Bono tips gezocht!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meklabo

Bono tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 14:25

hallo,

ik ben bezig om mijn pony bono meer te laten ontspannen, want daar heeft hij zo ontzettend veel moeite mee tijdens het rijden. maarja wat wil je dan met zo'n heethoofd Tong uitsteken graag zou ik ook tips en onderbouwend commentaar krijgen zodat het beter wordt voor mij en bono.
mijn commentaar:
* te strenge hand
* houding lijkt nergens op Tong uitsteken

nou hier de foto's:

opgefokte draf, meneer heeft geen zin in een langzaam tempo
Afbeelding

de ontspanning komt er al lekker in
Afbeelding

hij begint lekker los te laten
Afbeelding

Afbeelding

lekker ontspannen
Afbeelding

Afbeelding

paar pasjes strekken, meteen valt de ontspanning weer weg
Afbeelding

Afbeelding

terug rijden naar halthouden
Afbeelding

poging tot schouderbinnenwaards
Afbeelding

poping tot travers
Afbeelding

strenge binnenhand Boos!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zo dit was het weer.
als je tips hebt laat het me dan weten *LOL*

MiniMouse

Re: Bono tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 14:34

Hmm..tja zonder zadel, zonder cap, zonder schoenen Verdrietig
Blijft eigen keus, maar vind het niet zo slim.
Zonder zadel, geen ontspanning..mischien eens een zadel proberen (of kan dat niet?)
Dan kan je zijn rug evt wat ontwijken en heeft hij misschien iets meer zin of de ruimte om zijn lijf los te laten. Voor de rest zou ik hem wat lager instellen (op sommige foto's zie ik wel wat beter) zodat hij wat langer word in zijn rug/lijf. Dit constant houden en dan lekker wat wendingen en figuren gaan rijden! Dan is de ontspanning er vaak sneller. Voor de rest zou ik ook geen schouderbinnenwaarts en traver gaan oefenen als je de basis nog niet onder de knie heb. Vind eerst maar eens die ontspanning.
Ik vind het geen leuk beeld geven en het paardje vind het volgens mij ook niet geweldig leuk..
Misschien toch eens een andere manier proberen.
Succes! Haha!

meklabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 14:38

haha, bedankt voor je reactie, zonder zadel ontspant hij juist sneller. ik weet het het is raar maar het is nou eenmaal zo. en over dat hij het niet geweldig leuk vind klopt niet, hij vind het juist erg juist geweldig om te werken, hij heeft zijn oren naar achter omdat hij heel erg oplettend is *LOL*

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 14:42

Leuke pony!

Ik zou zelf ook niet kiezen om zonder cap en schoenen te rijden, maargoed.
Rijd je altijd zonder zadel, of is dat af en toe? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je zit mét zadel.

Tips waar je misschien wat aan hebt:

- Zitlessen, aan de longeerlijn. Leren rechtop te blijven zitten en zo je druk goed te verdelen. Wanneer jij naar achteren hangt werk je hem tegen in zijn beweging. Je bovenlijf moet recht boven je bekken staan, nu zit je veelal achter de beweging aan;
- Handen rechtop boven de maantop (wat je op sommige foto's ook doet) Dus je handen, met name je binnenhand, niet naar je knie trekken, of vastzetten;
- Je benen niet afsteken, d.w.z. hou ze in een rechte lijn onder je heup.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 14:45

Misschien past zijn zadel dan niet goed, als die zonder meer ontspannen loopt, ik zou er is een goede zadelpasser naar laten kijken.
Ik vind je houding ook niet zo mooi zonder zadel, je hangt bij die strekfoto wel erg ver naar achter.
Verder zou ik inderdaad veel figuren en overgangen rijden om hem meer ontspannen te laten worden.
Heb je ook les met deze pony? Anders zou dat ook wel een goed idee zijn.
Fijn in ieder geval dat hij zo graag wil werken, ik denk dat het een stuk fijner is als je zelf ook de juiste kleding aan hebt en hem een passend zadel op doet.
Succes ermee.

meklabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 16:39

hallo,

ik rijd meestal met zadel,afentoe maar een keer zonder. mijn houding met zadel is wel goed *LOL* dit was meer even aanslungelen normaal rijdt ik veel serieuzer en met rijbroek Knipoog dat ik zover naar achter hang is omdat hij nogal snel optrekt. verder past het zadel goed, die heb ik goed laten passen en aan laten meten dus daar zit het probleem niet in.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:52

Sorry ik vind er niet veel aan. De foto's laten mij zien dat je alleen met je handen rijdt. Ik hoop voor je paardje dat je gewoon met zadel gaat rijden.

meklabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 16:55

sorry, maar ik vraag om tips en niet om alleen commentaar als je zoiets te melden hebt geef dan ook aan waarom Bloos ik heb van iemand via Pm bericht gehad waar ik wel iets aan had, het meeste wat ik hier te horen krijg heb ik niets aan. dus NIET afkraken maar gewoon tips geven en als je toch niets leuks te zeggen heb reageer dan niet *LOL*

GWENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:07

Als je iets pop HAW zet moet je ook kritiek kunne verdragen vind ik.

Op de foto's vind ik ook dat je erg streng met je handen rijd.
Je paardje kan zeker super strekken! Jammer van je handen die je zo vastzet, het lijkt of je hem naar beneden dwingt.
Ik zie liever wat ontspanner dat het neusje er dan wat uitkomt maakt dan toch niet zoveel uit, dat komt later wel.

Verder had ik ook graag wat foto's onder het zadel gezien.

Veel succes nog je hebt een prachtige pony!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:11

je wilt je paard laten ontspannen. Dat doe je goed om er geen zadel op te doen, als je weet dat je paard dan ontspannender is. Verder zou ik die oefeningen achter wege laten, omdat dan de ontspanning weg valt. Werken vind ie wel leuk, maar doe dit in de vorm van makkelijkere oefeningen, zoals voltes, afwisselingen van stap-draf-galop, en gebroken lijnen etc. Ook zou ik als ik jou was veel meer losse teugel geven. Hij mag best zijn hoofd in de lucht gooien, beetje gek doen, maar ik denk dat ie dan veel meer gaat ontspannen na een tijdje.

Paperclip3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:43

zo heb ik nog nooit iemand op een paard zien zitten. snap trouwens ook niet waarom je dat doet.. zonder cap oke, maar zonder schoenen.. heel apart maarja, verder lijkt het net of je je been er niet aanhebt, dit lijkt mij juist belangrijk bij paarden die extra heet zijn.

meklabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 19:44

ik had slippers aan dus dat rijdt niet echt makkelijk. en verder waarom ik mijn benen zo los heb is omdat hij ook zeer gevoelig is voor het been en als ik ze er aanleg dat hij daardoor sneller wordt. en bedankt pinuts ik ga iets met je tips doen *LOL*

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:53

eerst gewoon echt ontspanning zoeken, en dan pas met oefeningen bezig:) En die ontspanning zoeken is gewoon heel lastig, duurde bij mij wel een jaar voordat ik wist wat ik t beste met mijn paard kon doen.. Tis niet altijd een goed zadel, en goede kleding. Met een cap krijgt je paard niet meer ontspanning, en als jij zegt dat zonder zadel je paard meer ontspant geloof ik je meteen, dus je bent er wel goed mee bezig. Maar laat die oefeningen dan ff aan de kant. ( dat zou ik tenminste doen he..Lachen )

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:56

Ik vind dat je te veel met je handen doet, hij wordt te heet, jij probeert dat op te lossen met je handen. Probeer vanuit activiteit te rijden en minder met je handen, want alleen met je handen red je het niet en wordt het een gespannen geheel. Ja
Succes Lachen

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:58

Hoe kan je om tips vragen als je foto's laat zien van iets dat je zelf 'aanslungelen' noemt?
Zeker een paard dat het moeilijk vind te ontspannen kan je beten consequent rijden, zodat het routine wordt en dat iig geen reden meer kan zijn om gespannen te zijn.

Wat ik op de foto's zie is erg veel druk op het bit, klopt dit? Dat veroorzaakt natuurlijk sowieso spanning. Wat meer loslaten kan heel goed helpen om naar die ontspanning toe te werken. Is je paard aan de hand ook zo gespannen? Of aan de longe?

jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:00

Morris schreef:
Sorry ik vind er niet veel aan. De foto's laten mij zien dat je alleen met je handen rijdt. Ik hoop voor je paardje dat je gewoon met zadel gaat rijden.

ja inderdaad en met een neusriem want van een klapperend bit word een paard nou niet bepaald rustig!

Belfor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:04

Echt een super beestje om te zien!! heeft hele mooie gangen op de foto. (weet natuurlijk niet hoe hij normaal loopt, want het zijn foto's..) als hij wat te snel is moet je toch je been eraan houden, zodat hij de achterhand er ook onder zet. gewoon met je kuiten. Maar ik vind het een heel cool beestje Haha!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:07

jacueline: een paard..Ts heeft zelf al gezegd dat DIT paard ontspannender is zonder zadel. Niet elk paard is hetzelfde:)

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:08

Dan ben ik benieuwd naar foto's onder het zadel.

asje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:12

ik zou beginnen met een lekker los teugeltje, zelf ontspannen gaan zitten alles los (benen armen handen rug...) lekker op eigen benen laten lopen en na paar rondjes wat meer contact zoeken rustig opbouwen met wat figuren maar let erop dat jij ontspannen blijft, elke spier die jij aanspant voelt t paard (als t goed is Knipoog) en dat kan weer tot spanning leide

jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:13

pinuts: je hebt gelijk maar volgens mij vind geen enkel paard het fijn om een klapperend bit in de mond te hebben, de neusriem zit er niet voor niks aan.... en zo aan de foto's te zien is de TS niet erg zacht voor de mond van dit paard.

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:15

jacqueline_ schreef:
Morris schreef:

ja inderdaad en met een neusriem want van een klapperend bit word een paard nou niet bepaald rustig!

ik snap niet wat je over een neusriem zit te zeuren Slapen

maar ik vind de foto's er heel leuk uitzien af en toen idd wat teveel spanning maar dat is een kwestie van tijd en oefenen Lachen

suc6 ermee Haha!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:15

Hmm.. er zijn zoveel hoofdstellen zonder neusriem:) Ook veel naturals gebruiken die, dacht dat dat juist ontspannender was? Maargoed, weet ik verder ook niet. Ts: vanwaar dat hoofdstel zonder neusriem?

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:34

Je moet proberen om niet aan de teugels te hangen.
Je hebt nog geen onafhankelijke zit ( ik doe het je niet na hoor, zonder zadel rijden) maar je steunt erg veel op de teugels, daardoor spant hij zich.
Op de foto van het strekken kun je het heel goed zien, doordat hij voorwaarstser wordt val jij naar achter met je houding en houd je je vast aan de teugels. Kun je je paard niet een halstertouw of dergelijke niet om zijn hals doen zodat je je daar ook aan vast kunt houden. je moet je balans niet proberen te zoeken in de teugels maar met je zit oplossen. wat doet hij als je zonder zadel rijdt en met lange teugel? probeer dan eens wat overgangen te rijden, puur op je zit terug laten komen van draf naar stap naar halt en met been voorwaarts, stap, draf, pasje versnellen en dan weer op je zit terugnemen naar arbeidsdraf.

Wel een mooi beesie trouwens Knipoog

jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:49

volgens mij rijden naturals zonder bit?!? Blond

en ja ik weet t er zijn uitzonderingen

maakt ook niet uit verder, dit was mijn mening, net als die van jullie/jouw...

ik vind het een leuk paard maar denk dat er met een 'normale' optoming, geduld etc. meer ontspanning in het paard komt. en als de TS serieus antwoord wil moet ze ook serieuse foto's plaatsen en niet gepruts of hoe ze het zelf ook maar noemde....