Ik durf me weer te vertonen [Scarlet@work]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Micha_

Ik durf me weer te vertonen [Scarlet@work]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 11:47

Ja nu weer wel, het rijden ging de laatste tijd niet erg goed. Als we een stapje vooruit kwamen gingen we nog snelle twee stappen terug. Maar we zijn nu aan het opkrabbelen en het gaat de goede kant op. En ik ben tróts op Scarlet& op mezelf.
In de mindere tijd zijn ook bijna geen foto's gemaakt, en nu zaterdag zijn er van mijn les foto's gemaakt en ik dacht laat ik weer eens wat plaatsen op HAW.

We rijden geen wedstrijden, zijn we ook nog lang niet klaar voor. En ik weet ook niet of er wel wedstrijd ambities zijn, maar dat zien we later wel!
Ik zal jullie ook meteen antwoord geven op de vraag waarom ik met elastiek rijd. Dat is om Scar net even dat extra zetje te geven van 'Kom op meid je kunt het wel', en dat het niet eng is, je word niet ingesnoerd. Ik weet niet wat er vroeger gebeurd is maar ze word zó bang als ze denkt dat ze ingesnoerd wordt, komt ze omhoog en dan heb je het goed verpest en doet ze de eerste maand niets meer voor je. We zorgen dus dat ze niet in paniek raakt en zijn uiterst voorzichtig.

De punten waar we aan werken zijn:
- Handen stil!!! Nagelbijten / Gniffelen iemand tips? Ze zijn heel erg welkom
- Nagefelijk [ook zonder elastiek, maar daar zijn we nog niet aan toe]
- Armen los
- Schouders ontspannen
- Hakken naarbeneden
- Niet naar voren hangen
- Linker arm niet te streng

Scarlet is trouwens een NRPS merrie van 13 jaar [ zou je niet zeggen he Vork ]
Ze is van Casper X Wolfgang.

We're on our way Haha!

1Afbeelding

2Afbeelding

3Afbeelding

4Afbeelding
Ellebogen terug
5Afbeelding

6Afbeelding
Galopje, Op je kont zitten!
7Afbeelding
Zonde dat ik sta maar ik vond haar nekje zo mooi hier
8Afbeelding
Ik weet niet waar mijn voet heen gaat Nagelbijten / Gniffelen
9Afbeelding
Ellebogen terug
10Afbeelding

11Afbeelding

12Afbeelding
Niet naar beneden kijken, hakken uitdrukken
13Afbeelding
Zo gezellig is het dus altijd bij ons op stal Haha! Huilen van het lachen

14Afbeelding
Voldane ruiter

_Mellanie

Re: Ik durf me weer te vertonen [Scarlet@work]

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:54

met elastiek heb je uitgelegd waarom je daarmee rijd

maar probeer haar meer voorwaarts te houden
dat actiever gaat lopen , ze loopt nogal kort

en je benen proberen na achteren te houden

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 11:59

Ja het klopt dat ze meer voorwaarts moet rijden, maar we zijn nu eerst bezig haar nagefelijk te rijden want, ze vind dat nogal moeilijk en denkt dat ze niet meer door kan lopen. Eerst even nagefelijk en dan komt het voorwaartse weer.

En dat met je benen naar achter houden snap ik niet helemaal?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:02

Ik denk dat de houding van je benen al zal verbeteren (lees, meer naar naar achteren), als je je beugels iets korter maakt. Met de huidige lengte kun je niet correct inwerken op je paard. Succes!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:05

mijn paard was ook niet voorwaarts, maar zodra hij actief naar voren gereden wordt, is hij veel makkelijker naar beneden te rijden, omdat hij dan de acherhand er goed onder kan zetten, dan rijd je hem ook van achter naar voren...

je benen snap ik wel, je steekt ze af, waardoor ze naar voren wijzen, de lijn schouders-heup-hakken is weg, je hakken zitten ver vóór die lijn.

ik vind het wel een leuk paard! met een beetje oefenen komen jullie er wel!

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:06

Eerst het voorwaartse, dán het nageeflijke. Knipoog

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:07

_Micha_ schreef:
Ja het klopt dat ze meer voorwaarts moet rijden, maar we zijn nu eerst bezig haar nagefelijk te rijden want, ze vind dat nogal moeilijk en denkt dat ze niet meer door kan lopen. Eerst even nagefelijk en dan komt het voorwaartse weer.

Eerst voorwaarts, dan nagefelijk. Nageven volgt namelijk wanneer ze van achteren actief genoeg is en daardoor genoeg door haar hele lijf loopt Knipoog
Niet naar voren hangen is ook snel te verhelpen: voor je uit kijken en trots op je paard zitten! Schouders naar achteren en borst naar voren Haha!

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:09

Je hebt een leuk paardje.

Mijn advies is om je beugels inderdaad een gaatje korter te maken. Je heb iets meer steun (niet staan in de beugels) waardoor je vanzelf stiller gaat zitten, je hakken beter kan laten hangen. Al met al wat wordt het wat makkelijker.

Probeer om je een denkbeeldige lijn te maken als je gewoon normaal recht op je paard zit van je knie naar je tenen. Je tenen mogen niet voor je knie uitkomen dan heb je je been automatisch goed liggen.

Je handen stil houden is moeilijk. Er niet te veel aandenken is mijn beste tip. Probeer zo veel mogelijk op je gevoel te rijden.

Veel succes.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 12:11

Saskia: Misschien zou je wat meer comentaar kunnen geven dan alleen dit?
We zijn idd ook begonnen met voorwaarts rijden ze is ook goed aan het been. Maar zodra ze naar beneden gereden wordt, dat vind ze moeilijk gaat het voorwaartse afzwakken. Heeft ze het nagefelijke wat meer onder de knie dán gaan we weer voorwaarts rijden.
Laatst bijgewerkt door _Micha_ op 18-08-08 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 12:13

Janientje schreef:
_Micha_ schreef:

Eerst voorwaarts, dan nagefelijk. Nageven volgt namelijk wanneer ze van achteren actief genoeg is en daardoor genoeg door haar hele lijf loopt Knipoog
Niet naar voren hangen is ook snel te verhelpen: voor je uit kijken en trots op je paard zitten! Schouders naar achteren en borst naar voren Haha!

Ja maar met voor me uit kijken heb ik al moeite Huilen van het lachen En omdat er als manege ruitertje zo op is gehamert, RECHT ZITTEn. Ben ik recht gaan zitten maar met een holle rug, en nu zijn we dat er uit aan het krijgen en ga ik dus zo zitten.

Maar ik zal het eens proberen Ja
Bedankt voor je tips

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:13

Zoals Janientje al zegt; nageven is juist een gevolg van voorwaarts rijden. Zodra een paard voorwaarts is, laat hij de rug los en kan hij daar vanuit gaan zakken. Voorwaarts neerwaarts. Als jij je paard terugrijdt, dan vraag ik me af hoe je hem überhaupt nageeflijk krijgt? Want het is voorwaarts rijden en van voren opvangen. Bij een te langzaam tempo valt er niks op te vangen.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:15

Ik ga met bovenstaande reacties mee.
EERST voorwaarts, en dan pas neerwaarts. Echt waar, je zult zien dat je daar veel meer mee kunt. Een paard wat je wel nageeflijk hebt maar niet voorwaarts is ook heel heel erg moeilijk, geloof mij, zo een heb ik Tong uitsteken

het is lijkt nu wel makkelijker om eerst naar beneden te rijden, zodat het elastiek er af kan.. maar zodra je die er af doet en gaat proberen voorwaarts te rijden komt ze toch weer omhoog, dat weet ik voor 90 % zeker. Dus tip van mij: Eerst voorwaarts, en zo lang als nodig is met elastiek rijden, en dan nageeflijk, en dan beide zonder elastiek Haha!

succes

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:16

Nageeflijkheid komt voor uit de activiteit die vanuit de motertje van je paard komt, dus de achterhand, en die via een ontspannen en deinende rug en hals en ontspannen kaak resulteert in nageeflijkheid.

Een tijdje met elastiek rijden is niet zo erg, maar zeker als je zo weinig activiteit bij je paard hebt is er een groot gevaar dat het paard als het ware aanleuning bij de hulpteugel gaat zoeken terwijl ze heel erg op de voorhand gaat lopen.

Gaat de hulpteugel eraf, dan blijkt dat het paard niet op eigen benen heeft leren lopen en zie je pas echt de problemen. Dan is dat naar voren leunen ineens je probleem.

Actief rijden, overgangen en tempowisselingen, en probeer haar eerst de hand naar beneden op te leren zoeken en te volgen. De rest komt vanzelf, jullie zijn een leuk passende combinatie en het geheel straalt wel vrolijkheid uit. Lachen

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 12:17

ík rijd mijn pony niet terug, dat staat helemaal nergens. Ze gaat uitzichzelf wat minder voorwaarts lopen omdat ze het moeilijk vind en al haar aandacht dan opgaat aan het neerwaarts lopen.
Omdat het allemaal nog zo nieuw is voor haar, is ze bij het ligtste been/tikje haar concentratie alweer kwijt. Eerst is dus de bedoeling dat ze wat meer gewend is aan nagefelijk en dan gaat het tempo er weer in. Dit heb ik ook al uitvoerig met mijn instructrice besproken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:17

Nageven komt uit ontspannen voorwaarts, het is niet zo dat nageven een appart onderdeel is , van achter naar voren rijden dus altijd eerst voorwaarts en dan komt neerwaarts.
Verder je handen rechtop houden en je benen op een lijn houden

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:18

_Micha_ schreef:
Saskia: Misschien zou je wat meer comentaar kunnen geven dan alleen dit?
We zijn idd ook begonnen met voorwaarts rijden ze is ook goed aan het been. Maar zodra ze naar beneden gereden wordt, dat vind ze moeilijk gaat het voorwaartse afzwakken. Heeft ze het nagefelijke wat meer onder de knie dán gaan we weer voorwaarts rijden.

Juist dan! leer hem eerst gewoon vooruit lopen... dat is een veel gemaakte fout, wat jij nu doet.

Volgens mij is het beter om haar naar beneden te rijden, het tempo verhogen, en wanneer ze weer omhoog komt, weer opnieuw naar beneden rijden (op jouw manier, of die nou goed is of niet) en wéér proberen het tempo op te voeren. iedere keer opnieuw. Iedere training weer. Zo leert ze het het snelst naar mijn idee.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 12:23

Ze kán gewoon vooruit lopen, als we gewoon aan het losrijden enzo is ze voorwaarts, als ze rondkomt word het minder. Dat we nu meer aandacht besteden aan het rond komen, betekend niet dat we niet bezig zijn met het voorwaartse want dan kan ik idd weer helemaal opnieuw beginnen straks.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:25

_Micha_ schreef:
Ze kán gewoon vooruit lopen, als we gewoon aan het losrijden enzo is ze voorwaarts, als ze rondkomt word het minder. Dat we nu meer aandacht besteden aan het rond komen, betekend niet dat we niet bezig zijn met het voorwaartse want dan kan ik idd weer helemaal opnieuw beginnen straks.

Oke, ik ben benieuwd of het werkt. Haha! Jij kent je paard het beste dus misschien heb je wel gelijk. naar mijn idee werkt deze methode niet, maar jij weet beter wat goed is voor jouw paard.
succes iig!

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 12:29

Haha dankje, je zult het wel horen.
Het moet haar gewoon niet allemaal teveel worden in haar koppie, anders word ze gek.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:32

ik moet ook zeggen dat nageeflijkheid niet voortkomt uit het hoofd naar beneden rijden. Je moet nageeflijkheid benaderen vanuit het voorwaarts rijden en oefeningen rijden. Als het paard door de oefeningen genoeg gegymnastiseerd is, komt het 'nageeflijk zijn in de hals' als een cadeautje erbij. Het is een extra, niet iets waarop je je moet focussen. Als je paard terugkomt in tempo wil dat zeggen dat je teveel aan de voorkant zit te hannesen.

Een paard hoort nageeflijkheid niet moeilijk te vinden, trouwens. Dan mist er iets in de basis.

Hulpteugels zijn dus niet nodig om een paard nageeflijk te rijden. Ga eerst op de volte rijden en begin vanuit de stap. Zorg dat je paard op je been reageeert en vanuit je been en zithulpen komt vanzelf de nageeflijkheid voort. Het is een lange weg maar wel de enige weg namelijk die van de klassieke school. Er is op internet heel veel informatie te vinden hierover en er zijn ook heel veel goede boeken.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 12:34

Ik weet niet of er iets aan de basis mist, maar ik denk wel dat er ooit eens iets is mis gegaan, waardoor ze dit soort dingen heel eng&moeilijk vind.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:14

Naja, veel commentaar is al gegeven, dus daar ga ik niet over
doorzagen Clown
Wel geef ik als tip om eens balkjes te rijden,
Korte dribbeltjes van stap naar draf te maken etc.
Dan komt die achterhand er meer onder,
waardoor het makkelijker wordt voor haar om zichzelf te kunnen dragen.
Over je houding geef je het commentaar zelf al.
Probeer meer vannuit de becken *weet niet hoe je het schrijft*
omhoog te komen, dat helpt echt heel erg tegen bewegenlijke handen,
en dan hou je ook sneller je benen naar achter. Lachen
Veel succes verder nog! Lachen

veerle12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:21

het handen probleem.. daar heb ik ook weleens last van
wat ik altijd doe als die daar netjes braaf loopt
dan druk je je handen tegen elkaar en dan pas weer loslaten als het weer nodig is Haha!
succes!!

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:23

@_Micha_: volgens mij is dit reden genoeg om juist dan geen hulpteugels eraan te doen. Zeker als het paard het vertrouwen moet krijgen dat ze 'niet wordt vastgesnoerd', maar dan ga je wel elastieken gebruiken om 'vast te snoeren'?

Als je aan de voorkant niets vraagt, maar wel aan de achterkant werkt door oefeningen, zal ze vanzelf het bit gaan vertrouwen en het gaan opzoeken. Op een gegeven moment kun je dan zelfs er meer aan gaan rijden en kun je haar naar het bit toe rijden. Tot die tijd kun je mijns inziens beter oefeningen rijden om haar achterhand te gymnastiseren zoals voltes en schouderbinnenwaarts en buitenwaarts, wijken. Veel aan de langere teugel voorwaarts/neerwaarts rijden. Daar wordt ze in haar lijf nageeflijker van. Op een gegeven moment zal ze dan ook het bit vertrouwen en je hand gaan volgen. Dan kun je beginnen aan het meer opsluiten aan de voorkant. Ik denk dat je dan alles beter en eerlijker voor elkaar hebt, dan wanneer je dit met hulpteugels probeert op te lossen. Mijn eigen paard rende ook weg voor mijn hand en been, maar nu, na driekwart jaar veel stapwerk, rechtrichten, zijgangen e.d. kan ik hem eindelijk naar het bit toe gaan rijden en nageeflijkheid is dan ook geen probleem meer. Hij blijft veren in de rug ook als ik hem iets meer doorsluit. en dat voor een engels volbloed Haha!

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 13:32

Ik snoer haar niet vast, ze kan nog gewoon met haar hoofd omhoog gaan, het is alleen dat ze een beetje extra die druk heeft. En we merken echt wel wanneer het teveel is voor haar Knipoog ben maar niet bang, dan lig ik er gauw genoeg af denk ik. En nee zo ver laten we het niet komen, maar dat is wel eens gebeurt ja met een bijzet omdat nooit verteld is dat ze het zo eng vind als er sommige hulpteugels aan zitten. En ook deze zat niet strak.