kin op de borst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rij je je paard wel eens met de kin op de borst?

nee, nooit
637 (81%)
ja, (heel) soms
107 (13%)
ja, regelmatig
25 (3%)
ja, bij zowat elke losrijtraning
14 (1%)

Totaal aantal stemmen: 783

pinos

kin op de borst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 07:54

oke, ik wil graag een onderzoekje doen met het rijden met de kin op de borst, of bijna.
het is wel de bedoeling om eerlijk te zijn. Ik heb niet voor niets een poll geopend, dus als jeje er voor schaamt of gewoon de discussie niet aan wil gaan, blijf je anoniem Knipoog
Wel zou ik het erg leuk vinden als er argumenten bij zouden komen, en dat er evt. een discussietje komt.

Myour

Re: kin op de borst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 08:15

Ik heb de bovenste optie gekozen. Ik vind het vreselijk als het paard onder m'n kont zo loopt, dus dan laat ik teugels losser tot ie z'n hoofd normaal doet en neem ze dan weer aan. Iets te diep daar doe je weinig aan, maar kin op de borst? Nee echt niet.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:04

Never nooit. Mijn paard wordt voorwaarts neerwaarts gereden. Als een paard met z'n kin op de borst loopt wordt dit van hem gevraagd of doet hij het uit zichzelf en hoort de ruiter hem hieruit te rijden.
Laatst bijgewerkt door Saskiaatje op 11-08-08 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:05

nooit!!! heeft geen toegevoegde waarde, je paard gaat er niet ontspannender door lopen en achterhandgebruik wordt nihiel

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:08

Nee nooit, dat gaat mij namelijk helemaal niet helpen tijdens mijn dressuurtraining.
Ik heb namelijk een paard wat in het begin toen ik hem had gekocht, graag achter de teugel liep.
Niet handig, en erg moeilijk om eruit te rijden. (veel voorwaarts en lang en laag rijden heeft het probleem opgelost)
Dus zou ik mijn paard met kin op borst rijden, dan ben ik terug bij af ben ik bang.
Ik kan me wel voorstellen dat je wat binnenstelling, buitenstelling meeneemt tijdens het inrijden, maar dan nog niet met de kin op de borst.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:10

Nooit! Leg je eigen kin maar eens op je borst, je rug voelt veel gespannener aan dan
dat je je hoofd normaal houdt toch Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:28

Nee, ik ben er niet ervaren genoeg voor, heb een vreselijk slecht ruitergevoel.

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:41

Ik geef eerlijk toe dat mij het wel eens is overkomen, ik rijd altijd voorwaarts neerwaarts.. Maar mijn paard liep 1 keer onder mij vandaan dus ik geef een (voor mij) automatische reactie en ga naar achter zitten en pak de teugels strakker. De reactie van mijn paard: Hij liep met zijn kin op zijn borst. Maar toen hij dat deed gaf ik gelijk meer teugel en kwam het weer goed Haha!

Het is niet zo dat ik mijn paard echt met zijn kin op zijn borst rijd, maar het is mij wel een keer overkomen dat hij een stukje met zijn kin op zijn borst reed.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:48

het is vast welleens onbewust gebeurd bij mij.. Of als hij er weer eens vandoor ging op een buitenrit, en ik alleen maar kon trekken.. Maar bewust, nee... echt niet

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:51

nee, nooit ....aangeklikt.. (gaat ook niet bij die van mij, vind ik...)

reden..
die van mij zou dan denk ik paars aanlopen..
kort dik halsje...
en ook nog eens rechts bij ln (lymfeknoop achter haar kaak)
dikte.. (droes gehad als veulen..litteken weefsel..)

rij wel voorwaarts neerwaarts.. maar dan ook neerwaarts.. niet kin op borst..
Mijn probleem zit hem bovendien in het achter zakken..
en achter zakken is verrektes lastig.. als je d'r kin op d'r voorborst zou
willen rijden... Duivel
en met vw. nw.. ook, dan zakt achter niet echt... Dromen

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:00

ik rijd mijn paard nooit met de kin op de borst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:02

Nooit. Ik zie er totaal het nut niet van in en doe het dus ook met geen van de paarden ooit.
Mijn fjord zou er de ruimte achter de kaak niet eens voor hebben trouwens. Mijn paint dat zou al helemaal een raar gezicht zijn denk ik, met de neus op de borst, en als onze KWPN'er het doet dan zit er gewoon een beroerde ruiter op Nagelbijten / Gniffelen

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:05

Ik rijd voorwaarts en neerwaarts, dus niet met de kin op de borst, want juist wat ik wil bereiken wordt dan teniet gedaan. (goed achterhand gebruik)

Lukker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:16

Om het ook eens positief te bekijken:

'Kin op borst' zorgt dat de buikspieren onder spanning staan, daardoor worden ze getraind. Doordat de buikspieren meer ontwikkeld zijn kan het paard beter strekken.
Veel 'top'ruiters rijden zo in de training maar hun paard loopt wel mooi op de loodlijn tijdens de proef..

Ikzelf rijd ook niet zo maar dit is wat ik er eens erover gehoord heb.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:38

Ik gebruik het regelmatig, onder begeleiding van een instructeur. even de bovenlijn oprekken en de buikspieren extra aanspannen. Dit doen we echter nooit in de losrijfase, maar tussen het oprichten in. Bovendien zijn het kleine stukjes (nooit meer dan een lange zijde). Mijn paard wordt er losser van in z'n lijf.

Zonder begeleiding zou ik me er echter niet aan wagen: het risico dat mn paard achter de teugel gaat lopen en slecht aan de hulpen komt is groot. Bovendien is het makkelijk om een paard in zo'n positie te overvragen.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:00

Nee nooit, ik streef ernaar dat mn paard niet achter de LL komt, liever iets ervoor of erop

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:20

Je denkt toch niet dat iemand gaat toegeven dat ze dat als regel doen? Duivel

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:22

Nee, ik rijd liever ook niet zo, maar had er eentje die dat zelf graag wilde. Dan is de vraag of het zo pijnlijk voor ze is of dat ze kennelijk comfortabeler worden door die houding.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:30

Vroeger is het bij mij wel eens in de les meegepakt, even spieren oprekken, maar nooit langer dan een rondje of twee. Tegenwoordig doe ik het eigenlijk nooit, ik ervaar het als zeer moeilijk om mijn paard weer voor de loodlijn te krijgen zodra ze door heeft dat ze er ook achter kan duiken en ik rij m'n paard liever een paar rondjes lang en laag. Ik rij m'n paard alleen wat korter in de hals als ik op buitenrit ben en ik heb gevoel heb dat ik op een tikkende tijdbom zit die ieder moment onder me vandaan kan speren, dan heb ik d'r net iets beter in de hand.

p0ny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:55

Ja en ik ben me hier dan ook zeer bewust van. Kin op de borst is bij mij een vaste oefening, net als een gebroken lijn of volte. Ik functioneer ook regelmatig als instructrice en wrijf dit mijn leerlingen dan ook in de eerste les in. Dit gegeven hoeven ze dan ook niet met een korreltje zout te nemen, teugels eraan en heen en weer zigzaggen maar! Ik doe dit om mijn edele rijdier leniger te maken, vergelijk het eens met een menselijke spagaat. Super oefening, hier blijft men jong en fit van. Daarom verkies ik dan ook de fries boven alle andere paarden, deze buitengewoon extravagante ros heeft het geluk dit superieure talent al van nature te bezitten! Wat wil men nog meer?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:01

p0ny schreef:
Ja en ik ben me hier dan ook zeer bewust van. Kin op de borst is bij mij een vaste oefening, net als een gebroken lijn of volte. Ik functioneer ook regelmatig als instructrice en wrijf dit mijn leerlingen dan ook in de eerste les in. Dit gegeven hoeven ze dan ook niet met een korreltje zout te nemen, teugels eraan en heen en weer zigzaggen maar! Ik doe dit om mijn edele rijdier leniger te maken, vergelijk het eens met een menselijke spagaat. Super oefening, hier blijft men jong en fit van. Daarom verkies ik dan ook de fries boven alle andere paarden, deze buitengewoon extravagante ros heeft het geluk dit superieure talent al van nature te bezitten! Wat wil men nog meer?

uhw? Tong uitsteken

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:05

ik nooit.
mijn paard zou dat absoluut niet pikken!!!! Boos!

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:06

moonsparkle schreef:
p0ny schreef:

uhw? Tong uitsteken

ik denk eerder euh... Nors opkijken

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:07

p0ny schreef:

Haha! Haha! Cool

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:12

p0ny schreef:

oke dus als ik het goed begrijp is het eerste wat jij doet als je lesklant voor het eerst binnenkomt is zeggen. Neem die teugels maar iets korter en heen en weer dat bit zagen met die hap, neus tussen zn benen is goed voor m:P. geloof ik niet helemaal en anders ben je best wel slecht voor je dier.