Paard speelt gigantisch met bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Paard speelt gigantisch met bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 20:10

Mijn merrie is nu 5 jaar en altijd recreatief gereden. Sinds 3 maanden ben ik fanatiek aan het lessen en wil ik in januari ook gaan starten. Ze pakt alles wel lekker op en wil graag werken. Maar zodra ze lekker ontspannen begint te lopen. Begint ze gigantisch met der bit te spelen. Dit doet ze als ik contact heb met de mond maar ook als ik met lange teugel rij. Dit is een heel vervelend geluid en ook heel irretant met het rijden. Ik ben dan ook steeds me aanleuning kwijt. Als ze dit doet drijf ik bij. Maar dit lijkt geen effect te hebben.

Op aanraden van mijn instructrice ben ik al met een sperriempje gaan rijden. Maar heb deze heel los waar door ze als nog kan spelen. Maar ik wil hem niet strak aantrekken.
Verder loopt ze op een dubbel gebroken bustrens en daar loopt ze het fijnst mee. Heb ook een enkelgebroken watertrens en een dubbel gebroken watertrens geprobeerd. Op de enkel gebroken wilde ze niet ontspannen en op de dubbel gebroken watertrens deed ze het nog veel erger.

Ook is ze net naar de tandarts geweest en die heeft wat haakjes bij gevijld.

Hebben jullie tips om dit op te lossen?

MandyR

Re: Paard speelt gigantisch met bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 20:12

Misschien toch het sperriempje wat vaster aantrekken? Zit de rest van het hoofdstel wel goed zodat het bit niet te laag hangt?
Is bitloos rijden een optie?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 20:20

Ik vind het persoonlijk niks om de sperriem zo vast aan te snoeren. En ben dan ook weer bang dat ze daar weer gespannen van word.
Het bit hangt op de goede hoogte.
Zonder bit loopt ze gewoon super heel ontspannen en ook makkelijk te rijden. En dit doe ik dan ook afentoe. Maar wil in Januari wedstrijden gana rijden en dan is een bit verplicht. Dus bitloos is geen optie voor altijd.

annelies_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 20:25

Mijn paardje doet dat ook wel als ik aan het rijden ben maar dat is vooral als ze ontspannen is. Ik heb er verders geen problemen.

Ik denk toch dat je je sperriempje wat strakker moet doen. Zolang het niet knelt is er niks aan de hand

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 20:35

Ja ze doet het echt alleen als ze lekker ontspannen is. Maar het zo vervelend omdat je geen constante aanleuning kan behouden met dat gespeel.
Ik hou niet zo van sperriempjes en op aanraden van instructrice er toch een om gedaan. Ik probeer hem wel een gaatje strakker te doen. Ik kan hem nu net niet over der neus heen schuiven. Zo los zit hij nu ook weer niet. Maar kan er wel met gemak 2 vingers tussen krijgen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:20

Te veel met het bit bezig zijn is ook niet goed, misschien toch eens een ander bitje proberen, schuimt ze ook erg veel?
Sperrriem strakker vind ik ook geen optie, ik zou eerder hem er helemaal afhalen,
Misschien een wat dunner bitje, misschien is er wel niet veel ruimte in haar mond,
Ik zelf heb een merrie die totaal geen bit accepteerd ebn hem er constant uit aan het werken is.
Maar ja dat is het jammere van wedstrijden , je word verplicht tot iets.
Ik rij zelf geen wedstrijden dus hou het lekker bitloos.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 07:01

Schuimen doet ze helemaal niet. Ze is echt bit aan het klapperen zeg maar. Ze doet het alleen als ze lekker ontspannen is.
Dunner kan ik nog wel proberen. Wil nog eens een myler voor de proberen misschien dat dat beter werkt.
Als we bitloos hadden kunnen starten was dat een goede optie geweest. Ze loopt braaf en ontspannen op een touwhalstertje.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 07:02

Ik rij zonder bit, mijn paard had veel moeite met het bit en was er ook alleen maar mee bezig.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 07:15

Probeer eens een rechte stang (nog steeds gewoon een trens). Voor sommige paarden zijn gebroken bitten gewoon te wiebelig. Een stang heeft dat, die ligt gewoon stil in de mond. Hou er rekening mee dat soms het verschil tussen druk op links en rechts wat onduidelijker kan worden en dat je dan, vooral in het begin, wat meer moet ondersteunen met benen en zit (het ligt dan niet aan je paard dat hij niet helemaal snapt dat hij een gebroken lijn moet maken, een gebroken bit geeft wat fijnere hulpen).

En vooral niet je sperriem eraf halen. Die belemmert het paard in aangeven dat er iets niet lekker zit in zijn mond. En die communicatie is nou net zo handig.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 07:22

miss. is het bit te groot????

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 07:54

Kaka schreef:
Probeer eens een rechte stang (nog steeds gewoon een trens). Voor sommige paarden zijn gebroken bitten gewoon te wiebelig. Een stang heeft dat, die ligt gewoon stil in de mond. Hou er rekening mee dat soms het verschil tussen druk op links en rechts wat onduidelijker kan worden en dat je dan, vooral in het begin, wat meer moet ondersteunen met benen en zit (het ligt dan niet aan je paard dat hij niet helemaal snapt dat hij een gebroken lijn moet maken, een gebroken bit geeft wat fijnere hulpen).

En vooral niet je sperriem eraf halen. Die belemmert het paard in aangeven dat er iets niet lekker zit in zijn mond. En die communicatie is nou net zo handig.

Juist de sperriem eraf bedoel je neem ik aan, want die belemmert juist Knipoog

Wat je wel kan proberen is een verklaring van de DA vragen om bitloos te kunnen starten.
Heeft je paard wel speeksel vorming als het bit er is, want sommige paarden hebben een erg droge mond door het bit en dat is erg pijnlijk?
Ik heb eventueel wel een billy allen bitje om te proberen, dat is sweet iron, misschien dat dat een optie is?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:55

midgie schreef:
Juist de sperriem eraf bedoel je neem ik aan, want die belemmert juist Knipoog

Wat je wel kan proberen is een verklaring van de DA vragen om bitloos te kunnen starten.
Heeft je paard wel speeksel vorming als het bit er is, want sommige paarden hebben een erg droge mond door het bit en dat is erg pijnlijk?
Ik heb eventueel wel een billy allen bitje om te proberen, dat is sweet iron, misschien dat dat een optie is?

Idd, juist sperriem er wel af halen (sliep nog een beetje.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 20:42

Ik reed altijd zonder sperriem. En toen speelde ze ook al. En ik heb altijd het idee dat de sperriem een harde hand van de ruiter verdoezelt. En had ook het idee dat mijn paard veel ontspannerder liep zonder sperriem.
Toen raadde mijn instructrice dus aan om met sperriem te gaan rijden. En ik heb hem er wel omheen gedaan maar hel los. Meer voor de sier en heb daar dan ook dik een week over gedaan voordat ze ook met sperriempje wilde ontspannen. Nu is ze er aan gewend. Maar het probleem van spelen met het bit is niet opgelost.

Ik weet eigenlijk niet of ze speeksel te kort heeft moet ook zeggen dat ik daar ook niet op let. Wel valt het op dat ze geen schuimranden om der lippen heeft.

Een ongebroken bitje zou ik ook nog eens kunnen proberen. Kijken of iemand die op stal toevallig heeft die ik een paar keer mag lenen. Sturen zal niet zo'n ramp zijn. Ze reageert best goed op zithulpen en been.

Het bit past ook heel goed. Is dus niet te groot.
Het is een dubbel gebroken bustrens van hh. Ik heb hem via internet gekocht en kon me herineren dat ik tussen twee diktes kon kiezen. En heb toen de dunste genomen. Maar weet niet meer hoeveel dat was.
Ik kan het ook niet meer vinden.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 22:30

Dit betekent dat je geen constant contact met de mond hebt en dat is niet fijn rijden. Allereerst zou ik toch proberen om veel te schakelen en constant naar de hand toe te rijden. Daarbij moet jij als ruiter echt niet teveel spelen! Dus gewoon je hand eraan houden. Ik zou ook nog eens kijken of het bit niet te laag hangt, want daardoor kunnen ze veel makkelijker klapperen met het bit. Ik lees ook net dat je een vrij dun bit hebt, dat is niet zo handig. Je kunt beter een iets dikkere kiezen.

Als het allemaal niet helpt zou ik gewoon de neusriem iets strakker doen, niet persé de sperriem. En anders moet je er maar gewoon aan wennen Knipoog In principe is ze wel ontspannen, dus dan moet je er mee leren rijden.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 22:32

Een sperriem verdoezelt trouwens niet de harde hand van een ruiter Die zorgt er gewoon voor dat het paard niet z'n mond open kan doen.

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 22:34

Net als Sjaantje al zegt is je paard in principe wanneer het met het bit speelt ontspannen.

Check je bitlengte, neusriem lengte en de sperriem mag zo strak, dat het de neusriem niet naar beneden trekt. Dus het hoeft neit te los maar snoer het sperriempje zeker niet aan! Is je bit aan de goede maat?

En hou je paard bezig met rijden. Heb er ook genoeg gereden die knagen knarsen vastpakken happen.. als je het eruit rijd rij je het eruit, wanneer het er niet uit gaat zal het toch echt een tik zijn of worden van je paard!

Succes

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 22:39

Ik zeg niet dat elk paard dat veel speelt ontspannen is... Ik ken er ook wat die door dat loslaten en erachter kruipen juist hun rug wegdrukken, maar TS zegt dat haar paard ontspannen is op het moment dat ze zo knabbelt, dus dan ga ik daar even op af.

xRomanxMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 22:43

Misschien is het wel echt SPELEN wat ze doet. Ik heb namelijk een paard op de manege, en het is zijn gewoonte als ik begin aan te sporen. Om zijn tong uit z'n mond te halen. Als hij dat niet deed was het echt een beauty paard. Maar nu vind ik hem ook wel leuk hoor Tong uitsteken Hij is wel lollig zo. Maar ik probeer je dus duidelijk te maken, misschien is dit ook wel een gewoonte van je pony/paard.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 08:39

xRomanxMir schreef:
Misschien is het wel echt SPELEN wat ze doet. Ik heb namelijk een paard op de manege, en het is zijn gewoonte als ik begin aan te sporen. Om zijn tong uit z'n mond te halen. Als hij dat niet deed was het echt een beauty paard. Maar nu vind ik hem ook wel leuk hoor Tong uitsteken Hij is wel lollig zo. Maar ik probeer je dus duidelijk te maken, misschien is dit ook wel een gewoonte van je pony/paard.

Tong uit de mond ik ook een tik/pijn die vaak veroorzaakt word door de ruiterhand en dat heeft niets met spelen te maken helaas.

1999Macho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:11

ik zou toch echt een enkel gebroken proberen, mijn paard deed precies hetzelfde en nu met een enkel gebroken bit niet meer. Suc6

breakie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 15:11

mijn paard doet dit ook heel erg maar spelen met het bit is wel goed en ze schuimt dan ook mischien heb ik het bit wel wat te laag.. maar als k hem 1 gaatje strakker doe zittie heel hoog:S

happyfever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 15:20

Er bestaan zo van die bitjes met een 'sleuteltje' aan gelijk. Die zijn speciaal voor paarden die graag met hun bit spelen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 17:52

Ik bel voor de zekerheid volgende week toch de tandarts een andere dan de vorige. Wil toch zeker weten dat alles oke is in haar mondje. En dan kan hij me misschien wel vertellen welk bit het beste in haar mondje past.
Als ik het goed heb heb ik nu een 18 mm in haar mond. Dus niet echt super dun.
Het bit kan ik niet hoger hangen. Dan gaat ze glimlachen. Worden de mondhoeken wel erg voor omhoog getrokken.
Ze schuimt trouwens wel een beetje tijdens het rijden.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:55

18 mm is inderdaad normaal. Dan zit er toch niets anders op dan meer naar de hand toe te rijden.

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 18:16

Zelf tijdens rijden het bit 'lekker maken' voor dr..zodat ze er niet mee gaat lopen spelen...
Dit doe je simpelweg door continue op de pas een 'kneepje' te geven ( dus geen ophouding ) maar echt heel zachtjes