Eerste keer rijden op haflinger Jim

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Eerste keer rijden op haflinger Jim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 11:26

Vandaag was het dan eindelijk zover. De eerste keer rijden op mijn nieuwe aanwinst.
Jim is een haflingerruin van 3,5 jaar. Hij is volgens de vorige eigenaar al een jaar onder het zadel.
Hij is ingereden door kinderen en heeft vooral lekker rondgehobbeld. De vorige eigenaar had weinig ervaring en heeft hem dressuurmatig ook niet echt doorgereden. Daarnaast reed ze met Thiedeman omdat hij zich nogal eens sterk maakte en niet helemaal deed wat ze vroeg.
Kortom, hij loopt wel goed op 4 benen, maar dressuurmatig stelt het nog niet veel voor.
De Thiedeman heb ik er meteen afgedaan. Dat was wel even spannend, want ik had geen idee wat hij ging doen.

Ikzelf heb ook 4 maanden niet gereden en de eerste rondjes waren dan ook vooral wennen. Het zadel was nieuw. Beugels zaten een gaatje tekort, dus die gaan volgende keer langer. Verder had ik de wrongen zo plat mogelijk, maar die maak ik volgende keer ook iets dikker. Wel ben ik heel blij met de vlakke zitting van het zadel. Ik word niet in een houding gedwongen en kon daardoor lekker ontspannen zitten. Ik zie nu op de foto's wel dat het zadel iets meer naar achteren mag liggen. Het ligt wat op zijn schouder.

Mijn houding is niet geweldig. Daar moet duidelijk aan gesleuteld worden. Hakken meer uitdrukken, wat rechter op zitten en wat minder afwachtend zijn in sommige dingen.
Jim moet langzamerhand wat nageeflijker worden. Maar daar heb ik vandaag nog niet veel aan gedaan. Vandaag was vooral het ontspannen lopen, wat knopjes en reacties zoeken en wennen.

Ik heb overigens heerlijk gereden. Hij was erg braaf en liep sommige stukken erg lekker.

Instappen. Met voltes moet ik hem nog erg ondersteunen. Het is moeilijk de bakrand los te laten Lachen
Afbeelding

Mooi ontspanning. Mijn hakken Lips are sealed
Afbeelding

Hee, een fotograaf Haha!
Mijn houding is hier beter. Behalve het geldzoeken dan Haha!
Afbeelding

Beetje een fout moment. Maar hier zie je al wel de ontspanning die gaat leiden tot nageeflijkheid.
Volgens mij volgde er ook een proest *LOL*
Ondanks het foute moment ben ik wel blij met dit plaatje.
Afbeelding

Rechts is zijn moeilijke kant. Hij pakt hier erg op vast en spant erg aan. Een punt waar we aan kunnen werken.
Afbeelding

Halthouden (en even lachen naar de fotograaf Clown)
Afbeelding

Fijn moment. Hij laat los en zoekt de nageeflijkheid al op. Ook zijn rug is niet strak, wat hij snel doet.
Ik moet hier meer mijn hakken uitdrukken en voor het plaatje wat rechterop zitten.
Maar vooral die hakken. Slechte gewoonte...
Afbeelding

Van hand veranderen. Gelijk even een vlecht onder het dekje vandaan trekken (niet handig, als dat haar Haha!) en een klopje op zijn hals. Hij heeft echt super zijn best gedaan!
Afbeelding

Dit is zijn reactie op meer druk op de teugels. Hij drukt zijn rug weg, zet zijn kaken vast en ik heb er gelijk 2 versnellingen bij. Hij maakt zich op dat moment erg sterk. Duidelijk iets om aan te werken.
Afbeelding

Hier mag hij er nog iets meer doorheen. Maar zo voor de eerste keer is dit wel fijn.
Hij mag nog iets meer over de rug. Zet zich nu nog een beetje vast achter het zadel.
Maar het is een aardig begin.
Afbeelding

Ik ben erg tevreden over vandaag.
Voor het plaatje ziet het er nog lang niet goed uit. Maar hij gedroeg zich voorbeeldig, pakte het allemaal goed op. Ook de moeilijkere dingen liep hij niet voor weg.
We hebben genoeg om aan te werken, maar de vuurdoop was in ieder geval niet verkeerd Lachen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re: Eerste keer rijden op haflinger Jim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:31

het ziet er zeker niet verkeerd uit voor een eerste keer Amanda... jij en Jim zijn een leuk setje, jullie komen er wel Haha!

Commentaar heb je zelf al gegeven denk ik... geld zoeken (als je wat vindt, doen we dan eerlijk delen? *LOL* ) en je hakken... en je handen mogen wat meer rechtop, nu heb je wat pianohandjes... Lachen

Je bent iig goed bezig zo Lachen

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:05

Aman, leuke foto's en ziet er niet verkeerd uit.
Je hakken uitdrukken en lekker vooruit kijken zijn nu 2 aandachtspuntjes, maar ik vind voor een eerste keer en jullie moeten nog wennen aan elkaar dat het zeker niet verkeerd is.

De ontspanning enz dat komt vanzelf, het is nog een jong beestje wat niet veel ervaring heeft.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:08

Je hebt zelf al goed in de gaten waar je nog op moet letten!
Maar het belangrijkste voor nu is dat jullie aan elkaar wennen Lachen
En dat gaat helemaal goed komen zo te zien!
Mooie haf!

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:14

Leuk dat het zo goed ging de eerste keer, het ziet er allemaal nog wat onwennig uit maar dat is logisch!
Wel vind ik de inch van de zadel te klein, je zit nu op de lepel terwijl er wel een handbreedte achter je billen moet passen!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:17

wat een lekker beest!
ik denk inderdaad dat als je je beugels langer doet dat het er al veel beter uitziet!
en nu commentaar.. ja helemaal met een mod he? Clown Tong uitsteken
nee grapje, inderdaad goed op je hakken letten maar dat weet je zelf ook.
de rest komt allemaal, zo te zien ben je goed bezig!
heel veel plezier met hem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:20

wat is ie toch knap Lovers
wennen he voor het eerst samen rijden, vooral als je zelf tijdje niet hebt gereden Haha!

het ziet er lekker rustig uit, duidelijk even aftasten samen. goed dat je niet teveel vraagt Lachen al je werkpuntjes heb je zelf al genoemd. nu met je eigen paardje gaat dat weer snel hoor, je rijdt meer en je raakt vanzelf steeds beter op elkaar ingespeeld.

ga je lekker lessen ook?
ben benieuwd naar volgende fotos!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 12:28

Bedankt allemaal Haha!

BasiNami: dit is een 18 inch. Ik heb een hormoonziekte waardoor ik dikke bovenbenen en achterwerk heb. Dit zal ook nooit meer minder worden. Scheve mond
Een groter zadel kan Jim niet op zijn rug hebben.
Ik heb al bewust een vlak zadel gekozen, zodat de druk verdeeld wordt.

moonfish: commentaar is altijd welkom hoor, zowel positief als negatief Haha!
Of ik nu groen ben of niet. Als het maar terecht is Ja

suze: ik ga zeker lessen. Nog niet te vaak in het begin, want ik wil alles rustig opbouwen. En foto's komen er regelmatig denk ik Haha!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:33

Voorwaards, voorwaards, voorwaards.... Ik mis dat heel erg op de foto's. Als je paard niet voorwaards is kan hij zijn zijn rug ook nooit goed gebruiken. Dus voorwaards rijden... (wat bij mij goed helpt is tijdens het losrijden over haar tempo) Dan worden zijn spieren los (van voren gewoon los laten, teugels in een boogje). Dan kan hij zo sterk worden als hij wil maar hij heeft alleen zichzelf er mee.. Dan kan je de teugels oppakken en een beetje druk geven... Als hij dan zo in protest komt weer naar voren. Dus voorwaards oplossen waardoor hij als het ware tegen het bit aan loopt en dus zelf de druk op zoekt.. (he... heb je hem weer tuk) Op die manier blijf je eerlijk tegen over hem en krijg jij je zin terwijl hij er niet onderuit kan. Dus zal hij na verloop van tijd toegeven. Dan heb je 2 punten tepakken... een paard met een goed achterbeen gebruik dat zelfs tijdens de draf ruim over de voorhoef heen komt en hij zal op het been naar beneden komen en niet op het zogenaamde doorvragen (wat meestal zagen word).

Ik ben op een gegeven moment ook zo gaan rijden en mijn haflinger loopt zo veel beter... Ik hoop dat je wat en hebt en ik heb nog wel meer tips voor je maar die stuur ik je wel via bp als je dat wil Knipoog

hoop dat je er wat aan hebt Knipoog

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:45

Ziet er fijn ontspannen uit. Dat van die hakken herken ik, die van mij leiden soms ook een eigen leven Bloos . Het heeft er misschien deels mee te maken dat de pony nog jong is en ondersteuning nodig heeft. Ik heb wel gemerkt dat het stukken minder is als ik, behalve stevige schoenen ook chaps aantrek of laarzen, omdat je enkelbanden dan automatisch in een betere houding worden gedwongen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 12:48

Peelie: Zeker wel.
Maar voorwaarts was hij wel hoor Ja
Een beetje té af en toe.
Reactie op het been is erg goed.
Ik ben nog weinig bezig met de voorkant, maar vooral met de motor en de ontspanning.
De druk van de 1 na laatste foto was vooral om te kijken hoe zijn reactie is. Dat heb ik zoiezo veel gedaan. Wat dingen uitgeprobeerd om te kijken wat zijn reactie is.
En verder vooral ontspannen rondrijden op een constant tempo.

Over zijn tempo losrijden ga ik nog niet doen. Simpelweg omdat zijn conditie niet goed is en dat te zwaar is. Schakelen doe ik wel, net als overgangen. Dat kost wel wat meer spierkracht, maar vergt minder van zijn conditie.

Sientje: ik ben mijn chaps helemaal vergeten. Die lagen nog thuis.
Heb van die laarsschachten, en inderdaad dat scheelt heel erg in mijn houding Ja
Vverder moet ik mijn jodhpurs ook weer eens opzoeken. Die zitten ook al beter.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 13:14

Jaaa, daar is ie dan eindelijk! Haha!

Ik vind het voor de eerste keer zeker niet verkeerd!
Het lijkt wel een beetje alsof jullie steun bij elkaar zoeken? Jim lijkt een beetje onzeker qua evenwicht + tempo + aanleuning op de foto's (wat zich dus waarschijnlijk ook uit in dat bakrandkleven) en jij bent misschien nog wat onzeker omdat het allemaal nieuw en onwennig is op je eigen paardje?
Het moet allemaal nog een beetje 1 geheel worden, maar een begin is er zeker Lachen Ik zou de aankomende tijd lekker rustig overgangen blijven rijden met veel figuren. Die aanleuning komt vanzelf wel wanneer jullie beiden wat zekerder worden Ja

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 13:39

Amanda schreef:
BasiNami: dit is een 18 inch. Ik heb een hormoonziekte waardoor ik dikke bovenbenen en achterwerk heb. Dit zal ook nooit meer minder worden. Scheve mond
Een groter zadel kan Jim niet op zijn rug hebben.

Dit kon dan toch wel eens problemen gaan geven. Want het zadel, wat ook nog eens te ver naar voren ligt, is dus echt te klein voor je. Zou toch eens informeren bij een goede zadelmaker, wellicht kan deze een zadel op maat maken zodat jij erin goed inpast en deze ook goed op de rug van je pony past?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 13:54

Dat het zadel te ver naar voren ligt had ik zelf ook al ontdekt.

De zadelmaker komt binnenkort en ik wil ook zeker horen wat hij te zeggen heeft.
Overigens werd me aangeraden om een zadel met een vlakke zit te nemen, vanwege de drukverdeling. En daarnaast heb ik bewust voor dit zadel gekozen (Wintec) vanwege zijn groei.
Het zadel ligt verder prima op Jim. Sluit overal mooi aan, zonder te drukken of te schuiven.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:44

Kijk, kijk, daar hebben we Jim eindelijk onder het zadel!

Het probleem dat jij hebt met je hakken heb ik ook heel erg gehad, en soms nog wel eens. Wat bij mij veel beter helpt is niet mijn hakken uitdrukken (dan span je namelijk in feite je beenspieren aan en druk je jezelf omhoog uit het zadel of je gaat klemmen), maar je tenen omhoog doen. Dat klinkt als een miniem verschil, maar je zult merken dat je toch wat andere spieren aanspant, en dat je been automatisch wat mooier ligt (bij hakken uitdrukken krijg je vaak weer van die kapstokken, da's ook niet wat je wilt).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:35

Kijk eens, daar is Jim Lachen.

Gaat nog een aardige klus worden volgens mij om hem echt netjes te laten lopen. Hij heeft natuurlijk al een behoorlijke geschiedenis.

Klinkt alsof je een verstandig plan hebt voor wat betreft het opbouwen Lachen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 20:56

Nou ja, plan.
Voorlopig doen we alleen aan conditie opbouwen en spieren kweken.
Op een ontspannen manier. Het hangt helemaal van hem af. Wat hij aan kan en wat hij aan geeft.
Puur en alleen basis de komende maanden.

Dit afgewisseld met longeren, op de wei, vrijheidsdressuur, spelen in de paddock, enz.
En zodra het kan lekker naar buiten.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 21:08

Leuk dier Aman! Er zit zeker nog een boel werk aan. Jammer dat het zadel idd niet voor beiden perfect passend is. Maar als je zegt dat het niet anders is dan is het niet anders he... Knipoog

Probeer je arm mooi gebogen te houden... Een klein knikje er in, ze zijn nu af en toe wat recht. En ga goed zitten, echt lekker diep zitten... Je lijkt nu wat te veel op je bovenbeen of beugel te steunen ipv te zitten.

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 21:17

ziet er niet gek uit voor de eerste keer!
wel heb ik niet het idee dat waar jij bij zet: nagevelijk
dat hij daar ook daadwerkelijk nagevelijk wil gaan lopen.
dit kan natuurlijk een moment opname zijn!
heel veel succes en plezier met je hafje Lachen

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 22:02

Proficiat met je aanwinst Aman!
Nog veel werk te doen, maar een lekker begin. Ben benieuwd hoever ie volgend jaar zal zijn.

Commentaar is er genoeg te bedenken, maar volgens mij weet je zelf best waar mee aan de gang te gaan. Eerst maar eens ergens de nageeflijkheid gaan zoeken zou ik zeggen, dan kun je verder. Haha!

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 22:08

Leuke haf! Let op piano handjes, hakken uitdrukken en geen geld zoeken, maar dit had je zelf al aan gegeven.

Ik vind je zadel écht erg veel te klein, ik heb je reden wel gelezen, maar ik vind hem erg klein Knipoog Misschien geeft een boomloos zadel wat meer ruimte?? (Weet ik verder niet, ik heb geen verstand van boomloze zadels Knipoog )

Succes ermee!!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 22:12

erg leuke pony je zadel ligt wat te ver naar voren..
en ik vind je niet echt op je zadel passen.

voor de rest denk erom recht boven je paard t zitten en je benen lang maken misschien gaatje langer doen??
en je hakken naar beneden..
denk ook om je handen je heb piano handjes..

SuperSonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:40

hey amanda, zo dan dat is het lekkere ding!! Tuurlijk zie je nog genoeg verbeter punten maar gaan jullie nou eerst maar eens lekker aan elkaar wennen dan komt de rest vanzelf, gewoon lekker voorwaarts, actief voor je been, lang en laag en over de rug en jij ook ontspannen gaan rijden, dan komt die nagevelijkheid vanzelf. Het zadel is idd een punt maar daar ben je zelf al mee bezig dus dat zal ook best wel goedkomen. Ben nu al benieuwd naar de foto's over een maand of 2!

Liesbethje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 10:58

Ja daar hebben we hem eindelijk en nog wel inclusief vlechtjes Haha!

Vind het niet verkeer hoor Aman, je weet zelf wat je mindere punten zijn en langzaam aan lekker alles oppakken dan komt het vast helemaal goed Pling

En je krijgt zo ff PB terug Knipoog

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:55

Leuke haf! Lovers

Je hebt zelf al je mindere punten genoemd. Knipoog
Ik heb even 'n tip om hem wat meer nageeflijk te laten lopen;
Je zou hem kunnen longeren met touwtjes, als je niet percies weet hoe het moet zou ik wel even advies vragen aan iemand die er meer verstand van heeft voordat het fout gaat.Knipoog
Ik heb zelf ook 'n haflinger en ik longeer haar 1 keer in de week zodat ze weer even in de juiste houding wordt 'gezet'.
Dat werkt erg goed! Ze heeft 2 jaar heel vervelend gedaan met rijden en sinds ik der ben gaan longeren is het beter geworden!
Ik heb de laatste maanden dan ook veel met haar getraind en ga binnenkort weer wedstrijden rijden.
Ik ga binnenkort nog 'n topic van ons @ work maken. Knipoog

Veel succes met Jim! Haha!