Jim is een haflingerruin van 3,5 jaar. Hij is volgens de vorige eigenaar al een jaar onder het zadel.
Hij is ingereden door kinderen en heeft vooral lekker rondgehobbeld. De vorige eigenaar had weinig ervaring en heeft hem dressuurmatig ook niet echt doorgereden. Daarnaast reed ze met Thiedeman omdat hij zich nogal eens sterk maakte en niet helemaal deed wat ze vroeg.
Kortom, hij loopt wel goed op 4 benen, maar dressuurmatig stelt het nog niet veel voor.
De Thiedeman heb ik er meteen afgedaan. Dat was wel even spannend, want ik had geen idee wat hij ging doen.
Ikzelf heb ook 4 maanden niet gereden en de eerste rondjes waren dan ook vooral wennen. Het zadel was nieuw. Beugels zaten een gaatje tekort, dus die gaan volgende keer langer. Verder had ik de wrongen zo plat mogelijk, maar die maak ik volgende keer ook iets dikker. Wel ben ik heel blij met de vlakke zitting van het zadel. Ik word niet in een houding gedwongen en kon daardoor lekker ontspannen zitten. Ik zie nu op de foto's wel dat het zadel iets meer naar achteren mag liggen. Het ligt wat op zijn schouder.
Mijn houding is niet geweldig. Daar moet duidelijk aan gesleuteld worden. Hakken meer uitdrukken, wat rechter op zitten en wat minder afwachtend zijn in sommige dingen.
Jim moet langzamerhand wat nageeflijker worden. Maar daar heb ik vandaag nog niet veel aan gedaan. Vandaag was vooral het ontspannen lopen, wat knopjes en reacties zoeken en wennen.
Ik heb overigens heerlijk gereden. Hij was erg braaf en liep sommige stukken erg lekker.
Instappen. Met voltes moet ik hem nog erg ondersteunen. Het is moeilijk de bakrand los te laten

Mooi ontspanning. Mijn hakken

Hee, een fotograaf

Mijn houding is hier beter. Behalve het geldzoeken dan

Beetje een fout moment. Maar hier zie je al wel de ontspanning die gaat leiden tot nageeflijkheid.
Volgens mij volgde er ook een proest

Ondanks het foute moment ben ik wel blij met dit plaatje.

Rechts is zijn moeilijke kant. Hij pakt hier erg op vast en spant erg aan. Een punt waar we aan kunnen werken.

Halthouden (en even lachen naar de fotograaf
)
Fijn moment. Hij laat los en zoekt de nageeflijkheid al op. Ook zijn rug is niet strak, wat hij snel doet.
Ik moet hier meer mijn hakken uitdrukken en voor het plaatje wat rechterop zitten.
Maar vooral die hakken. Slechte gewoonte...

Van hand veranderen. Gelijk even een vlecht onder het dekje vandaan trekken (niet handig, als dat haar
) en een klopje op zijn hals. Hij heeft echt super zijn best gedaan!
Dit is zijn reactie op meer druk op de teugels. Hij drukt zijn rug weg, zet zijn kaken vast en ik heb er gelijk 2 versnellingen bij. Hij maakt zich op dat moment erg sterk. Duidelijk iets om aan te werken.

Hier mag hij er nog iets meer doorheen. Maar zo voor de eerste keer is dit wel fijn.
Hij mag nog iets meer over de rug. Zet zich nu nog een beetje vast achter het zadel.
Maar het is een aardig begin.

Ik ben erg tevreden over vandaag.
Voor het plaatje ziet het er nog lang niet goed uit. Maar hij gedroeg zich voorbeeldig, pakte het allemaal goed op. Ook de moeilijkere dingen liep hij niet voor weg.
We hebben genoeg om aan te werken, maar de vuurdoop was in ieder geval niet verkeerd

. Het heeft er misschien deels mee te maken dat de pony nog jong is en ondersteuning nodig heeft. Ik heb wel gemerkt dat het stukken minder is als ik, behalve stevige schoenen ook chaps aantrek of laarzen, omdat je enkelbanden dan automatisch in een betere houding worden gedwongen.