar, maar ga niet eindeloos op deze manier klieren, vooral niet met een pony die bronchites heeft...

Ik geef nu wel tips voor het rijden, maar eigenlijk ben ik van mening dat gezien de conditie van de pony en de amazone te groot is deze pony eigenlijk niet meer gereden moet worden (door deze amazone althans...)

Biedt haar ruimte als ze opgefokt is? Huilen van het lachen
wil je dat TS eindigt in het ziekenhuis? sorry dat gaat hem niet worden ROFL
De eigenaresse geeft niks aan omdat het nog net kan, deze twee!

Zou ik ontspannen kunnen lopen met een zadel dat prikt, nee natuurlijk niet geen enkel paard Lachen
Gelukkig kan Tosca super ontspannen lopen! en vooral op buitenrit in de galop zie je die twee genieten Lachen

TS rijdt ongeveer 2 maanden op de pony als ik het goed heb, en ze zijn super vooruit gegaan OK dan!

Hoe harder je aan de teugels trekt? Komop zeg overdrijven is hier een vak waar bepaalde mensen een 10+ van mij krijgen serieus, als TS gaat trekken zeg ik (fotograve) er heus wel wat van hoor, TS is een heel lief meisje maar paarden pijn doen gaat er bij ons allebei niet in Lachen

Een paar simpele oefeningen en klaar? dacht het niet Lachen pony heeft enorm veel energie in zich en laat geeft zich niet makkelijk over met een ''paar simpele oefeningen''

op deze manier zitten klieren?! TS is verdomme 3 kwartier bezig geweest om pony rustig te laten lopen door voltes te maken (wat TS zelf gezecht heeft!) maar pony had zo veel energie dat deze gewoon niet op TS reageerde, ze heeft van alles geprobeert, morgen gaat ze weer lekker rijden en dan gaat het hopen we een stuk beter Lachen

Conditie van de pony? je kent de pony totaal niet alleen van het plaatje en je zecht dat de pony geen conditie heeft? pony heeft prima conditie en kan heerlijk gereden worden!
ook door haar bronchites kan pony makkelijk een uur rijden!

Wat jij vind moet je helemaal voor jezelf weten, TS blijft lekker rijden tot de eigenaresse of de pony zegt stoppen nu!

Ik hoop dat voor iedereen het nu een beetje duidelijk is geworden en er gewoon LEUK veder gereageerd kan worden in dit topic, ik wordt er gewoon een beetje triest van hoe sommige mensen TS lopen af te kraken

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 08:01

Quote: Wat jij vind moet je helemaal voor jezelf weten, TS blijft lekker rijden tot de eigenaresse of de pony zegt stoppen nu!

OMG. Arme pony Ach gut

Een schitterend voorbeeld van egoisme.
Meer dan begrijpelijk dat deze pony het op een rennen zet, meer dan begrijpelijk dat deze pony haar ruggetje wegdrukt, meer dan begrijpelijk dat ze haar koppie de lucht in gooit. En voluit rijden op een pony met bronchitus?! Te triest voor woorden.

Nu rij-technisch commentaar: Je kunt je balans niet houden, omdat de pony te klein is of liever gezegt; jij te groot. Achterhand van de pony kan niet lekker onder de massa gezet worden omdat de massa te groot voor haar is. Je voeten glijden idd te veel door de beugels, dit komt omdat je benen te ver uitsteken. Je gewicht komt te veel op de lendenen van de pony te drukken, dit omdat je te groot bent voor het zadel (en de pony, of had ik dat al gezegd..? Pling ), pony kan haar eigen evenwicht moeilijk houden, dit omdat ze wel degelijk gestoord word aangezien de ruiter ook wat te lang is voor de pony (daar al eens over nagedacht?). Moet ik doorgaan?

Als je dit als afkraken ziet, prima, want ik maak me totaal geen zorgen dat je ook maar IETS met IEMANDS kritiek doet. Dus schuif dit ook maar af als onzin. Wel zo makkelijk.

Keedie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 08:04

even @ Bonita_bon, onzin? wie heeft er ooit gezegt dat dit onzin is, ik in tegendeel heb dat nooit hier gezegt. Knipoog
als 2 iemanden hebben gezegt dat ik te groot ben, weet ik het heus wel hoor..
dan hoef ik niet een heel topic tehebben oh je bent te groot volgende post oh je bent te groot.
Knipoog