de noodzaak van een dagje "vrij" voor je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marloezzke

de noodzaak van een dagje "vrij" voor je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 13:16

heel veel van ons plannen bewust een dagje vrij in voor zijn of haar paard.
ik vraag me altijd af wat mensen dan verstaan onder een dag vrij en of ze ook echt ervaren dat, dat echt beter is voor het paard. natuurlijk verschilt het per paard maar vaak is mijn ervaring dat paarden van een dagje vrij en daar bedoel ik mee dat het paard de hele dag of een paar uur op de wei wordt gezet en er verder niks mee gedaan wordt, vaak niet perse beter van worden.

sommige mensen doe het ook om het paard rust te gunnen in zijn hoofd omdat trainen te stressvol zou zijn voor 7 dagen per week. wanneer dat zo is vraag ik me al snel af wat je doet in je training dat het zo stressvol maakt.

mijn eigen ervaring bij mijn huidige paard is dat ik beter 7 dagen per week met hem kan werken dan hem 1 dag alleen maar weidegang te geven. de dag nadat hij zijn dagje vrij heeft gehad is hij vaak alleen maar vervelend en stijf.
ik werk dus inprinciepe 7 dagen per week met mijn paard ( er zijn natuurlijk altijd situaties dat dat gewoon weg niet haalbaar is)
dat wil niet zeggen dat ik 7 dagen per week volle bak met hem werk en ik geef hem zeker wel rust. ik doe dat alleen liever in de vorm van een rustig kort buitenritje of wat niet te zwaar longe werk. en tuurlijk zijn er ooit dagen dat je iets of wat met je paard over hoop kan liggen, maar dan al helemaal gaat mijn voorkeur niet uit om hem de dag erna een dag vrij te geven, puur omdat ik dan het idee heb dat ik slecht weg zet, ik ga dan liever de dag daarna alleen wat rustig stappen of iets dergelijks.

wat verstaan jullie dus onder een dag vrij en hoe is jullie mening hierover.

Anoniem

Re: de noodzaak van een dagje "vrij" voor je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:18

Ga zelf maar eens fanatiek sporten. Mensen die hardlopen, voetballen etc zien het nut van een rustdag wel in.
Als je paard vervelend is na een dagje vrij moet je eens over het voer nadenken. Op de rustdag kan hij met minder voer toe dan op zijn werkdagen.
Ik ben bij jonge paarden zelfs voor 1 á 2 keer per jaar een maand vrij.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:19

Naar mijn mening is dat dagje vrij voor het paard, vaak het dagje vrij voor de eigenaar. Ik kan het me heel goed voorstellen, dat als je een drukke baan hebt, evt nog kinderen en een paard, dan je soms gewoon een avondje niets wil doen. Dat heb ik nl.

1x in de week heeft mijn paard een avond vrij, en dan houd in dat ik een avondje kan relaxen en/of achterstallig onderhoud aan de huishouding kan verrichten Knipoog

Britt

Ieder paard zijn ding, mijn paard vind er geen lol aan als zij 7 dagen per week moet lopen!
Ik doe regelmatig iets met haar, maar niet elke dag even intensief. Vind het wel fijn dat mijn pony niet 'eist' om elke dag gereden te worden.
Rust kan heel effectief zijn, je lichaam krijgt dan de kans om bij te komen.

Vrij is gewoon een normale dag, de hele dag op de wei dus.

Joto

Mijn jonge merrie is zeker dagen vrij nodig, dus in het land en verder niks mee doen.. En dan de volgende x dat we trainen is ze echt weer fris en fruitig. een normaal mens heeft ook 1 a 2 dagen in de week vrij.. Vroeger wou ik dat niet eens, ik ging maar door.. Nu ben ik het wel nodig

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:21

Bella krijgt wel zo af en toe een dag vrij, wel wordt de training daarop aangepast.
de dag na een zware training doen we altijd licht werk om spierpijn e.d. te voorkomen. soms krijgt ze de dag erna een dag vrij (dit betekent: lekker in de paddock en wei staan, ze loopt 22 uur per dag buiten. ze staat alleen op stal bij voeren of bij heel slecht weer). de dag daarna weer licht werk om op te pakken en dan pakken we pas weer een zwaardere training mee.

ik merk dat Bella wel gebaat is bij af en toe een dagje vrij (eens per 1.5 week ongeveer), maar zij is natuurlijk ook een dame met een wat hogere leeftijd

MaanNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:22

ik heb altijd begrepen dat na bijv. een zware training de spieren van een paard zich herstellen/versterken in de rust periode.
en daarnaast heb je zelf toch ook af en toe een dagje vrij?

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 13:23

met jonge paarden vind ik het een ander verhaal daar ben ik ook zeker voor langere periodes vrij.

mijn paard krijgt minder voer als hij ooit echt een dag "stil" staat.
maar wat is volgens jou dat het nut van die rustdag. voldoende afwisseling vind ik zeer belangrijk.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:24

het ligt er ook aan of een paard jong is of niet. Jonge paarden kunnen het soms fysiek niet aan, maar soms ook mentaal niet. Ik werk met mijn 5 jarige Celano in principe 7 dagen per week. Dit verscheelt: longeren (altijd met bijzet), rijden, rijden en longeren of springen/op wedstrijd. Als ik hem een hele dag vrij geef verveelt ie zich en gaat hij heel irritant lopen doen en tevens is hij de dag erna amper te rijden waardoor ik m dan een half uur intensief moet longeren en daarna nog zeker een uur moet rijden voordat ie een beetje ontspant en zn energie een beetje kwijt is. Terwijl mijn Trianon merrie van 6 die dag vrij juist nodig heeft om niet stront vervelend te worden in de mond (ze vind het nog moeilijk om ontspannen over de rug te lopen dus dat gaat niet iedere dag )

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:26

Die van ons krijgt regelmatig een snipperdagje. Ook omdat wij het druk hebben en daarnaast vind ik het niet nodig dat ze zeven dagen in de week aan het werk moet, dat doe ik ook niet.

Er zijn ook dagen tussen dat ik haar even longeer, maar dat zie ik niet als vrije dag.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 13:28

Citaat:
ik heb altijd begrepen dat na bijv. een zware training de spieren van een paard zich herstellen/versterken in de rust periode

dat klopt maar er is een verschil tussen rust en rust, mijn voorkeur gaat dan altijd uit naar een dagje met hele lichte training, puur om spierpijn e.d ter verkomen.

7 dagen aan het werk wat wordt daaronder verstaan. ik ben namelijk van mening dat een dagje alleen puur wat stappen in de bossen met je paard niet echt werk is en voor het paard heerlijk kan zijn.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:28

ik ben moeder van twee kids,en ik kan en wil niet 7 dagen in de week mijn paard MOETEN rijden,soms rij ik haar 3 dagen achter elkaar,en staat daarna soms wel 4 dagen alleen maar in de wei,ik kom er wel 2 keer per dag,en dat wel 7 dagen in de week,
ik kan niet regelmatig rijden,heb geen vaste dagen,als ik mijn paard 4 dagen niet heb kunnen rijden,dan pas ik dat natuurliik wel aan en doe het rustig aan,kan van haar dan ook niet verlangen dat ze het dan gewoon goed doet,mijn streven is wel om haar 4 keer in de week te rijden,maar is soms gewoon niet haalbaar.
ik vind wel als een paard intensief word getraind,je hem best wel eens vakantie mag geven,alis het maar een week.
langzaam afbouwen,en na zijn vakantie weer rustig oppakken.
paarden worden daar over het algemeen niet slechter van.(is mijn mening dan)

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:30

En zo zie ik de noodzaak dus niet van 6x per week rijden.

Niffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:32

Die van mij krijgt ca. 1 x per week een dagje vrij maar dat betekent niet dat ie helemaal stil staat of alleen maar in de wei of paddock staat. Meestal betekent dit een flinke wandeling (goed voor amazone en paard) en als amazone geen zin heeft even longeren aan een halstertje zodat ie wel een beetje beweegt.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 13:34

redrumfox. het ligt er natuurlijk aan met welke motivatie je rijdt. iedereen heeft natuurlijk zijn eigen motivatie. zo kijkt iemand die dressuurmatig rijdt en wedstrijden rijdt heel anders tegen rijden aan dan iemand die puur recreatief rijdt en gewoon lekker wil rijden.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:36

@ Marloezzke: ik kan je verzekeren dat een dag (6 uur) puur stappen door het bos echt wel werken is! Dat is zelf zwaar voor je paard. Zowel jij als je paard moeten goed in conditie zijn.
Ik kan makkelijk iedere dag een uurtje rijden in de piste. Maar als ik een dag op m'n paard heb gezeten, kunnen ze me er met 5 man afheffen Knipoog .

Endurance ruiters gaan na een rit van 160 km, de dag erop niet lekker wat onstpannen rijden hoor. Die laten die paarden weken lekker met rust op de wei.

Ikzelf heb dat ook nog nooit gedaan, na een dagtocht laat ik ze gewoon lekker een dagje met rust. Na een zware dag, zelf een paar dagen rust. Ze staan dan ook niet op stal. Ze gaan ook niet vervelend doen als ze een paar dagen rust hebben gehad.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:39

marloezzke schreef:
redrumfox. het ligt er natuurlijk aan met welke motivatie je rijdt. iedereen heeft natuurlijk zijn eigen motivatie. zo kijkt iemand die dressuurmatig rijdt en wedstrijden rijdt heel anders tegen rijden aan dan iemand die puur recreatief rijdt en gewoon lekker wil rijden.

Inderdaad ik heb bijna ieder weekend wedstrijd en daar moeten mn paarden gewoon klaar voor zjn. Ik rijd geen wedstrijden voor de hobby, maar voor de sport dus dat is voor mij hard werken en ook voor mn paard. Tuurlijk als hij een dag longe heeft, gaat ie daarna ook in de paddock. Maar niet álleen in de paddock.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 13:41

dat wil ik ook niet beweren bolieke Lachen
maar wat ik me dan afvraag, ik zit totaal niet in die wereld, maar ik neem aan dat je naar zo'n endurance wedstrijd toe werkt, omdat je zegt en dat kan ik me voorstellen dat zowel paard als ruiter op conditie moeten zijn. zo'n wedstrijd is dan het hoogte punt neem ik aan, maar is het dan niet belangrijk om af te bouwen daarna? wanneer ik een periode van veel wedstrijden heb gehad werk ik altijd naar een periode van rust toe door mijn trainingen af te bouwen. jullie werken niet op zo'n manier als ik het begrijp.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:46

Charlenexx schreef:
marloezzke schreef:

Inderdaad ik heb bijna ieder weekend wedstrijd en daar moeten mn paarden gewoon klaar voor zjn. Ik rijd geen wedstrijden voor de hobby, maar voor de sport dus dat is voor mij hard werken en ook voor mn paard. Tuurlijk als hij een dag longe heeft, gaat ie daarna ook in de paddock. Maar niet álleen in de paddock.

en hier zit denk ik ook het verschil,ik rij wel wedstrijden als hobby en niet als sport zeg maar.
ik kan dat ook niet verlangen van mijn paard,zou ook niet eerlijk zijn voor haar.
en als iemand echt voor de sport op wedstrijd gaat,dan moet je zeker met regelmaat trainen,daar ben ik het helemaal mee eens.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 13:50

amazonne77 en ik kan me jou situatie ook heel goed indenken, daar zou ik ook achter staan. het is net waar je voor kiest.
ik heb er het afgelopen jaar bewust voor gekozen om het rijden op een heel laag pitje te zetten vanwege drukte met mijn studie. ik reed hooguit 1 maal per week. maar ik kan je vertellen dat mijn paard daar echt niet gelukkiger van werd.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:51

Ikzelf rij geen endurance, maar ik lees er graag over Haha! . Daaruit blijkt dat na zo'n zware wedstrijd vele ruiters de paarden gedurende lange tijd de wei opgaan. Ze rijden dan ook maar max 1 of 2 wedstrijden per jaar. Maar iedereen zal dit weer anders aanpakken.

Mijn trainer zegt inderdaad dat je steeds naar iets toewerkt, bv een wedstrijd, en dat je dat dan terug afbouwt. Hij zegt, om vooruit te komen in je training, dat je minstens 3 dagen per week moet trainen en max 6 dagen. Toch wel minstens 1 dag rust dus. Dit voor de ruiter die midden in een training zit en naar een wedstrijd toe werkt.

Even over dagtochten en dus de pure recreatieruiter. Als je per week minsten 2 à 3 x een goede buitenrit maakt (tussen 1 en 3 uur of een keer in de piste ter afwisseling), dan heeft je paard genoeg conditie om een hele dag te hobbelen. Er zijn er wel die nog minder rijden, maar da's oneerlijk tov het paard vind ik. Het paard kan dat wel, maar of dat die er zo blij van wordt ?? Jij gaat ook geen marathon lopen bij een training van 1 x in de maand hé.
Na die dagtocht gunnen de meesten hun paard toch even wat rust (toch minstens een dagje) en dan starten ze gewoon weer met hun buitenritjes. Dat zo heel het jaar door, soms wat meer en soms wat minder.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:54

marloezzke schreef:

hier iemand die dressuurmatig wedstrijd rijd en die haar paard geregeld een dagje vrij geeft. Afhankelijk van het weer (ik moet rijden op een weide die wel eens glad wil worden van regen. En ik riskeer paardliefs benen niet) heeft ze dagen vrij. En ik merk dat eens een weekje minder rijden en echt ontspannen elke dag op weide haar echt wel goed doet! Tuurlijk is ze wat frisser na haar weidepauzetje maar ze gaat, eenmaal uitgeraast, wel 3x zo hard aan het werk daarna. Dus ik denk wel dat het haar goed doet Haha!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:58

ik plan ook wel eens een dagje vrij in, maar dat is dan meer voor mezelf dan voor mijn paardje.
Ik rij gemiddeld 4 keer in de week, waarvan 2 keer naar buiten en 2 keer serieus dressuur (waarvan 1 keer les). Mn dochter rijdt (op haar manier) ook 1 dagje, aan de longe. We doen regelmatig dressuurwedstrijdjes of bosritjes, gemiddeld 2 keer per maand.
en de rest van de dagen wordt ze gelongeerd, of dus een dagje vrij. Ze staat zowiezo wel elke dag van 7 tot 7 in de wei.
Ik merk wel dat ze lastiger/stijver is na een paar dagen 'rust', als ik elke dag zou dressuren zou ze waarschijnlijk wel beter lopen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:51

met Urissa reed ik trouwens ook wedstrijden, maar die reed ik "maar" 4 keer in de week. de rest van de dagen stond ze lekker in de wei.
ik heb er altijd een superpaard aan gehad en ben eigenlijk altijd met rozetten thuis gekomen.

zo zie je maar dat het ene paard het andere niet is, als ik dit met Belle zou doen zou het mijn dood worden Haha!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:57

Lisje krijgt 1 a 2 dagen in de week vrij. De overige dagen wissel ik af met dressuurtraining (les), buitenrijden, mennen en longeren. Ik rijd dressuurwedstrijden met haar, maar wel voor de leuk. We trainen echt serieus, maar tijd voor ontspanning moet er ook zijn.

Heeft ze niet minimaal 1 dag in de week vrij wordt ze lam, net als wanneer ik te weinig afwisseling bied. Zo af en toe heeft ze een vrijwel mensloos dagje nodig. Ik kom dan ook echt alleen maar voer brengen en meer niet.