Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Kaka schreef:Probeer eens een rechte stang (nog steeds gewoon een trens). Voor sommige paarden zijn gebroken bitten gewoon te wiebelig. Een stang heeft dat, die ligt gewoon stil in de mond. Hou er rekening mee dat soms het verschil tussen druk op links en rechts wat onduidelijker kan worden en dat je dan, vooral in het begin, wat meer moet ondersteunen met benen en zit (het ligt dan niet aan je paard dat hij niet helemaal snapt dat hij een gebroken lijn moet maken, een gebroken bit geeft wat fijnere hulpen).
En vooral niet je sperriem eraf halen. Die belemmert het paard in aangeven dat er iets niet lekker zit in zijn mond. En die communicatie is nou net zo handig.
midgie schreef:Juist de sperriem eraf bedoel je neem ik aan, want die belemmert juist![]()
Wat je wel kan proberen is een verklaring van de DA vragen om bitloos te kunnen starten.
Heeft je paard wel speeksel vorming als het bit er is, want sommige paarden hebben een erg droge mond door het bit en dat is erg pijnlijk?
Ik heb eventueel wel een billy allen bitje om te proberen, dat is sweet iron, misschien dat dat een optie is?
In principe is ze wel ontspannen, dus dan moet je er mee leren rijden.
Die zorgt er gewoon voor dat het paard niet z'n mond open kan doen.
Hij is wel lollig zo. Maar ik probeer je dus duidelijk te maken, misschien is dit ook wel een gewoonte van je pony/paard. xRomanxMir schreef:Misschien is het wel echt SPELEN wat ze doet. Ik heb namelijk een paard op de manege, en het is zijn gewoonte als ik begin aan te sporen. Om zijn tong uit z'n mond te halen. Als hij dat niet deed was het echt een beauty paard. Maar nu vind ik hem ook wel leuk hoorHij is wel lollig zo. Maar ik probeer je dus duidelijk te maken, misschien is dit ook wel een gewoonte van je pony/paard.