Het is alweer een hele tijd geleden dat ik foto's van Watje geplaatst heb. Na een zware verstuiking waardoor we zo'n 2 maand niet veel mochten doen en mijn examens, hebben we deze vakantie het werk weer wat meer kunnen opnemen.
Volgens de nieuwe regels van HAW eerst even voorstellen:
Watje is een 5-jarige ruin van zo'n 1m70 met afstamming Paddox (v. Ferro) x Ico Sun x Haarlem. We hebben hem gekocht in februari 2007, dus alweer een goed jaar en een half geleden. In het begin was het erg wennen omdat ik net van een pony kwam. Maar hij werkt altijd goed mee en is ontzettend eerlijk en braaf.
De laatste tijd gaat het vrij goed en na 6 maanden hebben we sinds kort weer les, wat natuurlijk veel helpt.
We zijn nu 4 keer op wedstrijd gegaan en starten daarbij in de E-proeven (België, ongeveer vergelijkbaar met B-niveau). Het probleem hierbij is dat hij in de losrijpiste schrik heeft als een ander paard uit de andere richting komt, hij springt dan opzij/probeert zich om te draaien/of hij verstijft en wil niet goed meer vooruit. Vroeger deed hij dit thuis ook, nu gaat dit stukken beter. Maar met 10 paarden in de piste op vreemd terrein lukt het dus nog niet. Ik denk dat dit wel zal overgaan naarmate we meer wedstrijden gereden hebben, maar het maakt het losrijden er niet makkelijker op. Toch vallen de scores goed mee, tot nu tussen de 60% en 65%. Als iemand nog tips heeft voor zijn 'tegenligger-angst', graag! 
Echt hele grote problemen bij het rijden zijn er niet. Rechtsom buigen vind hij moeilijker, waardoor hij soms naar binnen valt en linksom dan meer over de schouder naar buiten loopt. Dit proberen we op te lossen door stukken naast de hoefslag te rijden en veel cirkels te sluiten en te openen, waarbij hij niet naar binnen/buiten mag vallen. Ook stukjes wijken nemen we mee, om hem daarna weer goed recht te kunnen stellen. En af en toe een pasje SB proberen we ook in stap.
Verder vind ik vooral heel belangrijk dat hij licht in de aanleuning blijft en nog net wat vlotter aan m'n been is, waarvoor we veel proberen te schakelen. In draf vindt hij dit moeilijker, tips hiervoor zijn welkom.

Ik moet heel erg letten dat ik mijn handen lager en breder houd (vooral mijn rechterhand), mijn benen soms niet optrek en dat ik recht blijf zitten. Ook moet ik mijn armen meer naast mijn lichaam houden en voor me kijken (extra moeilijk als de zon zo fel schijnt
). Oh, en ik verdien wel een prijs voor de meest stomme gezichten trekken, haha
.Ik rijd hem nu bewust wat lager en ronder omdat hij hierdoor net wat losser komt. Hoog lopen kan hij goed genoeg, maar omdat hij hierin niet altijd over de rug blijft, wil ik hem nu eerst wat lager hebben. Omdat het erg warm was vandaag hebben we enkel wat laag en ontspannen losgereden en verder heb ik niet veel gevraagd.
De foto's staan niet echt in volgorde. Het zijn niet de beste foto's geworden en de meeste draffoto's waren mislukt, maar hier zijn ze:

1) http://i163.photobucket.com/albums/t307 ... 008353.jpg
Losdraven, hak niet optrekken!
2)

Laag losgalopperen, er nog niet helemaal doorheen.
3)

Handen en armen! En m'n hoofd

4)

Wat ronder.
5)

Handen en rechtop zitten.
6)

Even wat hoger instellen.
7)

En kijken of hij weer fijn mijn hand wil volgen.
8)

Hij loopt wel diep maar gebruikt z'n achterhand en rug toch goed. Hij begint wel steeds meer hals te krijgen vind ik.

9)

Nageven op de binnenteugel. (oei wat lijk ik klein op deze foto!
)10)

Dit is dus het probleem met de rechterhand: die moet lager en op gelijke hoogte met de linker. En weer die armen die naast mij moeten.
11)

Heel jammer dat deze zo wazig is, want ik vind hem heel mooi.

12)

13)

14) http://i163.photobucket.com/albums/t307 ... 008273.jpg
Z'n vlekje op z'n kin.

15)

Rechterhand!!
16)

Tja

17) http://i163.photobucket.com/albums/t307 ... 008197.jpg
Fijn licht in m'n hand.
18)

Armen naast mijn lichaam houden.
Bedankt voor het kijken en tips/commentaar zijn steeds welkom!
Groetjes,
Watje en Céline
Veel stukjes wijken helpt inderdaad goed, en dan vooral heel veel en korte stukjes. Na een goed stukje dus snel weer rechtstellen en weer opzij. Bij mij helpen hele korte overgangen van stap naar draf en weer terug om mijn paard actiever te maken, misschien dus ook een idee voor jou als je het niet al deed.