paard op nieuwe stal, helemaal wild(TIPS GEVRAAGD)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

November

paard op nieuwe stal, helemaal wild(TIPS GEVRAAGD)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 14:20

sinds zondag staat mijn paard op een andere stal,
een 4 jarige hengst.
een hele verandering voor hem, en hij was dus helemaal van slag, steeds steigeren enzo.
ondertussen is hij weer een beetje de oude, longeren enzo gaat prima.
maar met rijden steigerd/bokt hij steeds.
ik heb er gisteren na het longeren weer voor het eerst opgezeten, en *WOESH* daar ging hij.
ik ben er snel afgesprongen en later na wat rondstappen in de bakt aan de hand er weer opgegaan met iemand er naast.
gewoon wat rondjes gestapt.

op zijn oude stal was hij heel braaf, mooi aan de teugel, kont eronder enzo.
maar ik denk dat ik hem opnieuw indrij, gewoon rustig aan..
ik ben zelf wel wat angtig aangelegd, dus hoe pak ik dit het beste aan?
ik wil wel graag alles zelf doen(wel met hulp, maar dat ik erop ga)

Onze vertrouwens band ik sterk, en ik snap ook dat dit een hele grote verandering voor hem is dus ik weet dat het door het wisselen van stal is.

graag veel tips

claudianoa

Re: paard op nieuwe stal, helemaal wild(TIPS GEVRAAGD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 14:24

ik zou hem rustig laten wennen, laat hem maar een week of 3, ze hebben ongeveer 8 weken nodig om helemaal te wennen. Lekker in het land of in een paddock, meer niet! geeft hem de tijd, komt vast goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 14:25

Lekker laten acclimatiseren, de wei in, en met 'm gaan wandelen.
Pas wanneer hij op z'n gemak voelt, weer gaan rijden.

November

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 14:26

claudianoa schreef:
ik zou hem rustig laten wennen, laat hem maar een week of 3, ze hebben ongeveer 8 weken nodig om helemaal te wennen. Lekker in het land of in een paddock, meer niet! geeft hem de tijd, komt vast goed.

wei kan niet, omdat hij nog hengst is, hij word vrijdag gecastreerd.
paddock is in overleg mogelijk, maar ik ben bang dat hij eruit springt(staat stroom op, maar omheining is niet supper hoog)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 14:27

Misschien heeft hij door de stress een blokkade in de rug opgelopen waardoor hij met rijden gewoon pijn heeft.

November

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 14:32

Alicia2u schreef:
Misschien heeft hij door de stress een blokkade in de rug opgelopen waardoor hij met rijden gewoon pijn heeft.

Hij is verder niet gevoelig op de rug, zadel past goed en hij vind het prima als je aansingeld,
ik zal voor de zekerheid even iemand voor laten komen

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 14:33

Als je hem eerst nog niet alleen los kan gooien dan zou ik toch het wel houden bij wat longeren en grondwerk tot hij gewend is en je vertrouwd ook in deze omgeving. Gewoon de tijd geven, hij is nog jong en een andere stal is wel een hele verandering.

November

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 14:38

Miepie1980 schreef:
Als je hem eerst nog niet alleen los kan gooien dan zou ik toch het wel houden bij wat longeren en grondwerk tot hij gewend is en je vertrouwd ook in deze omgeving. Gewoon de tijd geven, hij is nog jong en een andere stal is wel een hele verandering.

eerste tijd rijden ban ik toch niet van plan, ik wil graag dat hij zich prettig voelt in zijn nieuwe omgeving.
ik gooi hem elke dag los in de (kleine van de 2) binnenbak, zodat hij lekker kan rollen, en longeer hem ok, zo'n 15 minuten stap en draf

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 14:40

wat dacht je van gewoon een goede instructeur erbij halen die je ook met het stalgedrag enzo helpt?

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:14

Vooral veel rust en vertrouwen, maar wees wel consequent en geef niet te snel op. misschien een goed idee van KiWiKo om een goede intructeur erbij te halen.

Succes!!

November

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 15:29

Dreaa_natura schreef:
Vooral veel rust en vertrouwen, maar wees wel consequent en geef niet te snel op. misschien een goed idee van KiWiKo om een goede intructeur erbij te halen.

Succes!!

ja instructeur zoek ik al Haha!
Het vertrouwen is er wel, maar zodra ik erop zit, en hij gaat staken ik het ver te zoeken, gewoon door mijn angst om te vallen.
Ik ga dus gewoon verder mt lekker veel poetsen en longeren.
en het rijden komt wel, dat hoeft van mij ook niet 1 2 3 goed te gaan, maar het steigeren wil ik er wel graag afhebben

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:34

Dan komt het vast goed, maar wees consequent en leer hem een woordje waar mee je bedoelt dat iets niet goed is en een woordje waar jeh me mee beloond. Dat hielp bij mij heel erg, Als mijn merrie het probeert nu zeg ik e ee e niet doen en dan dribbelt ze even maar probeert niet meer te steigeren.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:34

claudianoa schreef:

Hier denk ik anders over;
Het paard heeft al een grote verandering ondergaan door van stal te veranderen en waarschijnlijk ook ander voer gekregen. Dat is wennen, natuurlijk.
Zelf zou ik gewoon doen met het paard wat ik altijd deed voor de verhuizing. Juist niet opeens het normale dagpatroon gaan doorbreken. Als je dat ook opeens verandert is dat moeilijk te begrijpen voor een paard.
Hou 'm juist lekker aan de gang en doe wat je deed voor de verhuizing zodat zijn 'daginvulling' in ieder geval NIET verandert!
Heeft ie weer een "ding" minder om aan te wennen.

Ik ben in 2 maanden tijd 2 keer verhuisd van stal door ongelukkige omstandigheden en mijn paard heeft ook moeten wennen, maar ik ben wel met haar blijven werken zoals ik altijd deed en ik merkte wel dat dat haar goed deed en paste zich snel aan haar nieuwe omgeving aan.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:43

Het ene paard is het andere niet. Hij heeft duidelijk tijd nodig, ik zou het werk met hem opbouwen. Longeren is een prima begin, je mag dan steeds meer van hem vragen. Als het na een tijdje goed aanvoelt wordt, kun je weer opstappen. Instructeur is ook een goede optie voor hulp. Twee zien meer als één!

Succes

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:49

Mijn 19 jarige merrie heeft 2 maanden nodig gehad om te wennen.... Ook erg druk en wild...

Het maakt dus niet uit of je merrie/hengst heb of welke leeftijd ze hebben. Het ene paard kan er beter tegen dan de andere.

Gewoon rustig laten weten een paar weken. Dat je even niet kan rijden is dan jammer maar niet meer dan dat Knipoog

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:54

Ik heb ook net een jong paard gekocht. En is ook helemaal door het lint gegaan. Overagressie. Bokken als ik erop zit. Slaan naar mensen, paarden.
Doe rustig aan, maar wees wel consequent.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:59

pri_lady schreef:
Het ene paard is het andere niet. Hij heeft duidelijk tijd nodig, ik zou het werk met hem opbouwen. Longeren is een prima begin, je mag dan steeds meer van hem vragen. Als het na een tijdje goed aanvoelt wordt, kun je weer opstappen. Instructeur is ook een goede optie voor hulp. Twee zien meer als één!

Succes

Tijd nodig? Waarvoor? Om te wennen aan zijn nieuwe omgeving. Meer niet. Als jij verhuist ga je toch ook geen 2 maanden thuis op de bank zitten om te wennen? Zo snel mogelijk je normale ritme oppakken. Werkt het beste.
Het is een hengst met het bijbehorende gedrag. Krijgt ie nu lekker zijn zin door "niets" te hoeven is straks het eind zoek. Knipoog

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:50

Citaat:
Tijd nodig? Waarvoor? Om te wennen aan zijn nieuwe omgeving. Meer niet. Als jij verhuist ga je toch ook geen 2 maanden thuis op de bank zitten om te wennen? Zo snel mogelijk je normale ritme oppakken. Werkt het beste.
Het is een hengst met het bijbehorende gedrag. Krijgt ie nu lekker zijn zin door "niets" te hoeven is straks het eind zoek. Knipoog

Dat laatste ben ik wel met je eens, wbt hengstengedrag, maar TS geeft aan dat ze zelf al angstig is als ze erop zit, dus vandaar dat er naar mijn mening tijd nodig is. Hij is pas 4, dus terug naar de basis, het longeren, daar kunnen ze ook hard aan het werk gezet worden en spieren kweken als ik dat zo om mijn heen bekijk. Op die manier kun je het weer opbouwen als team, zeg maar, desnoods met hulp van intructeur er weer op.

De haf van ons heeft een nachtje kunnen wennen, volgende dag zadel op en dochter van 12 ging ermee op buitenrit (zie profiel foto langs de weg). Ben wel meegeweest, ernaast en touwtje mee voor het geval dat maar hij was superbraaf en ik kapot van het meehollen. De shet daarentegen is nog aan het wennen, geloof ik.......................... Clown

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:10

Simmie schreef:

Mmm, enig onderzoek wijst erop dat een paard drie maanden nodig heeft om een nieuwe situatie 'in te prenten'.
Dat walnootje aan brains is dus al druk zat met het verwerken van alle info die zo'n verhuizing met zich meebrengt.
Je kunt dat niet vergelijken met mensen.
Ik zou hem dus rust geven, een paard denkt niet in termen van : "zo, kom ik even mooi onder het werk uit jongens. Krijg ik eens even lekker mijn zin!". Was het maar waar, dan konden ze misschien ook stofzuigen en brieven tikken.
Als het altijd een paard is geweest waar jij bijzonder goed mee overweg kunt, dan MOET de verhuizing en dus de stress/ gewenning de reden zijn van dit gedrag.
Zorg dat hij zich een beetje kan uitleven in de bak zonder iets van hem te vragen.
Het is logisch dat hij ontploft wanneer hij de hele tijd binnen staat en niets kan doen met alle nieuwe indrukken.
Wanneer zijn balletjes gechopped zijn heeft hij ook even rust nodig, dus waarom daar nu niet alvast mee beginnen?

Die is over een maand of twee a drie weer de oude, mits hij lekker naar buiten kan natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 21:42

Simmie schreef:

Hmm, jij projecteert nogal wat menselijk doen en denken op het wezen paard.
Paarden en mensen zitten toch echt anders in elkaar.
Een verhuizing kan behoorlijke impact hebben op een paard. Daar hebben wij gewoon rekening mee te houden en respect voor te hebben.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 21:51

JoviBan schreef:
Hmm, jij projecteert nogal wat menselijk doen en denken op het wezen paard.
Paarden en mensen zitten toch echt anders in elkaar.

Het was maar een voorbeeld.
Ik vind "oeh, ik heb het koud bij + 5 graden, dus mijn paard heeft het vast ook koud; doe hem lekker een dekentje op" pas paarden met mensen vergelijken. Knipoog Terwijl een paard zich juist het prettigst voelt bij 5 graden....

Tuurlijk moet/mag je respect hebben voor je paard, maar ze zijn niet van suiker hoor! Je moet ze niet als babys behandelen. Haha!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 09:49

Ben ik nou de enige die het 'hengst'-zijn een beetje mee laat wegen? Dit zie je toch veel vaker, jonge hengst in zijn eigen omgeving kuikenmak, verhuis je 'm, krijgt ie allemaal nieuwe paarden om 'm heen en gaat ie lekker brutaal het heertje uithangen. Heeft wel wat tijd nodig, maar als jij gewoon goed consequent blijft en lekker met m doorwerkt (zoals al eerder gezegd werd, dan veranderd dat iig niet), gaat ie vanzelf wel een keer normaal doen, en is deze nieuwe stal thuis voor 'm.
Maar reken erop dat ze héél gauw doorhebben of jij een beetje bangig of terughoudend wordt in je rijden, en m niet meer baas bent.
Mijn regel 1 rijden/omgang met paarden (en in t speciaal met hengsten): Je moet zorgen dat je net ff brutaler blijft dan het paard!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 09:59

Mijn paard is dit voorjaar voor het eerst sinds 9 jaar verhuisd. Het is van nature een druk paard wat alles mee krijgt en ziet/hoort wat om hem heen gebeurt. Ik was bang dat de verhuizing moeilijk ging verlopen omdat hij al zolang op dezelfde plek had gestaan.
Het verhuizen op zich ging prima, het aanpassen in een nieuwe groep ook. In het begin was ik wat voorzichtig en wilde hem niet direct op de trailer weer meenemen. Bang dat hij dan onrustig zou worden en gaan denken van ik ga weer naar een andere plek toe.
Normaal ga ik altijd op zaterdag met hem met de trailer op pad, net na de verhuizing dus niet. Ik merkte dat toen ik weer mijn normale ritme van dingen met hem doen en weer weg met de trailer na 2 weken hij ook weer in zijn ritme kwam. Dus eigenlijk had ik dat beter direct kunnen doen. Dan was behalve de nieuwe stal alles bij het oude gebleven en dus rustiger voor mijn paard.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 10:00

Concorde schreef:
Ben ik nou de enige die het 'hengst'-zijn een beetje mee laat wegen? Dit zie je toch veel vaker, jonge hengst in zijn eigen omgeving kuikenmak, verhuis je 'm, krijgt ie allemaal nieuwe paarden om 'm heen en gaat ie lekker brutaal het heertje uithangen. Heeft wel wat tijd nodig, maar als jij gewoon goed consequent blijft en lekker met m doorwerkt (zoals al eerder gezegd werd, dan veranderd dat iig niet), gaat ie vanzelf wel een keer normaal doen, en is deze nieuwe stal thuis voor 'm.
Maar reken erop dat ze héél gauw doorhebben of jij een beetje bangig of terughoudend wordt in je rijden, en m niet meer baas bent.
Mijn regel 1 rijden/omgang met paarden (en in t speciaal met hengsten): Je moet zorgen dat je net ff brutaler blijft dan het paard!

Nee, maar aangezien hij nog maar een blauwe maandag hengst zal zijn......
Op termijn zal hij door de andere paarden sowieso wel op zijn plek gezet worden.

Ik vind het 'half waar' wat je zegt. Zoiets zou kunnen werken voor een stoere tante, maar iemand die bangig aangelegd is moet niet gaan zitten vechten in deze situatie.
Laat het liever tot rust komen, en werk even aan andere dingen... desnoods even niet onder de man.
Op deze manier is je angst niet voelbaar, behoudt je de band, blijf je met hem aan de gang en zet je jezelf en het paard niet onnodig onder druk.
What's the rush? Dit paard is piepjong toch? Ze heeft nog jaren om erop te hobbelen.
Als gas terug even het verstandigste is op dit moment; prima. Daar moeten mensen echt hun eigen gevoel in volgen.
Wanneer hij straks op de grond weer handelbaar is, geeft dat de ruiter weer het vertrouwen dat nodig is onder het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 10:58

Simmie schreef:
Tuurlijk moet/mag je respect hebben voor je paard, maar ze zijn niet van suiker hoor! Je moet ze niet als babys behandelen. Haha!

Niet als baby's inderdaad. Wel als partners.
En als je partner niet lekker in z'n vel zit, dan respecteer je dat. Knipoog

@Ninx: ben het met je laatste post eens.