Skywalker 1e keer onder het zadel!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Italia

Skywalker 1e keer onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 10:06

Sky staat nu zo'n 3 weken bij ons op stal. Hij is een 3jarige C-pony ruin,
zal ongeveer 1.36m worden. Sky is nog maar kort geleden gecastreerd,
maar vertoont absoluut geen hengstenkuren. Een week of drie geleden heeft
er eerst een paar keer iemand opgezeten en gewoon een stukje
gestapt, en drie dagen geleden hebben we hem losgelaten.

Hij is superbraaf en zet geen stap verkeerd, is zelfs al meegeweest het bos in.
Hij heeft dus nog geen niveau aangezien dit de eerste keer onder het zadel was.
Aandachtspunten...Tja, de gebruikelijke dingen bij het africhten van een pony.
Rechtrichten, zoveel mogelijk ontspannen proberen te laten lopen etc.

Overigens denk ik dat veel bokkers van mening zijn dat we te snel gaan, maar we
richten hier op stal al jaren paarden af en doen het op de manier die het beste bij
het paard/pony past, en deze pony pakt alles gewoon erg makkelijk op. Daarnaast
laat ik nooit ruiters op een groene pony aan de longeerlijn rijden, wegens slechte
ervaringen.

We zijn overigens niet van plan de pony te houden, aangezien hij voor ons te klein is.
Hij staat dus te koop.

Meet Skywalker
Afbeelding
Afbeelding

Eerst even los in de bak
Afbeelding

En erop, stappen
Afbeelding

Hier kruipt ie achter de ll.
Afbeelding

Netjes halthouden
Afbeelding

Niet zo'n charmant moment
Afbeelding

Drafje
Afbeelding

Idem
Afbeelding

Even naar Blue Devil
Afbeelding

Galopje, slecht moment
Afbeelding

Halthouden, veel te opgekropt
Afbeelding

Even op het zandpad
Afbeelding

Er zit een 16jarige ruiter op met veel ervaring, ik weet dat ze wat aan de grote kant is, maar dat heb ik liever dan dat ik er een kleinere ruiter opzet met minder ervaring. Gister hebben we hem opnieuw
losgereden en je ziet hem dan gelijk alweer vooruit gaan.

Doei!
Laatst bijgewerkt door Italia op 13-08-08 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Re: Skywalker 1e keer onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:10

ik vind de ruiter heus niet te groot hoor.
Ziet er netjes uit!
Wat ik me wel afvraag: dit is dus de eerste keer dat er een ruiter op rijdt, is het dan niet al vlug om te galoperen? (gewoon uit nieuwsgierigheid hoor)

Italia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 10:11

Haha, ja ik snap je reactie wel hoor. Het was eigenlijk ook niet eens de bedoeling. Het is een heel vlotte pony en op een gegeven moment galoppeerde hij een keer weg vanuit draf. Dat deed ie eigenlijk zo braaf, dat de ruiter hem nog een keer aan liet galopperen en dat ging heel goed.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:11

Prachtige pony.

Het ziet er goed uit voor één van de eerste keren. Al denk ik wel dat de ruiter aan het einde van de rit enorme kramp in haar benen gehad moet hebben. Waarom zitten de beugels zo vreselijk kort?

mr_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:14

beugels vind ik idd vrij kort
heeft dat een reden

Italia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 10:15

Tja, dat vind ze zelf fijn. Ik vraag ook wel honderd keer tijdens het rijden of ze ze niet langer wil hebben, maar ze rijdt zelf liever - vooral op groene pony's - met zo kort mogelijke beugels. Overigens maakt het voor haar houding en manier van rijden niet zo veel uit of ze kort of lang zit, op de andere paarden/pony's hier rijdt ze de ene keer met korte en dan weer met lange beugels en ze rijdt er eigenlijk hetzelfde om.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:17

ik vind de beugels ook erg kort en het lijkt me dat ze hier onvoldoende steun aan heeft als de pony een keer besluit een bokje erop te wagen

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:18

ik vind de beugels ook echt te kort, dat kan nooit lekker zitten! verder is ze niet te groot hoor, zeker niet om m de eerste tijd te rijden. het ziet er verder netjes uit hoor!!

snippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:21

waarom toch altijd de 1e keer nagefelijk laten lopen ?
waarom gelijk koppie naar beneden en lopen maar ?

niet aanvallend bedoelt hoor maar ze hebben nog helemaal geen evenwicht .

snippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:22

voor de rest ziet het er wel goed uit alleen die beugels heel kort idd

Italia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 10:23

Dat van de beugels weet ik nu wel, de ruiter vindt het zelf fijn om hier mee te rijden, dus zie ik het probleem niet zo. Op ervaren paarden heeft ze de beugels wel op normale lengte.

@ snippy: de pony loopt nog voor geen meter nageeflijk, bij het halthouden doet hij dat uit zichzelf. Ik ben zelf ook een tegenstander van gelijk dat naar beneden rijden, vandaar dat ie in draf en galop ook lekker lang loopt. De ruiter vraagt hem echt niet om in halt en stap naar beneden te lopen, dat doet ie volledig uit zichzelf.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:24

Hm, ik vind het er eerlijk gezegd niet ontspannen uitzien. Ik neem aan dat je niet letterlijk de "eerste" keer onder het zadel bedoelt?Je hebt er al wel opgezeten? Anders vind ik het echt, echt te snel om te gaan draven, en al helemaal galloperen. Dan is het niet zo heel erg gek dat hij wegschiet. Wat betreft het longeren, daar doe ik ook niet aan bij inrijden, het ligt aan het paard, maar meestal gewoon los. Maar echt, als dit de eerste keer was dat er iemand op zijn rug zat, waarom niet gewoon 4 rondjes stappen, aan het gewicht laten wennen en weer afstappen? Waarom gelijk draven?

Verder is het zadel echt te groot. Ook voor inrijden moet er een passend zadel opliggen, deze ligt erg ver naar voren en dus op de schouders, als je hem verder naar achter legt gaat hij op de lendelen drukken.

Nogmaals sorry, maar ja, ik vind jullie echt te snel gaan. Het feit dat je je al verontschuldigt in de openingspost geeft mijn inziens toch wel aan dat je zelf ook wel weet dat dit zo is Knipoog .

Italia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 10:32

Ik verontschuldig me niet, ik geef alleen een reden waarom wij het zo doen. Als je de post goed leest zie je dat we al een paar keer eerder met hem gestapt hebben. Het zadel past hem overigens wel qua boommaat etc. maar het aantal inch is te groot voor zijn rug. We hebben dit door de zadelmaker laten nakijken. Hij heeft er geen last van, maar voor het oog zijn we wel op zoek naar een ander zadel. Hij loopt verder lekker ontspannen hoor, maar dat is van de foto's af lastig te beoordelen. En een keer wegschieten kan elke groene pony doen, maar goed, ik snap je reactie wel. Ieder zijn eigen mening Lachen

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:36

Sorry, ik leeshet nu. Met al die verhalen die je tegenwoordig moet schrijven ben ik eerder geneigd erover heen te lezen.

Als de inches te groot zijn, past het zadel dus niet Knipoog . Het lijkt me dat hij echt wel gehindert word. Het meisje zelf is niet zo dik, dus die kan ook makkelijk op een 16 inchje. Mooi dat jullie op zoek zijn.

Italia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 10:38

Geeft niet hoor, ik heb precies hetzelfde met die gigantische openingsposten. Als de pony echt last van het zadel had, had ik het er zeker niet opgelegd, vandaar dat we eerst een zadelmaker hebben laten kijken. Als het goed is komt er dit weekend een kleiner zadeltje Lachen

Sunrise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:41

wat een mooie pony Lachen
ziet er al heel erg goed uit !
maar, heb je de beugels niet veel te kort ?
vind je veder niet te groot ofzo hoor Knipoog
succes ermee Lachen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:48

Italia schreef:
Haha, ja ik snap je reactie wel hoor. Het was eigenlijk ook niet eens de bedoeling. Het is een heel vlotte pony en op een gegeven moment galoppeerde hij een keer weg vanuit draf. Dat deed ie eigenlijk zo braaf, dat de ruiter hem nog een keer aan liet galopperen en dat ging heel goed.

Op die manier zit het wel goed
ikzelf rij nu een driejarige shire in, die pakt het allemaal heel lekker op, zowel aan de longe als los is ze al heel mooi in evenwicht, draaft en galopeert lekker ontspannen, regelmatig en recht (ook in de hoeken)
dus ik verwacht, eenmaal dat het stuur erop zit, en ze zich beetje lekker laat terugnemen, zodra ze het aanbied we ook zullen galoperen.
Maar enkel als ze het zelf aanbiedt ...

Italia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 10:56

Anders doen wij het ook niet hoor. De pony bood het zoals gezegd zelf aan, en galoppeerde later op een hulp ook netjes weg. Liet zich ook weer prima terugnemen vervolgens.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:00

snippy schreef:
waarom toch altijd de 1e keer nagefelijk laten lopen ?
waarom gelijk koppie naar beneden en lopen maar ?

niet aanvallend bedoelt hoor maar ze hebben nog helemaal geen evenwicht .

Omdat dat meestal altijd vanzelf gaat bij de jonge beesten. Lachen
Vaak kroppen ze zich zelf een beetje op, dat doet deze dus ook op een paar foto's.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:04

Italia schreef:
Anders doen wij het ook niet hoor. De pony bood het zoals gezegd zelf aan, en galoppeerde later op een hulp ook netjes weg. Liet zich ook weer prima terugnemen vervolgens.

je spreekt jezelf erg tegen, eerst zeg ja dat het galopperen perongeluk ging en nu zeg je dat hij op de hulp goed aansprong....... ik ben klaar met dit topic, wees eerlijk en plaats anders niks.

Nala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:16

Leuke pony!
Jammer dat ie niet zo groot is, vind het wel een plaatje om te zien.

Vind het rijden, zeker voor 1 van de eerste keren, er helemaal niet slecht uitzien!

@suuzepuus, ze spreekt zichzelf niet tegen, ze zegt dat het de 1e keer vanzelf ging, en dat de ruiter daarna een hulp ervoor gaf, en dat hij hier goed op reageerde.

Italia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 11:30

Bedankt voor de reacties allemaal Lachen

Suuzepuus, als je goed zou lezen zie je dat ik 2x hetzelfde zeg ipv mezelf tegen te spreken.

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:39

pffft mensen kunnen moeilijk doen zeg!
ik vind het er ook niet slecht uitzien voor zo kort ohz! jullie houden ook goed rekening met de pony en de ruiter past er ook best nog op
hopelijk heb je snel dat ander zadeltje en post je dan nieuwe foto's Knipoog
x

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:47

Je beugels moeten een gaatje langer en hakken uitdrukken, voor de rest een erg leuke pony Ja !!

Impilixus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:38

wat goed dat hij het de eerste keer zo goed doet, of een van de eerste keren!
ik vind dat als de ruiter het fijn vind dat de beugels zo kort zitten dat ze dat zelf moet weten! al is het mischien beter om deze een gaatje langer te doen. elke jonge pony kropt zich wel eens op, ik vind het er ontspannen uit zien, in draf kropt hij zich niet op en daar kun je aan zien dat de ruiter niet vraagt om naar beneden te gaan.
als het paardje zelf aangalopeerd, en later goed op een hulp reageerd is dit alleen maar goed dat hij reageerd, misschien te vroeg om te galoperen maar als hij het zelf aanbied.

verder veel sucses met hem erg mooie pony!
groetjes. xx