Goedgekeurde hengst Erik-T op concours in de Z1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Goedgekeurde hengst Erik-T op concours in de Z1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 21:34

Afgelopen zondag ben ik mee geweest op wedstrijd met Annemarie. Erik-T is de buurman van Tristan, en ook Erik is goedgekeurd voor het NeWP. Oftewel, Erik is ook een Groninger! Waar Tristan nog een scheut rijpaardbloed in zijn aderen heeft stromen is Erik 100% klassiek gefokt.

Erik was érg heet, en dat is soms ook wel aan Annemarie af te zien Vork, die kon af en toe moeilijk 'gemakkelijk' zitten. Nu was dit ook wel een beetje het streven, want ondanks dat Erik hengst is kijkt hij nergens van op en loopt hij braaf zijn proeven, maar het mocht allemaal wat spetterender. Zeker nu in de Z. Daar wordt thuis al flink op geoefend, maar op wedstrijd is het toch altijd even anders. Ook de oprichting blijft Erik moeilijk vinden, maar naarmate hij sterker wordt gaat dat steeds beter.

Ik vind dat Annemarie met veel lef gereden heeft allebei de proeven, het was echt alles of niets. Vooral het galopgedeelte, nu heeft Erik al een enorm goede galop en als je dan nog eens voluit weg galoppeert in de uitgestrekte galop levert dat mooie momenten op OK dan! . Dit werd na afloop ook door de jury bevestigd, hij vond het een hele fijne voorwaartse proef, maar ze hebben toch best veel punten laten liggen door slordigheidjes. Doordat Erik zo heet was werd het moeilijk om alles netjes af te werken. Helaas dus geen winstpunten, maar wel knappe foto's!

Let op, op de foto's rust copyright, deze zijn gemaakt door Edsko Takens, tevens de eigenaar van deze hengst!

Annemarie (Tellom hier op bokt) zal zelf ook nog wel een en ander toelichten.

Een rondje door de ring:
Afbeelding

Al ietsje minder gespannen, maar Erik heeft er zin in Haha!
Afbeelding

X halthouden, voor het achterwaarts. An heeft Erik echt altijd zo goed als subliem vierkant en écht stil staan, super!!
Afbeelding

Uitgestrekte draf, hij klimt heel mooi vanuit de schoft en het achterbeen komt erg goed onder massa Ja, erg fijn plaatje!
Afbeelding

Verzamelde galop
Afbeelding

Stukje contra
Afbeelding

Middendraf naar de jury toe
Afbeelding

2e proef
Afbeelding

En onder toeziend oog van de strenge jury Cool
Afbeelding

Travers op de AC-lijn
Afbeelding

Uitgestrekte draf
Afbeelding

Vertrekken naar de uitgestrekte galop
Afbeelding

En klaar!
Afbeelding

x_Elise

Re: Goedgekeurde hengst Erik-T op concours in de Z1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:44

Wat een ontzettend kwijl paard!
Echt ongelovelijk.
Hier kan je toch geen commentaar op geven.
Echt netjes de stangteugel Lachen Niet te strak niet te los.
Ook al ben ik niet op dat niveau, ik word toch blij van deze momentopnames!
Enige puntjes die ik kan zien zijn handen rechtop en tenen naar binnen Knipoog
Echt super plaatjes!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:50

x_lieze schreef:
ik word toch blij van deze momentopnames!

Daar wil ik mij bij aansluiten. Mij lijkt de amazone erg vriendelijk rijden, het ziet er heel fijn uit. Aan tips zal ik mij niet wagen, ik mag nog niet eens haar veters strikken Haha!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 22:33

Ik vind het beeld er erg lomp uit zien Bloos Geheel komt mij douwerig over en paard loopt écht niet fijn vanuit het achterbeen. Ik zie ook geen uitgestrekte draf die goed op het achterbeen is gereden en vanuit de schoft klimt. Staartdracht blijft ook akelig hoog en die mond is echt te vaak en te ver open. Nee ik zou dit dier nog lekker thuis houden en echt eens aan de gedragenheid en activiteit van het achterbeen werken.

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 23:06

ik vindt het geen fijne ontspannen uitstraling hebben, paard loopt steeds met mond open, ik sluit me verder aan bij valann. ziet er allemaal iets wat gedwongen Bloos Maar ik weet zeker dat als het paard meer op het ab komt het er allemaal vast veel simpeler uit gaat zien.

Paard heeft wel een mooie uitstraling, succes verder

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 23:09

abcde schreef:
ik vindt het geen fijne ontspannen uitstraling hebben, paard loopt steeds met mond open, ik sluit me verder aan bij valann. ziet er allemaal iets wat gedwongen Bloos Maar ik weet zeker dat als het paard meer op het ab komt het er allemaal vast veel simpeler uit gaat zien.

Paard heeft wel een mooie uitstraling, succes verder

Dacht al dat ik de enige was dit te zien..
Inderdaad paard nog poosje thuis houden

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 06:53

ja we zijn er inderdaad nog lang niet Bloos We hebben nog veel puntjes om aan te werken.
Zoals bijv ook mijn tenen die staan soms nog erg ver naar buiten Boos! en ik zou rechter op mogen blijven zitten in de middengangen maar dan laat hij me nog iets te veel werken.
Zoals remember het al zei hij vind het nog best wel moeilijk en dan wordt hij voor een groninger soms best een beetje heet maar vind ik helemaal niet erg want dit is pas de 2e keer dat we Z1 rijden en ik kan nog best wel wat tips gebruiken Vork
Met zijn mond ben ik het eens ken je dat spreekwoord dat doet hij thuis nooit Ach gut dit geld dus voor hem hij was zo fris dat hij dat op dit moment oploste met zijn mond open Boos!
En hij is heul niet sterk hoor ik kan hem op mijn pinken rijden maar tja met de wedstrijd net ietsie te veul Bloos

minniemouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 07:08

Hoe kun je nou van foto's opmaken dat het er niet ontspannen uit ziet? Het zijn allemaal moment opnames. Het is trouwens een Groninger, die zien er altijd wel wat "lomper" uit. Het is natuurlijk geen lichtvoetige Salinero.
Ik vind het er wel goed uitzien. Zeker als ie wat "heet" is, is het volgens mij niet echt makkelijk om zo'n hengst goed in de ronte te sturen. Zeker in 't Z niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 07:16

Ik vind t paard wel mooi,. ik hou wel van wat grover!
Ruiter vind ik vaak er gespannen uitzien en niet altijd even mooi recht op. Ook de uitgestrekte drtaf vind ik geen uitgestreke draf. Mag veel meer zijn, zeker op dit niveau.
Ruiter moet de voeten rechthouden.

Over de open mond, ik ben van mening dat als een paard op deze manier de mond opend, gewoon het bit in de weg zit en niet lekker zit en het zo probeert vte onderdrukken. een paardenmond is zo gevoelig!
Kijk ook maar eens naar de uitdrukking van hem! Je ziet gewoon dat ie er geen plezier mee heeft.
Ik rijd zelf niet op dit niveau, maar verwacht op dit niveau wel wat meer. Ik zou t met dit paard nog even hier bij laten

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 08:13

Ik denk niet dat je kunt zeggen dat hij door die mond opeens geen plezier meer in het werk heeft. Paard is vanaf de foto's te beoordelen in principe nog werkwillig zat! Alleen moet je even na gaan waarom hij dit thuis niet doet en op concours wel. Doet hij het op trens ook?
Ik vind het er niet lomp uit zien omdat het een minder fijn gebouwd paard is hoor. Het beeld oogt alleen zo, vooral ook omdat het douwerig en weinig gedragen over komt. Maar denk dat het met training wel stukken gaat verbeteren.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 08:37

Ik vind het dit dus echt een ruige bok.

Jammer dat de ruiter wat gespannen zit. Kan ook komen doordat zoals reeds is vermeld het paard heet was. Echter misschien dat dit ook de reden is dat hij zijn mond wat open heeft. Thuis is iedereen ontspannen en op de wedstrijden zijn er toch altijd zenuwen. Misschien dat je daar wat meer aandacht aan moet schenken. Ik denk namelijk dat hij het zeer zeker kan, maar nu door de spanning het er niet helemaal mooi uitkomt.

Vind jullie verder een leuke combinatie en plaats gerust meer foto's.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 08:38

VValar schreef:
Ik zie ook geen uitgestrekte draf die goed op het achterbeen is gereden en vanuit de schoft klimt.

Ik wel hoor, aangezien die foto op een van de laatste momenten van de bewegingsafloop is gemaakt Knipoog, het ab staat al bijna op de grond, ónder de massa. Het scheelt misschien dat ik het ook 'live' heb gezien, dus het beeld rondom de foto terug kan halen.

Erik was inderdaad erg heet en voorwaarts, maar blijft licht altijd in de hand Ja. Hij was nu uit gespannenheid wat met zijn mond aan het rommelen, en ik kan bevestigen dat hij dat thuis inderdaad nooit doet! Hij wilde zich nu wat opkroppen en drukte soms de rug wat weg. Thuis is hij ook nooit zó heet als hij zondag was, dus dat was voor An ook erg moeilijk rijden aangezien je dat thuis dus niet kunt oefenen (of misschien moet ik maar met een rammelbakje langs de baan gaan staan Duivel ).

De opmerking 'thuis houden' is hier dus niet op zijn plek, want deze combinatie zit qua basiswerk op een hoger niveau als van deze foto's misschien af te leiden is. Ik zie ze bijna dagelijks, en dat zit écht wel goed hoor Ja

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:02

Het is niet slecht maar zeker niet ontspannen, ik vind het er ook een beetje douwerig uitzien.
Denk dat de amazone iets meer haar bips moet gaan zitten zeker in de galop en de tenen mogen meer naar binnen.

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:09

Jeetje wat een flink paard zeg! Hij heeft alleen steeds zijn mond wat open, op het bit.

Maar verder ziet het er leuk uit hoor Pling

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:40

ja ik rijd thuis veel over de rug en dat heb ik eigenlijk pas sinds een paar maanden echt goed voor elkaar omdat hij het heel moeilijk vond om over de rug te blijven lopen.
En dan oefen je het oprichten ietsie minder Bloos .
En het lijkt ook meer gespannen omdat ik wat meer mijn nek mag uitsteken Bloos maar ik ben heul niet zenuwachtig op concour ik zie het meer als oefening om te kijken hoe het bevestigd is Vork

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:39

Ik rijd er zelf eentje die net zo drammerig en loperig is op wedstrijd en thuis vele male gemakkelijker naar de ontspanning toe te rijden is als hij z'n drukke pet op heeft, dan op wedstrijdterrein. Ik neem mijn pet af hoor voor de amazone. Een drammerig paard, waar ook nog eens tegenaan gekeken wordt als een "lomp en ruig" paard, zo door de baan te laten gaan, vind ik erg knap. Misschien is het totaal plaatje niet zoals we Salinero door de baan zien gaan, maar hé: ze doet het wel!!!

Tevens de opmerking "het paard thuis laten" vind ik een beetje misplaats. Door ervaring leert men. Ook dit paard zal op den duur wat minder drammiger en heet zijn als hij vaker weg is en de amazone leert er mee omgaan als hij zo heet is. Thuis laten en hopen dat hij de volgende keer net zo braaf is als thuis, zal teleurstelling veroorzaken.

Met de rijtechnische punten ben ik het eens. Hij mag wat meer loslaten in zijn rug, hij houdt zich nu wat vlak. Voor de rest wat meer op je tenen letten, maar that's all!

Lekker door blijven oefenen en van genieten!

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:47

we beoordelen wat we nu zien op de foto's, ik vergelijk ook zeker niet met salinero,

zoals amazone al een geeft, oefening baart kunst succes ermee verder.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:49

Wat een lekker ding is dat..........echt een paard naar mijn smaak! Cool

Het advies over je houding is al gegeven en ben je zo te lezen ook bewust van, je rug en arm zet je op sommigge momenten inderdaad erg vast waardoor de signalen naar het paard gespannen overkomen en dat terwijl hij al gespannen is, naar mijn mening een belangrijk aandachtspuntje.

Zelf zou ik een paard wat thuis bevestigd en goed over zn rug loopt, niet zo heel snel thuis laten staan.
Als hij thuis nog veel zoekende is of bij de proefoefeningen spanning opwekt vind ik het wel verstandig, maar een paard moet nu eenmaal wennen aan het wedstrijdterrein en de hele poespas eromheen, door hem thuis te laten maak je de drempel alleen maar hoger en uiteindelijk levert het veel meer stres op dan in eerste instantie voorzien was.

Vraagje: train je hem thuis ook (wel eens) met dit hoofdstel?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:54

Ik vind het er wel lekker uitzien, inderdaad stoor ik me ook aan de mond, maar ik geloof de amazone als ze zegt dat hij het anders niet doet. Het is in ieder geval geen gespannen beeld, en een mooi stanggebruik.
EN ja, waarom thuis houden? Op concours doe je ervaring op. Waarom moet je persee gelijk winst rijden?

En als tip, heb je al een andere bittencombinatie geprobeerd? Wie weet los je daar het openmond probleem mee op. Iets dunnere bitten?

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:08

minniemouse schreef:
Hoe kun je nou van foto's opmaken dat het er niet ontspannen uit ziet? Het zijn allemaal moment opnames. Het is trouwens een Groninger, die zien er altijd wel wat "lomper" uit. Het is natuurlijk geen lichtvoetige Salinero.
Ik vind het er wel goed uitzien. Zeker als ie wat "heet" is, is het volgens mij niet echt makkelijk om zo'n hengst goed in de ronte te sturen. Zeker in 't Z niet.

Dat een Groninger er lomper uit ziet ben ik niet met je eens.
Orbaldo II van Kim vind ik altijd heel soepel tonen.

Wellicht een keertje op trens starten om te kijken of je dan het mondprobleem kan ondermijden?

KanCa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:24

ik vind het dr goed uit zien Lachen

alleen mis ik een beetje ontspanning zowel als in ruiter en paard maar dat komt vast wel goed en misschien komt dat ook wel omdat je zelf aan gaf dat die heet was maar wat een kwijl paard zeg jeetje !

succes verder !

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:28

Bedankt voor jullie tips allemaal Haha!
K ben absoluut bewust dat we nog veel te leren hebben en dat we er nog lang niet zijn. Clown
Maar thuis gaat hij echt super lekker en heb je inderdaad altijd wat te oefenen maar het is een dekhengst die ook natuurlijk dekt dus niet zo verstandig om lang thuis te houden.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat Erik-T een heule brave hengst is maar het blijft een man Vingers aflikken dus als hij mooie dames ziet zal hij toch zijn hoofd optillen.

Je vroeg of ik thuis ook met dit hoofdstel reed. Ja hij heeft alleen dit hoofdstel in.
De bitten zijn van aurigaan met een normale mond dikte niet te dik en niet te dun zou ik zeggen.
En de onderleg trens is dubbel gebroken met een ultra stukje ertussen.
Dus liever kan eigenlijk niet. Bloos

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:31

Als jouw paard dat geen fijne bitten vind, kan het dunner en ongebroken liever zijn Knipoog Of met een tongboog, of met een balletje. Ik noem maar eens wat.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:31

Ben ik niet helemaal met je eens, aurigaan is echt heel zwaar.
Mijn paard was ook niet stil met zijn mond door de bitten.
Heb nu hele goedkope lichte bitjes erin en daar loopt hij fijner op.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:34

Ik kan het inderdaad proberen Vork
Maar wat ik niet zo begrijp is waarom doet hij het thuis dan helemaal niet zo met die mond open.
We gaan improviseren Haha!