Nero @ 2e klassieke dressuurles!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neroo

Nero @ 2e klassieke dressuurles!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 22:22

"Ik heb Nero nu bijna 9 jaar, we zijn gewoon lekker recreatief bezig en mijn voornaamste doel is lekker ontspannen kunnen rijden!
Ons niveau is B

Problemen waar we tegen aan lopen:
Nero's aandacht bij mij houden, hij kan al verschieten van een waaiend blaadje of takje
Mijn houding
Nero wil soms nog wel eens op de voorhand vallen
Nero lekker actief houden en betere impuls

Ik heb vandaag mijn 2e les gehad, en Jolijn heeft wat foto's geschoten, en vind ze wel leuk om met jullie te delen Lachen
We zijn vandaag bezig geweest met tempo, en met een juist teugelcontact.

Doel waar nu naar toe gaan is goed rug gebruik, wat meer bespiering op de lendenen en lekkere impuls houden en niet op de voorhand kletteren!

Nero is door de ostheopaat vrij verklaard van rugklachten en heb van de ostheopaat ook groen licht gehad betreft rijden

1. Warmdraven
Afbeelding

2. Stuk later, relax stukje galoperen
Afbeelding

3. Beengebruik imo lekker, neusje mag er meer uit
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

Omdat het in vorige topics wel eens aan ontbrak, een verzoek om gewoon respectvol te blijven Lachen

Twaalf

Re: Nero @ 2e klassieke dressuurles!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 22:27

Je ziet al het verschil met je vorige les Ja
Nero is al actiever in zijn achterhand! Vind het wederom weer er relaxed uitzien!
Een klein puntje, let op je onderbenen in galop, maar omdat er maar één foto van is, zou het ook een momentopname kunnen zijn Knipoog

Jullie zien er zo hip uit in Purple Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 22:29

Nou, dan zal ik ook nog even een duidelijke uitleg geven van te voren alvast Lachen

We zijn dus bezig om Nero vanuit achteren naar voren te gaan rijden, en dat Dani daarin elastisch teugelcontact leert te krijgen (vind ze nog moeilijk), zodat hij daarin de hand mee naar voren (!) gaat nemen, en zo dus aanleuning krijgt!

Daarom moet er nu eerst gewerkt worden aan de impuls en de rechtheid (druk op 2 teugels), anders doen we het verkeerd om namelijk Pling

Dani, het ging al netjes hoor, en je hebt goed gezien en gevoeld wat de bedoeling was!
Jullie komen er echt wel!

Nogmaals letten op je teugelcontact, en dan met name dat je dus de buitenteugel er ook bij houd (gelijke druk), en je binnenhand niet vast zet!
Ook goed veel overgangen rijden, en lekker voorwaarts maken!

Lekker oefenen, en het komt heeeelemaal goed!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-08-08 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 22:31

Inderdaad zijn achterhand zit er al beter onder, en dat in de 2e les Lachen!
Denk om je handen, er zit geen piano op zn nek he *LOL*

Ga zo door Haha!!
En paars staat hem toch het beste vind ik Vork

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 22:34

Citaat:

Doel waar nu naar toe gaan is goed rug gebruik, wat meer bespiering op de lendenen en lekkere impuls houden en niet op de voorhand kletteren!

Ik zie weinig tot géén teugelcontact, géén goed ruggebruik,zie ook niet in hoe je op deze manier de lendenen wilt trainen,omdát je paard behoorlijk op de voorhand loopt is er imo ook vrij weinig sprake van impuls maargoed....

Je vorige topic heb ik meegelezen maar niet op gereageerd; ik dacht, even de 2e les afwachten......
Nu je deze foto's plaatst zie ik echter nog steeds geen klassieke dressuur en ook niks wat daar op lijkt.
Iedere GOEDE instructeur(klassiek of niet) zou jou andere opdrachten meegeven dan de hier getoonde.
Ik ga niet weer een discussie beginnen over het te zwaar zijn; dat weet je zelf ook wel(welke zaligmakende ostheopaat je er ook bijgehad hebt)en als je per sé door wilt rijden dan zou je instructeur oefeningen moeten meegeven en bedenken waardoor je pony beter gaat lopen en zijn spieren actiever gaat gebruiken ivm jouw ballast die hij moet dragen.
Op deze manier; met het neerwaarts rijden(en dus niet voldoende voorwaarts)ontwikkelt hij de verkeerde spiergroepen wat later een groot probleem kan worden.
Ooit gehoord van de lange rugspier en je verdiept in de anatomie?

Anyway, je pony is leuk(vond ik altijd al) en alhoewel het misschien vervelend overkomt bedoel ik het NIET zo Knipoog ; ik hoop alleen dat je ziet wat er gebeurt en wat dat voor gevolgen kan hebben.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 22:39

Hey Dientje!

Het ziet er erg relaxed en fijn uit! Zijn setje staat super sexy.
Denk om de piano handjes. Knipoog

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 22:43

Ik kan niet anders dan met Wildgirl meegaan... Het paard klettert ontzettend op de voorhand en wordt dus niet genoeg van achter naar voren gereden. Het gewicht is niet verdeeld over alle 4 de benen, enkel op de voorhand, wat mij niet echt bevordelijk lijkt voor de ontwikkeling...

Verder vind ik het een superleuk paardje, kijk eigenlijk altijd naar jullie topics. Ja En heel leuk setje!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 22:44

Ik ben het ook eens met WildGirl. Meer heb ik er eigenlijk niet aan toe te voegen, alleen dat het goed bedoeld is. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 22:46

Wildgirl schreef:
Citaat:

Ik zie weinig tot géén teugelcontact, géén goed ruggebruik,zie ook niet in hoe je op deze manier de lendenen wilt trainen,omdát je paard behoorlijk op de voorhand loopt is er imo ook vrij weinig sprake van impuls maargoed....

Je vorige topic heb ik meegelezen maar niet op gereageerd; ik dacht, even de 2e les afwachten......
Nu je deze foto's plaatst zie ik echter nog steeds geen klassieke dressuur en ook niks wat daar op lijkt.
Iedere GOEDE instructeur(klassiek of niet) zou jou andere opdrachten meegeven dan de hier getoonde.
Ik ga niet weer een discussie beginnen over het te zwaar zijn; dat weet je zelf ook wel(welke zaligmakende ostheopaat je er ook bijgehad hebt)en als je per sé door wilt rijden dan zou je instructeur oefeningen moeten meegeven en bedenken waardoor je pony beter gaat lopen en zijn spieren actiever gaat gebruiken ivm jouw ballast die hij moet dragen.
Op deze manier; met het neerwaarts rijden(en dus niet voldoende voorwaarts)ontwikkelt hij de verkeerde spiergroepen wat later een groot probleem kan worden.
Ooit gehoord van de lange rugspier en je verdiept in de anatomie?

Anyway, je pony is leuk(vond ik altijd al) en alhoewel het misschien vervelend overkomt bedoel ik het NIET zo Knipoog ; ik hoop alleen dat je ziet wat er gebeurt en wat dat voor gevolgen kan hebben.

alles wat ik wou zeggen staat hier al beschreven. ik ben het hier dus idd mee eens.
Het 1e wat in mij op kwm was eerlijk gezegt * ik denk dat daar een groter en steviger paardje eel beter bij past * en dat ik ook niks van klasieke en teugel contact terug zie idd
Ik vind je paardje idd wel erg gaaf ook Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 22:47

Intervarno en Wildgirl: Ik vind het heel grappig dat jullie precies zeggen waar wij mee bezig zijn (en wat ik dus ook aangeef in de 1e post). Nero moet idd zijn hals meer gaan dragen en zijn neus meer naar voren brengen (de lange rugspier dus, ja Clown ), en de hand daarin mee naar voren gaan nemen!

Dat bereik je idd door van achteren naar voren te rijden. Dit is echter een gevoel wat je moet krijgen, en dat is niet in 2 lessen voor elkaar! Zeker niet als je eigenlijk net zo begint, is het gewoon heel erg wennen (ik spreek uit ervaring).

Ik vind dat Dani en Nero het hartstikke netjes oppakken, maar er is nog genoeg om aan te werken!

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 22:48

Ik denk dat het handiger is om daadwerkelijk tips te geven aan TS om het probleem dat Nero op de voorhand valt op te lossen. Dit probleem geeft de TS namelijk al aan in de openingspost en heeft er weinig aan als het herhaalt wordt Lachen

Ze hebben overigens net hun tweede les gehad, no way dat je dan alles gelijk perfect kan doen.

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 22:53

@ Robijntjah: Kun je dan misschien uitleggen hoe deze manier van trainen bijdraagt aan het van achter naar voren rijden? Lachen

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 22:54

We zijn hier ook niet om de TS zwart te maken oid. Zoals er in de beginpost staat, graag respectvol te zijn.
Dat wil niet zeggen dat we haar niet op haar feiten mogen wijzen. Ik denk dat ze zelf ook wel begrijpt, dat wij helemaal niet gemeen uit de hoek willen komen, maar dit gewoon als goed bedoelde tip bedoelen.. Lachen Verder moet ze lekker helemaal zelf weten wat ze er mee doet, toch? Lachen Als ze door wil rijden met dit paardje, moet ze dat ook zeker doen. Denk ook zeker niet dat ze zich tegen laat houden door ons..
Het is gewoon, een goed bedoelde tip. Iig, van mij wel. Lachen

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 22:55

Robijntjah schreef:
Intervarno en Wildgirl: Ik vind het heel grappig dat jullie precies zeggen waar wij mee bezig zijn (en wat ik dus ook aangeef in de 1e post). Nero moet idd zijn hals meer gaan dragen en zijn neus meer naar voren brengen (de lange rugspier dus, ja Clown ), en de hand daarin mee naar voren gaan nemen!

Dat bereik je idd door van achteren naar voren te rijden. Dit is echter een gevoel wat je moet krijgen, en dat is niet in 2 lessen voor elkaar! Zeker niet als je eigenlijk net zo begint, is het gewoon heel erg wennen (ik spreek uit ervaring).

Ik vind dat Dani en Nero het hartstikke netjes oppakken, maar er is nog genoeg om aan te werken!

Dit bereik je imo niet door te doen wat de foto's laten zien al blijft het natuurlijk een momentopname.
Zie jij als instructrice niet dat ze haar pony in de weg zit en écht veel te zwaar is?
Ik ken er een aantal hier uit de buurt die daar ook goed in zijn en als die bellen of ik nog tijd heb om les te geven dan zeg ik ja mits je een paard koopt wat bij je postuur past.
Ik heb zelf ook geen maatje 36 en weet heel goed wat nog kan en wat niet meer kan.
TS gaat imo zwaar over de rand én wat ik nog wel het ergste vind is dat ze les neemt met de goede bedoelingen naar haar paard toe(ga ik vanuit)en dat haar instructrice haar geen spiegel voor wil houden en vrolijk aan allerlei oefeningen begint die het paard naar alle waarschijnlijkheid schade toe gaan brengen; laat staan dat hij ze goed kan uitvoeren op deze manier.
Hoezo oneerlijk?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 22:58

Intervarno schreef:
@ Robijntjah: Kun je dan misschien uitleggen hoe deze manier van trainen bijdraagt aan het van achter naar voren rijden? Lachen

Goed punt intervarno, het dragen van de hals komt NA het impulsgericht rijden, de lange rugspier ontwikkel je TIJDENS het impulsgericht rijden; het dragen van de hals etc spreekt héle andere spiergroepen aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 22:59

Je rijdt hem voorwaarts, dus overgangen, binnenachterbeen activeren! Voltes, rechtrichten, de hele rits. Hierdoor wordt ie scherper aan de hulpen, dus meer impuls en schwung!

Daardoor gaat hij dus je hand mee naar voren nemen, en zijn hals en hoofd meer dragen. Dat is nu het voornaamste waar we mee bezig zijn!

Dat is echter nogal moeilijk met een pony die van nature graag zijn hele hoofd en hals laat vallen, en een amazone die een elastisch teugelcontact gewoon nog moeilijk vind (niet l*llig bedoeld hoor Dani, is ook supermoeilijk, vond ik ook).

Wildgirl: TS heeft goedkeuring van de ostheopaat om erop te klimmen!
Ik zie deze combinatie IRL, en vind dat de pony het prima aankan! Het is een robuust beestje!

En ook door rijden kan je afvallen!

En wat de momentopnames zijn, leggen TS en ik precies al uit in beiden onzer 1e posts, dat dat de zwakke punten zijn!

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:00

Maar als TS al negen jaar op Nero rijdt en altijd 'te zwaar voor hem' is geweest.. Dan zou Nero nu toch onderhand wel moeten vergaan van de rugpijn?
Een paard met rugpijn kan niet zo ontspannen lopen met hoofd omlaag en Nero doet dat constant tijdens het rijden. Ik heb ze in real life zien rijden vorige les en Nero mankeert echt niks aan zijn rug.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 23:00

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:04

Ik kan nu maar beter mijn mond gaan houden.
Het enige wat ik TS mee wil geven is ,alsjeblieft, heb geen blind vertrouwen in een ostheopaat die zijn geld moet verdienen aan paarden die verkloot worden door hun berijders.....
Aan Robijntjah; je hebt een aparte kijk op dressuurmatig en dan met name klassiek trainen.
Imo mag je jezelf op basis van deze verklaring geen instructeur noemen maargoed; wie ben ik?
Ik wens jullie beiden succes met alles en hoop oprecht dat jullie in combinatie bereiken wat je wilt bereiken.
I'll rest my case.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:05

Heb het even gelezen. Vind het goed dat je dit hebt laten doen.. Fijn dat je niet te zwaar bent volgens je ostheopaat.
Maar heb je wel eens gekeken naar je lengte? Ik bedoel, je benen hangen behoorlijk onder de buik. Lijkt me niet handig voor je paardje.
En nogmaals, ik probeer je niet zwart te maken of wat dan ook, ik wil je alleen helpen.
Verder kan ik beter niks meer zeggen, voordat ik dalijk de schuldige ben. Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:06

Mjah, vernieuwend kan ook af en toe goed zijn he? Pling

Hier dus nogmaals de vraag, heeft men iets op MIJN manier aan te merken, graag via pb naar MIJ toe, en niet het topic van TS verklooien A.U.B.!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:08

Miracle_ schreef:
Heb het even gelezen. Vind het goed dat je dit hebt laten doen.. Fijn dat je niet te zwaar bent volgens je ostheopaat.
Maar heb je wel eens gekeken naar je lengte? Ik bedoel, je benen hangen behoorlijk onder de buik. Lijkt me niet handig voor je paardje.
En nogmaals, ik probeer je niet zwart te maken of wat dan ook, ik wil je alleen helpen.
Verder kan ik beter niks meer zeggen, voordat ik dalijk de schuldige ben. Vork

Nee je probeert dr niet zwart te maken, je bent alleen een beetje heel erg aan het zoeken naar iets om dr te helpen? Nors opkijken
Komop zeg, als je geen nuttig commentaar kan verzinnen en alleen maar kan meelopen met andere mensen, reageer dan niet Lachen

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:09

Citaat:

Even een vraagje...als je meer op tempo rijd dan valt je paard toch niet zo op de voorhand als hij nu doet?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:10

@Robijntjah, Van nature? ik denk dat de pony zichzelf deze houding heeft moeten aanmeten.
Hoe kan deze pony nu actief zijn vanachter uit, als hij geneens de kans heeft om zich onder te plaatsen? Op alle foto's zie ik een pony (mooie trouwens) die zich verkrampt in de schoft en achteraan zwengelt. Dus kop omhoog van die pony en gas erop. Maar daar zal wss het probleem zitten, want dan kan de pony het niet meer aan, daar hij dan uit zijn 'op -deze-manier- red- ik-het- nog-net' komt en dus het eigenlijke probleem naar voren komt. En dat mag je keren en draaien als je wil, maar dat is het overgewicht van TS.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:12

Wat mij trouwens opvalt aan de houding van TS en ook aan die van de instructrice (profiel) is dat deze beiden wat voorover zitten.
Is dit zo bedoelt?
Want ik denk dat als TS wat rechter op haar paard zou gaan zitten en soms de benen wat netter aansluit (het lijkt alsof de voeten (vanaf de knieen) naar buiten draaien) dat het paard dan ook rechter kan gaan lopen en wat minder op de voorhand zou vallen.
Misschien is het een kwestie van niet naar het hoofd van je paard kijken maar naar de richting waar je heen wilt, het lijkt als je er op zit niet veel uit te maken maar als je het verschil ziet als je er naast staat, maakt het wel degelijk veel uit.

Over het correct rijden laat ik me verder niet uit, daar heb ik niet genoeg verstand van Lachen