Ben het zo zat aant worden !!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Honeypony

Ben het zo zat aant worden !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 21:23

Hallo,

Ik heb een 4-jarige pony genaamd Gino, ik heb hem pas bijna 4 maanden.
En ik ben super gehecht aan hem, ik doe alles voor hem, kan geen dag zonder hem! Ik zit echt altijd bij hem! Maar ik heb een heel groot rij probleem, waar ik gewoon echt even niet meer tegen kan. Huilen ..

Als ik lekker zit te rijden, en ik spring aan in de galop, vliegt ie soms ineenkeer naar rechts en bokt ie alles bij elkaar zodat ik er bijna en soms helemaal vanaf val. Tegenwoordig blijf ik gelukkig wel zitten. maar ik zit er toch heel erg mee. En heel veel zeggen dan 'ligt het niet aan je zadel' nee het ligt zowizo niet aan mijn zadel, want bij andere doet ie dit noooit. hij is ook niet boos ofzo tijdens het bokken enzo. En als mensen zeggen je moet Lessen, Lessen, Lessen dan komt alles wel goed!
Dat ik hélemaal niet waar, met de lessen die ik krijg leer ik zowat niks hoe ik met dit probleem om moet gaan. Wij moeten gewoon aanspringen in een hoek en metteen in een goede galop, en daar heeft ie vooral moeite mee. Dus dat zit ook weer lekker mee! Boos!

Met de lessen gaat het ook altijd fout, hij vliegt van pony naar pony, en hoe hard ik hem ook straf, hoe hard ik hem ook terug trek! niks is er wat helpt Huilen ben ik nou zo'n flut rijster!
als ik hem een tik geef en ik sta naast hem omdat hij bijvoorbeeld loopt te klieren gaat ie heel zielig doen. Kijkt ie zo van 'ik heb toch niks gedaan'. tja dan twijfel ik ook nogal aan mezelf.
en ik word er op den duur gewoon echt zat van! Ach gut

sorry voor deze lange preek!

Yelske

Re: Ben het zo zat aant worden !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:27

Ik denk dat hij je zoiezo aan het uitproberen is. Hij is 4. Bij hem begint de pubertijd te beginnen. En dan krijg je dit soort dingen. Gewoon doorzetten. Probeer ook eens een andere lesgever.

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:28

Ik denk dat je eerst een ergens anders les moet gaan nemen, als je niet geholpen wordt met je problemen.
Verder is je pony nog jong, en die zal af en toe wel eens wat opvliegertjes hebben dat is normaal. Straf hem kort als hij bokt, en beloon hem als hij goed loopt. het is een jong paard, en weet waarschijnlijk nog niet heel goed wat wel en niet mag.

En nog een klein dingetje, de 4jarige die ik reed heeft dit ook wel eens gedaan, maar dit was meer gemeen vasthoudend bokken. Bij hem bleek een kies heel erg pijn te doen. Na het verwijderen van de kies had hij nergens last meer van.

Edit: typfouten
Laatst bijgewerkt door X_juul_X op 25-08-08 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

herbie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:29

Kijk ik ken natuurlijk niet de hele situatie maar bokt hij altijd in de hoek? en als je hem nou op een volte zet om te galopperen met een flinke stelling naar binnen? en doet hij ook zo bij het longeren dat hij ineens omdraait?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:30

Lessen is hier wél de oplossing, maar dan op een andere manier zoals nu.

Neem eens 2 of 3 privélessen. Geef van te voren aan waar het probleem zit en dat je daar een oplossing voor zoekt. Tijdens de les zul je voornamelijk daar mee bezig gaan en wedden dat je het dan binnen no time opgelost hebt?

Honeypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 21:48

herbie_ schreef:
Kijk ik ken natuurlijk niet de hele situatie maar bokt hij altijd in de hoek? en als je hem nou op een volte zet om te galopperen met een flinke stelling naar binnen? en doet hij ook zo bij het longeren dat hij ineens omdraait?

nee hij bokt gewoon, alsof ie ergens van schrikt en dan vliegt ie heel hard weg!

Honeypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 21:50

fjordnina schreef:
Lessen is hier wél de oplossing, maar dan op een andere manier zoals nu.

Neem eens 2 of 3 privélessen. Geef van te voren aan waar het probleem zit en dat je daar een oplossing voor zoekt. Tijdens de les zul je voornamelijk daar mee bezig gaan en wedden dat je het dan binnen no time opgelost hebt?

bedankt voor de tip. maar ik heb al een privéles . maar ze snapt het niet, die vrouw praat zo makkelijk en zegt 'gewoon lak aan hebben als ie er vandoor vliegt'maar ik vind dat echt super eng. en het is zoveel makkelijker gezegt als gedaan..
de ene kant wil ik graag overal lak aanhebben en denken doe gewoon ! dan pleur ik maar!
Maar aan de andere kant denk ik, nee het gaat zo echt eens fout!

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:54

dit komt mij heel erg bekent voor, Mijn fjord toen die 4 jaar was had ook van zulke streken, bokken en omkeren of er als een gek ineens vandoor vliegen, heeft een paar maand geduurd voordat weer over was, heb er vaak naast gelegen, maar na tijd begon ik er aan te wennen, ik heb vaak gedacht om hem te verkopen omdat ik het zat was, maar blij dat ik het niet gedaan heb, wnat het was zijn pubertijd, ik denk dat dat ook zo bij die van jou is!

Ik zou zeggen gewoon door rijden zo als altijd en anders een keer ergens anders aanspringen zodat hij niet weet wat er precie waar en wanneer gaat gebeuren. Ik zou ook inet elke training op het zelfde tijdstip gaan galoperen, mooi afwisseling houden tijden het rijden, ik deed het altijd aan het einde van de training en daarna uitstappen, maar daar heb ik ook moeite mee gehad om dat af teleren, ik zou gewoon wat afwisseling houden, qua training, zo nu en dan een buitenrit als het akn of een springentje, zodat hij het werken ook leuk blijft vinden.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:56

als je instructrice jou (en je pony) niet begrijpt/aanvoelt, zou je toch bij iemand anders moeten gaan lessen die je vertrouwen geeft.

Honeypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 21:59

Pytje: Tjaa, dan moet ik naar een hele andere manege, en die hebben we niet in de buurt. maar misschien kan ik vragen aan mn ouders of er miss nog een andere instructice is.

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 08:44

ja, ik zou zeker een andere instructeur zoeken, het komt op mij over alsof jou instructrice nou niet echt verstand heeft van paardrijden. Is er niet iemand in de buurt die zelf goed kan rijden en jou kan helpen?

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 08:48

Kun je niet tijdelijk een paar keer prive-les van iemand nemen? Zo leer jij omgaan met je pony en je pony luisteren naar jou. Omdat je priveles hebt kan je instructrice/instructeur op alles wat er gebeurt inspelen. Ik zou die priveles wel bij een andere instructeur nemen als ik jou was. Als het 'probleem' verholpen is kun je denk ik wel weer gewoon in de groepsles meerijden.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 08:51

Kun je niet even op marktplaats kijken? Misschien dat daar een instructrice word aangeboden?
(of zelf een advertentie zetten). Niet iedereen werkt vanuit een manege.
Of heb je geen eigen bak waar je kunt lessen? Ik weet wel dat sommige manege's hun bak verhuren
voor bijvoorbeeld een uur, als je zelf les wilt nemen met een eigen instructrice. Heb je wel iets meer kosten,
maarja paarden zijn nu eenmaal duur.

Ik ga mee in het idee dat je paard misschien aan het puberen is.
Met een goede instructrice kom je vast een heel eind Lachen En dapper van je dat je niet opgeeft.

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 08:56

Het klinkt als gewoon uitproberen. Die jonge paarden/pony's hebben dat supersnel door en zodra ze ergens een gaatje vinden om uit te breken of om onder het werk uit te komen, grijpen ze hun kans! Het klinkt gewoon als een fase. Als je er met je instructrice niet uit kan komen, zou ik snel een andere/betere zoeken. Iemand die je wel goed kan helpen en misschien ook veel ervaring heeft met jonge paarden africhten. Hier moet je wel gewoon even doorheen denk ik.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 08:59

Veel haflingers hebben moeite met de galop in het begin. Heel bekend probleem. Ze moeten sterker worden en meer in balans leren lopen onder het zadel. Dit heeft niets met puberteit, dwarsheid of zo te maken. Dit is jouw pony die jou vertelt dat hij het nog niet aan kan om onder de man te galopperen. Trouwens niet alleen haflingers hebben dit probleem, veel jonge paarden hebben het probleem om balans te vinden in galop met een ruiter op hun rug in de bocht. Rechtuit gaat het allemaal wel, maar het gaat om de hoeken.'

Zelf zou ik voorlopig niet galopperen onder het zadel. Lekker in stap en draf rijden, je pony sterker maken en het vertrouwen herstellen in jouw pony. Dan train je de galop verder aan de longe. Mijn haf heeft er wel 2 jaar over gedaan om in galop balans te vinden en sterker te worden. Dus niet ongeduldig worden. Gewoon een stapje terug en het eerst in stap en draf oplossen.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 09:06

Ik weet precies wat voor probleem je hebt, de pony van onze buren heeft het ook. Elke keer weer zie ik het herhaalt worden. Je moet het eigenlijk proberen voor te zijn, niet gaan verkrampen natuurlijk omdat je weet dat het eraan gaat komen..maar rustig zitten en zodra je hem voelt gaan gelijk op de kleine volte trekken en heel nonchalant doorgaan met rijden niet laten uitrazen. Zodra jij hem op voltes, gebroken lijnen en dat soort dingen stuurt moet hij zich daarop focussen omdat jij dingen aan hem vraagt en hem dus afleidt. Natuurlijk ga je goed achterover zitten want hij moet JOUW gewenste tempo lopen. Je laat hem dus niet uitrennen maar probeert hem voor te zijn, probeer hem gelijk aan een oefening te zetten voordat hij iets kan gaan verzinnen en spring ook eens aan op voltes. Ook altijd lekker bezig zijn met tempowisselingen maar vergeet niet contact te houden! Verder is het ook erg belangrijk om buiten het rijden erg consequent te zijn, puberen is lastig maar jij bent de baas en je staat boven hem! Altijd je hoofd koel houden en waakzaam zijn Lachen

orrieknorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:04

heb heel veel geduld, en doorzetten.

misschien kan je een privéles nemen en het probleem dan ook aan de instructeur voorleggen. en er samen mee oefenen, ik denk ook dat het door de puberteit komt en als je hem net hebt dan is het nog wat erger want dan gaat hij kijken tot hoe ver hij bij jou kan gaan.

je zou ook een keertje op de staat van petra vlasblom kijken: www.2moons.nl, komt ook bij mensen thuis om gedragsproblemen op te lossen enzo... misschien dat ze hier ook mee kan helpen. het is een hele aardige vrouw met gigantisch veel geduld, ik heb ook wel eens een cursus bij haar gedaan.

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:54

Tja ik weet het, het klinkt makkelijker dan het is maar doorzetten en doorrijden! Uiteindelijk kom je over dit probleem heen. Over een half jaar denk je echt van huh had ik daar nou moeite mee? en loopt je pony super!

Zet hem aan het werk, tempo rijden dan kan hij minder makkelijk bokken.

En zoals al een paar keer gezegd is, probeer iemand te zoeken die lesgeft en jou vertrouwen geeft in het rijden.

Succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 16:53

Hij is nog maar 4 erg jong dus,
Gewoon even niet meer galoperen , want dat vind hij dus gewoon moeilijk ,
Ik zou zeer zeker niet straffen en zeker niet terug gaan trekken,
Ik zou ook zeggen een andere lesgever en ga eens grondwerk doen, ga mekaar eerst eens leren kennen, dat heeft tijd nodig , je hebt hem nog maar 4 mnd dat is erg kort om nu al te zgegen dat je het zat ben.
Tijd en geduld is het allerbelangrijkst.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:49

Vraag het gewoon aan je instructie. Misschien als je er om vraagt dat het makkelijker wordt.
Succes!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:02

Yelske schreef:
Ik denk dat hij je zoiezo aan het uitproberen is. Hij is 4. Bij hem begint de pubertijd te beginnen. En dan krijg je dit soort dingen. Gewoon doorzetten. Probeer ook eens een andere lesgever.

helemaal mee eens Haha!

Maxxziemmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:14

Yelske schreef:

Helemaal mee eens,
jonge pony's zijn nou eenmaal vaak lastig maar dat komt goed!

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:23

neem priveles bij iemand anders.

hij is gewoon nog niet toe aan de galop en kijkt dan uit dat je hem niet je hem kapot rijd dus ga hem eerst sterker maken.

een tijdje niet meer galoperen. (galop is en vluchtgang en niet zeker niet de belangrijkste gang op dit moment).

maak je pony eerst sterker door veel stappen en dan stap versnellingen rijden en weer terug rijden kleine stukjes. doe dit ook in draf, versnellen en weer terug rijden ook kleine stukjes en veel voltes maken, volte sluiten en weer openen, achtjes rijden op beide kanten en die ook kleiner maken en groter maken.

doe dit een tijdje en ga dan langzaam aan weer galoperen dan ook gelijk in galop proberen te versnellen en weer terugrijden. gaat dit nog niet dan weer terug naar het begin met de draf en stap oefeningen.

ga hier echt aan werken, ik spreek uit ervaring mijn paard vond de galop ook moeilijk en die haalde ook allerlei streken uit, totdat ik anders ging rijden. toen is het helemaal goed gekomen. geef je pony de tijd om sterker te worden en te groeien naar oefeningen die hij moeilijk vind en doe geen oververhaaste stappen nemen.

succes

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:26

Toch begeleiding zoeken. Een goede kan je hier heel goed mee helpen. Tot die tijd zou ik de galop laten voor wat het is en zorgen dat hij netjes en ontspannen gaat in de draf in stap en dat hij hier ook in bevestigd word.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:34

Ik heb uit deze informatie toch een behoorlijke mening weten te vormen.

Je instructeur kan je niet helpen, en je bent angstig als de pony gaat bokken, ook is ie pas 4 jaar. En jij 'pas' 14 jaar.

Als eerste moet je dus een instructeur zoeken die jou vertrouwen kan geven en wél de juiste handvaten kan geven om het probleem op te lossen, dat is de taak van een instructeur, en kan ze dat niet (wil niet zeggen dat ze per definitie geen goede instructeur is, maar mss pas ze gewoon niet bij jou)

Verder zijn de meeste meiden van 14 jaar onervarener, als een volwassenen of iemand van een jaar of 17, daarom geld ook hier weer goede gebeleiding, om ook ervarener te worden.

Tot slot, een pony van 4 is flink in de groei, zowel in zijn lijf als in zijn mond. Laat een DA eens de rug en het zadel nazien. Het kan zijn door zijn groei dat het zadel inmiddels wel ergens drukt. En laat zijn tanden en kiezen nakijken. Het klinkt als vlucht gedrag dat de pony doet, dat kan zijn door een lichamelijk ongemak, tanden of rug oid. Of mss omdat jij em niet goed genoeg kunt begeleiden of uitleggen wat je wilt, mss zit je em zelf wel in de weg.

Dus DA en andere instructeur, en een portie doorzettingsvermogen !!