Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Hij is erg lui en als hij niet goed word aangespoord, krijg je hem echt niet goed voorwaarts
. Als ik zonder sporen zou gaan rijden zou ik wel blijven kloppen met mijn benen, dat is echt alles behalve vriendelijk. Het is gewoon viendelijker voor hem om met sporen te rijden, dat bespaart hem een paar zere ribben. Je moet ze natuurlijk wel correct gebruiken, dus niet constant met de spoor in de buikje zitten
Maar eerst gewoon kuit en geen reactie is beetje spoor.

lynne8 schreef:Ik denk in de meeste gevallen dat "kinderen" het stoer vinden, een beetje showen. Kijk, volwassen mensen rijden er wat vaker mee omdat die meestal wat meer ervaring hebben en hun hulpen dus wat willen structureren en ze dus sporen gebruiken. Niks mis mee vind ik mits ze op de goede manier worden gebruikt.
Ook denk ik dat mensen het bijvoorbeeld voor een keer proberen, en het wel makkelijk zo vinden en het dus maar zo houden.
Dat denk ik persoonlijk, ik rijd niet met sporen.
Heb er niks op tegen tenzij ze verkeerd worden gebruikt.
essie_blue schreef:Ik rij mijn pony met sporen omdat hij er erg goed op reageert. Mijn instructrice kan hem wel zonder sporen rijden, maar zulke superkuiten heb ik helaas nietHij is erg lui en als hij niet goed word aangespoord, krijg je hem echt niet goed voorwaarts
. Als ik zonder sporen zou gaan rijden zou ik wel blijven kloppen met mijn benen, dat is echt alles behalve vriendelijk. Het is gewoon viendelijker voor hem om met sporen te rijden, dat bespaart hem een paar zere ribben. Je moet ze natuurlijk wel correct gebruiken, dus niet constant met de spoor in de buikje zitten
Vindt je het erg dan dat mensen met sporen rijden? (MNiet aanvallend bedoeld hoor! Als het niet nodig is, moet je het ook vooral niet doen!)
linky schreef:Ik rijd Endurance, daar rijdt NIEMAND met sporen, dat mag niet....................![]()
![]()
Maar verder zie ik liever spoortjes dan dat eeuwige gebeuk in die ribben.
lynne8 schreef:Nou gelukkig niet, maar er zijn genoeg mensen die het daarom wel doen.
ha Dorienn schreef:Ik rij niet met sporen., en ik heb er ook niets tegen.
Mits juist gebruik vind ik het niet erg, maar vaak zie je ruiters die hun voeten naar buiten draaien bij bv springen en dan hun paard zonder reden zitten te porren. Daar erger ik me wel aan.
saskiakefie schreef:essie_blue schreef:Ik rij mijn pony met sporen omdat hij er erg goed op reageert. Mijn instructrice kan hem wel zonder sporen rijden, maar zulke superkuiten heb ik helaas nietHij is erg lui en als hij niet goed word aangespoord, krijg je hem echt niet goed voorwaarts
Vindt je het erg dan dat mensen met sporen rijden? (MNiet aanvallend bedoeld hoor! Als het niet nodig is, moet je het ook vooral niet doen!)
wel om de reden waarom jij met sporen rijdt

)
Martine__ schreef:Jemig, topic zoveel over sporen...
Navidad schreef:Ik rij bijna altijd met sporen. puur voor de verfijning van de hulpen. Niet om het paard voorwaarts te houden. Wel voor bijvoorbeeld de zijgangen. De jonge paarden die ik in training heb, rij ik ook met sporen, maar gebruik ze nooit op die jonge paarden. (dat is het voordeel van een onafhankelijke en vaste zit) Afentoe als ze iets door me been heen loop tik ik hem heel zacht aan (let wel op een stompe spoor en enkel een klein tikje met de spoor aan de ene kant waar die uitvalt)
Mijn paarden reageren allemaal prima op mijn kuit. lopen ook stuk voor stuk op de automatische piloot. draf is draf, galop is galop.. ga zo maar door totdat ik aangeef met me zit dat ze terug mogen komen.
Ik heb een gruwelijke hekel aan mensen die de sporen gebruiken om het paard naar voren te moeten houden. Daar is een spoor niet voor bedoeld. Helaas denken genoeg mensen daar anders over, en idd helaas denken sommige mensen ook dat het "stoer" is, en worden ze verkeerd gebruikt en geloof me dan maak je meer kapot dan je lief is, en ja vinden ze ook nog gek ook dat het paard niet op het been reageert.